Ga naar inhoud

Fluffy & E.cuniculi.


Jsmn

Aanbevolen berichten

Ik ben vrij nieuw hier, maar wel altijd lid geweest van het konijnenforum, maar sinds kort ook hier. Ik ben Jasmijn en heb thuis 3 konijnen waaronder Fluffy.

Woensdagavond werd mijn konijn Fluffy niet lekker in orde. Ik zag dat hij te stil was voor zijn doen, het hoorde gewoon niet bij hem. Normaal rent hij weg als ik hem wil aaien en nu liet hij dat ook toe. Al een lange tijd is hij erg mager en is helemaal geelgekleurd en drinkt gigantisch veel.

Woensdagavond dus naar de dierenarts gegaan.

Heb toen van de dierenarts Panacur meegekregen omdat we beiden vermoeden dat hij EC heeft. Verder heeft ze voor de zekerheid een Primperan-injectie gegeven om de darmwerking te stimuleren en een pijnstiller toegediend. Ik moet de panacur 1x daags geven minstens een paar maanden.

Nu lees ik ook erg veel over middenoorontsteking, en vraag me af welke symptomen een konijn dan krijgt. Hij eet nog super, drinkt nog uitzichzelf en gedraagd zich verder redelijk normaal, alleen ietsjes stiller dan hij normaal doet. Het is nu vrijdag en het gaat niet heel veel slechter, zijn kopje staat nog scheef en hij is wel wat gedesorienteerd om het zo maar te zeggen, hij wankelt zo nu en dan.

Verder ben ik van plan hem vanacht binnen te houden. Ik wil dat hij bij me in de buurt is zodat ik hem goed in de gaten kan houden, maar dan moet hij wel eventjes 's nachts zijn vriendje missen, en overdag kan hij weer naar buiten. Is dit een goed idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 195
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik vind het moeilijk iets met zekerheid te zeggen over EC omdat het 1001 symptomen kan hebben. Het scheve kopje waarna je verwijst, kan inderdaad een symptoom van EC zijn dus in die zin vind ik het zeer verstandig dat je aan de panacur bent gegaan. Ik zou dit 6 weken volhouden en je andere konijnen ook preventief behandelen, aangezien EC makkelijk kan overslaan naar je andere konijnen.

Of vermagering en 'geelheid' (??) ook een symptoom van EC kunnen zijn, weet ik niet. Voor zover ik weet eten konijnen met EC normaal gesproken nog wel goed, tenzij ze echt niet meer kunnen. Mijn Oscar kon bijvoorbeeld op gegeven moment niet meer rechtop zitten en at zodoende ook minder en vermagerde ook. Maar jouw konijn eet en drinkt wel normaal en daarom zet ik er vraagtekens bij. Geelheid doet mij altijd denken aan problemen met je lever, maar ik weet niet of dat bij konijnen ook zo is. Veel drinken daarentegen doet me denken aan nierproblemen. Is je konijn hier ook al op onderzocht?

Hoe dan ook, ikzelf zou mijn konijn zo weinig mogelijk scheiden van haar/zijn vriendje. Vaak hebben konijnen steun aan elkaar als ze ziek. Ik weet niet of je twee mannetjes of dat er een vrouwtje bijzit, maar met name in het eerste geval kan het fout gaan als je twee mannetjes scheidt. Maar nogmaals benadruk ik dat ik je andere twee konijenn ook preventief zou behandelen.

Misschien dat anderen nog iets nuttigers kunnen zeggen. Er zitten hier, voor zover ik weet, ook dierenartsen/-assistentes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie Snoef,

Ik heb twee mannetjes, die gelukkig helemaal verliefd op elkaar zijn. Fluffy is al eens vaker ziek geweest en daardoor 3 hele dagen (ook overdag) binnengeweest. Toen ging het wel weer goed toen ik ze weer samen ging zetten, en dit is eigenlijk alleen maar 's nachts. Ik kan evt het andere konijn ook naar binnendoen, maar ik weet niet of het verstandig is.

De gele vacht is voor mij ook een raadsel. De dierenarts rook eraan en het rook totaal niet naar urine vertelde ze. Het enige dat ik weet dat er veel konijnen zijn met EC die ook sterk vermageren. Ik heb ook het idee dat als het middenooronsteking zou zijn hij ook wel aan zijn oor zat te krabben, en zich echt ziek zou voelen. Zo'n indruk geeft hij totaal niet.. natuurlijk is hij niet helemaal lekker in orde, maar hij eet nog, drinkt nog, wast zich nog etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als zijn vacht aan de onderkant geel was geweest, had het inderdaad wel urine kunnen zijn omdat konijnen met EC vaak urine laten lopen. Maar ik neem aan dat zijn vacht dan wel had geroken naar urine ja.

Met middenoorontsteking heb ik gelukkig geen ervaring dus daar ken ik de symptomen ook niet van, behalve een scheef kopje.

Ik ben benieuwd naar de reacties van anderen, of die misschien logische verklaringen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even met mijn dierenarts gebeld, en die zij zegt dus dat het niet besmettelijk is?! En dat ik het andere konijn in principe alleen maar hoef mee te behandelen wanneer het wel klachten krijgt.

Verder heb ik haar nog even aangesproken over eventueel last van middenoorontsteking, en ze zegt dat hij dan ook wel een beetje aan het snotteren moest zijn, en aan zijn oren zou gaan krabben en hij doet dit niet.

Ik kijk het nog even aan en mocht het verslechteren en hij gaat toch krabben, dan kan ik antibiotica ophalen bij haar, maar aangezien ik al zoveel aan hem moet geven vind ze dat niet per se nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil trouwens een aantal dingen in huis halen als dwangvoer, want ik vind die Olvarit toch een beetje slapjes dus mijn vraag: Kan ik dit mengen met Supreme recovery rabbit? En als ik zo'n zakje dan meng met olvarit hoelang kan ik dit dan bewaren? Olvarit is na openen 24 uur houdbaar maar ik weet niet hoe dit zit met SRR.

Ik lees nu over Protexin Bio -Lapis?! Kan iemand mij vertellen of dit ook een goed middel is?

Ik heb in ieder geval een goed dwangvoermiddel in huis nodig om hem op krachten te houden met veel vitaminen etc.

aangepast door Jsmn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, als jouw arts beweert dat EC niet besmettelijk is, dan zou ik als de wiedeweerga een andere arts zoeken. Het klopt dat het niet in die zin besmettelijk is zoals een virus dat is en via de lucht bij je andere konijn kan komen. Maar het is wel degelijk besmettelijk via elkaars urine. Dus als jouw ventje nu bij zijn vriendje komt, dan kun je er bijna gif op innemen dat ook jouw andere nijn besmet is, maar mogelijk nog niet met zichtbare symptomen. Ik durf hier mijn hand voor in het vuur te steken, want helaas heb ik het ook allemaal al meegemaakt met de dood van Oscar als gevolg. Maar goed, je moet het zelf weten. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en al je konijnen panacur geven. Dit wordt niet opgenomen door het lichaam en is daarom niet schadelijk voor je konijnen. Bovendien behandel je er ook eventuele wormen mee dus dat is altijd mooi meegenomen.

Wat betreft dwangvoer...Ik zou geen Olvarit worteltjespap nemen, want hier zitten relatief veel suikers in voor je konijn. Wat ik altijd als dwangvoer gebruik is Science Selective-biks, die laten wellen in water en vervolgens met een spuitje (zonder naald uiteraard) in de mond spuiten. SS is een zeer gezonde voeding voor je konijn. Ik gebruik het ook als normaal voer voor ze. Maar nou weet ik niet of je dit zomaar mag geven als dwangvoer, wanneer je het normaal niet als vast droogvoer hebt. Je mag immers nooit meteen overschakelen op andere brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Snoef, een andere Da zoeken hoeft nou ook niet weer meteen... ze is namelijk wel konijnkundig en heeft behoorlijk wat verstand en ik zou echt geen andere Da willen dan haar! maar dacht inderdaad zelf ook dat het wel besmettelijk was, dus ik ga hoe dan ook mijn andere konijn ook meebehandelen. Alleen weet ik dus niet de dosering voor hem.. Fluffy krijgt 0.7 ml per dag en hij weegt 1.70 KG. Binky weegt ONGEVEER 2.7 KG. Ik weet niet of overdosering schadelijk is bij panacur maar ik vind zelf een dosering bepalen een beetje link. Ik zit nu ook al biks te weken en met een spuitje te geven maar hij weigert echt enorm.

Kwam er trouwens net achter dat hij een boventand mist, hij heeft er daar dus maar 1! Hij kampt zijn hele leven al met gebitsproblemen, toen ik hem net had had hij al veel te lange tanden, dus we zijn vaak bij de Da geweest hiervoor. Misschien ook de reden dat hij maar geen biks wilt eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben moe en heb dus niet alles gelezen.. :$ Maar E. cuniculi is in ieder geval wél besmettelijk! (Via de urine..) Een konijnkundige DA zal dus ook altijd adviseren 'partners' in ieder geval 14 dagen mee te behandelen. Mijn ene konijn is in oktober 2008 aan E. cuniculi overleden, zat niet samen met de andere twee, hij had een scheef hoofdje. Mijn andere konijn kreeg begin maart symptomen, dezelfde als jouw konijn, urine over zijn achterpoten. Met hem gaat alles nu goed gelukkig. Maar als hij al een hele tijd ziek is hoop ik dat je er nog op tijd bij bent!

Maar je DA wist toch neem ik aan wel dat hij een boventand mist?? Mist hij dan ook een ondertand? (Ik meen laatst gelezen te hebben dat dat wel moet, omdat anders de ene tand gewoon door blijft groeien omdat ie nergens op afslijt?)

En laatste, overdosering is helemaal niet schadelijk. Zomaar zelf wat aanrommelen is inderdaad geen goed idee, maar Panacur wordt niet door het lichaam opgenomen. Je kunt dus moeilijk teveel geven. Maar ik zou gewoon even naar mijn DA bellen als ik jou was en vragen wat de dosering is, kun je direct even over die tanden vragen?

edit; Heb nu wel alles gelezen en gelukkig niks geks gezegt :whistle2: maar dat het niet naar urine rook is wel apart, bij Indy rook je het bij wijze van meters verderop al.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie net pas dat hij die boventand mist, ze heeft toen ik woensdagavond met hem kwam niet naar zijn tanden gekeken eerlijk gezegd. Hij is nog niet heel lang ziek (sinds woensdag) maar ik wil zeker wel het andere konijn meebehandelen want wie weet. Hij heeft nog wel beide ondertanden hoor. Misschien dat hij vandaag is afgebroken die tand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou wel kunnen, denk ik. (Afgebroken..) Ik bedoelde trouwens ook dat een dierenarts beide tanden eruit gehaalt zou hebben (onder en boven) lijkt mij, omdat het anders dus niet slijt. Als de tand zelf is afgebroken is het logisch dat de ondertand er nog zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh zo! Ik dacht even dat je bedoelde dat als de boventand er niet in zit de ondertand er ook niet in kan zitten o.i.d haha:p

Ik lees trouwens net dit:

De dosering van fenbendazol (Panacur) is oraal 20 mg per kg. lichaamsgewicht elke 24 uur.

(Wordt een 2,5% oplossing Panacur gegeven, dan is de dosering 0,8 ml. per kg. lichaamsgewicht elke 24 uur).

Ze heeft zelf tabletten geplet zegmaar, en er een emulsie van gemaakt. Maar het kan volgens mij beide doseringen niet zijn aangezien fluffy 1.7 KG is en dan al 0.8 had moeten krijgen gezien de dosering die hierboven staat.

Edit; Op het flesje wat ik heb staat trouwens 50MG/Ml

aangepast door Jsmn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, daar kan ik je niks nuttigs over vertellen.

Ja, dacht later, zoals ik dat neergezet heb klopt het niet. Maar ik las dat hij in het begin tandproblemen heeft gehad, dus ik nam aan (nooit zomaar aannemen Iris!) dat DA tand eruit had gehaalt, als DA tand eruit heeft gehaalt zou hij (of zij natuurlijk) onder én boven eruit gehaalt moeten hebben.. Dacht ik gelezen te hebben. Maar als de boventand is afgebroken kan de ondertand er natuurlijk nog gewoon zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weetje ook of die afgebroken tand een reden kan zijn dat hij geen biks wilt eten maar alleen hooi? Ik weet niet of hij voorlopig alleen op hooi kan leven en groenten die ik hem geef, want biks wil hij absoluut niet eten op het moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet alleen dat een voortand normaal teruggroeit en dat het kan wijzen op een kalktekort of een slechte voeding (toevallig heeft de DA laatste keer ik er was verteld over een konijntje met tandproblemen wist ver heel z'n geschiedenis wel leuk want veel geleerd) ik denk dat je wel in de gaten moet houden dat z'n ondertand nog voldoende afslijt en niet doorgroeid tot in bovenkaak.

of hij dan niet eet weet ik niet maar hooi eten is wel goed voor de tanden

en een konijn kan leven alleen op hooi dat is dus al geen probleem wel raar want ik begreep dat hooi moeilijker was om op de kauwen dan biks vermits als je die oplost in water het 'n papje is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan prima op hooi en groenten alleen leven (zou alleen wel de portie groenten wat aanpassen.. Tenminste, mijn porties zijn er wel op berekent dat er nog 30 gram SS bij komt..) dat is geen probleem, biks is sowieso maar bijvoeding. Maar wat Emkn zegt, het lijkt mij dat als het pijn doet om te eten, hij eerder met hooi stopt dan met biks, of met beide?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi eet hij eigenlijk vrij veel, dus daar ben ik wel blij om! Wel had hij enig moeite met het knagen op een worteltje wat ik eigenlijk ook wel begrijpen kan. Ik hou zijn gebit goed in de gaten!

Vraag mij wel nog steeds af of ik hem vanacht naar binnen kan doen om in de gaten te houden. Ik slaap zoiezo beneden want ik wil erbij in de buurt zijn om af en toe te kijken maar binnen kan ik hem toch wat beter controleren en weet ik ook of hij die nacht nog drinkt,eet,poept etc. Wel weer sneu opzich voor het andere konijn waarbij hij samen zit.

Slechte voeding? Dan lijkt me dat mijn andere konijnen ook gebitsproblemen zouden moeten hebben? Ze hebben altijd onbeperkt hooi hier en krijgen 's ochtends en 's avonds konijnenkorrels. En natuurlijk groenten. Eigenlijk had hij al gebitsproblemen sinds de dag dat we hem kregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat over de slechte voeding een vraag of een antwoord? (Vraag jij of het slechte voeding kan zijn of antwoord jij op een vraag die ik niet kan vinden? :$)

Ik zou zijn gebit wel even laten controleren door een dierenarts.. Dat tandje zou scheef kunnen terug groeien enzo.. Bovendien heeft hij misschien wel haakjes (mijn konijn had ook EC én haakjes. Hij was verzwakt door de haakjes, en dus kon de EC lekker zijn gang gaan..) want daar gaan ze ook slechter door eten.

Ik haal mijn konijnen (mits temperatuur het toestaat) liefst naar binnen als ze ziek zijn. Dan kan ik ze het beste in de gaten houden, daarnaast sta ik meestal een aantal keer per nacht voor ze op en dan kijk ik liever even in een ren naast me dan dat ik m'n bed uit moet de tuin in.. Maar dat is iets dat je zelf moet weten. Misschien dat beide konijnen naar binnen kunneN?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide konijnen kunnen wel naar binnen, de kachel staat eigenlijk niet aan in de zomer.. het is wel iets warmer binnen 's nachts dan buiten en overdag doe ik ze weer naar buiten omdat het dan daar wat warmer is!

Sorry het was een antwoord op de vraag dat het kan liggen aan slechte voeding!

Probleem is dat ik een week alleen thuis ben want mijn ouders zijn op vakantie. Dan zou ik dus fietsend naar de DA moeten en dat vind ik totaal niet prettig voor hem nu hij zich al niet lekker voelt. Maargoed als het nodig is..

Toen ik ze liet enten (ik denk 2 maand geleden) was er nog gecontroleerd op haakjes en dat had hij toen niet.. zijn er nog meer symptomen bij konijnen met haken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vermageren zou daar in elk geval een symptoom van kunnen zijn. Ik heb er ook maar weinig verstand van, maar heb wel eenzelfde soort ervaring, tenminste.. Mijn konijn werd steeds dunner en zijn poten waren geel (alleen stonken die ook, het was duidelijk urine) toen bleek hij haakjes te hebben, en E. cuniculi. (Dit is nooit bevestigd door een dierenarts want die geloofde daar niet zo in, maar de behandeling (zelf maar begonnen) werkte en eigenlijk alle symptomen enzo wezen in dezelfde richting.) Veel konijnen dragen EC bij zich en hebben alleen een 'trigger' nodig om die naar boven te laten komen, in mijn geval en misschien ook in dat van jou: Haakjes. Het konijn verzwakt daardoor, en dan kan EC zijn gang gaan. Vervolgens krijgt hij nierproblemen (de gele poten) en gaat zijn koppie scheef staan.. Nogmaals, ik ben ook maar een leek, maar dit vind ik allemaal erg logisch :yes::$

Misschien dat je anders even kunt bellen of de dierenarts vindt dat je langs moet komen? Zij heeft je konijntje al eens gezien.. Ik snap wel dat je liever niet op de fiets gaat, ik was vorige week ook alleen en moest uit nood met oppaskonijn op de fiets, was gelukkig wel te doen maar toch liever niet.. DA is al stress genoeg.

(Overigens had ik weer niet goed gelezen, i kzie dat Emkn iets zegt over afbrekende tanden en slechte voeding. Mijn excuses.. Hele dag gewerkt..)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha geeft niet, ben er zelf ook niet helemaal bij hoor. heb de eerste nacht niet kunnen slapen want ik was al de dood dat hij de volgende morgen niet zou halen en vanacht ook niet heel veel geslapen ;)

Mager is hij altijd al geweest, sinds wij hem hadden eigenlijk. Toen hij groter werd is dit alleen maar erger geworden en begon hij heel veel te drinken. Toen hij al mager was zaten wij al in 'behandeling' voor zijn tanden en hij is de laatste tijd niet magerder geworden dan hij altijd al is geweest eerlijk gezegd.

Ik had gelezen dat veel konijnen de EC bacterie hebben, maar het pas actief wordt wanneer het konijn bijvoorbeeld een verlaagde weerstand krijgt. Nu hebben wij altijd 3 konijnen gehad, en die derde maakte hem helemaal van slag, toen is hij ook afgevallen. Hij was helemaal gestresst en had er helemaal geen zin meer in allemaal.

Ben nog eventjes aan het twijfelen of ik ze naar binnen doe vanacht. Denk het eerlijk gezegd wel, maar dan wel samen. Vind het zelf overzichtelijker en ik heb stiekem zelf ook dan wat meer slaap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe ze toch maar beiden naar binnen vanacht, hopen dat het een beetje rustig gaat. Het was een hele klus om een binnenhok te 'maken' want dat heb ik gewoon niet, dus moest ik mijn ren een beetje ombouwen. Komt uiteraard nog hooi etc in!

Foto0128.jpg

Nu zit mijn vader te zeuren dat ze buiten moeten blijven want het is veels te warm binnen volgens hem. Pfff, net helemaal het hok in orde gemaakt.:duivel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff toch maar niet naar binnen. Hij is te nieuwsgierig binnen, gaat steeds op zijn achterpoten staan om de boel te verkennen en valt vervolgens achterover neer dus dat vind ik toch wat onveilig :( Hij is wel verslechterd zeg sinds woensdag! Woensdag alleen een scheef koppie, donderdag was hij wel wat wankelig en nu valt hij om als hij op zijn achterpoten staat! Ik ga zo nog even met de dierenarts praten of ze mij wat dwangvoer kan geven voor het geval dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC kan ook zorgen voor verlamde achterpoten, of iig verminderde kracht in de achterpoten dus dat zou het kunnen verklaren. Ik geloof echter dat je niet veel meer kunt doen dan panacur geven en dan afwachten of er verbeteringen optreden. Zolang je nijn verder alles doet wat hij moet doen, hoef je volgens mij verder niks toe te dienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat blijvend? Hoe groot is de kans eigenlijk dat een konijn met EC het haalt? Ik ben ook al steeds bang dat ze misschien te weinig dosering heeft gegeven omdat ik overal lees 0.8 ml per KG aan lichaamsgewicht en hij krijgt maar 0.7 ml en hij is 1.70 KG. Ik ben nou eenmaal een type dat echt steeds paniekeriger wordt en bezorgder naarmate het slechter gaat met hem. Heb nu al geen zin om vanacht te slapen omdat ik als de dood ben dat hij morgen er misschien is geweest of zijn kopje helemaal verdraaid is o.i.d. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .