Ga naar inhoud

Ondergrond konijnenren binnen


Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Ik heb een ren voor de konijnen binnen. Alleen heeft nu één van de konijnen last gekregen van sore hocks. Zalfjes helpen niet heel veel, dus wil ik de ondergrond aanpassen. Ik heb als ondergrond een tapijt. Op dit moment heb ik 3 verschillende tapijten geprobeerd, maar er is helaas geen verbetering. Ik wil wel overstappen naar vinyl, maar is dit beter met sore hocks? Of is de ondergrond dan als nog te hard?

 

Ik maak het toilet 1x per dag schoon (natte plekken en keutels eruit)

 

Alvast bedankt voor jullie tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb goede verhalen gehoord over die foam tegels die mensen o.a. onder sport toestellen zoals een hometrainer zetten. 
 

Er is dan meer vering en je kunt je bovenlaag blijven gebruiken, zodat ze er niet aan knagen. Ze zijn vaak voor een redelijk bedrag te kopen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou op dat foam dan inderdaad vinyl leggen zodat ze niet aan het foam kunnen knagen. Foam lijkt me een leuk knaagprojectje 😉 

 

Vervelend dat je konijn sore hocks heeft. Hopelijk is het voldoende om de bodem aan te passen.

 

Gebruik in ieder geval geen fleece, dat kan een beetje branden. Ik denk dat vloerbedekking ook op die manier vervelend kan zijn. 
 

Ik zou zelf dus vinyl proberen met een laag foam eronder. Vinyl is trouwens sowieso heel fijn als bodem in de ren binnen. Het maakt makkelijk schoon. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb momenteel een jute tapijt in de ren, maar beide konijnen hebben nu last van sore hocks, dus ben op zoek naar iets anders.

Mijn konijnen kunnen los lopen (ren staat altijd open). De ene heeft weinig probleem met gladde laminaatvloer de ander heeft nog nooit een stap buiten het kleed gezet en vind glad naar helemaal niks. Vinyl lijkt me dus geen succes.

Ik denk nu aan verhuisdekens of misschien een kurk ondervloer als bodembedekking

 

Ben wel bang dat de kurkvloeren snel gesloopt wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kurk zou ik niet durven, de kans dat ze er van gaan eten en verstopt raken vind ik te groot. Ergens onder zou wel kunnen.

 

Vinyl kun je ook wel stroef vinden, maar dan kom je op de wat betere merken uit. Mogelijk hebben winkels nog wel stukken over, die voor een huis/kamer te klein zijn, maar voor een ren helemaal prima zijn, die je met korting kunt kopen. Zou dat idee niet meteen afschieten.

 

Verhuisdekens geven denk ik toch teveel wrijving en zijn dus geen verbetering tov het jute. Lijkt teveel op fleece en dergelijke.

 

Je zou misschien ook naar een laagpolig kleed van een ander materiaal kunnen kijken. Let daarbij ook op wrijving van het materiaal. 

 

Kijk ook goed naar de lengte van de nagels, je kunt, als je ze goed kort houdt, de druk op de poot beter verdelen, wat sore hocks vermindert.

 

Als het echt heel heftig is qua wondjes zou je een zachte ondervloer, denk aan van die schuim tegels voor onder een zwembad, kunnen kiezen, waar je een goed kleed overheen legt, zodat ze er niet aan kunnen knagen. Want zo'n vloertje gaat er natuurlijk anders wel aan. Dit neemt veel druk weg, zodat de pootjes kunnen herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .