Ga naar inhoud

Gezondheids problemen konijn. Zelfs voor de konijnkundige dierenartsen is het een raadsel


Aanbevolen berichten

Voor mij is het al een paar jaar geleden dat ik bij een konijn gebitsfoto's heb laten maken, toen werd er 60 euro voor de eerste foto, en daarna 40 euro voor de volgende foto gerekend ongeveer. Maar inmiddels zijn de dierenartsprijzen wel omhoog gegaan, ik verwacht dus niet dat je het daar nu nog mee zou redden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is nog wel te betalen. Maar het zal nu idd veel duurder zijn.

zit nu te twijfelen om misschien voor de foto’s maar een andere dierenarts te gaan. Want de dierenarts waar ik bij zit is echt belachelijk duur. Maarja het is wel weer de dierenarts die hem altijd behandeld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Anoniem6 zei:

Aguttt arm schaap🥺 

Ik dacht eerst door het natte bekje maar hij heeft het op veel plekken waar een nat bekkie niet bij kan.

 

Onze Lap had het alleen maar achter in zijn nek voordat hij ziek werd. (Gebits problemen en nierfalen)

 

Kregen druppels tegen zwemmers eczeem.. maar of dat het was...geen idee. Zaten ook geen huidschilfers... Was gewoon een hele kale plek. Zijn tanden en nieren waren de grootste zorg...hij kreeg wel weer wat haar en is nooit zo erg geworden als bij jouw nijntje....

 

@Kolinowat denk jij als je deze foto ziet? Wat zou deze plekken kunnen veroorzaken? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vocht kan dit wel veroorzaken, maar daarvoor moet het wel heel nat worden en ook langdurig nat blijven, anders krijg je nooit zulke grote plekken.

 

Wat ik apart vind is dat er geen plek loopt van bijvoorbeeld het oog naar de neus, dat zou ik bij traanogen wel verwachten. Terwijl je nu rondom het oog ziet, dan niks en dan een kale neus. Ik kan dat niet rijmen met vocht dat ergens uitloopt.

 

Dit is geen voor de hand liggende diagnose, nu snap ik waarom de dierenarts er niet uitkomt en ook waarom er geen gebitsfoto's zijn genomen.

 

Wat ik niet kan zien is of er vocht uit de poriën komt, dan bedoel ik geen zweet, want konijnen kunnen niet zweten, ik denk aan ontstekingsvocht. Misschien kun je dat bevestigen of uitsluiten? Eventueel ook of de huid op die plekken verdikt is.

 

We noemden het al, myxomatose of syfilis zouden kunnen, maar lagen niet voor de hand. Na deze foto gezien te hebben, denk ik wel dat je ze uit moet laten sluiten. Schimmels zouden ook nog een optie kunnen zijn, ik weet niet of dat al is uitgesloten? Mycoplasma moet je ook uitsluiten, maar verwacht ik niet direct. Bacteriën zouden indirect kunnen, maar ik zou eerst de rest uitsluiten.

 

Even over myxomatose en syfilis, je zou dan verwachten dat er bij geslachtsorgaan/anus ook wat te zien is. Eigenlijk zou ik dan ook korstjes verwachten, dus helemaal passend vind ik dat niet. Maar uitsluiten is echt wel verstandig gezien waar de kale plekken zitten.

 

In het geval van syfilis of myxo is de genoemde zalf wel een optie, maar dan moet je eerst zeker weten dat dat het is. Al is de behandeling wel iets meer dan dat alleen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Myxomatose lijkt mij wel onwaarschijnlijk hij is er natuurlijk tegen gevaccineerd en omdat hij het al best een poos heeft zou dat gek zijn toch? Naar mijn weten gaan konijnen dan binnen enkele dagen dood. Of kan dat ook anders lopen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn gevoel zegt syfilis of een schimmelinfectie liggen het meest voor de hand.

 

Myxo kan bij gevaccineerde konijnen voorkomen, dan zie je een milde infectie waar ze niet dood aan gaan. Eigenlijk zou je dat vlak na een vaccinatie verwachten, maar een ziektedoorbraak kan ook. Voor de hand liggend is het niet, uitsluiten is wel verstandig.

 

Mocht je syfilis moeten behandelen, ALTIJD het maatje meebehandelen! Dat is echt heel belangrijk, anders komt het zo weer terug.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Kolino zei:

Vocht kan dit wel veroorzaken, maar daarvoor moet het wel heel nat worden en ook langdurig nat blijven, anders krijg je nooit zulke grote plekken.

 

Nee, het had bij onze hond niets met zijn ogen te maken. Dat is het bij het konijn denk ik ook niet omdat hij ook plekken aan zijn pootjes heeft. Onze Tervuerense herder had het ook op zijn buik. Het is een huidziekte. Net zoals je bij eczeem of psoriasis zalf smeert, moesten we dat bij de hond ook doen.

Het was heel naar om te zien. Ergens moet ik nog een foto hebben. 

Bel de DA en vraag eens naar deze zalf. Ik kan je per PB wel vertellen welke dierenarts het was maar de naam van de arts in Utrecht weet ik niet meer en ik verwacht dat het dossier van onze hond ook niet meer aanwezig zal zijn. Ze hebben het in Utrecht ook niet verder onderzocht. Ze gingen van een huidziekte uit en wilde dat middel proberen en het is helemaal goed gekomen. Dus men heeft het hier bij gelaten.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net bij de dierenarts geweest. Hij is weer onder een klein beetje narcose geweest om toch zijn gebit nogmaals te bekijken. en hij bleek behoorlijke haken te hebben onder. De vorige keer (3 maanden terug) hebben ze een paar kleine haken weggevijld. En nu dus behoorlijke haken. Zijn tong was ook een beetje kapot door die haken. En daar komt dat kwijlen dus vandaan. Wat betreft het oog noemde de dierenarts inderdaad ecullini nog wattes. En dan moet ik nu in de gaten gaan houden. Mocht hij moeite krijgen met zijn balans of zijn kop scheef gaan houden dan moet ik bellen om daar een behandeling voor te starten. Maar omdat het nu alleen nog maar het oog is vond hij zo een intensieve behandeling niet nodig. En wat betreft de kale plekken is alles uitgesloten wat het mogelijk zou kunnen zijn. Dus daar moeten we ons bij neerleggen zei de dierenarts. Ik ben opzixh blij met de uitslag nu. Het zou vanaf nu alleen maar weer beter moeten gaan met hem! Ik hoop dat ik alles zo duidelijk heb uitgelegd hij heeft namelijk een heleboel verteld😬. Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er twijfel is over EC, zou ik nu al behandelen. Niet afwachten. Hoe eerder je start met behandelen tegen EC, hoe beter het werkt. En het is een ontwormingsmiddel wat je geeft, dus ook geen enorm zwaar geneesmiddel. Bij twijfel over EC = het advies echt gewoon starten met behandelen. Dat doe je met een ontwormingsmiddel met fenbendazol als werkzame stof (panacur of meranox bijvoorbeeld). Het is zelfs gewoon in de vrije verkoop te krijgen, hoeft niet eens op recept. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De basis behandeling van EC is eigenlijk behoorlijk simpel. Je geeft het ontwormingsmiddel met fenbendazol. Dat geef je de eerste 14 dagen in een hogere dosering. Dan nog 14 dagen er na de normale dosering. En dat is de basis. Of er meer nodig is, is helemaal afhankelijk van hoe ziek het konijn is.  

 

Het kan heel intensief zijn als je konijn veel klachten heeft. Dan moeten er in sommige gevallen best heftige middelen bij komen om de ontstekingen in het konijnenlijfje tegen te gaan en zit je vaak ook nog met pijnstillers en darmstimulerende middelen en dwangvoeren, warm houden en dat soort extra zorg er bij.  Maar er zijn dus ook gewoon konijnen die maar simpele klachten hebben en dan volstaat de basis behandeling, tegen de parasiet, met het ontwormingsmiddel. 

 

Ik zou zelf dus niet gaan wachten tot er meer klachten en ontstekingen in het lijf komen, maar als er redelijk vermoeden is van EC gewoon starten met behandelen 😉 En is het toch geen EC? Dan is het ook geen groot probleem. Natuurlijk geef je liever minder medicijnen dan meer en ben ik ook absoluut geen fan van onnodig medicijnen in konijnen stoppen, maar EC vermoeden is er voor mij wel een uitzondering op. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Anoniem6 zei:

En wat betreft de kale plekken is alles uitgesloten wat het mogelijk zou kunnen zijn.

Precies hetzelfde was het bij onze hond ook. Zelfs voor Utrecht was het een onbekend probleem maar wel goede ervaring met die zalf. Niet gevraagd of je een tubetje kon krijgen en het mag proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .