Ga naar inhoud

Buiten en binnen ... hoe zit het in elkaar?


Aanbevolen berichten

Ik lees dat als je konijnen buiten houdt je deze niet binnen kunt houden. 

Als ik het goed heb begrepen?
Dus of buiten, of binnen.

 

Maar als je buiten twee konijntjes hebt en je wilt die 's avonds eens binnen laten lopen door het huis.

Kan dat wel? 

Niet langdurig. Dan heb ik het bv meer over een uurtje of paar uurtjes. En dan weer terug naar buiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meer mensen die het doen, maar et zijn een aantal dingen om rekening me te houden:

- als het temperatuurverschil groter is dan 5 graden, dan zorgt het voor een dip in de weerstand. Ze zullen er niet direct ziek van worden, maar worden wel vatbaarder voor sluimerende aandoeningen zoals EC. 

- niet alle konijnen kunnen goed tegen een wisselend verblijf. Zeker een nieuw koppel, want nog niet lang bij elkaar zit, zal op zulke momenten waarschijnlijk extra rangordebepaling laten zien, zoals jagen of op elkaar rijden. Maar er zijn konijnen die er gewoon niet goed tegen kunnen en ook nadat ze al jaren bij hun maatje zijn, nog gaan jagen en rijden als ze vaak wisselen van territorium. Ook andere uitingen  frustratie zoals tralieknagen kunnen voorkomen als ze soms wel en soms geen toegang hebben tot een groter territorium. 

 

Zelf zie ik weinig voordelen en voornamelijk risico's, dus zou ik het niet doen. Maar er zijn mensen die het wel doen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, happy211 zei:

als het temperatuurverschil groter is dan 5 graden, dan zorgt het voor een dip in de weerstand. Ze zullen er niet direct ziek van worden, maar worden wel vatbaarder voor sluimerende aandoeningen zoals EC. 

 

En geldt dit dan ook voor een korte tijd? 
Bijvoorbeeld uurtje binnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het gaat om de overgang, die erg plots is bij zo'n groot verschil. Zeker in de winter, vergelijk het met jezelf als je een dikke jas, sjaal en muts op hebt omdat het buiten vriest, je komt thuis en houdt dan nog een uur die jas aan. Dan moet je lichaam heel hard werken om die temperatuur te reguleren.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-3-2024 om 21:13, happy211 zei:

Ja, het gaat om de overgang, die erg plots is bij zo'n groot verschil. Zeker in de winter, vergelijk het met jezelf als je een dikke jas, sjaal en muts op hebt omdat het buiten vriest, je komt thuis en houdt dan nog een uur die jas aan. Dan moet je lichaam heel hard werken om die temperatuur te reguleren.

 

Helder verhaal.

Opzich jammer dat je ze niet even in huis kan nemen kortdurend. Maar als het niet goed is voor de konijntjes moeten we dat niet doen.

 

Ik had eigenlijk het volgende idee;
In de zomer een kooi en daar om heen een grote ren.

In de winter onder de overkapping, gesloten met glaswanden, en dan hier de ren opbouwen. 
Onder de overkapping is het dan niet heel veel warmer. Maar dan zitten ze wat meer uit de tocht. 

Kan dit wel? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je alleen wil is geleidelijke temperatuursverschillen. Dus geen tocht e.d. of veel verandering van hoog naar laag.

 

Buitenkonijnen krijgen een dikke vacht en kunnen tot behoorlijke vries temperaturen buiten zitten (tenzij ziek) en hebben geen last van de regen (tenzij ziek of langharige konijnenrassen). In principe is dezelfde opstelling in de winter/zomer dus prima. Sterker nog, in de zomer moet je meer opletten, want oververhitting komt veel vaker voor bij konijnen. Zorg er dus voor dat ze dan voldoende schaduwplekken hebben op de plek die je op het oog hebt en leg iets neer ter verkoeling zoals een icepod of een flesje water, waar ze tegen aan kunnen liggen.

 

Ik snap dus niet helemaal waarom je de konijnen binnen de tuin zou willen verplaatsen? Dan zit je ook telkens weer met een nieuw territorium.

Als je het voor jezelf prettiger vindt om overkapping te hebben, waarom dan ook niet in de zomer? Zeker in de lente/herfst regent het ook heel vaak?

De reden dat mensen met plexiglas panelen werken die je weg kan halen, is idd om minder vocht/tocht te hebben, wat zomers minder nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bunnyempress zei:

Ik snap dus niet helemaal waarom je de konijnen binnen de tuin zou willen verplaatsen?

 

De plek waar ze nu de kooi ga maken en waar ik een buitenren aan ga maken staat een paar cm van het glas van de overkapping. 
Dit glas kun je open schuiven. Ik dacht als het in de winter te koud is of eens heel veel regent dan kunnen ze daar zitten ter beschutting.
Maar ik hoor dat beschutting voor regen etc niet zo nodig is. Plexiglas is in die zin ook een goeie voor in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er ruimte is, zou ik dan gewoon het hele stuk doortrekken? Of is het lastig om het glas open geschoven te hebben staan?

 

Konijnen kunnen prima tegen regen, maar in de meeste rennen staan verschillende schuilhokken, zodat ze ook droog kunnen zitten.

Ook zijn er vaak ergens overkappingen aanwezig of delen overkapt. Soms een combinatie van beide.


Het ligt ook een beetje aan je konijn. Lodewijk is niet zo'n regen-liefhebber, maar Scarlett vertikt het gewoon om in het hok te zitten als het regent. Hooguit wil ze wel ergens onder schuilen en vaak is haar kop ergens onder voldoende.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, bunnyempress zei:

Als er ruimte is, zou ik dan gewoon het hele stuk doortrekken?

 

Door trekken in de zin van kooi onder overkapping en dan een ren naar buiten? Met glas open? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie er geen probleem in als je konijn af en toe even naar binnen huppelt. Als ze ziek zijn, kunnen ze ook een aantal dagen binnen zitten. Als ze even naar binnen komen en dan weer naar buiten huppen. Er zijn wel meer mensen waar dat het geval is en ik lees nooit dat het niet goed gaat. Even binnen een rondje maken en wat lekkers halen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Interessant onderwerp!! Zelf adopteer ik over n maandje konijntjes en die ga ik binnen houden, net als mijn oom doet. Ik vind het gewoon een fijn idee dat er geen kou en roofdieren bij kunnen komen (hoewel we wel een heel stoere teckel hebben 😂

ik zit dan natuurlijk niet met het temperatuurverschil maar zou ik ze dan bijv in de zomer gewoon redelijke temperatuur en droog niet te warm of te koud naar buiten kunnen doen (voor een hapje gras ofzo) ? 
heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar jaar terug hadden we een vragenlijst over hoe oud konijnen worden en daaruit kwam wel dat konijnen die vaak van plek wisselen, die bijvoorbeeld in de zomer buiten zitten en in de winter binnen, korter leven dan konijnen die jaarrond op dezelfde plek zitten. 

Ik denk dat het wisselen dus wel invloed heeft op weerstand en lange termijn gezondheid, maar echt goed is dat niet onderzocht verder. 

 

Het wisselen kan ook alleen als de temperatuur buiten en binnen vrijwel gelijk zijn. Dus als je zelf ook zonder jas buiten kan. 

 

Hier staat ook uitleg in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-lente-voorjaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .