Ga naar inhoud

Heeft herkoppelen nog zin?


Aanbevolen berichten

Hallo,
ik had heel graag wat advies,
ik heb een blauwe gecastreerde ram van 14 weken en een on gesteriliseerde witte voedster van 12 weken, 
het was niet direct liefde op eerste gezicht, ze hebben een keer gevochten tijdens de koppeling zonder bloed vloei (de ram kroop bovenop haar en uiteindelijk pikte ze het niet meer) toen heb ik ze even uit elkaar gehaald en de ram is gecastreerd, de dag erna weer begonnen met de koppeling (op advies van de dierenarts mochten ze na de castratie meteen bij elkaar, de voedster was toen nog niet geslachtsrijp) en na 2 dagen reed de ram niet meer en de voedster heeft tot op vandaag nooit op de ram gereden, de ram probeert altijd een wasbeurt af te dwingen maar dat deed ze nooit, alsof ze geen interesse had, ik zag de ram de voedster wel af en toe kort op haar hoofdje wassen maar andersom nooit, ik heb heel langzaam aan gekoppeld en na 2 weken ging het perfect en heb ik de binnen ren waar de ram in zat helemaal schoongemaakt voor de geur en konden ze samen, ze waren altijd samen en sliepen tegen elkaar etc, de ren is 1.80 cm x 60cm en als we thuis zijn mogen ze door het huis rennen,
gister ochtend lag de ren vol wit haar, een konijn aan één kant en de ander aan de andere kant, de voedster had wat (lichte) bijtwondjes met name aan de oortjes en rug,

ik denk ik geef ze eten maar zodra ze naast elkaar waren begonnen ze opnieuw te vechten en heb ik ze uit elkaar gehaald en de voedster weer in de andere kooi gezet maar wel naast de ren, als de ram los was probeerde hij de voedster door de spijlen aan te vallen! 
ik heb ze een paar uur later op neutraal terrein gezet met wat te eten, en de ram gromde wel maar viel niet aan, de voedster rende soms een rondje om hem heen maar verder geeft ze hem eigenlijk geen aandacht, de ram leek de voedster even het hoofd te wassen en duwde zijn hoofd weer onder haar maar ze reageert er niet op, soms heb ik ze even moeten afleiden want de spanning leek weer toe te nemen en daarna heb ik ze weer in hun ren/kooi gezet, vandaag wilde ik weer opnieuw proberen maar na nog geen minuut vlogen ze elkaar weer aan en vlogen (altijd wit) haar in het rond en volgens mij had zij hem vast maar kan niks vinden bij hem, 
Nu is mijn vraag, zou het probleem haar hormonen zijn? En na sterilisatie kan het beter worden of is de relatie al gedoemd omdat er bloed heeft gevloeid?
Misschien mogen ze elkaar toch niet, maar vind het raar dat ze toch een maand vrienden waren? 
Alvast bedankt voor de info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 weken en 12 weken... Ik vind het niet raar dat het eerst goed ging en nu niet meer. Gezien de leeftijd vermoed ik dat het eerder slechter wordt dan beter. De voedster is nog veel te jong voor castratie, kan pas met 6 maanden, dus dan moet je 3 maanden wachten eer je daar iets aan kunt doen, dan nog de hormonen wat laten zakken en of het helpt is maar de vraag.

 

Dit is het nadeel van jong grut in huis halen, je weet gewoon niet of ze elkaar leuk blijven vinden. Koppelen doe je ook eigenlijk pas vanaf 16 (zelf heb ik liever 20) weken. Ik weet niet of ik het nog zou proberen, ik hoor eigenlijk teveel agressie. Toch heb ik maar even de ruimte waarin ze samen zitten berekend, die is nogal klein, als jij zegt 180 bij 60 dat is net 1m2, het advies is 4m2 voor een koppel waartoe ze altijd beschikking hebben. Het kan dus ook best zo zijn dat ruimte gebrek de verhoudingen extra op scherp zet.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch nog een poging zou willen doen, dan zou ik ze een paar weken echt helemaal uit elkaar houden, zodat ze elkaar ook niet zien en ruiken. In die tijd kun je hun verblijf vergroten. Herkoppelen inderdaad op neutraal terrein, dat had je goed gedaan, maar laat ze daar tot ze stabiel zijn. Dat kan best een week of langer duren. 

Op deze manier zijn de omstandigheden zo optimaal mogelijk, maar dat is helaas geen garantie dat het goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Bedankt voor de tips!

ik had mij veel ingelezen maar dat jong koppelen vaak mis gaat ivm hormonen en het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid had ik over het hoofd gezien!

ik wil het toch niet meteen opgeven dus heb ik ze nu al een paar weken totaal uit elkaar gehaald dat de elkaar niet kunnen zien en ruiken en dan probeer ik nogmaals langzaam aan te herkoppelen, en duimen dat ze elkaar hebben gemist want ze zijn zo zielig zo alleen 😢🤞🏻

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lily zei:

Bedankt voor de tips!

ik had mij veel ingelezen maar dat jong koppelen vaak mis gaat ivm hormonen en het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid had ik over het hoofd gezien!

Wij hebben allemaal fouten in het begin gemaakt. Ik tenminste wel. Bijv. door een te klein hok of een konijn alleen te houden.

Ik weet helemaal niet welke mogelijkheden je hebt. Maar je zou een van de konijnen in een konijnenopvang kunnen laten koppelen en een konijn aan hen afstaan.

Of je gaat twee koppels apart van elkaar houden als je er de ruimte voor hebt. Als het met deze twee t.z.t. niet gaat, zul je een keuze moeten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het er niet positief uitzien. Eerst waren ze echt nog babies, en dan gaat het eigenlijk altijd nog goed samen. Maar hoe het met 14 en 12 weken ging klinkt niet hoopvol voor de toekomst.

 

Ik begrijp het dat je het nog een kans wil geven. Je bent natuurlijk al aan ze gehecht en je moet er nog niet aan denken om er 1 aan een konijnenopvang af te staan en 1 ander konijn aan het konijn te laten koppelen dat je houdt. Allebei de konijnen aan een ander maatje laten koppelen in de konijnenopvang en dan 2 aparte koppels houden is ook een grote beslissing waar je ook nog eens genoeg ruimte en geld voor moet hebben. Dus slim dat je ze nu eerst een aantal weken volledig apart houdt.

 

Koppel ze op voor beide konijnen onbekend terrein. De koppelruimte is idealiter 3 tot 5 m2. Ik zet er graag een grote kartonnen (chips)doos in, op zijn kop en met 2 ingangen er in geknipt. Leg een flinke pluk hooi neer en zet 1 of 2 waterbakjes neer. Dan zet je ze samen in de koppelruimte en kijk je wat er gebeurt. Als ik het goed las haalde jij ze steeds weer uit elkaar en zette je ze later weer samen. Dat is in de meeste gevallen niet het handigst met koppelen. Het beste zet je ze samen en normaalgesproken haal je ze dan nooit meer uit elkaar. Rijden en achter elkaar aan rennen en daarbij plukjes haar uittrekken mag tijdens de koppeling. Maar als ze echt in elkaar vastbijten, of als 1 bol konijnen over de grond rollen of als er bloed vloeit haal je ze uit elkaar en zet je ze nooit meer samen. Dan is het ‘gewoon’ geen match. Hou tijdens de koppeling wel in de gaten of beide konijnen blijven eten en keutelen. Soms stoppen ze daarmee door de stress, dat is niet goed.

 

Hou je ons op de hoogte? Ik hoop voor je dat het toch gaat werken. Zoals al is gezegd was de ruimte die ze hadden vrij klein, dan moeten ze wel de confrontatie aan gaan. Voldoende ruimte is erg belangrijk wil het werken tussen 2 konijnen. Ook het steeds weer van elkaar scheiden en dan weer samen zetten geeft veel onrust. Dus wie weet heeft het nog een kans met een iets andere aanpak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .