Ga naar inhoud

Koppelen met konijn met EC


Aanbevolen berichten

 

 

Ik twijfel of dit topic hier of onder koppelen moet, maar omdat ik mij zorgen maak om de gezondheid van mijn konijn toch maar hier.. 

 

Voor mijn ram heb ik een voedster gevonden in de opvang. Zij heeft enkele weken geleden EC gehad maar is inmiddels helemaal opgeknapt en klaar voor een koppeling en verhuizing.
Uit voorzorg raadt de opvang aan om preventief twee weken met panacur te behandelen en dat zou voldoende zijn. Mijn dierenarts zegt echter dat het risico bestaat dat zij door de stress toch mijn ram besmet en adviseert het niet te doen, of hen in ieder geval de eerste weken uit elkaar te houden. 

 

Zijn er hier mensen met ervaring met het koppelen van gezonde konijnen aan een konijn met EC?

Is het verstandig mijn ram ook met panacur te behandelen? Hoe groot zijn de risico's nu en in de toekomst? 

 

Wat is wijsheid? Ik wil graag koste wat kost voorkomen dat mijn ram EC krijgt, dus misschien toch beter verder zoeken naar een ander konijntje? 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Lastig probleem. Ze hebben elkaar nog niet gezien, neem ik aan dus je weet niet of het een echtpaar gaat worden. Persoonlijk zou ik het niet doen. Maar een ander zal een andere keuze maken.

 

Dank voor je reactie!

Ze hebben elkaar inderdaad nog niet gezien, we zouden binnenkort gaan koppelen op de opvang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is altijd een risico en vrij vervelende ziekte. Eigenlijk is de kans al best aanwezig dat je konijn al EC heeft, het is namelijk een parasiet.

Er wordt daarom ook niet op getest, maar de ervaring is dat als je konijn uit een asiel komt of vanaf de fokker, dat de kans heel groot is.

Daarom wordt ook altijd geadviseerd om goed op te letten op E.C. klachten. Die komen namelijk alleen als de parasiet actief is. Er zijn dus konijnen die nooit ziekteverschijnselen laten zien, ook niet als ze bij een besmet maatje hebben gezeten, jaren lang.

 

De vraag is dus: als jij denkt dat jouw konijn gezond is, snap ik dat je denkt: deze voedster sla ik over.

 

Zelfs als je denkt dat je ram wel al E.C. parasiet bij zich draagt, moet je goed nadenken of je een voedster wil die E.C-klachten heeft gehad.

Bij stress, zoals koppeling, verhuizing, verharen, ziekte, kan E.C. de kop weer opsteken. Je moet dus zeer waakzaam zijn. Het geven van medicatie is iets waar het ene konijn heel makkelijk mee is, maar het andere konijn moet je echt dwingen. Wil je dat?

 

Konijnen die E.C.-verschijnselen hebben gehad kunnen ook restklachten blijven houden, daardoor zou het kunnen zijn dat bijv. nieren of lever al in slechtere conditie zijn en dat je dus niet heel lang van deze voedster kan genieten.

 

Ik heb 2 gedumpte konijnen geadopteerd uit het asiel. Ik hou er rekening mee dat ze E.C. positief zijn. Elke keer als Scarlett haar kop schuin houdt zit ik hier alweer tegen het plafond aan. Toch zou ik wel echt 3x nadenken of ik een konijn met een actieve E.C. geschiedenis wil adopteren. Lodewijk is met een paar weken gedumpt, dus de kans dat hij een actieve geschiedenis heeft gehad is nihil. Scarlett is wat ouder, maar die is heel tam, dus die zou ik echt makkelijk kunnen verzorgen.


Kans bestaat natuurlijk ook dat je ram haar niet wil of zij je ram niet.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een EC konijn in huis haalt, zou ik er van uitgaan dat jouw ram de parasiet ook krijgt, als hij die niet al heeft. Ik geloof dat er wel eens onderzocht is en dat toen bleek dat 80%? van de konijnen de parasiet die het veroorzaakt mee draagt. Maar dat het niet bij alle konijnen tot de actieve vorm komt. 

 

Ik zou de keuze of je dit konijn wel of niet als partner adopteert af laten hangen van wat jouw eigen konijn er van vind. Karakter is het belangrijkste bij een koppeling. Als ze elkaar leuk en lief vinden en je vind het geen bezwaar dat ze ziek is geweest, prima. Maar houd in gedachten dat je de beste klik meestal hebt als je jouw eigen konijn zelf de partner laat kiezen. Natuurlijk kun je wel een voorkeur hebben, maar uiteindelijk is het belangrijkste dat jouw konijn er fijn mee samen kan leven 🙂 Net als wij mensen, wij willen ook niet uitgehuwelijkt worden maar zelf kiezen met wie we ons leven delen 😄  

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, bunnyempress zei:

 

 

De vraag is dus: als jij denkt dat jouw konijn gezond is, snap ik dat je denkt: deze voedster sla ik over.

 

 

Dank voor het meedenken en je uitgebreide reactie. 

Mijn ram is een zwervertje, dus het zou mij niet verbazen als hij het wel latent heeft. Maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit. En het is zo'n nare ziekte, dat het mij toch wel aan het twijfelen brengt inderdaad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Evee zei:

Als je een EC konijn in huis haalt, zou ik er van uitgaan dat jouw ram de parasiet ook krijgt, als hij die niet al heeft. Ik geloof dat er wel eens onderzocht is en dat toen bleek dat 80%? van de konijnen de parasiet die het veroorzaakt mee draagt. Maar dat het niet bij alle konijnen tot de actieve vorm komt. 

 

Ik zou de keuze of je dit konijn wel of niet als partner adopteert af laten hangen van wat jouw eigen konijn er van vind. Karakter is het belangrijkste bij een koppeling. Als ze elkaar leuk en lief vinden en je vind het geen bezwaar dat ze ziek is geweest, prima. Maar houd in gedachten dat je de beste klik meestal hebt als je jouw eigen konijn zelf de partner laat kiezen. Natuurlijk kun je wel een voorkeur hebben, maar uiteindelijk is het belangrijkste dat jouw konijn er fijn mee samen kan leven 🙂 Net als wij mensen, wij willen ook niet uitgehuwelijkt worden maar zelf kiezen met wie we ons leven delen 😄  

De keuze is uiteindelijk natuurlijk zeker aan mijn konijn. Maar omdat ze elkaar nog niet ontmoet hebben, heb ik daarvoor natuurlijk nog de keuze om te bedenken of ik hem aan dit konijn introduceer. Of dat ik toch verder kijk naar een konijn zonder EC geschiedenis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Je hoeft je geen problemen op de hals te halen. En als dat ex-EC konijn stress krijgt, komt het misschien weer terug.

 

Hier heb je zeker een goed punt. 

Mijn idee was misschien ook dat EC konijntjes ook een fijne plek verdienen. En dat is natuurlijk zo, maar het risico is er wel dat het voor mijn ram dan een stuk minder fijn wordt - mocht hij ziek worden.. en ten koste van wat doe ik het dan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lola_189 zei:

 

Hier heb je zeker een goed punt. 

Mijn idee was misschien ook dat EC konijntjes ook een fijne plek verdienen. En dat is natuurlijk zo, maar het risico is er wel dat het voor mijn ram dan een stuk minder fijn wordt - mocht hij ziek worden.. en ten koste van wat doe ik het dan? 

 

Tja, ik vind dat elk konijn een fijne plek verdient. Ik heb ook diep respect voor mensen die altijd senioren adopteren, maar mijn hart zou breken als ik zo vaak en zo snel achter elkaar afscheid moet nemen. Konijnen die ziek zijn of veel verzorging nodig hebben, het ene zou ik wel kunnen en het andere niet. Dus ja, adopteren hoort het beste te zijn voor jou én voor het konijn.

Dus het is prima om te zeggen: hier zie ik vanaf, dit vind ik te zwaar of zie ik niet zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo hebben wij Floor als eerste keuze laten koppelen aan Bobby. Floor had 3 pootjes en niemand wilde haar. Bobby en Floor zijn echt een heel verliefd stel geweest helaas is Floor aan EC overleden. 

Dus ik snap heel goed dat je twijfelt en juist voor haar wil kiezen.

Aan mij heb je dus niets😅 Succes.

Volg je gevoel. Jouw ram beslist uiteindelijk een succes verhaal😉 maar jij kan jouw keuzes aangeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .