Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Mijn konijntje Olivier laat sinds vandaag zijn brokjes en zijn groenten liggen, wat ontzettend abnormaal is. Dus ik heb hem even geobserveerd en zijn temperatuur opgenomen en gekeken of hij nog wel dwangvoer wilde nemen. Qua gedrag is hij gewoon zichzelf, hij maakt zichzelf nog schoon en hij ligt vanwege het benauwde weer veel tegen zijn ijspod aan. Er staat altijd een raampje open om frisse lucht binnen te laten en om de benauwdheid te verminderen, dus de temperatuur en de benauwdheid in de kamer vallen over het algemeen wel mee (zo tussen de 22 en 24 graden Celsius). Zijn oren voelen ook niet heet aan en zijn ademhaling is niet versneld, dus hij komt heel ontspannen en niet in pijn over. Zijn temperatuur is 38,2 (gemeten met een rectale thermometer) dus die is gelukkig ook goed. Zijn dwangvoer weigert hij echter, normaal is hij er gek op en hoef ik de spuit alleen bij zijn mond te houden en dan wilt hij alles eruit likken en hij bijt het spuitje als ik het niet snel genoeg doe. Nu draait hij zijn kopje heel stug weg en alles wat ik er met een beetje moeite in krijg, laat hij een beetje uit zijn bekje sijpelen. Ik heb ook even aan zijn buikje gevoeld en die voelt nog soepel. Ook toen hij tegen me aan lag voor een kort dutje, kwam hij ontspannen en rustig over. 

Op dit moment maak ik me natuurlijk zorgen, maar ik ben gelukkig nog niet in paniek. Hij oogt nog gezond, hij weigert alleen te eten, dus ik vermoed dat er iets is waardoor het eten of slikken van eten fysiek pijn doet bij hem. Hij heeft ook vaak last gehad van problemen met zijn tandjes, dus ik denk dat het daarmee te maken heeft of dat hij misschien iets geslikt heeft waardoor hij zijn keel misschien heeft opengehaald waardoor hij weigert te slikken (beetje vergezocht, maar wie weet). Ik maak morgenochtend uiteraard met spoed een afspraak met de dierenarts, maar ik zou graag van jullie willen horen wat jullie ervan vinden en of er misschien dingen zijn die jullie zelf nog zouden checken/ proberen. En ik ben ook benieuwd of jullie hetzelfde hebben meegemaakt, dan kan ik zo voorbereid mogelijk naar de dierenarts gaan morgen. 

Oh, en ook nog goed om te weten: afgelopen donderdag is hij ingeënt, de controle ging helemaal goed verder. Hij is vaker ingeënt, dus ik denk niet dat het daaraan ligt, maar ik kan het mis hebben. 

Groetjes!

Geplaatst:

Hoelang heeft hij al niet gegeten? Niet etend konijn is spoed helaas en om de oorzaak te weten wordt dat een tripje dierenarts, spoedarts in dit geval en dat is duurder omdat het weekend is. Er is een artikel op de bunnybunch site met een stappenplan voor niet etende konijnen. Ik weet alleen niet hoe ik de link moet plaatsen. 

Ik heb een aantal keren meegemaakt dat ze hier stopten met eten. Ik heb altijd preventief ciseral (darmstimulatiemiddel) en meloxidyl (pijnstilling) in huis maar de laatste keer moest ik ook naar de spoedarts om te bevestigen dat haar buik weer soepel was en dat we konden gaan dwangvoeren. Hoop voor je dat hij weer snel gaat eten en opknapt

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Goed nieuws, hij heeft net heel voorzichtig wat science selective brokjes uit mijn hand gegeten. Hij reageert altijd goed op samen dutjes doen, dus dat ga ik voorlopig blijven doen totdat we morgen naar de dierenarts kunnen. 

En bedankt voor je reactie! De laatste keer dat hij uit zichzelf gegeten had was dus vannacht ergens, want hij krijgt altijd Fiba First voordat ik ga slapen en dat had hij grotendeels opgegeten (anderhalf stokje had hij gegeten) en een klein beetje dwangvoer om 1300 en om 1500. En dus om 1900 heeft hij voorzichtig een stuk of vier vijf science selective brokjes uit mijn hand gegeten.

Ik heb ook altijd mijn regime als mijn konijnen niet willen eten, ik geef gelijk dwangvoer (voor zover ze dat accepteren) en ik geef ook gelijk lichte buikmassages om eventueel opbouwend gas te verlichten. Ze krijgen ook veel liefde en knuffels, want dat werkt ook ontspannend voor ze. En uiteraard ga ik zo snel mogelijk naar de dierenarts om ze goed te laten onderzoeken en dan vraag ik ook om pijnstilling en medicijnen om de darmwerking en de stoelgang te helpen. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Hier werkt peterselie. Zodra we door hebben dat er 1 niet genoeg eet, beginnen we met peterselie. Mijn dochter is heel goed in irriteren totdat het gegeten wordt en daarna beginnen ze eigenlijk binnen 10 minuten met eten. Werkt dat niet dan checken we de buik en masseren. Gaat het dan nog niet beter dan idd dwangvoeding. En volgende dag richting Dierenarts. 

Gelukkig heeft hij weer wat gegeten 💪🏼😊

Hopelijk blijft hij door eten 🙏🏼🙏🏼

Kleine en Leeuw zijn altijd 3 a 4 dagen van de leg na het inenten en dierenarts trip. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Meer goed nieuws, hij heeft spinazie gegeten en brokjes van Baephar. De andere groenten heeft hij laten liggen, dus hij is nog niet helemaal de oude, maar hij heeft wel weer gekeuteld (ook al zijn ze erg klein)! Al met al goed nieuws, dus ik kijk nog even aan hoe het gaat vannacht. 

En ik ga morgen gelijk een bos peterselie en andere zachte groenten halen, hopelijk slaan die aan :)

• Vind ik leuk 2
  • 2 maanden later...
Geplaatst:

De schrik van elke konijnenliefhebber. Flo die haast een moord voor eten doet, zat vanmorgen niet te wachten bij de ingang van de ren. Niet-pluisgevoel. Ik strooide het voer rond en hij bleef liggen. Ik kon hem zo oppakken - dat is al bijzonder - en heb hem op schoot genomen en zijn buik gemasseerd. Helaas is onze dochter niet thuis maar wel contact met haar gezocht. Hok schoonmaken, opsluiten met water en brokjes tellen en lekkere dingen geven en kijken of hij keutelt, zei ze. Ik wilde al naar de DA gaan maar zij wilde het nog aanzien.

Vanmiddag niets gegeten en ik weer gemasseerd. Hij leek het lekker te vinden. Weer in het hok en aan het eind van de middag ging ik kijken en het gras, de weegbree en selderij waren op. Ik gaf hem een brokje en dat at hij. Toen meer brokjes gegeven en hij al het allemaal op. Zou masseren nou zo'n invloed hebben? Ik houd het wel even in de gaten want anders ga ik met de medicijnen beginnen. Ik zag ook keutels liggen.

Geplaatst:

Ik betwijfel het, maar ik denk dat je dat bij je eigen konijn het beste zelf kunt inschatten.

Ik heb dus 4 konijnen. Op 1 na heb ik het bij allemaal wel eens dat ze af en toe niet eten. Dan heb ik het over een paar keer per jaar. Alleen bij rammetje Milky heb ik het nog nooit gehad.

Dan reken ik uit hoe lang het geleden is dat ze gegeten hebben. Meestal zie ik het even aan en laat ik het konijn gewoon met rust. Ik observeer wel het gedrag en houding. Maar in alle gevallen gaan ze na een tijdje weer eten. Soms langzaam, soms is het net of ze uit hun staat springen en in 1x honger hebben.

Ik kijk gewoon naar het totaal plaatje. Als het konijn daarna weer gewoon helemaal de oude is, dan ben ik blij dat ik het met rust gelaten heb. 

Ik heb 1x gehad dat ik de dierenarts wou bellen voor Misha, omdat het wel lang duurde en ze ging op een gegeven moment ook op haar rug liggen😳 

Maar terwijl ik video's aan het maken was zodat ik die kon doorsturen, draaide ze zich om en begon te eten🙏 Snel daarna was ze weer helemaal de oude. Is daarna ook niet meer gebeurd.

Misschien dat door het op de rug draaien een gasbel is weggeschoten, ik weet het niet.

Voor niets naar de dierenarts met een konijn levert veel onnodige stress op voor het beestje, dus dat doe ik alleen als het echt nodig is.

Geplaatst: (aangepast)

Klopt, je moet je konijnen kennen. Flo is erg op eten gesteld. Bang dat hij tekort komt. Rosie is een beschaafde lady. Dus als Flo niet eet, is er echt iets aan de hand. Ook zijn ademhaling ging snel. En..... ik heb niet echt aanhalige konijnen. Nu kon ik hem zo pakken en bleef hij rustig op mijn schoot liggen. Gisteravond laat, had hij zijn brokjes op. Toch weer even gepakt om te masseren maar hij spartelde tegen. Dan weet ik genoeg. Voor de zekerheid in het hok gelaten vannacht zodat ik vanmorgen geen jachtpartij hoefde te houden als dat nodig was. Vanmorgen vrij gelaten en hij is weer als vanouds. Alleen met 2 x massage gered. Geen medicijnen en geen DA. Happy.

aangepast door To van de Veluwe
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Geplaatst:

Goed gehandeld💪🏻😊 

Hier doen we het ook zo als er niet gegeten wordt of anders gereageerd. Eerst altijd pesten met peterselie en als daar niet naar gehapt wordt dan masseren. Daarna beginnen ze vaak al te eten. Behalve met de steen en blaasontsteking is het ons altijd weer gelukt met masseren. Gelukkig niet vaak gebeurt🙏🏼🙏🏼

21 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Klopt, je moet je konijnen kennen. Flo is erg op eten gesteld. Bang dat hij tekort komt. Rosie is een beschaafde lady. Dus als Flo niet eet, is er echt iets aan de hand. Ook zijn ademhaling ging snel. En..... ik heb niet echt aanhalige konijnen. Nu kon ik hem zo pakken en bleef hij rustig op mijn schoot liggen. Gisteravond laat, had hij zijn brokjes op. Toch weer even gepakt om te masseren maar hij spartelde tegen. Dan weet ik genoeg. Voor de zekerheid in het hok gelaten vannacht zodat ik vanmorgen geen jachtpartij hoefde te houden als dat nodig was. Vanmorgen vrij gelaten en hij is weer als vanouds. Alleen met 2 x massage gered. Geen medicijnen en geen DA. Happy.

Gisteravond een vrolijke Flo en vanmorgen weer mis. Weer met massage begonnen en tegen de avond dwangvoeding en medicijnen. Ga straks weer Ciseral geven en vannacht nog maar een keer plus dwangvoeding en dan morgenmiddag maar naar de DA als het niet verbetert.

Ik zoek het nu toch in het groenvoer maar er zat niets bijzonders bij: andijvie, druivenblad, gras, muur, aardbeienblad, weegbree, peterselie, paar zonnehoedblaadjes en selderij. Dit krijgen ze eigenlijk standaard.

Verder een snuggle safe gegeven.

• Verdrietig 1

mmmm ik ging net kijken en hij wilde een lijnzaadbrokje en klein takje met een paar wilgenblaadjes was op. Hij zat hooi te eten. YES. Ik weet pijnstilling en wilgen is dubbelop. Maar belangrijk dat hij zelf wat eet. Ik ga vanavond nog een paar keer kijken en ook rond een uur of 2.00.

Morgenochtend kan ik sowieso niet naar de DA want er is een vulling uit mijn kies. Brrr en daar kan ik morgenochtend voor komen. Ik hoop dat het niet meer nodig is.

Durf haast geen groen voer meer te geven. Misschien alleen wat gras. Hij eet hooi dus dat is al goed.

Geplaatst:
13 uren geleden, To van de Veluwe zei:

mmmm ik ging net kijken en hij wilde een lijnzaadbrokje en klein takje met een paar wilgenblaadjes was op. Hij zat hooi te eten. YES. Ik weet pijnstilling en wilgen is dubbelop. Maar belangrijk dat hij zelf wat eet. Ik ga vanavond nog een paar keer kijken en ook rond een uur of 2.00.

Morgenochtend kan ik sowieso niet naar de DA want er is een vulling uit mijn kies. Brrr en daar kan ik morgenochtend voor komen. Ik hoop dat het niet meer nodig is.

Durf haast geen groen voer meer te geven. Misschien alleen wat gras. Hij eet hooi dus dat is al goed.

Verharen ze nog? Geen ketting keutels gezien?  

Sterkte met je vulling🤗

Geplaatst:

Viel die vulling toch mee! Wel groot maar niet diep. Geen verdoving nodig gehad en nu een witte vulling.

Ik had mijn auto al buiten laten staan voor de DA. Maar twijfelde. Hij begon paardenbloemblad te eten. Aan het eind van de dag ook wat brokjes. Gras nog niet echt. Wel wat wilgenblad. Dochter raadde aan door te gaan met Metacam en Ciseral en geen dwangvoeding meer te doen. Wat een gedoe was dat. Hij houdt zijn kaken stevig op elkaar.

Hij ligt wel vaak op de snuggle safe. Wat blijft die lang warm!

Ik kijk het nog even aan. De DA woont niet ver weg. Dus een afspraak is zo gemaakt.

Verharen valt nu mee. Geen kettingkeutels gezien. Maar wat kan de oorzaak toch zijn? Dat vraag ik me steeds af.

Geplaatst:

Nu zeg ik iets waar ik echt geen verstand van heb, maar kan een konijn niet ook af en toe eens wat gastro-intestinaal ongemak hebben?

Ik heb ook wel eens krampen of ander ongemak (ik zal de details achterwege laten😎🤐).

Ik vraag me sowieso wel eens af of een konijn niet af en toe een kwaaltje kan hebben waar mensen ook last van hebben, zoals nekkramp.

Een verkeerde beweging en je kan zomaar een paar dagen behoorlijke last hebben.

Geplaatst:

Maar als een konijn gek op eten is en altijd gek is op bijv. een lijnzaadbrokje en dan weigert dan is er bij mijn konijnen echt wat aan de hand. Gisteravond gaf ik een brokje en dat at hij op. Groenvoer liet hij liggen. Dat is al wat vreemd. 20 brokjes uitgeteld en in de bak gedaan en die waren vanmorgen op. Ik voerde hem een brokje uit de hand en dat nam hij. Hij ging ook tegen de tralies opstaan. Deed levendig aan. Gisteravond de laatste medicijnen gegeven en ik moest het hok verschonen vanmorgen en dacht: ik laat hem weer vrij. Hij ging gelijk rond hupsen en aan het hooi knabbelen. Maandag kon ik hem zo pakken maar dat zou nu niet gelukt zijn.

Meerdere keren vandaag wezen kijken maar hij was alert. At alles wat ik uit de hand voerde op.

Vanavond viel hij op de groentenbak aan. Dus het lijkt weer voorbij. Toch vrees ik wat ik morgenochtend te zien krijg. Ik heb minder groenten gegeven dan anders. Wel gezorgd dat de hooivoorraad voldoende is voor de nacht. Ik hoop dat het probleem nu over is.

Geplaatst:

@To van de Veluwe Wij hebben dat af en toe wel, af en toe niet probleem gehad met Lodewijk, niet eten of eten weigeren.

Ik heb toen groenvoer aangepast en kolen vermeden. Ook minder snoepjes. Toch weer problemen.

Toen hebben we ook gekeken naar meer laxatract, omdat het vooral erger werd in tijden van veel verharing. Toch weer problemen.

Uiteindelijk bleek hij dus ook wormen te hebben.

Hij is nu gelukkig alweer ruim 2 maanden stabiel. We hebben zijn medicatie voor zijn heupdysplasie opgehoogd en meer laxatract gegeven.

Vorig jaar heeft hij tussen augustus en september iets van 3 incidenten gehad. Ik hoop dat dit de oplossing is.

Heb jij al wormen/keutelonderzoek laten doen?

Geplaatst:

Vanmorgen was ik erg blij dat Flo weer achter de deur op zijn brokjes zat te wachten. Hij hupste weer vrolijk rond maar wat zo leuk was? Ik stond bij de plek waar de bus met voer staat om er een hand brokjes uit te halen en terwijl ik dat deed. likte hij aan mijn benen. Zeker alles weer vergeten en vergeven.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Nee, ik heb geen keutelonderzoek laten doen. Wel toen ik het hok gisteren schoonmaakte goed naar zijn keutels gekeken. Er was niets bijzonders aan te zien. Wel wat kleinere keutels maar ook weer veel normale keutels waar je iets hooi in zag zitten.

Omdat ik niet goed wist of hij verstopping of gasbuik had, heb ik één keer Laxatract gegeven.

Maar als hij achter de deur zit als ik eraan kom, ben ik blij: niets aan de hand dus.

Ik ben toch wel blij met onze EHBO doos.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

En ik denk dat massage ook erg goed is. Flo leek dit ook prettig te vinden en gaf zich helemaal over en bleef rustig liggen. En het is een konijn dat echt niet opgepakt wil worden. Beide konijnen trouwens niet. Ik doe dit dan een minuut of vijf. Weet iemand hoe lang je dit moet doen qua tijd en ook hoe vaak per dag? Ik deed het drie keer per dag.

@To van de Veluwe ik reageer ook even op jou! Mijn konijntje Elsa heeft ook een verleden met vaak niet willen eten en vage klachten en ze bleek last te hebben van een maagzweer en later ook nog van een darmparasiet (coccidiose, kan je met ontlastingsonderzoek aantonen). Bij haar merk ik het ook echt als die parasiet weer terug is, want dan heeft ze elke twee weken een gasaanval. Dus zeker waard om bij Flo een ontlastingsonderzoek te laten doen als hij zo blijft kwakkelen. 

aangepast door MarieElsa
Taalfout
  • Bedankt 1
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Gistermiddag zag ik kettingkeutels liggen. Mmm. Rosie kwam wel op het Johannesbrood af dat ik iets rondstrooide maar niet op het groen. Maar ze zocht naar die paar brokjes. Mmmm.

Vanmorgen wilde ze geen SS brokje aanpakken. Foute boel. Hok schoongemaakt, Rosie gepakt en gemasseerd en in het hok gezet met wat water en 10 brokjes en gedroogd paardenbloemblad. Later zag ik dat ze aan het blad geknabbeld had. En vanmiddag was alles op. Nog 10 brokjes gegeven en weegbree en paardenbloemblad en alles weer op. Er is niets in het eten veranderd. Ik geef alleen veel minder groen voer dan eerder.

Nu vanavond heb ik wat gras, Echinacea blaadjes (6), wat basilicumblaadjes, aardbeien- en druivenblad en iets wortelloof en witlof. Ik zal de paar slierten wortels er ook maar niet meer bijdoen.

Het is mooi dat je zelf ook wat kunt doen anders sta je om de paar weken bij de DA op de stoep. Benieuwd hoe het morgen weer is.

Geplaatst:

Hier was Kushi begin zaterdagavond niet lekker en rende juist weg toen ik met groente kwam.  Gelukkig heb ik nu ook Emeprid in huis dus dat gegeven samen met Cisapride en Meloxidyl en gemasseerd en toen was het weer goed. Ze was ook wat minder warm toen ik haar uit de ren haalde dus de ziekenboeg weer opgezet binnen. Ik was zondag op maandag weg met mijjn moeder maar mijn vriend heeft ze goed verzorgd. Morgen gaan ze weer naar buiten. 

Geplaatst:

Hoop dat het vandaag allemaal beter is met de nijnen 🙏🏼🙏🏼

Leeuw gister gasaanval. Maar dat was in de avond weer over gelukkig na druppels, snoepjes en massage😇

Was wel heel goed te zien op de echo. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .