Ga naar inhoud

Billy sleept met achterlijf


Sientje81

Aanbevolen berichten

Vanmorgen bij de andere DA geweest. Ze heeft Billy goed bekeken en het is een patella luxatie. Dit betekent het niet goed zitten/aansluiten van de knieschijven. Ze heeft het aan de ene poot erger dan aan de andere. Het schijnt veel voor te komen bij konijnen. Hiermee is Billy geboren en het is nu pas zichtbaar doordat de spiermassa nu pas geheel ontwikkeld is. Er is niets aan te doen, ik moet Billy gewoon veel laten lopen.

Kan best komen doordat het inteelt is geweest (oeps nestje van 2 konijnen uit hetzelfde nest).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 209
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • 5 maanden later...

Helaas moet ik dit topic een vervolg geven. Gisteren kwam ik van mijn werk thuis en zoals altijd geef ik mijn konijnen altijd direct de vrijheid.

Ik zag meteen dat Billy weer enorm met zijn achterleef sleepte. De achterpoten gingen af en toe volledig gestrekt over de vloer, wat betekende dat zij alles op kracht van haar voorpoten deed. Het was echt erg om te zien. Eergisteren was er nog niets aan de hand (buiten dat Billy normaal altijd slechter loopt dan de andere 2).

Direct naar de DA geweest. Ze heeft weer aan de knieen gevoeld en zei dat die luxatie enorm was; ze kon zo de knieschijven eruit tillen. Ze gaf aan dat er op dit moment niets te doen was. Het kon goed zijn dat Billy achteruit gegaan is doordat Floortje haar zo heeft besprongen. Billy kan zich onvoldoende weren en probeert dan weg te komen door geheel door de achterpoten te zakken.

Ik heb prednison meegekregen. Moet dit ongeveer een week geven. Weet eigenlijk niet goed wat dit zou kunnen helpen.

's Avonds heb ik Billy toch maar apart gezet. Ze kan het nu niet aan als Floor haar bespringt (al houdt Floor zich wel rustig nu). Ben wel van plan om ze gedurende de dag zoveel mogelijk bij elkaar te zetten.

Billy eet en drink goed. De BDkeutels krijgt ze niet meer direct opgegeten. Ze laat ze op de vloer vallen en eet ze dan op....

Ik heb een filmpje gemaakt dat ik straks hier plaats. Schrik er niet van..

Ik hoop van jullie ook nog wat tips te krijgen.

Ik voel me echt slecht, ben er gewoon ziek van. Dacht dat ik mijn portie wel achter de rug had met die ziekte van vorig jaar. Maar helaas. Arme Billy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren nog mailcontact gehad met mijn DA. Moet vandaag even terug gaan en dan toch misschien gaan behandelen voor EC.

----- Original Message -----

Sent:
Tuesday, March 30, 2010 5:55 PM

Subject:
Konijn Billy

Beste Krista/ assistente,

Zou jij het volgende eens met Krista willen bespreken?

Ik ben gisteren met konijn Billy bij jullie geweest vanwege het slechte lopen met de achterpoten.

Sinds het bezoek is het eigenlijk steeds slechter gegaan. Ik heb een fimpje gemaakt van het lopen nu:
.

Het lijkt wel of ze nu sleept met haar achterstel. Met name de linker poot ligt er af en toe maar wat bij, deze lijkt wel verlamd. Zou er dan sprake van EC kunnen zijn en moet ik dan behandelen met panacur?

Of moet ik nog afwachten? Ik heb ook gehoord van fysiotherapie voor konijnen, zou dat uitkomst kunnen bieden?

Alvast bedankt en tot binnenkort.

Groeten,

JOsine Bons

Hallo,

Het is veel erger geworden dan bij het laatste bezoek in de praktijk. Ik denk dat het verstandig is, om de prednisolone te stoppen. Testen kan altijd op EC ( urine en/of serum) echter geeft je geen uitsluitsel of de parese tgv EC is of door een andere oorzaak, ook al is er na een termijn een duidelijke seroconversie. Ik zou hem wel op panacur zetten, en niet pas gaan behandelen nadat ec is aangetoond.

Groeten,

krista caers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd schrik ik niet zo van dit filmpje. Ik heb helaas mijn konijnen wel slechter gezien.

Flake kon 2 maanden geleden helemaal niet meer overeind komen en die is in een paar dagen eigenlijk wonderbaarlijk opgeknapt.

Ik heb samen met de DA de conclusie van EC getrokken. Mede omdat de moeder van Flake ook EC heeft gehad.

De behandeling die ik daarvoor gevolgd heb is:

De eerste drie dagen:

- 1 keer per dag Panacur

- 1 keer per dag Dexamethason (Cortico steroide)

Na de eerste 3 dagen (voor een duur van 8 weken):

- 1 keer per dag Panacur

- 1 keer per dag Metacam (ontstekingsremmer)

Na een tijdje heb ik de metacam afgebouwd. De Panacur geef ik nog steeds.

Misschien heb je hier iets aan om dit te overleggen met jouw DA.

Sterkte in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Clover,

Fijn , dat geeft me weer moed. Herken jij het dan wel als EC? Wat ik zo gek vind, is dat ik Billy zondagavond nog normaal heb zien lopen en dat ik maandag om 18 uur dit probleem geconstateerd heb. Kan het zo rap achteruit gaan? Ik vraag me ook nog steeds af of er geen wervel verschoven is ofzo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is Billy ook aardig aan de maat kwa gewicht dit zal ook ten nadele zijn van de pootjes.

Het is een NHD ik heb dit bij NHD nog nooit gezien op deze manier.

Het is wel zo dat broer zus verparingen normaal nooit gepleegt worden bij de fokkers.

Omdat er word gezegt dat zulke jongen te veel inteeld dragen en zwakker zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook zo, Billy weegt nu 2,85 kg. Naar mijn idee voer ik niet teveel,.

Heb net de DA gebeld om te vragen of ik Billy nog een keer moet meenemen. Volgens haar hoeft dit niet, hoef ik alleen medicijnen op t ehalen. Het voelt niet zo goed, zal ik nog een andere DA bezoeken?

Wat vinden jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2,85 kilo is erg zwaar voor een nhd. We praten dan over een kilo tot 800 gram te zwaar is toch bijna een derde van haar lichaam.

Ja, je hebt geliijk. maar wat doe ik eraan? Ik geef 150 gr SS per dag voor drie konijnen. Die andere 2 wegen ongeveer 1,6 en 1,8. Verder hooi en groen 's avonds.

Zonnepitten en cracker geef ik af en toe. Geen winkelsnoep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dat ga ik doen. Nu is het 75-75, dus groot verschil. Maar ze gaan nu al als een razende tekeer in het hok als ik met voer aankom. Heb eigenlijk nu al het gevoel ze uit te hongeren. Maar goed, hooi is er altijd genoeg. Dus moeten ze dat (nog) meer gaan eten.

Maar Cindy, denk jij aan EC bij Billy? Of een mankement aan de rug/poten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je niet meer dan 25 gram (of 15 voor SS) per kilo geeft wil trouwens niet zeggen dat je niet te veel geeft hè.. Het ene konijn is het andere niet, sommige konijnen moeten zelfs meer dan 25 gram hebben en anderen minder.. Bovendien begrijp ik dat je uitgaat van het huidige gewicht? En dat is natuurlijk te veel..

Als je merkt dat de andere twee af beginnen te vallen, wat natuurlijk niet de bedoeling is als ze goed op gewicht zijn, kun je ze uit de hand wat bij voeren misschien..

Succes bij de DA straks, ik hoop echt dat hij wat kan betekenen voor Billy..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dat ga ik doen. Nu is het 75-75, dus groot verschil. Maar ze gaan nu al als een razende tekeer in het hok als ik met voer aankom. Heb eigenlijk nu al het gevoel ze uit te hongeren. Maar goed, hooi is er altijd genoeg. Dus moeten ze dat (nog) meer gaan eten.

Maar Cindy, denk jij aan EC bij Billy? Of een mankement aan de rug/poten?

Nogmaals ik ben geen arts maar wat ik zie lijkt het duidelijk een gewrichts probleem ( achter pootjes). Waar bij als ie afvalt waarschijnlijk minder last van zal krijgen.

door dat je 2 keer daags minder voert zullen alle konijntjes snel voer gaan eten met hopelijk het juiste effect.

( mensen let op SS is een ander voer dan normale bix) ook kwa voer verhoudingen.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .