lolo Geplaatst: 19 september Geplaatst: 19 september Hey iedereen, dit is de eerste keer dat ik dit forum gebruik maar goed het is nodig. Want 2 van mijn konijnen zijn gewond. Ik heb spijtig genoeg geen geld voor een dierenarts en weet zelf ook niet goed of het ernstig is. Mijn 2 konijnen hebben hoogst waarschijnlijk met elkaar gevochten want ze hebben kale plekken en bijt wondjes. Dit hebben ze wel vaker en is niet zo ernstig. Ze zitten nu al 3 maanden apart. Ik heb 3 konijnen dus er zitten 2 van boven en 1 van onder. Het 3de konijn wisselt af met hun zodat ze niet eenzaam worden. Maar dus vandaag zijn op een of andere manier ontsnapt (het is nog steeds een raadsel) en ze zijn erger dan normaal gewond. Het ene konijn haar oog zit half dicht en er is iets met haar neus. Ik weet niet goed wat maar er is iets gescheurd ofzo en het ziet rood. Dan het 2de konijn haar poot was aan het bloeden het kan ook zijn dat alleen haar nagel is gescheurd. En er zit een klein gatje in haar oor. Het ding is ze gedraagt zich heel normaal, ze mankt niet en reageert niet als ik haar oor aanraak. Ik heb geen idee hoe je (eigen) foto's kunt toevoegen om te laten zien wat ik bedoel. Maar kunnen jullie me alsjeblieft helpen aan de hand van de beschrijving. Oh en word alsjeblieft niet boos of beschuldig mij dat het mijn eigen schuld is, ik beloof plechtig dat ik hun niet hebben laten ontsnappen, maar dat hun dat zelf hebben gedaan. Alvast bedankt! Quote
Kolino Geplaatst: 19 september Geplaatst: 19 september Ik geloof je meteen, dat dit niet expres is gegaan. Als ik je verhaal lees, zou je zelf willen dat er gezegd wordt, ach, het gaat vanzelf wel over. Ik weet het niet. Bij sommige dierenartsen betaal je maar 1x consult kosten, sommigen rekenen een lager tarief voor het 2e dier. Ik denk dat dit belangrijk is om te weten. Helaas lees ik in je verhaal dat bij een konijn het oog dicht zit en dat er ook een wond bij de neus zit, wat een risico is wat betreft het nog zelfstandig eten. Een konijn kan niet zonder eten, dus de kans dat dit konijn in levensgevaar komt, is dan te groot. Zoals je het verhaal vertelt, dan klinkt het niet reëel om de dierenarts te laten zitten. Ik denk ook dat je voelt dat het anders is, dan andere keren. Je vraagt advies, maar meer dan dit kan ik je niet bieden. Ik hoop dat er iemand in je omgeving is die je eventuele dierenartskosten voor kan schieten. 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 19 september Geplaatst: 19 september 2 uren geleden, lolo zei: Ik heb 3 konijnen dus er zitten 2 van boven en 1 van onder. Het 3de konijn wisselt af met hun zodat ze niet eenzaam worden. En ik begrijp uit je verhaal dat de konijnen in een klein hok in een etagewoning zitten. Twee zitten boven in een klein hok en één beneden. Of begrijp ik het verkeerd? Dat verontrust me haast nog meer dan de verwondingen. En je wisselt met de konijnen en dat kan dus niet. Goed dat je op dit forum terecht gekomen bent. Blijf op dit forum om kennis op te doen. Ik ben met met Kolino eens dat de konijnen wel moeten blijven eten. In het weekeinde zijn dierenartsen erg duur maar misschien kun je maandag nog gaan als je twijfelt? Lees eens op dit forum over huisvesting en over koppelen van de konijnen. En je hebt toch geen ram samen met een voedster zodat je jongen krijgt? 1 Quote
happy211 Geplaatst: 19 september Geplaatst: 19 september Wat eventueel ook nog een optie kan zijn, is een dierenarts zoeken die op zaterdag open is (dus geen spoed-dierenarts) en bellen met de vraag of je een foto kunt doorsturen en dat zij kunnen beoordelen of een consult noodzakelijk is. Als de wonden nu nog bloeden, 2 uur nadat je jouw eerste bericht hebt geplaatst, dan zal hechten vermoed ik niet te vermijden zijn en zul je toch een spoeddierenarts moeten zoeken. Sommige instanties, de gemeente bijvoorbeeld of de Dierenbescherming, kunnen soms bemiddelen in dierenartskosten, maar daar zul je helaas nu in het weekend lastig hulp mee kunnen krijgen. Misschien kun je iets afspreken over gespreid betalen, maar ik vrees dat veel dierenartsen dat helaas niet (meer) zullen doen. 1 Quote
lolo Geplaatst: 20 september Auteur Geplaatst: 20 september 11 uren geleden, To van de Veluwe zei: En ik begrijp uit je verhaal dat de konijnen in een klein hok in een etagewoning zitten. Twee zitten boven in een klein hok en één beneden. Of begrijp ik het verkeerd? Dat verontrust me haast nog meer dan de verwondingen. En je wisselt met de konijnen en dat kan dus niet. Goed dat je op dit forum terecht gekomen bent. Blijf op dit forum om kennis op te doen. Ik ben met met Kolino eens dat de konijnen wel moeten blijven eten. In het weekeinde zijn dierenartsen erg duur maar misschien kun je maandag nog gaan als je twijfelt? Lees eens op dit forum over huisvesting en over koppelen van de konijnen. En je hebt toch geen ram samen met een voedster zodat je jongen krijgt? Bedankt voor je reactie! En ze zijn alle 3 meisjes. Het hok is best groot (gemaakt voor 2-3 konijnen) maar wat ik me afvraag is, waarom mogen ze niet wisselen? Ik wil niet dat ze eenzaam worden en hun eigen haar gaan uittrekken. Maar ik kan de 2 ook absoluut niet samenzetten, kijk naar wat er gebeurd is. De konijnen eten wel dus moet ik naar een (spoed)dierenarts? Quote
Marcovka2 Geplaatst: 20 september Geplaatst: 20 september 15 uren geleden, lolo zei: Het ding is ze gedraagt zich heel normaal, ze mankt niet en reageert niet als ik haar oor aanraak. Ik heb geen idee hoe je (eigen) foto's kunt toevoegen om te laten zien wat ik bedoel. Niemand kan zo vanop afstand zeggen wat er aan de hand is. Konijnen laten niet vlug zien dat ze pijn hebben of ziek zijn. Dus dat jij het niet ziet betekent niet dat ze geen pijn hebben of dat er niet iets ernstigs is. Dierenarts lijkt mij nu de enige optie, de kosten zijn latere zorg. Als je vrouwtjes continu afwisselend bij elkaar in het hok zet, ga je deze situatie niet veranderen. Vrouwtjes zijn erg territoriaal, als je een zomaar een konijn in hun omgeving zet, dan gaan ze vechten. Ook vinden konijnen het niet prettig om steeds van omgeving te wisselen, ze hechten zich aan hun hok. Wat je doet is erg stressvol voor je konijnen. Als twee niet samen kunnen en eentje dan alleen komt te zitten, kun je die beter afstaan. Dan hebben ze allemaal kans op een beter leven. Maar ook met 2 vrouwtjes is de kans groot dat het niet gaat werken. Ik proef ook wel een beetje dat je eigenlijk niet echt de mogelijkheid hebt om 3 konijnen te houden, dan kun je het om hen welzijn, en jouw stressniveau, beter niet doen. Als 2 wel kan, is de meest ideale optie om 2 vrouwtjes om te wisselen voor 1 mannetje die dan gekoppeld wordt aan het overgebleven vrouwtje. Bij sommige opvangen zul je dan hooguit een paar tientjes kwijt zijn. Maar dan heb je wel goede kans op een gelukkig koppel waar je plezier aan hebt. 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 20 september Geplaatst: 20 september (aangepast) 7 uren geleden, lolo zei: En ze zijn alle 3 meisjes. En dat is dus al een probleem. Twee voedsters gaat meestal niet goed. Het meest ideale is een gecastreerde ram en een gecastreerde voedster. En...... Je kunt niet zomaar een ram bij een voedster stoppen. Dat is vragen om problemen. Wij laten ons ook geen partner aansmeren maar we kiezen zelf. En wisselen kan echt niet. Dus ik sluit me helemaal bij @Marcovka2aan. Want dit komt niet goed. En .....wat is de leeftijd. Als konijnen jong zijn, is koppelen lastig omdat ze eerst door de puberteit heen moeten. Wij zijn allemaal begonnen met een konijn in een hokje maar dat is niet meer van deze tijd. Tijden en principes en inzichten veranderen en in deze zelfs ten goede. En een van die veranderen inzichten is dat konijnen ruimte moeten hebben. Ze moeten kunnen springen en bewegen. Een konijn heeft minimaal 4 m2 nodig en sommigen zeggen zelf nog meer. Ik heb twee konijnen. Broer en zus maar gecastreerd en zijn zeer klef. Ze hebben 18m2 tot hun beschikking. 20 september aangepast door To van de Veluwe 1 Quote
Marcovka2 Geplaatst: 21 september Geplaatst: 21 september Op 20-9-2025 om 08:44, lolo zei: De konijnen eten wel dus moet ik naar een (spoed)dierenarts? Laat je wel even weten hoe het is afgelopen?? Quote
lolo Geplaatst: 21 september Auteur Geplaatst: 21 september 11 uren geleden, Marcovka2 zei: Laat je wel even weten hoe het is afgelopen?? Hey, dus het oog van het konijn zit niet meer dicht en ze eten alle twee. Ik ga ook 1 konijn wegdoen zodat ze meer ruimte hebben en ben ook naar de dierenarts geweest. Het was niet zo heel erg er is gewoon wat haar af bij de neus en inderdaad een gebroken nagel. Maar ik voel me toch wel echt schuldig dat ik dit heb laten gebeuren... Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 21 september Geplaatst: 21 september 46 minuten geleden, lolo zei: Ik ga ook 1 konijn wegdoen zodat ze meer ruimte hebben Maar die twee overgebleven voedsters zullen waarschijnlijk blijven vechten! Het is beter een gecastreerd rammetje bij een opvang aan één van de voedsters te laten koppelen. Dus het lijkt me dat je twee voedsters weg zult moeten doen en één rammetje terug. Zie je dat zitten? Fijn dat het goed is afgelopen. Ik zag het vanaf het begin al niet zo somber in. Maar vanaf afstand is het allemaal moeilijk te beoordelen. Quote
Lappie2 Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september Er zijn uitzonderingen waarbij 2 van het zelfde geslacht wel bij elkaar passen. Vroeger had ik 2 dames en dat ging heel goed en nu 2 gecastreerde jongens en dat gaat ook goed gelukkig. Wel in een grote ruimte en geen hokken/ kooien. De meiden waren buiten konijnen en hadden over de 20m2. De mannen binnen konijnen en rond de 20m2. Zonder de ruimte zouden ze elkaar ook verwonden. Als jij 2 dames hebt die niet gevochten hebben met elkaar, dan zou ik die 2 bij elkaar houden en de ander naar de opvang. Maar als ze alle 3 vechten zou ik er ook voor kiezen om 1 te houden en te koppelen aan een gecastreerde ram. En natuurlijk een grote ren waar ze lekker in kunnen rennen en binkies maken. Quote
Evee Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september Ik ben wel benieuwd of het goed is gekomen en wat je uiteindelijk gedaan hebt? Via een forum is het lastig om hierin te adviseren, we zien de konijnen niet, de verwondingen niet. Tip is om in de toekomst toch te zorgen dat er een potje is met geld voor de dierenarts, je bent het verplicht als baasje om voor jouw dieren de noodzakelijke medische zorg te regelen. Je hebt er natuurlijk wel bepaalde keuzes in, ik zou zeker aanraden eens rond te bellen naar praktijken en te vragen naar kosten van bijvoorbeeld een consult en mogelijkheid om duurdere ingrepen in termijnen te betalen. Dan weet je in ieder geval in de toekomst waar je terecht kan. Verder staan er in dit artikel veel tips over kosten besparen als je konijnen hebt, waar kun je wel en niet op bezuinigen en welke producten kun je gratis, tweedehands of goedkoop ergens op de kop tikken die wel het leven van jouw konijnen fijn maken 🙂 https://www.bunnybunch.nl/konijnen-houden-met-een-beperkt-budget/ Quote
Marcovka2 Geplaatst: 22 september Geplaatst: 22 september 22 uren geleden, lolo zei: Hey, dus het oog van het konijn zit niet meer dicht en ze eten alle twee. Ik ga ook 1 konijn wegdoen zodat ze meer ruimte hebben en ben ook naar de dierenarts geweest. Het was niet zo heel erg er is gewoon wat haar af bij de neus en inderdaad een gebroken nagel. Maar ik voel me toch wel echt schuldig dat ik dit heb laten gebeuren... Goed dat je het even laat weten👍 En ook mooi dat het meeviel. Hopelijk vielen de kosten mee. Als een konijn (of ander huisdier) medische zorg nodig heeft kun je het dier inderdaad niet aan zijn lot overlaten. Een gecastreerd mannetje is wel beter, maar als twee van jouw konijnen wel samen lijken te kunnen, dan kun je dat eerst proberen. Omdat je steeds gewisseld hebt is het misschien beter om ze de eerste week even op neutraal terrein te zetten. Ik ben geen expert op dat gebied, maar ik denk dat dit beter is indien praktisch mogelijk. Nog een advies, komt wat door mijn ervaringen in het verleden, maar zorg echt dat je konijnen hooi eten. Dat voorkomt een aantal problemen en zorgt voor minder verveling. En het is niet duur. Quote
Boris en Beer Geplaatst: 23 september Geplaatst: 23 september Ik sluit me aan bij Lappie - ik heb ook twee konijnen van hetzelfde geslacht (2 gecastreerde rammetjes), maar ik ben me er erg van bewust dat dit een uitzonderingssituatie is. Desondanks kan het inderdaad zijn dat 2 vrouwtjes in jouw geval wel kunnen leven samen, maar zorg ervoor dat je altijd een back-up plan hebt; wat ga je doen en waar kun je terecht als ook deze 2 vrouwtjes alsnog gaan vechten? Dan wordt het inderdaad alsnog 1 vrouwtje afstaan en er een (gecastreerd) mannetje voor zoeken in een konijnenopvang. Qua budget is lastig - hoe leuk huisdieren ook zijn, het is inderdaad noodzakelijk dat je altijd een potje hebt in geval er iets gebeurd. Worden je konijnen wel ook jaarlijks gevaccineerd? Er zijn veel plekken in Nederland waar ze vaccinatie-acties hebben en je goedkoper een check + vaccinatie kunt doen, dit zou je ook kunnen googlen. Daarbij zijn er gemeenten die soms financieel kunnen bijstaan indien er sprake is van een laag inkomen / bijzondere situatie + huisdieren. Ook dit zou je moeten kunnen opzoeken, mijn zusje maakt hier bijvoorbeeld ook gebruik van en krijgt korting bij haar dierenarts. Succes! Quote
Marcovka2 Geplaatst: 24 september Geplaatst: 24 september Laat ook nog eens een keer weten hoe het gaat met de twee overgebleven dames? 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.