Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In veel konijnenvoer zit graan. Dit is slecht voor konijnen, tevens komen de slakken hier op af. Dus voer zonder graan halen (beste is alleen brokken, in combinatie met hooi en wortels e.d.) als het er toch in zit op vochtige dagen/nachten s’morgens de bak leeggooien en nieuw voer geven in een schone bak. Je wilt ze geen voer laten eten dat onder de slakkenslijm zit. Slakken komen wel op meer eten af, ook op bijvoorbeeld wortels. Gewoon op een goed tijdstip geven en als het er langer dan een dag ligt gewoon weggooien.

René.

Geplaatst:

Brokken worden hier meteen opgegeten door de konijnen, ik geef dat 2 keer per dag. Gedroogde kruiden liggen er nooit langer dan 12 uur want het is binnen die tijd opgegeten. 'S nachts staat hier nooit een voerbak in de ren. Groenten zijn ook binnen een kwartier op..... 

• Mee eens! 3
Geplaatst: (aangepast)

Hartstikke mooi, dit onderwerp is voor mensen die op zoek zijn naar informatie. Niet voor mensen die het al weten.

Toch bedankt voor de moeite😉

aangepast door ROL
Spelfout
Geplaatst:
1 uur terug, ROL zei:

Hartstikke mooi, dit onderwerp is voor mensen die op zoek zijn naar informatie. Niet voor mensen die het al weten.

Cheeta heeft het goed. Je moet nooit een voerbak vol gooien en de hele dag laten staan. Ze mogen niet eindeloos brokjes eten. Dus we geven brokjes en dat is zo op.

Verder mogen ze het met hooi doen en 's avonds groen voer en dat gaat ook goed. Vorig seizoen heb ik zeker meer dan 24.000! Ja, geen nullen te veel slakken gevangen opgeruimd.. Dit jaar ongeveer 400 slakken gevangen. Ik houd het nl. bij. Dus veel minder dan vorig jaar. Ik heb een open ren en in al die jaren maar één keer een naaktslak gezien die over de vloer liep. Dus het is geen groot probleem.

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Ik wil graag nog iets toevoegen over de wortels. Hier moet je wel een beetje mee oppassen. Ze vinden ze heel lekker en mogen het zeker ook wel krijgen, maar er zit wel heel veel suiker in. Een schijfje per konijn is vaak al voldoende, dus geef niet een hele wortel in 1x. Anders worden ze al snel te dik.

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Ik heb nooit last van slakken in het konijnenhok gehad en toch al heel wat jaren konijnen. Hooguit een keer een enkele verdwaalde ergens in de buurt.

Ook hier blijft brokvoer niet liggen, in 20 minuten is het opgegeten. Op hooi komen slakken gelukkig niet af. 

Heb je de konijneninformatie op onze website al gevonden? Daar staan ook veel tips. Bijvoorbeeld deze informatie is heel handig voor de beginnende konijnenbaasjes: 

https://www.bunnybunch.nl/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

https://www.bunnybunch.nl/10-veel-gemaakte-fouten-bij-het-houden-van-konijnen/

https://www.bunnybunch.nl/konijnenvoer/

Tips om slakken te weren in / om het hok staan in het artikel over het schoonmaken van een konijnenhok:

https://www.bunnybunch.nl/tips-voor-het-schoonmaken-van-het-konijnenhok/

Op 29-9-2025 om 17:01, Evee zei:

Ik heb nooit last van slakken in het konijnenhok gehad en toch al heel wat jaren konijnen. Hooguit een keer een enkele verdwaalde ergens in de buurt.

Ook hier blijft brokvoer niet liggen, in 20 minuten is het opgegeten. Op hooi komen slakken gelukkig niet af. 

Heb je de konijneninformatie op onze website al gevonden? Daar staan ook veel tips. Bijvoorbeeld deze informatie is heel handig voor de beginnende konijnenbaasjes: 

https://www.bunnybunch.nl/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

https://www.bunnybunch.nl/10-veel-gemaakte-fouten-bij-het-houden-van-konijnen/

https://www.bunnybunch.nl/konijnenvoer/

Tips om slakken te weren in / om het hok staan in het artikel over het schoonmaken van een konijnenhok:

https://www.bunnybunch.nl/tips-voor-het-schoonmaken-van-het-konijnenhok/

Die van mij loopt op -4 vierkante meter. Plast en poept ook niet in z’n ‘hok’. Stoep schrob ik 1 a 2 keer per week. Dus dat schoonmaak verhaal gaat voor mij persoonlijk niet op.

aangepast door ROL
Op 29-9-2025 om 00:59, To van de Veluwe zei:

Cheeta heeft het goed. Je moet nooit een voerbak vol gooien en de hele dag laten staan. Ze mogen niet eindeloos brokjes eten. Dus we geven brokjes en dat is zo op.

Verder mogen ze het met hooi doen en 's avonds groen voer en dat gaat ook goed. Vorig seizoen heb ik zeker meer dan 24.000! Ja, geen nullen te veel slakken gevangen opgeruimd.. Dit jaar ongeveer 400 slakken gevangen. Ik houd het nl. bij. Dus veel minder dan vorig jaar. Ik heb een open ren en in al die jaren maar één keer een naaktslak gezien die over de vloer liep. Dus het is geen groot probleem.

Konijnen eten van zichzelf nooit te veel, brokken zijn gezond, dus kunnen er gerust 24/7 staan. De rest van het voedsel moet je je even over inlezen. Hooi mag ook 24/7. Uiteraard heeft een konijn ook beweging nodig, een hok is vaak praktisch, maar in veel gevallen te klein.

aangepast door ROL
  • Verward 1
Geplaatst:
38 minuten geleden, ROL zei:

Die van mij loopt op -4 vierkante meter. Plast en poept ook niet in z’n ‘hok’. Stoep schrob ik 1 a 2 keer per week. Dus dat schoonmaak verhaal gaat voor mij persoonlijk niet op.

Er staan tips in om slakken te weren, bij het kopje ongedierte, dat is de reden dat ik dat artikel linkte. Dat gaat over tips en handigheidjes zoals aanpassingen aan / rond je verblijf 😉

Ik zal het stukje hier citeren:

Slakken: De meeste konijnenbaasjes vinden het niet fijn als er slakken in het hok lopen. Als slakken opgegeten worden kunnen honden en katten wel ziek worden door de parasieten die slakken bij zich dragen of de aanwezigheid van slakkengif in het lichaam van de slak. Er zijn bij ons echter geen gevallen bekend dat konijnen slakken opeten. Slakken lijken echter wel af te komen op konijnenvoer.

Er zijn een aantal slak-vriendelijke manieren om te zorgen dat er geen slakken in het hok komen. Je kan een rand met een laagje split om het hok en de ren leggen. Ook kun je slakken handmatig vangen. Ga dan op vochtige avonden op jacht met handschoenen, een zaklamp en een emmer. Als je dat een paar avonden doet en de slakken ver van het konijnenverblijf weer uitzet, zou de slakkenpopulatie in de buurt van de ren drastisch moeten verminderen. Tot slot kun je ook een slakkenbarrière maken om jouw konijnenren heen. Deze kun je maken van fijn gaas, hoekprofielen of een borstelstrook (slakkenborstel). Het idee van een slakkenbarrière is dat als een slak omhoog klimt, hij iets tegenkomt waardoor hij niet verder kan of wil klimmen en het dan vervolgens opgeeft en weer terug naar beneden gaat.

Geplaatst:

Kijk, dat is info waar ik/we wat aan hebben. Ik had uiteraard al gezocht op slakken, maar kon niks vinden in de titels.

dank u!

ROL

Geplaatst:

14 uren geleden, ROL zei:

Konijnen eten van zichzelf nooit te veel, brokken zijn gezond, dus kunnen er gerust 24/7 staan. De rest van het voedsel moet je je even over inlezen. Hooi mag ook 24/7. Uiteraard heeft een konijn ook beweging nodig, een hok is vaak praktisch, maar in veel gevallen te klein.

Laten we maar niet eindeloos gaan discussiëren over wat goed of slecht is. Wij hebben al tig jaar konijnen dus weten dankzij dit forum al heel veel. Veel geleerd.

Dus beginnersfouten maken we niet meer. En de meesten van ons houden hun konijnen op meer dan 4m2 en er is hier veel te vinden over voeding etc.

Maar voorlichting moet wel juist zijn en de grootste kenners op konijnen gebied is dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht. Lees het maar eens. Er staan ook goede tips over konijnenziekten etc.

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/konijnenvoer.html

• Uitleg van het juiste voer voor een konijn:
  • Onbeperkt hooi van goede kwaliteit.

Konijnen hebben een grote blinde darm waarin ze veel voedsel kunnen opslaan. Hierdoor kan een konijn veel ruwvoer verwerken (= bijvoorbeeld hooi en gras). Geef je konijn onbeperkt hooi oftewel ad lib => het konijn mag zoveel hooi krijgen als dat het wil of kan eten.

Eet het konijn veel biks dan zal het te weinig hooi eten en daardoor kan het snel last krijgen van zijn darmen. Ruwvoer bevat vezels en deze zijn van belang voor een goede darmwerking. Krijgt een konijn onvoldoende ruwvoer dan zal het problemen krijgen met zijn darmstelsel. De darm kan stil gaan liggen en er ontstaat een paralytische ileus
  • De hoeveelheid biks is heel belangrijk!

De aanbevolen hoeveelheid biksvoer per dag is:
    20 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag.

• Geef niet teveel konijnenvoer, want dan wordt er niet genoeg hooi gegeten!

• Geef niet teveel konijnenvoer, want dan worden de blindedarmkeutels niet opgegeten!.

Etc. etc, Kijk maar eens op die site.

•  
  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Op 1-10-2025 om 09:20, ROL zei:

Brokjes zijn aanvullend voer. Geen hoofdvoer. 

Hooi en water is het enige dat 24/7 in het konijnenverblijf mag (zelfs moet) staan.

Geef je konijnen onbeperkt brokken, dan zullen ze daardoor vroeger of later gezondheidsproblemen krijgen.

aangepast door Marcovka2
Geplaatst:
Op 28-9-2025 om 20:00, ROL zei:

In veel konijnenvoer zit graan. Dit is slecht voor konijnen, tevens komen de slakken hier op af. Dus voer zonder graan halen (beste is alleen brokken, in combinatie met hooi en wortels e.d.) als het er toch in zit op vochtige dagen/nachten s’morgens de bak leeggooien en nieuw voer geven in een schone bak. Je wilt ze geen voer laten eten dat onder de slakkenslijm zit. Slakken komen wel op meer eten af, ook op bijvoorbeeld wortels. Gewoon op een goed tijdstip geven en als het er langer dan een dag ligt gewoon weggooien.

René.

Ik heb al jaren konijnen, er zitten ook slakken in mijn tuin, maar mijn konijnen eten de brokjes en verse groenten binnen een paar minuten op. In de hooiruif heb ik nog nooit een slak gezien. Als het goed is moet je het hooi ook iedere dag aanvullen, dus dan wordt het ook ververst.

Jouw slakkenprobleem komt waarschijnlijk mede doordat je 24/7 voer in je konijnenhok laat liggen. En het zal me niet verbazen als dat ook muizen aantrekt.

Geplaatst:
Op 29-9-2025 om 17:01, Evee zei:

Dan heb jij langzame eters 😅

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .