Ga naar inhoud

Vachtproblemen konijn, oplossing?


Aanbevolen berichten

Mijn konijn heeft een beetje een probleem. Hij is 5 jaar oud en nooit goed verzorgd waar hij vandaan komt. Nu heeft hij een erg dikke vacht waar niet niet normaal doorheen kan komen. Hij heeft eigenlijk altijd een beetje wintervacht en in de winter word het alleen maar meer. Hij vind het niet fijn om geborsteld te worden. We hebben al heel wat borstels geprobeerd maar er is eigenlijk niks wat echt geweldig werkt tot nu toe. Ook hebben we een konijnen trimmer benaderd, maar die heeft niet veel meer gedaan dan een paar keer de borstel eroverheen halen. 

Heeft iemand een idee hoe ik hem kan helpen en waarmee? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • happy211 wijzigde de titel naar Vachtproblemen konijn, oplossing?

Je had een typfout staan in jouw titel, dus het was even heel verwarrend. Maar je bedoelde vachtproblemen in plaats van vochtproblemen.

 

Lastig dat ook de konijnentrimmer je niet heeft kunnen helpen.

Kun je aangeven welke borstels je al geprobeerd hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Wat voor vacht heeft je konijn? Langharig, kortharig, angora of teddy widder?  
 

Wat zie je precies in de vacht? Bij kortharige konijnen met een goede vacht, zie je bij verharing het liefst losse haren en vaak bij de wangen plukjes. Als die plukjes gaan uitsteken kun je ze zo eruit halen en zie je vaak 1 bobbel en veel haren eraan vast. Sommige konijnen hebben ook van die vlassige plukjes bij de ondervacht. Die zijn vaak lastiger te verwijderen.  
 

Bijna geen enkel konijn is fan van borstelen en ook niet van met de hand plukken. Ze lopen vaak weg of bijten soms zelfs de borstel. Je kan ze er een beetje in trainen, o.a. met snoepjes, brokjes of groenvoer. Dan moet het wel zo zijn dat de borstel klopt. Voor het werk: je krijgt er haren moeiteloos mee los en voor hen, het blijft niet steken en pijn doen.  
 

Teveel borstelen is ook slecht, dan kan de verharing telkens gestimuleerd worden en dat wil je niet. 
 

Andere opties zijn:

  • Met natte handen aaien 
  • plekken waar haar aan blijft zitten neerzetten, zoals wilgentunnels e.d. 
  • voer verbeteren 

De vraag is dus vooral: wat zie je nu in de verharing en in de vacht gebeuren. 

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn konijn is een hangoor. Waarschijnlijk een combinatie van iets maar geen idee wat. Hij heeft namelijk iets langer en ruwer haar en dat vacht is veel dichtbegroeider dan bij de andere hangoren die we hebben. Het valt nog wel onder kort haar wat je bij hangoren ziet. 

Hij verhaard ook niet op dezelfde manier als de anderen doen. Er zit wel wat haar los maar bijna niks en hij heeft het continu warm helmaal nu dat het warmer word buiten. 

De borstels die we geprobeerd hebben zijn: sticker borstel, zachte borstel, kammetje, zwijnenharen borstel (harde en zachte), furminator, handschoen, verharingsdoekjes, vochtige doek. 

Hij heeft nu heel soms een klein plukje onder zijn kin uitsteken en bij zijn hakken is hij aan het verharen maar verder eigenlijk niet. Dat vind ik niet echt normaal maar ik zou ook niet weten wat ik nog kan doen. 

 

Ik weet ook niet of hij ooit goed verhaard is omdat hij ergens uit slechte omstandigheden weg komt. Hij was ook veel te dik, misschien heeft dit hier ook mee te maken maar geen idee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor onze Leeuw(zelfde verhaal als bij jou)  hebben we na verschillende kammen en borstels zo iets aangeschaft

 

https://images.app.goo.gl/gPQo6Aw6UaP7CEHY6

 

Niet een vriendelijke kam maar niks anders werkte goed genoeg om die onder vacht er uit te krijgen. Dit samen met een schaar een paar weken gedaan en sindsdien af en toe even de borstel erdoorheen. Super gezond en mooie vacht nu 😊

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Lappie2 zei:

Voor onze Leeuw(zelfde verhaal als bij jou)  hebben we na verschillende kammen en borstels zo iets aangeschaft

 

https://images.app.goo.gl/gPQo6Aw6UaP7CEHY6

 

Niet een vriendelijke kam maar niks anders werkte goed genoeg om die onder vacht er uit te krijgen. Dit samen met een schaar een paar weken gedaan en sindsdien af en toe even de borstel erdoorheen. Super gezond en mooie vacht nu 😊

 

 

 

 

Hiermee beschadig je wel echt de haren en de natuurlijke bescherming van het konijn. Voor buitenkonijnen absoluut geen optie. De kam van jouw plaatje snijd gewoon alle haren weg, ook jonge haren,  de ondervacht, de bovenvacht, het scheert compleet de natuurlijke bescherming weg. Je maakt de vacht er mee kapot. Je kan ook de huid er nog mee beschadigen. Ik zou het persoonlijk niet aanraden, het gebruik van dit soort kammen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Evee zei:

Hiermee beschadig je wel echt de haren en de natuurlijke bescherming van het konijn. Voor buitenkonijnen absoluut geen optie. De kam van jouw plaatje snijd gewoon alle haren weg, ook jonge haren,  de ondervacht, de bovenvacht, het scheert compleet de natuurlijke bescherming weg. Je maakt de vacht er mee kapot. Je kan ook de huid er nog mee beschadigen. Ik zou het persoonlijk niet aanraden, het gebruik van dit soort kammen. 

Dit was de enige en laatste optie en het is dus gelukt. Geen extra schade aan de huid of haar. En daarna geen problemen meer gehad met zijn vacht. Je moet natuurlijk niet keihard er door heen gaan. Ik vond het al met al een fijn ding en hij heeft geen pijn gehad. Heel rustig erdoorheen en haren gingen gelijk mee zonder trekken. Met andere kam en borstel trok het wel en kreeg ik er te weinig uit.

 

Nu ligt het ergens in de kast want we gebruiken m niet meer natuurlijk😜

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-5-2024 om 20:56, Apnaha zei:

Mijn konijn is een hangoor. Waarschijnlijk een combinatie van iets maar geen idee wat. Hij heeft namelijk iets langer en ruwer haar en dat vacht is veel dichtbegroeider dan bij de andere hangoren die we hebben. Het valt nog wel onder kort haar wat je bij hangoren ziet. 

Hij verhaard ook niet op dezelfde manier als de anderen doen. Er zit wel wat haar los maar bijna niks en hij heeft het continu warm helmaal nu dat het warmer word buiten. 

De borstels die we geprobeerd hebben zijn: sticker borstel, zachte borstel, kammetje, zwijnenharen borstel (harde en zachte), furminator, handschoen, verharingsdoekjes, vochtige doek. 

Hij heeft nu heel soms een klein plukje onder zijn kin uitsteken en bij zijn hakken is hij aan het verharen maar verder eigenlijk niet. Dat vind ik niet echt normaal maar ik zou ook niet weten wat ik nog kan doen. 

 

Ik weet ook niet of hij ooit goed verhaard is omdat hij ergens uit slechte omstandigheden weg komt. Hij was ook veel te dik, misschien heeft dit hier ook mee te maken maar geen idee

Er zijn speciale konijnentrimmers die je vast wel kunnen helpen. Waar woon je? Ik heb ooit een konijn gezien met een superdikke ondervacht die uiteindelijk geschoren is omdat de vacht heel dicht op de huid was gaan zitten en bijna vervilt was. Geen angora of Teddy, maar gewoon een superdikke stugge vacht. Daarna was het een kwestie van goed bijhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .