Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het konijnenhok in onze grote ren is aan vervanging toe. Het is nu een konijnenhok met verdieping waarvan ik het ren gedeelte er af heb gehaald omdat deze in een groot overdekte ren staat. 
Nu moet er dus een ander schuil/nachthok komen. Ik lees vele die de dogvilla hebben of iets gelijks. Ook zie ik wel konijnen schuilhokjes maar die lijken zo klein en laag aan de grond. 
Is dat niet koud voor ze zo laag straks met de winter? 

En heeft er iemand nog tips ideeën wat ik zou kunnen plaatsen voor ze om hoog te zitten en te klimmen? Er staat nu een hout poppenbedje waar ze wel eens in liggen dit is wel grappig om te zien. Daar leg ik dan ook extra stro in.. 

Geplaatst:

Ik heb een hok dat hoog staat maar daar zitten ze NOOIT in. Maar het is wel makkelijk als ze ziek zijn want dan sluit ik het zieke konijn hier in op. En kan ik zien of er gegeten of gekeuteld wordt. En het andere konijn kan het konijn nog zien.

Op de grond heb ik catcubes staan. Die staan op tegels en heb ik hennepvezel in en een laag stro. Daar zitten ze graag in. Maar soms er bovenop.

Ook met kou zie je ze wel eens gewoon op de tegels liggen. Ze kunnen dus in, op of naast het schuilhok.

Geplaatst: (aangepast)

Bij mij was het hetzelfde, het nachthok op hoogte gebruikten ze volgens mij heel weinig. Terwijl ik daar dan altijd lekker veel stro in deed in de winter.

Ik kon altijd wel zien dat ze er gebruik van maakten aan de afdrukken in het stro waar ze dan gezeten hadden. Maar wanneer precies en hoe lang weet ik niet. Als ik ze zag zaten ze altijd buiten in de ren.

Een konijn kan heel goed tegen kou, als ze maar droog en uit de tocht kunnen zitten.

aangepast door Marcovka2
Geplaatst:
16 uren geleden, FlappieNijn zei:

Is dat niet koud voor ze zo laag straks met de winter? 

Die ijskonijnen van mij zitten nog in de sneeuw buiten. Ze hebben een groot peuterhuisje, gevuld met stro, maar ze willen gewoon buiten zitten. 

Vooral Scarlett, met gewoon de sneeuwvlokken in haar vacht. Hagel en haar kop is droog of beschermd? Dan blijft ze zitten.  Lodewijk zit vaak toch liever binnen, maar hij mist haar vaak en dan gaat hij weer naar buiten. 

Geplaatst:

Ik heb de Dogvilla 70. Die gebruiken ze wel omdat ik er elke avond een hand kruidenhooi in doe en soms zie ik afdrukken in de vorm van een konijn erin. Maar slapen doen ze het liefste op de catcube. Eerder had ik een ander hok wat eigenlijk een kippenhok was. Daar sliepen ze niet in, maar erbovenop. Alleen resulteerde dat in een lek dak, kapot geknaagd door mijn voedster.

Geplaatst:

Ohja ik zie verschillende ideeën/oplossingen! 
het zit gewoon in mijn hoofd dat de konijntjes mogelijk te koud dan zouden hebben laag aan de grond. Ze huppen natuurlijk ook gewoon aan de grond als ze niet in het nachthok zitten. Alleen wel ervoor zorgen idd dat er lekker stro in het hokje zit.. 

ik heb ook een toilet staan en die staat nu onder het hoge nachthok dus beetje beschut. Toilet is open. Hoe hebben jullie dat bijvoorbeeld met z’n catcube of dogvilla? 

Geplaatst:
57 minuten geleden, FlappieNijn zei:

ik heb ook een toilet staan en die staat nu onder het hoge nachthok dus beetje beschut. Toilet is open. Hoe hebben jullie dat bijvoorbeeld met z’n catcube of dogvilla? 

Ik heb een dichte kattenbak in de ren staan. Deze wordt goed gebruikt door beide konijnen. Ik heb alleen wel het bewegende luikje eruit gehaald, dat vonden ze eng. Je kan de dogvilla ook op een pallet zetten zodat hij iets van de grond staat. Die van mij staat gewoon op de tegels en ik doe er in de winter altijd lekker veel stro in, Fluffy en Pip zitten er graag.

Twee open toiletten op een droge plek in de ren.

Catcubes ook redelijk droog, mijn Dogvilla is redelijk nieuw dus ga ervan uit dat die waterdicht is

aangepast door Cheeta26
Geplaatst:

Wel goed om te weten dat catcubes niet geschikt zijn als enige schuilhok, dat is meer een extra schuilhuisje erbij. Zeker gewaardeerd, maar voor beschutting als het echt winterkou is, is het niet voldoende. Ik heb er ook drie voor mijn koppel en moet zeggen dat ze jaarrond veelgebruikt zijn. Ik doe er in de zomer niets van bodembedekking in. In de winter wel, beetje hennepvezel met stro en/of hooi. Maar mijn ren heeft wel echt een dicht dak. 

Daarnaast hebben ze ook volwaardige schuilhokken, die zijn een stuk groter en bieden veel meer beschutting. In mijn geval is dat een zelfgemaakt schuilhok, heel simpel met een traliekooi onderbak er in waar bodembedekking in zit en twee in&uitgangen. De foto er van staat bovenaan het artikel over schuilhokken, bij deze het linkje naar die informatie:

Hier staat veel info over wat voor schuilhok de beste keuze is:

https://www.bunnybunch.nl/schuilhokken-voor-konijnen/

Geplaatst:
14 uren geleden, Evee zei:

Wel goed om te weten dat catcubes niet geschikt zijn als enige schuilhok,

Ik heb er catcubes bij die vanboven nagenoeg dicht zijn en niet die gaten hebben. En ik heb ook niet alle ringen aan de zijkanten eruit gehaald. De ren is overdekt en dan nog plexiglas. Bij de cacubes komt geen wind en regen. Dat moet toch voldoende zijn?

Op 23-10-2025 om 20:33, To van de Veluwe zei:

Ik heb er catcubes bij die vanboven nagenoeg dicht zijn en niet die gaten hebben. En ik heb ook niet alle ringen aan de zijkanten eruit gehaald. De ren is overdekt en dan nog plexiglas. Bij de cacubes komt geen wind en regen. Dat moet toch voldoende zijn?

Jij hebt er een hennepvezelmat op liggen he? Blijft dat ook liggen? Ik heb tijden terug ook zo'n mat gekocht maar tot op heden nooit gebruikt. Ik heb nu 2 catcubes naast elkaar staan en overweeg zo'n mat. Maar heb ook een hangoor die heel uitbundig is in het op en af springen en ben bang dat het ding er binnen de korstste keren vanaf ligt

aangepast door Cheeta26
Geplaatst:
17 uren geleden, Cheeta26 zei:

Jij hebt er een hennepvezelmat op liggen he? Blijft dat ook liggen?

Klopt helemaal. Ja inderdaad ligt hij er wel eens naast maar dan leg ik hem er weer op. Maar ze knagen er denk ik ook wel eens aan want ik zie ook losse stukken. Van tijd tot tijd leg ik er een nieuwe op. En .... ze hebben er warmte en plezier van. Meer plezier dan van een wilgenbal etc.

Gewoon een keer proberen. Ik heb er één op een catcube. Die knip ik dan op maar uit een grotere hennepvezelmat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .