Ga naar inhoud

Overstappen naar seniorvoer, wel of niet?


Aanbevolen berichten

Hoihoi, mijn konijntjes worden binnenkort 4 jaar, de leeftijd voor seniorvoer, maar ik heb ook geleerd dat konijnen het absoluut niet fijn vinden om van voer te wisselen, dus ik vroeg me af wat jullie mening is. Ze zijn niet erg actief, en t seniorvoer zou van hetzelfde merk zijn als ze nu hebben (science selective). Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het commerciële onzin om op een vaste leeftijd over te gaan op senior brokken. En 4 jaar is voor de meeste konijnen nog geen lang geen senior leeftijd. Een konijn van 4 is vergelijkbaar met een mens van 40. Daarbij zijn senior brokken meestal  samengesteld voor konijnen met overgewicht, terwijl oudere konijnen in mijn ervaring juist moeite hebben met op gewicht blijven! Het tegenovergestelde van waar zo een  brok voor is dus.  Ik adviseer dus vaker om voor oude konijnen juist op junior brokken over te gaan in plaats van senior brokken 😂 Daar blijven ze vaak wel beter mee op gewicht. 

 

Maar konijnen van 4 in goede gezondheid, nee zeker niet overstappen. Ik zou pas overstappen op een andere brok als daar redenen voor zijn. 

 

Meer info: 

 

Levensloop van een konijn (hoe oud is een konijn in mensenjaren en dat soort info)

https://www.bunnybunch.nl/informatie/levensloop-van-een-konijn

 

Zorgen voor een oud konijn:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/oud-senior-konijn-verzorgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je merkt het vanzelf aan je konijnen als ze behoefte hebben aan extra ondersteuning. Dan kun je bijvoorbeeld een junior brok gaan voeren of de portie wat vergroten. Ik zou het dus niet op een bepaalde leeftijd doen, maar wanneer je aan je konijnen merkt dat ze senior worden. 

De mijne zijn nu 7 en 9, maar aan de oudste merk ik nog helemaal niets, nog net zo fit als altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .