Amir Geplaatst: 28 september Geplaatst: 28 september Hallo, ik ben nieuw hier en ook met konijnen. Wij hebben 3 kids die sinds 2 weken helemaal blij zijn met 2 konijntjes van 2 maanden oud, broer en zus. Gekocht als ram en voedster, maar de dierenarts zei vorige week met 90% zekerheid dat het 2 rammen zijn. De kinderen zijn er natuurlijk al helemaal aan gehecht en zullen erg verdrietig zijn mochten we er 1 moeten ruilen. Er zijn nog wel voedsters beschikbaar in het nestje waar ze vandaan komen. Ze zitten in een ren van 4m2. Wat is wijsheid? Toch proberen? Nog 1-2 weekjes wachten en dan nog eens het geslacht laten bepalen? Gauw gaan ruilen? Iets anders? Quote
bunnyempress Geplaatst: 28 september Geplaatst: 28 september (aangepast) Je zit met de moeilijkste situatie. De konijnen hebben nu een baby-band. Er is geen garantie dat ze straks als pubers / jong volwassenen samen kunnen blijven. Ook niet als je er eentje om zou ruilen en er voedster bij zet. Meer informatie: https://www.bunnybunch.nl/koppelen-van-konijnen/ Makkelijkste optie: 1 wegbrengen. Andere castreren en zodra hij oud genoeg is bij een opvang laten koppelen. Geen stress. Grootste kans op een gelukkig stel. En voor de kinderen weten wat het karakter van het andere konijn is. 28 september aangepast door bunnyempress 1 Quote
Roos-Anne Geplaatst: 28 september Geplaatst: 28 september Het klopt wat Bunnyempress aangeeft. Je hebt grote kans dat twee jonge rammen met elkaar gaan vechten rond de pubertijd. Het is verstandiger om een geholpen/gecastreerde ram en voedster te (laten) koppelen. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 28 september Geplaatst: 28 september 3 uren geleden, Amir zei: Er zijn nog wel voedsters beschikbaar in het nestje waar ze vandaan komen. Ze zitten in een ren van 4m2. Wat is wijsheid? Je hebt het je niet makkelijk gemaakt door bij een fokker konijnen aan te schaffen. Stel dat het toch een broer en zus is, dan krijg je dus straks een nestje want als je dat niet wilt, zul je ze op tijd uit elkaar moeten halen. Wellicht al vanaf drie maanden en dat is al heel gauw. En als je er een om gaat ruilen voor een voedster, kan het gebeuren wat ze hierboven al zeiden dat ze dan gaan vechten. Konijnen kiezen nl. zelf graag een partner uit. Ik zou inderdaad een konijn terugbrengen en het overgebleven konijn laten castreren en dan als die iets ouder is laten koppelen in een konijnenopvang. En 4m2 is niet echt groot. Het is de minimale maat. Meer is beter. Ik heb twee konijnen op 18m2. Daar rennen en springen en huppelen ze wat rond. Verdiepingen van een hok tellen trouwens niet mee voor de totale oppervlakte. Wel goed dat je je hier oriënteert want hier valt veel kennis op te doen. Quote
Evee Geplaatst: 29 september Geplaatst: 29 september Welkom! Jammer dat dit de reden van aanmelden is. Maar goed dat je het wel al weet nu, dat het twee rammen zijn, zodat je aan een oplossing kan werken. 19 uren geleden, bunnyempress zei: Makkelijkste optie: 1 wegbrengen. Andere castreren en zodra hij oud genoeg is bij een opvang laten koppelen. Geen stress. Grootste kans op een gelukkig stel. En voor de kinderen weten wat het karakter van het andere konijn is. Niet het leukste advies, maar dit is ook wat ik aan zou raden in deze situatie. Meer uitleg over de redenen daar achter, lees je in het artikel over veelgemaakte fouten: https://www.bunnybunch.nl/10-veel-gemaakte-fouten-bij-het-houden-van-konijnen/ Quote
Amir Geplaatst: 30 september Auteur Geplaatst: 30 september Bedankt voor de reacties. Jammer dat het zo is gegaan. Ik dacht goed te doen door 2 konijntjes te halen en ze voldoende ruimte te geven. Voor de kids is het te moeilijk om er nu zomaar een weg te doen. We gaan de 100% zeker ram laten castreren en dan de 90% zeker ram nog eens laten sexen, wie weet valt ze toch in die 10%. Zo niet dan wachten we tot het fout gaat en dan gaat er 1 weg. Quote
Evee Geplaatst: 30 september Geplaatst: 30 september Als je het serieus wil proberen, zul je beide rammen moeten laten castreren. Anders is het echt wachten op gewonden, dat zou ik niet aanraden. Dus of beide castreren en het proberen. Of één castreren en één terugbrengen naar de fokker (nu al, dus voor het mis gaat). Ongecastreerde rammen kunnen echt niet samen, dat is echt knokken. En dan zit je misschien met een hogere dierenartsrekening aan "reparatiekosten", dan een castratie kost, als je niet oppast. Quote
Amir Geplaatst: 30 september Auteur Geplaatst: 30 september Ja uiteraard allebei castreren, maar ik heb nog hoop dat het 1 voedster is. 😄 Quote
Amir Geplaatst: 30 september Auteur Geplaatst: 30 september (aangepast) https://postimg.cc/jWx1g14W Even kijken hoe dit werkt hoor.. Ah gelukt! 30 september aangepast door Amir Quote
Boris en Beer Geplaatst: 30 september Geplaatst: 30 september Een leuke foto, maar wat Evee zegt.. nu zijn ze nog jong en gaat het nog eventjes goed - maar het is een kwestie van tijd voordat het fout gaat. Wachten totdat het fout gaat vind ik persoonlijk een dieronvriendelijke keuze, want als je even niet oplet of niet thuis bent, kunnen konijnen letterlijk knokken tot de dood. Dat wil je de konijnen, en je kinderen, niet aandoen lijkt me. Quote
bunnyempress Geplaatst: 30 september Geplaatst: 30 september 5 uren geleden, Amir zei: Bedankt voor de reacties. Jammer dat het zo is gegaan. Ik dacht goed te doen door 2 konijntjes te halen en ze voldoende ruimte te geven. Helaas horen we dat dus heel vaak. Fokkers die liegen over dat konijntjes 'uit hetzelfde nestje' prima samen kunnen. Niet vertellen dat vrouwtjes ook gecastreerd moeten worden voor gezondheidsredenen (kosten gemiddeld €250-300). Niet vertellen wat er bij komt kijken om konijnen te houden. Geen uitleg over puberteit. De eerste tijd zijn jonge baby konijntjes zo leuk. Knuffelig. Op te pakken. Lijken het ideale huisdier voor kinderen. Maar dan worden ze ouder en beginnen de problemen. Ze worden zo enorm vaak gedumpt. Ik ben dol op konijnen. Wij hebben de 2 liefste, leukste, slimste, grappigste konijnen geadopteerd. Beide gedumpt gevonden. Elke keer als mensen hier komen met hun kinderen begint de litantie over alle misverstanden. Het is zo verdrietig dat er zoveel mis gaat, ook bij goed bedoelingen. Lees je goed in en kies wat het beste is, maar ik zou geen ernstige gewonde rammen of een doodgebeten ram riskeren met kinderen. Dat is nog vele malen verdrietiger dan een gezond konijn afstaan. 1 3 Quote
Juudje Geplaatst: 3 oktober Geplaatst: 3 oktober Hoi hoi. wij hebben 4 Franse hangoren uit hetzelfde nest. Waren 8 weken toen we ze hier kregen. 1 ram en 3 voedsters. Met 10 weken hebben wij de ram bij de voedsters weg gehaald. Een aantal weken later de ram laten castreren. Heeft wel even geduurd want het duurde lang voordat de ballen waren ingedaald en de dierenarts een castratie aan durfde. Daarna moest de ram nog een paar weken apart. Inmiddels zijn ze weer samen en het was gelijk helemaal goed. Elkaar wassen en heerlijk tegen elkaar aanliggen. Wij hebben wel een camera in het verblijf opgehangen zodat we ze goed in de gaten konden houden. persoonlijk zou ik de ram omruilen voor de voedster. Hiermee heb je denk ik meer kans op slagen. Als je 2 rammen houd en ze vechten elkaar de tent uit is het nog veel zieliger. Ook voor de kinderen om een gewond konijn te zien. Quote
Evee Geplaatst: 3 oktober Geplaatst: 3 oktober Hoe oud zijn jouw konijnen nu, @Juudje? Het is namelijk best een gok met vier willekeurige konijnen, je hebt echt geluk als dat goed blijft gaan tijdens de puberteit. Je kan konijnen echt het beste op karakter koppelen, dat geeft de meeste kans op een gelukkige relatie. Willekeurig jonge konijnen samen zetten gaat in het begin goed, als ze nog kleuter/kind zijn vinden ze alles wel best. Op het moment dat ze gaan puberen beginnen toch vaak de problemen. Konijnen kennen geen familieverbanden zoals wij mensen dat ervaren, in de natuur blijven broers en zussen juist meestal niet samen (ook logisch, om inteelt te voorkomen). Dat is dus echt geen garantie dat ze elkaar leuk blijven vinden. Quote
Juudje Geplaatst: 3 oktober Geplaatst: 3 oktober Ze zijn nu 6 maanden. Het is dus afwachten of dit goed blijft gaan. Zo niet dan haal ik ze uit elkaar en gaan we kijken of we ze op een andere manier (samenstelling) kunnen koppelen. Gelukkig hebben we genoeg ruimte om ze allemaal een groot verblijf te geven. momenteel zitten ze met z’n vieren op ongeveer 30m2 1 Quote
Marcovka2 Geplaatst: 4 oktober Geplaatst: 4 oktober Op 28-9-2025 om 21:30, Amir zei: Hallo, ik ben nieuw hier en ook met konijnen. Wij hebben 3 kids die sinds 2 weken helemaal blij zijn met 2 konijntjes van 2 maanden oud, broer en zus. Gekocht als ram en voedster, maar de dierenarts zei vorige week met 90% zekerheid dat het 2 rammen zijn. De kinderen zijn er natuurlijk al helemaal aan gehecht en zullen erg verdrietig zijn mochten we er 1 moeten ruilen. Er zijn nog wel voedsters beschikbaar in het nestje waar ze vandaan komen. Ze zitten in een ren van 4m2. Wat is wijsheid? Toch proberen? Nog 1-2 weekjes wachten en dan nog eens het geslacht laten bepalen? Gauw gaan ruilen? Iets anders? Je hebt er wel goed aan gedaan in ieder geval niet 1 konijn te gaan houden👍 Ik had oorspronkelijk ook twee konijnen van 2 maanden oud (uit een nestje van iemand). Het leek mij toen ook leuk om twee jonge konijntjes helemaal zelf op te voeden. Maar het heeft me een hoop gedoe op geleverd. En uiteindelijk blijven ze maar een paar maanden 'jong', daarna blijven ze jarenlang 'volwassen'. Dus met een koppel uit een opvang mis je hooguit een jaar 'jonge' konijntjes. Maar je bespaart een hoop stress. En je geeft een koppel dat in de opvang zit een thuis. Bij mij was het andersom. Ik dacht dat ik twee broertjes had. Maar het bleek broer en zus. Gelukkig was ik er op tijd bij en heb ze op tijd gescheiden. Maar daarna moest ik dus het rammetje laten castreren en heb ze nog weken apart gehouden. Ondertussen moest ik het aanzien hoe ze zielig alleen zaten. Toen ik ze weer bij elkaar liet begonnen ze wild te vechten. Ik heb ze toen in een andere kamer moeten koppelen. Dat werkte. Maar dan moet je eigenlijk een paar maanden later de voedster laten castreren.... en zit je weer met hetzelfde. Ik hoop voor jullie dan inderdaad dat de dierenarts het niet goed gezien heeft (dat was bij mij ook zo, eerst waren het twee mannetjes, bleek niet zo). Maar dan zit je toch met deze situatie. Je moet ze dus scheiden, dus twee verblijven. En weken lang twee konijnen apart verzorgen. En het herkoppelen moet je op neutraal terrein doen. En daarna kun je ze niet gelijk terug zetten. Als je besluit om er eentje te ruilen, dan kun je beter eerst de castratie afronden voordat je een voedster gaat regelen. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 4 oktober Geplaatst: 4 oktober Op 3-10-2025 om 08:29, Juudje zei: Ze zijn nu 6 maanden. Het is dus afwachten of dit goed blijft gaan. Zo niet dan haal ik ze uit elkaar en gaan we kijken of we ze op een andere manier (samenstelling) kunnen koppelen. Gelukkig hebben we genoeg ruimte om ze allemaal een groot verblijf te geven. momenteel zitten ze met z’n vieren op ongeveer 30m2 Ik heb 4 konijnen, het is mijn wens dat ze alle vier vredig samen konden leven, maar het zijn nu twee koppels.... Bij mij wel twee rammen, maar stel (puur hypothetisch) dat ik ze bij elkaar zou laten, vrees ik niet minder voor de twee voedsters😱 Eentje is heel fel en de ander is een stuk groter. Dat wordt een grote slachtpartij. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 4 oktober Geplaatst: 4 oktober Op 30-9-2025 om 11:50, Amir zei: Ja uiteraard allebei castreren, maar ik heb nog hoop dat het 1 voedster is. 😄 Zorg wel dat je het op tijd zeker weet, anders heb je straks een zwangere voedster. Volgens mij moet je ze voor 3 maanden oud scheiden omdat ze dan al vruchtbaar kunnen zijn. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 4 oktober Geplaatst: 4 oktober 5 minuten geleden, Marcovka2 zei: Ik heb 4 konijnen, het is mijn wens dat ze alle vier vredig samen konden leven, maar het zijn nu twee koppels.... Bij mij wel twee rammen, maar stel (puur hypothetisch) dat ik ze bij elkaar zou laten, vrees ik niet minder voor de twee voedsters😱 Eentje is heel fel en de ander is een stuk groter. Dat wordt een grote slachtpartij. Ik bedoel hier dus 2 koppels ram-voedster (voor de duidelijkheid 😇) Quote
Juudje Geplaatst: 4 oktober Geplaatst: 4 oktober Wij zijn ooit begonnen met 1 konijn, ook niet goed ingelezen en niet voorbereid. Toen hebben we dat konijn laten castreren en laten koppelen. ‘Eigen konijn’ was een maand later dood. Konijn opnieuw laten koppelen en dat konijn werd na 2 dagen ziek. Naar de dierenarts en een heel weekend dwang voeding en vele tripjes naar de dierenarts geen verbetering. Is terug gegaan naar de opvang en ook overleden. Konijn dus weer koppellen. Dit konijn kreeg een half jaar later een hersenbloeding en dus ook naar de dierenarts en heeft een spuitje gekregen. Toen waren wij even helemaal klaar met konijnen. Het overige konijn is terug gegaan naar de opvang. Een jaar later miste wij de konijnen toch wel en hebben toen dus 4 jonge Franse hangoren gekocht. Dit is dus de reden dat wij niet meer via een opvang hebben gedaan. De opvang geen ik hier absoluut geen schuld van, zij waren juist ontzettend meelevend en hebben goed met ons meegedacht. Wij durfde dit echter niet meer aan. Waarschijnlijk was het allemaal domme pech. Maar het was wel heel verdrietig elke keer. 3 Quote
Marcovka2 Geplaatst: 5 oktober Geplaatst: 5 oktober 16 uren geleden, Juudje zei: Wij zijn ooit begonnen met 1 konijn, ook niet goed ingelezen en niet voorbereid. Toen hebben we dat konijn laten castreren en laten koppelen. ‘Eigen konijn’ was een maand later dood. Konijn opnieuw laten koppelen en dat konijn werd na 2 dagen ziek. Naar de dierenarts en een heel weekend dwang voeding en vele tripjes naar de dierenarts geen verbetering. Is terug gegaan naar de opvang en ook overleden. Konijn dus weer koppellen. Dit konijn kreeg een half jaar later een hersenbloeding en dus ook naar de dierenarts en heeft een spuitje gekregen. Toen waren wij even helemaal klaar met konijnen. Het overige konijn is terug gegaan naar de opvang. Een jaar later miste wij de konijnen toch wel en hebben toen dus 4 jonge Franse hangoren gekocht. Dit is dus de reden dat wij niet meer via een opvang hebben gedaan. De opvang geen ik hier absoluut geen schuld van, zij waren juist ontzettend meelevend en hebben goed met ons meegedacht. Wij durfde dit echter niet meer aan. Waarschijnlijk was het allemaal domme pech. Maar het was wel heel verdrietig elke keer. Erg vervelende situatie😮 Maar als het inderdaad pech is, dus toeval, dan kan dat overal gebeuren. Quote
bunnyempress Geplaatst: 5 oktober Geplaatst: 5 oktober 16 uren geleden, Juudje zei: Een jaar later miste wij de konijnen toch wel en hebben toen dus 4 jonge Franse hangoren gekocht. Dit is dus de reden dat wij niet meer via een opvang hebben gedaan. De opvang geen ik hier absoluut geen schuld van, zij waren juist ontzettend meelevend en hebben goed met ons meegedacht. Wij durfde dit echter niet meer aan. Waarschijnlijk was het allemaal domme pech. Maar het was wel heel verdrietig elke keer. Ik ken hem andersom ook. Konijnen gehaald bij de fokker. Netjes willen laten castreren. Narcose fataal geworden. Achteraf bleek het hele nest Vlaamse reuzen hartproblemen te hebben. Die zijn bijna allemaal of plotseling gestorven of inderdaad bij een narcose, dus zonder dat er in gesneden werd. Geen enkele uit het nest heeft de 1 jaar gehaald en de moeder is ook overleden vrij jong. Het plotseling en snel verliezen van konijnen lijkt mij een ware hel, maar daar heb ik gelukkig geen ervaring mee. Mijn jeugdkonijn kwam uit een oops-nestje, fokker geslacht verkeerd bepaald en die is 10+ geworden. Ons huidig koppel is straks in December 3 jaar bij ons. Geadopteerd uit het asiel, beide gedumpt gevonden. Die zijn dan geschat 5,5 jaar en 4,5 jaar, al denken we dat ze beide jonger zijn. Ik hoop nog heel wat jaren van ze te genieten. 1 Quote
Juudje Geplaatst: 5 oktober Geplaatst: 5 oktober Was ook echt verschrikkelijk. Ben nu ook heel alart. Wij hebben de konijnen ook gelijk helemaal na laten kijken bij de dierenarts. Ik ga meerdere keren per dag kijken en op keutel observatie. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.