Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo, ziehier Bob en Snufje en hun verblijf. Zoals in het andere topic al aangegeven zijn wij nieuw met konijnen en dus ook met een topverblijf maken. We zijn al aardig op weg, de flexibele uitloopren wordt nog aan gewerkt. We hadden tijdelijk een konijnenhok tot het grote hok klaar was. Die heb ik er nu maar ingezet. Wel handig om de spullen op te zetten in ieder geval! Hebben jullie nog tips en tricks? Verbeterpunten? Ik heb 4 wc bakken, maar ze keutelen overal, ook in de wc's dat wel.

20250930-115024.jpg20250930-114351.jpg20250930-114415.jpg

aangepast door Amir
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Hé leuk! Dat hok heb ik zelf ook!

Mooi verblijf verder ook.

Qua zindelijkheid kun je hier veel tips lezen.

https://www.bunnybunch.nl/konijnen-zindelijk-maken/

Ik denk dat je zult moeten accepteren dat ze er nog wel even een bende van zullen maken. Ze zijn nu waarschijnlijk nog niet zindelijk omdat ze nog jong zijn. En straks als ze in de puberteit komen zullen ze helemaal hun territorium willen afbakenen met keutels en misschien ook plasjes.

Het kan ook dat de toiletbakken wat aan de kleine kant zijn. Als ik kijk naar mijn konijnen, die zijn beide rond de 2 kilo, en die hebben 2 open kattenbakken (dus zonder kap erbovenop). Daar kunnen ze lekker samen inzitten en hooi eten of dutten. 

Geplaatst:
3 uren geleden, Amir zei:

Hebben jullie nog tips en tricks? Verbeterpunten?

Ziet er al goed uit.

Tips en tricks:

1. Niet elk konijnen koppel kan tegen een veranderend territorium. Dus als je van plan bent de flexibele ren soms wel en soms niet neer te zetten, let daar dan goed op.
  2. Zet de extra ren niet op het gras. Konijnen en gras staat zo leuk,  maar konijnen die geen gras gewend zijn en geen stop kennen, eten zich letterlijk ziek. En binnen  no-time heb je een modderpoel. En ze kunnen graven. 
  3. Wil je een extra ren gebruiken, let dan op roofdieren. Niet alleen marters, maar ook roofvogels kunnen azen op konijnen.

@happy211 ja leuk hok idd! Maar boven heeft wel maar 1 uitgang, ik las dat 2 uitgangen beter is voor een nachthok? Ik zat al te denken, moet ik aan de buitenkant nog een nooduitgang maken? Ik heb al wat zitten lezen in dat artikel, maar er stond niks over jonge konijnen en zindelijkheid volgens mij. Maar prima, dan veeg ik lekker verder! 🙂

@Cheeta26 dat gaas sprong Bob al vrij snel overheen idd. Ik had het nog liggen van het hok bouwen. Ik heb nu de rol gaas maar afgerold, maar das meteen 1 meter hoog.

@bunnyempress dank voor de tips! De extra ren is alleen voor als de kinderen met de konijnen komen kroelen, net ff wat meer ruimte en ook leuk om die konijnen te zien genieten natuurlijk. Ik zal in de gaten houden dat ze niet te veel gras eten! Daarna gaat het hek van de dichte ren weer dicht, dus ook veilig voor roofdieren.

aangepast door Amir
Geplaatst:

Inderdaad niet zonder toezicht op het gras laten. Vooral in het voorjaar is het gras eiwitrijk. En ..... als je niet oplet, kunnen ze er onderdoor graven. Hier is dat een keer gebeurd. Ze zaten meer dan één meter diep onder de grond en kwamen er aan de andere kant uit, terwijl het gaas 1 meter diep ingegraven was.

Hier kunnen ze één meter hoog zeker springen. 

Als ze 's nachts in een open ren lopen, kunnen ze een prooi worden van marters en roofvogels. Ook overdag is het niet zonder risico.

Jullie konijnen zijn wel droppies. Leuke beestjes. Ren ziet er leuk uit. Tegels zijn ideaal want dan slijten de nageltjes.

Ik zou de brokjes in het rond strooien, dan moeten ze ernaar zoeken, dat is beter voor ze.

En het lijkt mij wat weinig hooi. 

Ze moeten onbeperkt hooi hebben en dagelijks een keer of twee een kleine hoeveelheid brokjes geven.

Wat knaagmateriaal erbij (wilgenrol ofzo). Ze zullen uiteindelijk die kooi wel gaan aanknagen.

Mijn buitenkonijnen kreeg ik ook nooit aangeleerd om in de toiletbakken te keutelen. Ze gebruikten ze wel, maar het meeste lag overal.

Sinds ik ze binnen heb, heb ik een grote bak met bodembedekking, daarbij is het andersom: het meeste gaat erin, maar af en toe een verdwaalde keutel er naast. Ook leg ik het hooi in de hoek vd bak. Als het overdekt is, kun je dat buiten ook doen.

Dat graven zou ik goed op letten hoor, ik ken wel iemand die regelmatig de konijnen kwijt was omdat ze zich onder de schutting door hadden gegraven. Een konijn zat zelfs een keer onder de fundering van de schuur. Ze zijn nu kennelijk nog jong, maar als ze wat ouder worden zullen ze ook dieper kunnen graven.

aangepast door Marcovka2

Bedankt voor de tips allemaal! Ik zal nog wat knaagmateriaal neerleggen. Kan ook gewoon een paar takken uit eigen wilg tot een balletje rollen toch?
Hooi krijgen ze meerdere keren per dag 'vers'.

We laten ze af en toe op het gras los, dan eten ze lekker wat gras en kunnen ze even de benen strekken en de kids vinden het ook leuk. We zijn er dan de hele tijd bij, ze zijn maximaal 3 minuutjes ofzo alleen. We wonen in de stad, dus die roofdieren zal wel meevallen, in dat tijdsbestek in ieder geval. Ik zet er wel graag een hek omheen zodat ze niet de border ingaan en giftige planten eten of ontsnappen uit de tuin. Nu is het hek de overgebleven rol gaas die half afgerold staat, maar ik wil liever iets flexibelers/makkelijkers. Ik zat hiernaar te kijken:

VOSS.farming classic 15m, groen omheiningsnet, 90cm kleindiernet, hondennet, 9 palen, zonder stroom1

Net hoogte: 90 cm
Net lengte 15 meter
Afmetingen mazen: 17 x 17 mm

Er bestaat natuurlijk een risico dat ze er aan gaan knagen, maar aangezien ze er maar even in zitten en dan lekker gras kunnen eten, kunnen rennen, aandacht van de kids krijgen etc. verwacht (lees hoop) ik dat ze dat niet zullen doen.
Weet iemand nog een alternatief? Of andere tips wellicht?

aangepast door Evee
link verwijderd, zie forumregels
Geplaatst:

Ik denk dat ze er hier in 5 minuten doorheen ontsnapt zouden zijn, zo een net 😂 Het lijkt mij dus geen veilige oplossing. Je kan beter een metalen panelenren aanschaffen die je neer kan zetten en op kan bergen, eventueel daar een net over doen tegen roofdieren. 

Bijvoorbeeld zo iets als dit:

image.png

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Waarom zouden ze er zo uit zijn? De maaswijdte is 17mm. Zo'n metalen hek is zo klein en toch heel lomp. Ik heb maar een klein tuintje, dus het is wel makkelijk als ik het ook weer makkelijk opzij kan zetten.

27815-1.jpg

Geplaatst:

Een panelenren kan uit elkaar in de losse panelen, die je opzij kan zetten. Er zijn ontzettend veel soorten en maten van te koop, en je kan ze ook aan elkaar koppelen, als je één te weinig vind. 

Het hek wat jij deelt is wel echt dun draad, dat knagen ze echt in één hap door. Ik betwijfel zelfs of het metaaldraad is, volgens mij is het gewoon van plastic, ik kan alleen "versterkte draden" vinden in de omschrijving. Ook lijkt het niet heel goed op de grond aan te sluiten door de grondpinnen, en daar flexibel te zijn. Mijn konijnen zouden er met gemak onderdoor gaan, of tegenaan leunen zodat het ombuigt, en er dan over springen. Of er in een paar minuten een gat in maken.

Ik vermoed dat je de vindingrijkheid van konijnen onderschat 😂

Geplaatst:
7 uren geleden, Amir zei:

VOSS.farming classic 15m, groen omheiningsnet, 90cm kleindiernet, hondennet, 9 palen, zonder stroom1

Netten is niets. Knagen ze kapot of blijven erin haken. Je moet echt iets van metaal hebben. En gaas mag niet te dun zijn want het klopt wat Evee zegt: ze knagen er doorheen. Ik spreek uit ervaring en dat was dikker gaas. Panelen zijn erg makkelijk want bij ziekte kun je ze ook binnen neerzetten en de konijnen binnen halen.

Vertrouw niet te veel op kinderen met oppassen. Eerst is het leuk maar het verveelt al gauw en gaan ze hun eigen ding doen. En over 90 cm kunnen konijnen heen springen. Die van mij in ieder geval wel.

Geplaatst:

Die panelenren is echt de beste optie.

Ik heb ook verschillende dingen geprobeerd, tot ik die ren een keer probeerde.

Je hoeft die panelen ook niet in een cirkel te zetten, je kunt met een kleine aanpassing de eerste en laatste panelen ook vast maken aan iets anders waardoor je een grote afscheiding krijgt. Ik gebruikte daarvoor van die lange kabelbinders en ijzerdraad (tegen knagen).

Op die eerste foto van jou bijvoorbeeld waar die gele balk en dat metalen hekje zit kun je een afscheiding zetten.

Die panelen zijn meestal 80cm breed en komen per 8 stuks. Dus dan heb je een hek van 6,4m.

Koop je er twee, dan heb je dus bijna 13m afscheiding.

En er zit altijd een paneel met deurtje bij.

Plus, je kan ze in een handomdraai weghalen en weer terugzetten.

Over dat alleen laten, ze hebben maar een paar seconden nodig om te ontsnappen...

En geloof me, volwassen konijnen kunnen in 5 minuten behoorlijke knaagschade maken🤪

Ik heb dat ook wel eens gedacht, ik kan ze wel even alleen laten... kom je een paar minuten later terug en zie je overal houtsnippertjes liggen en behoorlijke schade aan de houten kooi. Alsof ze zaten te wachten tot ik weg ging😅

Geplaatst:

Ik heb zelf best veel konijnen gehad, waaronder ook buiten konijnen en dat waren echte Houdini,s. 

Lappie was een binnen konijn en die sprong met gemak over 1 meter. Vonden hem altijd in de woonkamer en keuken als we even weg waren.

Nu met deze 2 heeeel ander verhaal. Die gaan niet verder dan waar de kleden zijn 🥳🥳 Echt heeeerlijk. Geen hekwerk nodig.

Ik zou ook voor de panelen gaan in jouw geval. Succes met zoeken 🤗

Geplaatst:
41 minuten geleden, Amir zei:

Ok jullie hebben me overtuigd! Ik zal eens op marktplaats speuren.

Daar staan er regelmatig, als puppyren of konijnenren. Soms zijn ze ook wel eens bij lidl of action in de aanbieding.

Tja, ik moet zeggen dat ik de vindingrijkheid en boevigheid van konijnen wel ook echt waardeer 😄 Het maakt ze zo leuk! En ja, je hebt altijd van die suffe types die braaf blijven zitten terwijl ze 100 ontsnappingswegen hebben, maar de meesten - is mijn ervaring - zijn slimmer dan wij zijn 😅 en benutten elke kans!

• Mee eens! 1
Geplaatst:
Op 9-10-2025 om 08:17, Amir zei:

Ok jullie hebben me overtuigd! Ik zal eens op marktplaats speuren.

Ik weet niet wat je budget is, maar ze gaan heel lang mee. Buiten heb je wel last van roestvorming.

Dus tweedehands dat van buiten komt zal al wel roestplekken hebben.

Denk ook aan wat je waar in de ren zet. Dat ze iets niet als opstapje kunnen gebruiken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .