Ga naar inhoud

Billy sleept met achterlijf


Sientje81

Aanbevolen berichten

Het valt mij nu een aantal dagen op dat Billy met haar achterlijf sleept. Ze loopt een stuk minder soepel dan de 2 andere konijnen. Als ze loopt hoor je de achterpoten over de tegels slepen. Het rennen gaat een stuk minder snel: daar waar die andere 2 korte, soepele sprongetjes maken, maakt Billy langzame, moeizame, grotere sprongen. Ze is gewoon levendig, eet prima en drinkt goed. Ik heb niet het idee dat ze pijn heeft.

Ik vraag me af of dit door overgewicht kan komen? Billy is niet de magerste, de DA zegt iedere keer dat het er NET mee doorgaat. A.s. maandag ga ik voor de spuiten naar de DA, kan ik het dan vragen of adviseren jullie eerder langs te gaan?

Ook heb k gedacht aan een val tijdens 1 van haar gekke sprongen? Maar het is niet zo dat ik 1 pootje zie slepen, het is gewoon het hele achterlijf. Als je haar van voren bekijkt is het ook net of het achterlijf er scheef achteraan komt (klinkt raar, maar misschien snappen jullie het).

Alvast super bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 209
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dit zou E. cuniculi kunnen zijn.. En daar moet je zeker niet tot maandag mee wachten, met EC moet je echt zo snel mogelijk beginnen met behandelen, wil je een redelijke kans op herstel hebben.

E. cuniculi wordt meestal behandeld met zes weken Panacur, maar ik geloof dat ze vaak ook nog een injectie van 't één of 't ander krijgen als ze problemen met de achterpoten hebben? Sorry, aan 'ik geloof' heb je natuurlijk weinig, maar ik zal even een linkje zoeken met info over EC..

Het is wel belangrijk dat je een konijnkundige dierenarts hebt, veel dierenartsen kennen EC namelijk niet eens of denken dat een konijn altijd een scheef hoofdje moet hebben (dat is niet zo).

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/ataxie.html

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Boh, hier word ik weer bang van. Ik heb al zoveel ellende achter de rug met mijn 3 konijnen....2 van de 3 doodziek geweest 3 maanden terug....

Ik heb de foto's bekeken en vind toch niet dat het slepen met poot door konijn op Billy's situatie lijkt. Het is toch anders, net alsof alles in slow motion gaat. Ik geloof dat het wel de juiste beweging is (het huppen), maar langzamer. Poeh, moeilijk uit te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat ook een filmpje bij, heb je dat ook bekeken? Ik weet het niet, er zijn natuurlijk verschillende 'gradaties' als het gaat om slepen en misschien ook wel verschillende manieren.. En misschien is het ook wel helemaal geen EC hoor, alleen dat is wel het eerste wat in mij opkomt.

Ik zal eens kijken of er topics van konijnen met EC die problemen met de achterpoten hadden zijn hier. (Of misschien nog beter, gewoon konijnen die problemen met de achterpoten hadden..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij had toch een konijnkundige DA hé?

Ik zou morgen in ieder geval even bellen en het bespreken.

EC aankaarten is zeker geen slecht idee.

Ik denk niet dat zoiets door overgewicht kan komen... tenzij je natuurlijk spreekt van héél extreem overgewicht. Maar ik geloof nooit dat jouw konijnen in die mate overgewicht hebben dat ze bij wijze van spreke bijna door hun pootjes zakken.

Als ze 'ziek' is zou ik ze zeker niet laten inenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het filmpje bekeken, maar het lijkt er niet echt op. Ik heb nu ook gezien dat ze het de ene keer wel doet, en de andere keer niet.

Ik heb inderdaad een konijnkundige DA en ik zal morgen eens bellen. Ik vind het wel een goed idee om dat te doen.

En over overgewicht: Billy is een NHD en woog toen ze coccidiose had, 2,5 kg. Waarschijnlijk nu dus nog wel meer. Die anderen wegen 1,4 en 1,8 kg. Maar Billy is natuurlijk ook veel groter.

Ik ga morgen bellen en dan volg ik het advies van de DA op. Hartstikke bedankt alvast. Hoop niet dat ik me al te veel zorgen hoef te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Nathalie. Mijn DA zal het wel weten ja met EC, maar toch..mijn perfectionisme he...

Ik moet trouwens niet teveel hier lezen over deze ziekte, het wordt me al weer slecht...

Er zijn ook genoeg succesverhalen hoor!

Mss heeft je konijn zich toch gewoon missprongen, en dan zal de DA dat meestal wel kunnen voelen en indien nodig extra onderzoek doen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vriend raadde me gisteren aan toch maar direct naar de DA te gaan om de ongerustheid weg te nemen. Ik kan het toch niet uitleggen en als dat wel lukt, wil de DA het toch graag zien. Ik ga niet naar mijn eigen, maar weer naar die van Kelly. In hen heb ik meer vertrouwen.

Ik laat julie weten wat er uit komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vanmiddag langs geweest. Jammer genoeg had ik een DA die nog niet heel erg ervaren was... Ze vond niet echt dat ze heel vreemd liep. Wel vond ze het vreemd dat ik een achteruitgang zag met een tijdje geleden. Ze heeft nog naar de nageltjes gekeken, maar die waren oke. Ze dacht niet dat het een misstap was aangezien Billy totaal geen pijn liet zien en zich op de behandeltafel weer flink verzette (Billy beet zowel haar als de assistente, terwijl ik op dat moment alles met haar kon...heeft mij nog nooit gebeten...ze was echt pissig).

Ik heb toen gewoon eerlijk gezegd dat me aangeraden was om de mogelijkheid van EC te noemen. Zij zei dat dan andere symptomen op de voorgrond stonden. Op een gegeven moment zei ze dat het wel een heelheel vroeg voorstadium kon zijn en dat ze er op kon behandelen (met panacur, een antibioticum en een vitaminepreparaat: van elk 1 spuit een week lang). Mja, ze vond er eigenlijk te weinig aanwijzingen voor. Afgesproken om het tot vrijdag nog aan te kijken.

Ik ga zaterdag voor de inentingen naar een andere DA en laat haar ook nog eens kijken. Mja, als zij ook niets ziet weet ik het ook niet meer. Misschien trekt het nog wel bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze niet gegarrandeert gezond is inderdaad niet enten..

Wat voor andere symptomen zouden op de voorgrond moeten staan? Volgens mij kunnen alle symptomen van E. cuniculi gewoon los van elkaar optreden. Mijn konijn had alleen urinebrand, mijn andere konijn had alleen een scheef koppie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe Sientje...Wat vervelend weer.

Ik heb iets soortgelijks ook eens gehad...

Na een paar dagen was het spontaan genezen... heel maf.

Als het vrijdag nog is dan zou ik terug contact opnemen en dan gewoon vragen waar Wendy, Debby of Tanja zit en daar de afspraak bij maken..

Doe ik ook als er iets s[pecifieks aan de hand is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .