Ga naar inhoud

Onrust voedsters na overlijden ram


Aanbevolen berichten

Ik weet niet of ik op zoek ben naar advies of vooral mijn eigen onrust even kwijt wil, maar wil onderstaande even delen

 

Joey en Phoebe zijn actieve voedsters, rex konijnen en zusjes. Ze zijn ruim 1,5 jaar. Het eerste jaar ging het goed, daarna ontstond er wat onrust, vooral door voedselnijd bij Joey.

Eerder vroeg ik advies hier en op basis daarvan besloten we eerst het koppel zo te laten. Maar in november kwam de tweejarige Koos, gecastreerde ram, een rustig Nederlandse hangoor, op ons pad. We vonden het heel spannend om het koppelproces in te gaan, want hadden hierin geen ervaring. Uiteindelijk is dit reuze mee gevallen en waren ze een hecht en klef trio, waarvan Koos het opperhoofd was.

Helaas is Koos maandag overleden. Nu zijn de dames weer erg onrustig, Joey is de dominante en jaagt Phoebe met regelmaat letterlijk de kast in. Ze vechten niet, maar Phoebe krijgt minder de kans om haar brokken of groenvoer rustig op te eten.

Het andere moment zitten ze samen aan de hooiruif.

Ik zie de onrust bij de twee en denk dat opnieuw een gecastreerde ram koppelen de oplossing kan zijn. Wel zie ik ook dat Joey sinds deze week weer meer actief is, binkys maakt en rolt door het zand. Zij lijkt wel blij te zijn dat ze weer opperhoofd mag zijn.

Ik vind het lastig, zou opnieuw een ram erbij koppelen weer zo'n succes zijn en een hecht trio kunnen creëren? 

Twee koppels maken zou in principe kunnen, maar dat betekent dat één koppel een fijne ren heeft met graaf mogelijkheden en de andere alleen op tegels leeft. Ik gun ze allemaal die fijne graaf mogelijkheden.

aangepast door Esther2023
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu en jammer dat Koos maar zo kort bij zijn dames en jullie heeft kunnen zijn! Sterkte.

 

Een gecastreerde ram kan inderdaad rust geven bij een onrustig koppel van 2 voedsters. Jullie hebben wel veel mazzel gehad dat het met een willekeurige (niet op karakter uitgezochte) ram zo goed klikte. Heel jammer dat het maar voor zo’n korte tijd kon zijn.
 

Joey heeft het dan nu misschien wel naar haar zin, maar tussen de regels door lees ik dat je het niet een situatie vindt die zo kan blijven, dat er teveel onrust is. Vergeet ook niet dat het kan escaleren. Ze vechten nu niet, maar dit kan snel veranderen. 
 

Ik zou contact opnemen met een goede konijnenopvang. Zij kunnen mogelijk proberen er een trio van te maken met een gecastreerde ram, waarbij ze goed kijken naar de karakters van alle konijnen. Lukt dat niet, dan is het fijn dat je nog de optie achter de hand hebt om 2 aparte koppels te maken, dus iedere dame een eigen ram. Ook dan ben je bij een opvang aan het goede adres (en er zitten zulke leuke konijnen! Van alle leeftijden, groottes, enz, enz).

 

Ik snap dat je het leuk voor ze vindt dat ze kunnen graven, maar alleen tegels is ook prima hoor. Mocht een trio niet werken dan maak je ze gelukkiger door 2 blije koppels te hebben waarbij 1 koppel op tegels leeft, dan een ongelukkig duo of trio dat de mogelijkheid heeft om te graven. En er is altijd nog de mogelijkheid om een zandbak op de tegels te zetten. 
 

Hier vind je een lijst met goede konijnenopvangen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst Als je aangeeft in welke regio je woont kunnen we misschien nog een specifieke opvang aanbevelen.

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. 

Ik denk inderdaad dat we veel geluk hebben gehad met Koos, dat het goed ging met zijn drieën. En inderdaad, het lijkt me niet handig om de situatie zo te laten, zoals hij nu is.

Ik hoop dat we wel weer een gelukkig trio kunnen krijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verdrietig. En zo sneu dat er nu weer wat onrust is.

Ik herken deels wel jouw woorden met voedselnijd en dat Joey Phoebe wegjaagt. Bobby doet dat ook. Echter, Meike rent eerst weg maar komt vervolgens wel naast Bobby eten. Dat laat hij dan wel toe. 

 

Ik sluit me aan bij @Lienappelsien Vele konijnen leven uitsluitend op tegels en is er een zandbak o.i.d. ingezet. Hoeft niet eens een grote zandbak te zijn kan ook gewoon een bak met zand erin. Mijn konijnen graven tot dusver niet. 

 

Succes met alles

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft lienappelsien de vragen al prima beantwoord, maar ik wil even toevoegen dat ik ook gewoon betegelde konijnenrennen heb en daar heel blij mee ben. Ik heb zo een blauwe schelp kinderzandbak staan waar ze met regelmaat flink in graven 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Esther2023 zei:

Maar ze rusten ook veel apart van elkaar. Hoe gaat dat met Bobby en Meike?

Hier net zo hoor. Klef stel maar ze rusten ook wel eens apart. Op dit moment zie ik ze samen op de catcube rusten maar het kan zomaar zijn dat er één op de grond gaat zitten of hooi gaat eten.

6 uren geleden, Evee zei:

Ik heb zo een blauwe schelp kinderzandbak staan waar ze met regelmaat flink in graven 😄 

Het valt me wel op nu het zand droog is ze nauwelijks graven. Omdat de ren overdekt is, moet ik er soms bewust water ingooien. Nu met dit koude weer doe ik dat maar even niet omdat soms de vloer van de ren ook nat wordt door verdampen van water. Gelukkig is de vloer nu weer een tijdje droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Esther2023 zei:

Maar ze rusten ook veel appart van elkaar. Hoe gaat dat met Bobby en Meike?

Als ik overdag langs het verblijf loop liggen ze eigenlijk altijd tegen elkaar aan te slapen op een hennepmat of een sisalmat (ze knagen er niet van). Maar er is er wel eens 1 hooi aan het eten aan de ene kant van het verblijf en dat de ander rust aan de andere kant van het verblijf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
23 uren geleden, Lienappelsien zei:

Wat leuk om te lezen! 😃

 

Super dat de koppeling zo goed gaat. Ik vind het wel erg snel om ze op dag 3 al naar hun definitieve verblijf te verhuizen. Hoe gaat dat nu? Mocht het te snel blijken dan kan je ze weer terug op neutraal terrein zetten.

Sinds vrijdagochtend zitten ze in het definitieve verblijf en ook dat gaat gelukkig heel erg gemoedelijk. Van territorium verdedigen heb ik geen signalen gezien. Er is niet gevochten of gereden. Soms wordt er nog wat nagejaagd, maar dat is heel kort. Ze eten met zijn drieën tegelijkertijd uit de hooiruif en nemen de tijd om te rusten. Ook Joey en Phoebe zitten weer rustig naast elkaar in één toiletbak te eten. 

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Lappie2 zei:

Hi 

Wat een leuke namen 🥰 Zelf een groot Friends fan hihi

Joey never shares food natuurlijk haha past helemaal bij zijn naam 🤪

 

Fijn dat het goed gaat😊

En nog gecondoleerd met het verlies van Koos🌈🖤

Hahaha inderdaad! Bedankt😊 We vonden het wel lastig om voor nr. 3 de naam te kiezen. We hebben nog Bing overwogen, omdat we Chandler niet lekker vonden bekken.

Toch maar voor Ross gekozen, omdat ie ook een beetje rossig is.

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Haha ik had de link met Friends nog niet eens gelegd 🙈, waarschijnlijk doordat Joey bij jullie een voedster is.

 

Ross is toch ook een leuke naam? 

Wij vonden Joey voor een voedster wel kunnen. En Ross is idd wel een leuke naam, bekt iets minder lekker, dus ik maak er al vaak Rossie van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Onze 3 Friends zitten ruim 2 weken in het definitieve verblijf. 

1,5 week begon Phoebe met nesteldrang en afgelopen vrijdag Joey, wat weer aanstekelijk leek te werken voor Phoebe.

Samen hebben ze in hetzelfde nachthok een flink nest gemaakt met hun vacht.

 

Wat me opvalt is dat beide voedsters sinds gisteren weer op Ross beginnen te rijden en najagen. Het andere moment laten ze elkaar met rust en rusten ze naast of los van elkaar af. 

 

Is dit gedrag wat bij schijnzwangerschap hoort? Of wordt de rangorde weer opnieuw bepaald? Moet ik me zorgen maken om de gezondheid van Ross, dat ie zich zwakker toont, waardoor de rangorde opnieuw wordt bepaald?

 

Dit laatste denk ik overigens niet, hij eet iig nog prima en rent ook nog vrolijk rond..

 

Benieuwd wat jullie als experts denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .