Ga naar inhoud

Timothyhooi voor paarden veilig voor konijnen?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Vandaag heb ik bij de Welkoop geperste timothybrokjes gehaald en mijn konijntjes smikkelen ervan. Nu heb ik online gekeken of ik ze daar goedkoper kan vinden en ik zie dat ze op websites voor paarden ook verkocht worden. Het is samengesteld uit puur timothyhooi, dus het zou geen gevaar moeten vormen en de brokjes zijn klein genoeg om aan konijnen gegeven te worden. Maar ik wilde toch even vragen of jullie er ervaring mee hebben om producten voor paarden aan konijnen te geven als de samenstelling puur hooi is. Ook wilde ik op dezelfde website timothyhooi gaan halen, want dat is ook een flink stuk voordeliger. Er zit echter wel wat lijnzaadolie doorheen (2%), is dat veilig voor konijnen?

 

Misschien zijn het voor de hand liggende vragen, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere! Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij dit soort brokjes wordt inderdaad altijd iets gebruikt om de boel bij elkaar te houden, dat kan olie zijn, maar ook melasse bijvoorbeeld.

 

Ik weet niet wat de regels voor diervoeding zijn op dit moment, als in of echt alles wat er in zit vermeld moet worden.

 

Of die 2% "veilig" is, ligt aan de grote van de brok. Dat zou je uit kunnen rekenen door er eentje of bijvoorbeeld 10 (als de weegschaal moeilijk doet) te wegen en dan te berekenen hoeveel gram die 2% zou moeten zijn. Nou is het olie, dus dat is geconcentreerder dan zaad en dus minder zwaar, maar met meer effect. Teveel lijnzaad(olie) werkt erg laxerend en dat wil je niet. Lijnzaad op zich is geen probleem, maar meestal zit dat ook al in de brok die je geeft, waardoor je dus een stapeleffect krijgt. Die balans moet je goed in de gaten houden.

 

Ik heb even bij welkoop gezocht, maar ik kan niet vinden wat je bedoeld. Ik weet dat er van die blokken zijn, maar daar zit ook luzerne in, dat bedoel je niet?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen en paarden hebben op zich wel vergelijkbare spijsvertering, in veel gevallen is er dus wel overlap in wat ze mogen hebben van voedsel. Niet bij alles hoor!

En zoals Kolino ook aangeeft, zit er ook nogal wat gewichtsverschil tussen een konijn en een paard. 

 

Hooi voor paarden is meestal ook wel geschikt voor konijnen, ook timothy hooi mogen konijnen hebben. Je moet wel oppassen met kuilgras en dat soort half gedroogde gras/hooi soorten. Konijnen krijgen van die producten vrij snel gasbuikjes. 

 

Of ze de brokjes waar je het over hebt mogen weet ik niet, dan zou ik de samenstelling moeten weten. 

 

Wat betreft timothy hooi is het ook wel handig om na te gaan of het een gemengd hooi is met timothy er in, of dat het puur timothy is. Als je puur timothy grassen voert, is dat best eenzijdig. Dat kan soms nodig zijn in een dieet. Maar voor gezonde konijnen is een mengeling van verschillende soorten grassen in het hooi aan te raden. 

Van de wetgeving mag iets vrij snel een naam hebben, terwijl dat product er dan misschien maar 4% in zit 😉 Een beetje misleidend soms, dus wel even navragen wat je precies gaat voeren. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

Als je puur timothy grassen voert, is dat best eenzijdig. Dat kan soms nodig zijn in een dieet. Maar voor gezonde konijnen is een mengeling van verschillende soorten grassen in het hooi aan te raden. 

Nu voer ik mijn konijnen (vanwege blaasproblemen in het verleden) puur timothy hooi van Versele-Laga. Dit meng ik met gedroogde kruiden, lost dat het eenzijdigheidsprobleem op of is gedroogde kruiden toch echt anders dan hooi? Ze krijgen ook veel verschillende soorten groenten en een paar lijnzaadbrokjes per dag. (En Science Selective House Rabbit als 'snoepjes')

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze nieuwe producten waar ik naar kijk zijn puur timothy (op de 2% lijnzaadolie na van het hooi), het grappige is dan weer dat toen ik de timothybrokjes van de Welkoop checkte, dat deze dus voor 60% uit luzerne bestaat 🥴 De brokjes die je had gevonden Kolino waren dus inderdaad degene die ik gehaald heb. Maar mijn konijntje heeft een half brokje opgegeten en hij weigert om normaal hooi te eten, dus deze brokjes blijf ik voorlopig wel geven om hem aan het knagen te houden!

 

De nieuwe timothybrokjes waar ik naar kijk zijn van het merk Equifyt, er staat duidelijk in de omschrijving dat zaken zoals melasse en andere ingrediënten niet zijn toegevoegd. Ik ben daarom wel geneigd om de samenstelling te vertrouwen. En als consument heb ik verder ook geen keuze, ik kan de samenstelling zelf niet checken 😅 En mijn konijnen krijgen al twee verschillende soorten hooi, dit zou de derde toevoeging zijn aan de mix. Ik ga ook wel even kijken voor goudsbloem, dat lijkt me ook een interessante optie! Alles om mijn moeilijke eter aan het knabbelen te krijgen haha.

 

Bedankt voor jullie reacties! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Bunnie.and.Clyde zei:

Nu voer ik mijn konijnen (vanwege blaasproblemen in het verleden) puur timothy hooi van Versele-Laga. Dit meng ik met gedroogde kruiden, lost dat het eenzijdigheidsprobleem op of is gedroogde kruiden toch echt anders dan hooi?

Kun je kruiden specificeren? Dan kan ik een beter antwoord geven. Weegbree en paardenbloemblad geven sowieso de juiste maalbeweging (let op calcium bij paardenbloem, geef dat liever vers bij blaasproblemen). Bloemen uiteraard niet, blad van bomen ook niet. Hoewel deze dingen wel een gezonde toevoeging kunnen zijn in het totaalplaatje. Maar als het echt over hooivervanging gaat dan wordt het anders. Ik heb een hele tijd terug wel iets geschreven in een topic over welke grassen (incl granen) je vers zou kunnen kweken. Mogelijk staat dit nog in het archief, volgens mij is dit voor de jaarwisseling geweest). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino bedankt voor je reactie, dit is interessant. Ik geef momenteel weegbree het meeste, daarnaast krijgen ze ook de weerstandmix (waar ook weegbree in zit, maar dat geef ik los extra erbij want ze zijn er gek op) en een klein beetje moestuinmix, beiden van Bunny Bunch.

 

Ik zal eens opzoeken of ik dat topic over grassen nog kan vinden. Enige lastige is dat hier veel katten lopen dus dan zou ik het binnen moeten kweken.

 

Verder krijgen ze ook groenvoer 's ochtends en 's avonds (andijvie, boerenkool, bleekselderij, witlof, selderij, koriander, een beetje wortel en soms aardpeer). Brokjes krijgen ze een paar van als snoepjes en een paar lijnzaadbrokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .