Ga naar inhoud

Fluffy & E.cuniculi.


Jsmn

Aanbevolen berichten

Wat je misschien hoe dan ook kunt doen, is de wilhelminakliniek mailen. Op hun website is daartoe een mogelijkheid en je krijgt normaal gesproken snel antwoord terug (tot nu toe heb ik elke keer antwoord gehad van Evert-Jan de Boer, een zéér konijnkundige arts). Dus je zou je situatie kunnen uitleggen en beschrijven en kijken wat zij voorstellen en vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 195
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Kans dat je konijn opknapt is wel groot, we duimen dat de medicijnen aanslaan.

De waas kan van beginnende staar zijn.

We behandelen tegenwoordig ook de hokgenoten gedurende een 2 weken als er acute verschijnselen bij 1 van de konijnen is opgetreden.

Met vriendelijke groet

Evert-Jan de Boer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga alsjeblief met beide konijnen nog langs een andere DA... want een deel van wat ze zegt klopt echt niet. Een andere DA kan echt meer voor je konijnen betekenen.

EC is erg besmettelijk... en je ander konijn moet dus sowieso minimum 2 weken panacur krijgen.

Daarnaast... wie zegt dat het schudden met het hoofd van je andere konijn niet EC gerelateerd is?

Het kan natuurlijk gewoon iets anders zijn... maar dan moet dat idd onder een microscoop onderzocht worden. Daarnaast is het veel te toevallig dat dit net nu voorkomt...

Ik heb ook een konijn met EC gehad en normaal zou haar maatje 2 weken worden meebehandeld. Alleen viel ons bij hem rond de diagnose van mijn ene konijn op dat hij erg veel met zijn hoofd begon te schudden...

Aangezien alle andere oorzaken uitgesloten waren en mede gezien zijn 'geschiedenis' is toen besloten ook hem 6 weken met panacur te behandelen.

Daarnaast snap ik niet helemaal dat er wordt 'geklungeld' met het maken van emulsies als er veel eenvoudigere vormen te krijgen zijn... maar soit.

Je weet hopelijk dat je altijd op voorahnd goed moet schudden aangezien de pillen kunnen neerslaan in hun oplosstof en je dan onderdoseert?

Over die blindheid... dat kan idd ook door de EC komen.

Dan is het nog de vraag of het cataract is of dat het komt door 'hersenproblemen'/zwelling. Dat kan een goede konijnkundige DA voor je vaststellen.

In het laatste geval... kan je bijkomen een corticosteroid geven (~dexamethoson). Hierbij heb je een veel betere kans op herstel en op een beter herstel.

Dit middel kan je anders ook gebruiken bij EC als er zich 'hersenproblemen' voordoen... kan dus ook goed zijn als zijn hoofd scheef staat. Panacur gecombineerd met dit middel heeft tot betere resultaten geleid.

Daarnaast kan een blind konijn ook een prima leven hebben. Een KK DA zal dit ook benadrukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je reactie!

Ik schud altijd alle medicijnen goed, vooral de panacur omdat hierbij de 'poeder' naar beneden zakt en er alleen maar vloeistof boven zit. Ik ga inderdaad nog naar een andere konijnkundige DA, moet alleen nog zien welke het beste is:yes: Ik hoop echt dat de blindheid niet voor altijd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat slaat inderdaad neer... en dan heb je dus de kans dat je niet goed doseert.

Ik zou voor de veiligheid bij de andere DA toch een andere versie van panacur vragen. Zodat je toch zekerder bent van je dosering.

Daarnaast is het erg belangrijk om zo snel mogelijk naar een andere DA te gaan. Hoe eerder de meest passende behandeling gegeven wordt, hoe beter de kansen op herstel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dank aan Zwarte panter voor het helpen van de dosering ben ik sinds gisteren begonnen met Binky ook mee te behandelen. Ik vind Binky's gedrag trouwens iets veranderen. Zijn vacht is doffer dan normaal en hij accepteert het niet meer zo wanneer ik hem aai. Normaal gaat hij dan languit liggen en vind alles best, maar nu rent hij weg. Bij Fluf heb ik gelukkig nog geen verslechteringen gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels nog geen afspraak gemaakt bij een andere dierenarts. Binky is zo goed als van zijn oormijt? of wat het ook was volgens de DA af. Hij krabt niet meer en heeft er geen last meer van zo te zien. Ik geef hem de zalf nog wel tot vrijdag want dan komen we weer bij de DA voor controle. De DA zij ook dat als het woensdag (morgen dus) niet slechter ging met Fluffy hij een grote kans op herstel heeft. Ik hoop het maar. Het gaat nog steeds hetzelfde, niet slechter en niet beter. Zal vrijdag even goed overleggen met de DA:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat nog allemaal zijn gangetje, niet beter en niet slechter. Vrijdag weer nar de dierenarts voor een algehele Check.

Hier een lijstje van zijn gewicht:

1 augustus: 1700 gram

2 augustus: 1620 gram

3 augustus: 1623 gram

4 augustus: 1630 gram

10 augustus: 1630 gram

11 augustus: 1611 gram

12 augustus: 1623 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer bij de DA geweest met beide nijnen.

De oormijt/schurft is helemaal voorbij.

Volgens de DA zag fluffy er al wat beter uit en ze denkt dat hij wel weer helemaal opknapt! Heb weer panacur meegekregen en ze hebben beide een Ivomec injnectie omdat dat nog herhaald moest worden, en De oren helemaal nagekeken en de nijnen gewogen. De panacur zetten we nog een aantal weken door tot we een totaal van 2 maand hebben, daarna heeft het weinig zin meer, en de antibiotica maak ik nog even de 2 weken af.

Vind trouwens dat ik een goedkope DA heb, was 17,50 in totaal kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat goed:love: Fluffy zag er vandaag goed uit, hij drinkt duidelijk minder dan voorheen, hij dronk echt zo ontzettend veel, dat is nu echt minder. Verder rent hij weer lekker voor mij weg wanneer ik hem wil aaien, voorheen was hij heel aanhankelijk. Zie hem liever weer voor mij wegrennen als teken dat het beter met hem gaat. Zijn kopje staat minder scheef en hij is alerter.

Heb alleen vandaag een klein kaal plekje op zijn oor opgemerkt, even in de gaten houden dat dat geen schurft of mijt is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het oog heeft nog steeds die rare waas erover. Had jij het nog gevraagd trouwens en de foto laten zien? De dierenarts vertelde mij dat het heel goed kon zijn dat dit een symptoom is van EC en dat het of blijvend is, of vanzelf wegtrekt. Vond wel dat hij vandaag wat alerter was op gebied van kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik vind het ook naar. Ik ben allang blij dat het niet zo erg is hier. vandaag las ik van iemand een verhaal. Zij heeft ook een nijn met EC maar dat is echt in 3 dagen tijd helemaal misgegaan. Kopje echt totaal scheef en heel erg tollen, vind het zo sneu voor haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .