Marjoleink Geplaatst: 1 november Geplaatst: 1 november Clarence tobt al een hele tijd met oogontstekingen. Ik heb al verschillende druppels en zalfjes geprobeerd, met als enige resultaat dat hij inmiddels een intense hekel aan me heeft. Na 3 duplo injecties kwam het weer terug. Na 9 duplo jnjecties is het na 2 weken ook weer teruggekomen. Gisteren foto's van zijn gebit laten maken, daar was niets mee aan de hand. Zijn traanbuis is doorgespoeld, daar kwam veel pus uit, maar toen er niets meer uitkwam kwam een deel van de spoelvloeistof weer terug, dus daar lijkt iets aan de hand te zijn. De dierenarts heeft een swab genomen van de pus en opgestuurd naar het laboratorium, om te kijken of een ander antibioticum zin heeft. We verwachten eigenlijk van niet, want hij heeft een raar soort knikje in de rand van zijn onderste ooglid, dat met knipperen tegen zijn oog komt (entropion?). Bovendien vermoedt de dierenarts dat daar bacteriën in blijven hangen, waardoor het oog steeds weer opnieuw ontstoken raakt. Hij zei dat de "beste" oplossing is het oog te verwijderen. Ik vind dat best een grote stap, en ik wil zeker weten dat we alles geprobeerd hebben, vandaar dat ik er toch voor gekozen heb om een swab te nemen, ondanks de kosten en de beperkte kans op resultaat. Hebben jullie ervaringen met een oog verwijderen? En met een konijn met maar een oog? In hoeverre worden ze daar door beperkt? Quote
happy211 Geplaatst: 1 november Geplaatst: 1 november Bij de opvang heb ik het een aantal keer meegemaakt in de verschillende stadia. Ik heb een konijn in de pleeg gehad waarbij haar oog pas verwijderd was, mijn taak was om in de gaten te houden dat het goed genas, niet ging ontsteken en dat ze het verder in het algemeen goed bleef doen. Bij haar merkte ik weinig verschil in haar gedrag en alles is ook goed genezen. Deze week heb ik ook weer een konijn bij de dierenarts opgehaald na de operatie. De assistentes maakten zich wat zorgen, maar eenmaal op de opvang bleef zijn temperatuur goed, at hij al lekker van zijn groente en was hij alert, maar hij bleef wel in hetzelfde hoekje zitten en liep nog niet rond. Dus moest er duidelijk nog aan gaan wennen. Er heeff ook eens een konijn in de opvang gezeten waarbij de vorige eigenaren het oog hadden laten verwijderen. Die leefde dus al langer met maar 1 oog. En behalve wat logische blinde hoeken, merkte je niets anders aan hem. Het is natuurlijk een pittige (en kostbare) operatie met een flink herstel, dus ik snap heel goed dat je wil kijken of er andere opties zijn. Maar ik denk dat ze er goed mee kunnen leven als het echt noodzakelijk is. Apollo was uiteindelijk blind, eerst in 1 oog later in allebei, dus dat is misschien wel vergelijkbaar. Toen hij aan 1 oog blind was, merkte je ook niets aan hem. Hij maakte binkies, ging op ontdekking in de tuin, gewoon normaal konijnengedrag. Maar toen hij aan beide ogen blind werd, merkte ik wel verschil. Hij kwam niet meer zelf de ren uit, gebruikte oa het gaas om zich te orienteren, durfde op het begin geen trapjes meer op (later weer wel, ook een stukje gewenning misschien). Dus met maar 1 oog kunnen ze zich prima redden. Quote
Kolino Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november @mammafelina jij hebt of had toch een konijn dat een oog mist? Zo niet haal ik je met een ander forumlid door de war. Ik bedoel wel door een andere oorzaak, E.C. Ik zou wel voor weghalen kiezen, volgens mij kun je niks met ooglidcorrectie. Het wordt alleen maar erger, hij heeft dan een beter leven zonder dan met oog. Als de kosten te hoog zijn weet ik niet hoelang je palliatief door kunt gaan. Ik heb ooit een interesante uitleg over dit probleem bij doorgefokte honden gezien, daar zou je misschien nog behandelideeen kunnen putten Quote
mammafelina Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november @Kolino, klopt. Fluffy mist inderdaad al enkele jaren 1 oog. Bij hem zat er inderdaad ec in. @Marjoleink Fluffy was volgens mij nog net geen 1 jaar oud toen zijn oog verwijderd werd. Ik vond het een heel naar idee, maar hij deed het vanaf het begin eigenlijk best goed. Tijdens de herstel periode zat hij samen met Pip ongeveer een weekje binnen (winter), daarna zijn ze weer naar buiten verhuisd. Fluffy durfde een hele tijd niet van dingen zoals de catcube af te springen, maar sprong er wel op 🙈 Benaderen doe je natuurlijk vanaf de goede kant om te voorkomen dat hij schrikt. Ik heb behalve het niet naar beneden durven springen nooit wat negatiefs gemerkt. Nu zijn we 5 jaar later en merk ik er helemaal niets van. Ergens afspringen doet hij inmiddels ook weer gewoon 😅 2 Quote
Evee Geplaatst: 6 november Geplaatst: 6 november Ik had een oppaskonijn met één oog. Zal morgen of vrijdag wel even een uitgebreide reactie typen, maar de ervaring die ik daarmee heb is niet slecht. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.