Ga naar inhoud

Indy niet helemaal lekker


Dollie

Aanbevolen berichten

Heb om vijf over half zeven afspraak, laat Barber even snel uit nu, ga dan naar Nicky.. Leg alles klaar voor mijn vader, die hoeft Indy alleen 'in te laden', mij op te halen en dan gaan we heen. Dan kijken we wel wat nodig is, of ik terug naar Nicky ga of niet.

Aan de hand van mijn verhaal (al twee dagen niet lekker, eerst kleine keutels, aldoor gemasseert, grotere keutels, leek alles goed, nu slecht eten en in ieder geval hele middag niet keutelen) vonden ze inderdaad dat we maar even langs moesten komen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 260
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bedankt allemaal!! Ik zeg eerst direct maar even dat alles goed is!

Ben dus om 20 over zes bij Nicky weggehaalt, Indy zat echt stil in het vervoersmandje, bibberen.. Normaal reageert hij niet zó extreem op autorijden.. Snel naar de DA dus, daar was het heel druk, gelukkig dat we een afspraak hadden.. Toch nog bijna een kwartiertje gewacht, en arme In' maar trillen in z'n mandje... DA ging eerst kijken of het wel een mannetje was... (Uhm.. Dat is ook erg belangrijk in zo'n geval..) Even naar z'n hartje luisteren, tandjes en kiesjes kijken.. En gelukkig zag alles er nog prima uit!!!! :party:

Hij was niet erg volledig in zijn informatie.. Maar de darmen lagen een beetje stil. Hij heeft een injectie gegeven met een darmstimulerend middel (ik vroeg nog wat het was, maar enige antwoord was dat het de darmen weer op gang zou brengen. Wat het precies is weet ik dus niet.) en ik heb dwangvoer (SS recovery) meegekregen. Geen pijnstilling.. Klinkt misschien stom maar ik durf dat dan ook niet te vragen/zeggen, ben al zo vaak vol medelij aan gekeken terwijl ik er niet eens naast zat, zo van, ach, dat arme kind denkt ook dat ze d'r wat van weet... Dan weet ik zelf ook wel dat ik wél gelijk heb maar het is wel heel vervelend.

Ik weet niet of zo'n injectie zo snel effect heeft, of dat hij gewoon blij was weer bij meneer de dierenarts weg te zijn, maar ik ging in de auto zitten met 't mandje op schoot, tralies naar mij toe.. En hij kwam direct naar me toe, even snuffelen enzo. Hij heeft in de auto niet meer gegeten.. Mijn vader wou hem niet even in de kamer zetten, of desnoods op mijn kamer waar alles al klaar stond.. Hij zei, als hij het goed doet doet hij dat morgen nog steeds en als niet, ook. Ja, maar ik hou het toch liever in de gaten. Nou ja, ben weer naar Nicky gegaan, toen ik net thuis kwam direct Indy uit z'n hokje, kan niet zo goed zien of hij nog gekeutelt heeft maar zijn buikje voelt véel beter aan en hij begon direct witlof te eten! En na net even om het hoekje gespiekt te hebben, zie ik alweer keutels!!!! :party:

Mijn vader vroeg nog aan de DA, of het ernstig was. (Ik heb het hem al 100 keer uitgelegt.......... Maar goed) En meneer de DA bevestigde dat :yes:

Hij vroeg trouwens of ik veel groente gaf.. Ja.. Nu moet ik vooral harde groente geven? Geen sla.. (Geef ik nooit) wel wortel, stronken.. (Nou, zou ik anders niet teveel doen, die eerste...) En vooral geen puntjepuntjepuntje (iets dat inderdaad niet goed is) en spinazie en ANDIJVIE?? Want dat is te zacht. En juist wel weer paprika. (Mogen ze ook niet teveel van.....) Over witlof, waarvan ik aangaf dat ik dat veel geef, bovendien lag dat ook in 't mandje (hij liet me verder niet eens uitpraten) zei hij niks..

Maar hij eet, wel dwangvoeren? Of een beetje?

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal!! Ik zeg eerst direct maar even dat alles goed is!

Oh, wat een opluchting! :party:

Als hij uit zichzelf eet zou ik hem niet dwangvoeren, dat levert misschien alleen maar stress op. Zolang hij blijft eten, al zijn het maar kleine beetjes, gaat het goed. Misschien een bikspapje maken, of dwangvoer voor hem neerzetten of op een lepeltje aanbieden zodat hij door de geur een beetje trek krijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, dat is wel een goed idee. Ik zet eerst nog even gewoon biks neer (staat nog in het hok) om te kijken of dat ook lekker genoeg is..

Ik was nog even langs onze boot gefietst (daar was m'n moeder) om tegen haar te zeggen dat ik papa had gebelt/overlegt/afspraak DA gemaakt, wel zo netjes en dan krijg je ook niet van 'oh, en waarom wist ik daar niks van' achteraf.. Of dat ze raar opkijkt als vervoersmandje klaar staat enzo. Dus ik zei in de auto tegen m'n vader dat ik het even tegen mama gezegt had, zei hij dat ze dat besproken hadden inderdaad.. En dat ze ook zoiets hadden van nou, het is maar een konijn (ja, zo zijn mijn ouders ook... Strijd soms hier..) maar dat ze ook direct beseften dat het voor mij níet 'maar een konijn is' en dat ze ook zoiets hadden van nou dat moeten we ook gewoon doen. (Ja, zelfs als ik uitleg hoe de darmen va neen konijn werken en dat dit écht gevaarlijk is, zijn ze nog niet helemaal onder de indruk.. Al hadden ze het wel 'geaccepteerd' ook als ik twee dagen geleden al heen was gegaan) dus gelukkig ook geen gezeur dat ik graag naar DA wou, toen gaf de DA mij ook nog gelijk.. (Alleen toen zei ik tegen m'n vader, ik ga alvast naar de auto (duh, met Indy in een wachtkamer vol honden blijven zeker) zegt hij, ja dan mag ik betalen zeker.... Viel trouwens wel mee, €28,80 geloof ik..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je ouders er in ieder geval niet moeilijk over deden! En nu de dierenarts heeft bevestigd dat het inderdaad iets ernstigs was zullen ze in de toekomst waarschijnlijk ook weer naar je luisteren als het ernstig is, ze hebben nu tenslotte gezien dat je je niet voor niets zorgen hebt gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woehoe :party:

Dat zijn tanden er nog goed uit zien is dus super nieuws hé Iris! Dat betekent dat je je daar in de nabije toekomst iets minder zorgen om kan én mag maken!

Heb je nog iets van medicatie meegekregen?

Oh ja, van het groenteadvies van een DA die niet zo super veel konijnen behandeld, moet je je niet te veel aantrekken... Meestal is hun mening gebaseerd op verouderde of soms foutieve ideeën...

Tja als zijn darmen een beetje stilliggen...moet ik je zeker niet vertellen hoe belangrijk masseren is nu hé... ;)

Over het dwangvoeren... het is nu erg belangrijk dat hij blijft eten... Bied hem elk uur/anderhalf uur wat aan en hij zou daar eigenlijk best elke keer wat van moeten eten. De manier die Kiwi beschrijft, kan je idd wel proberen, maar ik zou niet DWANGvoeren als de stress die het veroorzaakt niet nodig is.

Maar als hij echt weigert te eten, moet je natuurlijk wel gaan dwangvoeren.

Oh ja, had ik al verteld dat je het super doet?:angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees al een tijdje mee, maar kan weinig inhoudelijks toevoegen aan post van de kundige dames hier.

Wilde je alleen even een hart onder de riem steken en zeggen dat ik vind dat je het lovenswaardig goed doet en natuurlijk hoop ik dat het snel weer goed gaat.

Je hebt er verder weinig aan maar moest het toch even kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er heel veel aan Saf! Aan alle lieve berichtjes!!! Heel erg bedankt! Met mijn ouders die soms liever hadden dat ik er minder vanaf wist (maar het stiekem ook wel weer bewonderen geloof ik..) en dierenartsen die het maar irritant vinden.. Ga je je bijna afvragen of het wel zin heeft. Natuurlijk is een gezonde Indy al bevestiging genoeg dat het wél zin heeft, maar het is echt heel fijn om te lezen dat er ook MENSEN zijn die het er mee eens zijn..

Ben echt super blij met zijn kiesjes inderdaad! Daar hoef ik me geen zorgen meer om te maken (not anytime soon..)! En fijn om te weten dat het veranderde voedingspatroon ook echt zin lijkt te hebben.

En dat groente advies.. Tsja.. Ik vind het gewoon nogal apart, omdat het als één van dé veilige groenten wordt aangeraden hier. En wortel bevat veel te veel suiker om als dagelijkse groente (met de hoeveelheden die ze hier van hun veilige groenten krijgen tenminste..) te dienen. Ik weet waar mijn konijnen wel en niet tegen kunnen, een beetje kool (boerenkool, spruitjes, bloemkool, een beetje dan ook hè!) af en toe gaat prima, vinden ze heel lekker, en komkommer juist helemaal niet. Andijvie heeft nog nooit problemen opgeleverd, hebben ze ook al ee nweek niet gehad trouwens..

Ik ga zeker weer doormasseren!! :yes: de wekker staat alweer klaar! En eten, zolang hij zelf eet, niet dwangvoeren. Ook dat vond ik een beetje apart, dat jij dat toch best wel afraadde (dat kun je toch wel stellen) en dat hij zei dat ik zo'n vijf keer op een dag wat moest geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, precies..

DA wou trouwens zo'n spuitje meegeven, zei ik dat ik die al had. Zegt ie iets in de trant van 'o, we hebben hier al een halve dierenarts merk ik wel..' zegt m'n vader, 'ja daar is ze wel aardig mee bezig', dierenarts: 'nou ja, als je een beestje hebt moet je er ook goed voor zorgen..' hèhè.. Dat vind ik nou ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA vroeg me wel drie keer of ik het zeker wist. En toen dat zinnetje het is maar een konijntje. Mijn reactie verbaasde hem nogal. Ik zei doodleuk tegen hem. Goh een konijntje? Dacht ik al vier jaar een koe te hebben kon de uiers al niet vinden.

aangepast door Saf
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA vroeg me wel drie keer of ik het zeker wist. En toen dat zinnetje het is maar een konijntje. Mijn reactie verbaasde hem nogal. Ik zei doodleuk tegen hem. Goh een konijntje? Dacht ik al vier jaar een koe te hebben kon de uiers al vinden.

:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, dat wou ik nog vragen Loes.. Nu al te laat in principe, maar altijd goed om te weten. Is het in zo'n geval ook belangrijk (voor de DA) om te weten dat Indy EC heeft? (Ik heb er niks over gezegt, het was wel een andere DA, maar als het net zo ging als bij die ene.......)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga zeker weer doormasseren!! :yes: de wekker staat alweer klaar! En eten, zolang hij zelf eet, niet dwangvoeren. Ook dat vond ik een beetje apart, dat jij dat toch best wel afraadde (dat kun je toch wel stellen) en dat hij zei dat ik zo'n vijf keer op een dag wat moest geven.

Hmm...ik ben eigenlijk zeker niet tegen dwangvoeren, eerder ervoor...

MAAR het is situatie afhankelijk... Dwangvoeren met dwang levert extra stress op en dat heb je in het geval zoals dit niet nodig natuurlijk.

Als ze het zelf van een lepeltje of een spuitje likken is het prima en dan kan je ze zeker wat bijvoeden als ze echt te weinig eten.

Daarnaast als je ze vol steekt met dwangvoer, gaan ze natuurlijk minder zelf eten. Daarom verkies ik meestal om ze eerst zelf eten te geven, ze er desnoods mee te pesten,... Weigeren ze, dan geef ik meestal dwangvoer.

Uhm, dat wou ik nog vragen Loes.. Nu al te laat in principe, maar altijd goed om te weten. Is het in zo'n geval ook belangrijk (voor de DA) om te weten dat Indy EC heeft? (Ik heb er niks over gezegt, het was wel een andere DA, maar als het net zo ging als bij die ene.......)

Tja, eigenlijk is zoiets altijd wel het vermelden waard. Zeker omdat stasis ook een symptoom is van EC... Maar aangezien Indy héél recent is behandeld is de kans natuurlijk érg klein dat dit EC gerelateerd is.

Bij mij vroeg een andere DA de laatste keer de hele voorgeschiedenis... tja... ik zal zeggen, we hebben een interessant gesprekje gehad ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .