Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De plek waar je nieuwsberichten kan delen waarin konijnen de hoofdrol spelen.

Of het nou gaat om schattige verhalen of juist verdrietige situaties, alles wat met konijnen in het nieuws te maken heeft, hoort thuis in dit topic. Of het nou van een landelijke nieuwswebsite is, regionaal nieuws of vanuit een konijnenopvang of andere organisatie komt, dat mag allemaal. 

Plaats een link naar het artikel, de video of het nieuwsbericht en vergeet ook niet een korte samenvatting te delen. Links blijven niet altijd werken en het is dan toch fijn dat de berichten in dit topic ook in het kort weergeven wat het betreft. 

• 4 maanden later...
Geplaatst: (aangepast)

In het magazine van de Dierenbescherming stond een interessant artikel over het konijn, het meest onbegrepen huisdier.

Je kan hem als PDF hier lezen. Wel even naar de juiste pagina.

De mevrouw die hier spreekt geeft ook extra lessen aan dierenklinieken.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 1
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Onder andere in het dierenziekenhuis in Waalwijk. Die spoeddienst dus waar ze al 200 euro rekenen als je binnenstapt. Blij dat ik daar niet meer heen hoef. Aan de andere kant ben ik daar altijd goed geholpen, dat is ook belangrijk. 

Geplaatst:

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4704288/minstens-4-dierenartsen-werken-zonder-registratie-schokkend-volgens-om

Hebben jullie dit gezien? 

De verantwoording van hoe ze onderzoek hebben gedaan vind je hier:

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4704742/hoe-we-het-onderzoek-naar-dierenartsen-deden-en-waar-we-tegenaan-liepen

Wel zo eerlijk om beide artikelen te linken. 

Ik heb even geen mening en dacht, dit moeten jullie ook lezen/zien. 

Geplaatst: (aangepast)

Goed nieuws... niet alleen voor konijnen.

Gemeente Den Haag gaat €300 vergoeden aan dierenartskosten als je een ooievaarspas hebt (gratis voor laag inkomen).

Ook bijv. voor euthanasie. Niet alles 100%, maar dan wel 50%. Meer dan 25 dierenartsen in Den Haag doen er aan mee.

https://ooievaarspas.nl/ooievaarsregelingen/informatie-over-ooievaarsregelingen/tegemoetkoming-dierenartskosten/

Zag ik op het kortingsforum waar ik lid van ben.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Knagende hazen zijn Zeeuwse boeren een doorn in het oog, maar afschieten mag niet

https://www.pzc.nl/tholen/knagende-hazen-zijn-zeeuwse-boeren-een-doorn-in-het-oog-maar-afschieten-mag-niet~a097cc8f/

Achtergrond info: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/uitgelicht/jacht-op-haas-en-konijn#:~:text=De haas en het konijn,in hun voortbestaan worden bedreigd.

Di stukje tekst viel mij op in het artikel

" Zo groot als de hazenpopulatie nu is, zo gering is het aantal konijnen. Jaarlijks neemt de populatie met bijna 2 procent af. Zeeland was destijds een van de eerste provincies die de jacht op het konijn volledig stillegde. Alleen in uitzonderlijke gevallen, bij schade aan bijvoorbeeld dijken, mogen ze worden afgeschoten."

En dat klopt voor mijn gevoel wel. Hazen zie ik veel, konijnen zie ik nauwelijks meer. Vroeger waren er echt wel meer.

Geplaatst:
Op 13-6-2025 om 06:17, Evee zei:

En dat klopt voor mijn gevoel wel. Hazen zie ik veel, konijnen zie ik nauwelijks meer.

Klopt. Hier dartelen alleen hazen. Ook om ons huis en bij de ren. 26 juni moeten Flo en Rosie weer gevaccineerd worden. De afspraak is gemaakt. 

Dat betekent weer een week in het hok voeren en op D-day snel het deurtje ervoor ;( 

• 4 weken later...
Geplaatst:
13 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik kan het artikel niet lezen maar wel de reacties. Haha. Hazen genoeg. Die zoekt wel een ander plekje.

Hazen genoeg gaat niet op, het zijn beschermde dieren 😉 Ze staan op de rode lijst van bedreigde diersoorten. 

Dit is de tekst:

Haas zorgt voor kopzorgen bij aanleg van nieuwe weg in Goes: 'We hopen dat hij het hazenpad kiest'
Om te voorkomen dat er vogels zouden gaan nestelen, en de aanleg van een nieuwe weg vertraging zou oplopen, haalde de gemeente de bosjes weg langs het spoor in Goes. Maar toen dacht een haas: ‘Nu ga ik er lekker zitten.’ Zo is er alsnog een probleem.

In september moet in Goes de aanleg van het ontbrekende stuk van de Ringbaan-West beginnen. Dit stuk Ringbaan komt langs het spoor te liggen, achter de winkels van de woonboulevard, tussen de rotondes Kompasplein (bij het stadskantoor) en Voltaplein (bij Brugman Keukens).

Zoals dat gaat, moet bij dit soort projecten op de natuur worden gelet. Het komt regelmatig voor dat projecten vertraging oplopen vanwege de aanwezigheid van bijvoorbeeld vleermuizen, mussen of een bijzondere pad. Goes nam het zekere voor het onzekere door de bosjes langs het spoor, op de plek waar de nieuwe weg moet komen, weg te halen. ‘Dan kunnen vogels er geen nesten gaan maken’, was de gedachte.
Dat kwam uit. Alleen was dit buiten de haas gedacht. Die vond het kale stukje niemandsland tussen de Edisonweg en het spoor namelijk wel een mooi plekje om rond te hangen, getuige de hazenkeutels die een paar maanden geleden werden aangetroffen bij nieuw onderzoek.

„Dan denk je het goed te doen door te voorkomen dat er vogeltjes komen en dan krijg je dit”, zegt wethouder Stan Meulblok, die benadrukt dat de haas een beschermde soort is.

We hopen de haas te verleiden om naar de akker langs de Ringbaan-West te gaan
Stan Meulblok, Wethouder Goes

De gemeente heeft nu een plan opgesteld om de haas te verleiden het stukje grond langs het spoor te verlaten. Dat gebeurt onder meer met akoestische signalen. „We hopen dat de haas zich verplaatst richting de akker langs het al bestaande deel van de Ringbaan-West”, aldus de wethouder.

Hij heeft goede hoop dat de aanleg van het nieuwe stuk Ringbaan geen vertraging oploopt, omdat de haas in september, als het werk begint, het hazenpad heeft gekozen. Maar zelfs als dat niet het geval is, is er volgens Meulblok nog geen man overboord.

„Door de werkzaamheden uit te voeren vanaf het Kompasplein richting het Voltaplein hopen we dat de haas zich dan alsnog verplaatst in de richting van de akker.” Volgens de wethouder staat de provincie op het punt om het plan van de gemeente, over hoe om te gaan met de aanwezigheid van de haas, goed te keuren.

Niet meer over woonboulevard
Als vertraging uitblijft, is het nieuwe stuk Ringbaan eind dit jaar klaar. Dan hoeft het doorgaande verkeer niet meer over de woonboulevard (de Marconistraat) te rijden. Deze straat krijgt later een opknapbeurt, waarbij onder meer het beruchte slingerfietspad verdwijnt. De aanleg van het nieuwe stuk Ringbaan gaat ten koste van wat parkeerplaatsen. Om die te compenseren legde de gemeente onlangs een parkeerterrein aan op de oude Renault-kavel.

• 4 weken later...
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Hadden jullie het nieuws gezien over huisdieren die aan dierentuin dieren worden gevoerd? Daar zat dus ook een huiskonijn bij... Hap slik weg, in een krokodil (beetje luguber sorry). Ik ben vergeten waar ik het gezien heb. Het was in Denemarken in ieder geval, daar schijnt het normaal te zijn. 

Het staat op verschillende media dit is de link van de nos: https://nos.nl/artikel/2577557-deense-dierentuin-vraagt-kleine-huisdieren-als-voedsel-voor-roofdieren 

• Verdrietig 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .