Ga naar inhoud

Darmproblemen, ik maak me zorgen


Aanbevolen berichten

Bobbi wilde vorige week ineens niet meer eten en ik vond toen veel kleine keuteltjes. Mijn alarmbel ging af dus dwangvoer en een beetje metacam om de nacht door te komen. Volgende dag de dierenarts gebeld en zij wilde het 1 dag aankijken op dwangvoer en metacam + buikmassages. Die avond was Bobbi weer de oude en lekker aan het eten, ook weer normale keutels. 
 

Tot afgelopen maandag. Ik kwam ‘s ochtend beneden en vond haar in een plas donkerbruine urine (ze is bijna 7 en hartstikke zindelijk normaal) en ze wilde niet eten. Dwangvoer en metacam erin en een afspraak bij de dierenarts gemaakt voor die middag. Dierenarts constateert dat haar darmen stil liggen dus metacam + emeprid en dwangvoeren. Ik heb hier wel wat ervaring mee en die ervaring leert dat konijntjes dan snel opknappen. Bobbi niet.

 

Ze eet nog steeds niet, zit de hele dag stil in een hoekje, Dex valt haar continu aan (normaal echt beste vrienden en is zij de baas) en inmiddels enorm veel plakpoep/diarree wat gigantisch stinkt. Mijn konijnkundig dierenarts is langdurig uitgevallen en de huidige weet het niet. Ik ga morgenochtend weer bellen dus ik wil jullie vragen; herkennen jullie dit, wat kan dit zijn, wat moet ik doen en waar moet ik om vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, dexenbobbi zei:

Ze eet nog steeds niet, zit de hele dag stil in een hoekje

Inmiddels wel weer? Ik hoop het anders is het niet best uiteraard. En hoge spoed.

 

Het is in ieder geval niet goed maar dat weet je natuurlijk. Ik hoop dat je adviezen krijgt. Maar een dierenarts bezoek is mijns inziens wel echt nodig. 

Sterkte. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de dierenarts wel goed met de microscoop? Coccidiose komt meteen bij mij op. Ik zou in ieder geval de plakpoep laten onderzoeken, kijken wat er in zit. Andere parasieten of wormen kunnen ook. Ontlasting langsbrengen zou misschien wel mogen?

 

Even een samenvatting van de gebeurtenissen, het neigde al naar verstopping, daarna kwam de plas (weet je daarvan 100% zeker dat het urine is?), constatering darmen liggen stil en toen plakpoep/diarree.

 

Als ik hier naar kijk zie ik dus ook een blindedarm die de boel extra gaat vergisten, dat wordt op een gegeven moment vloeibaar en gebeurd eigenlijk altijd bij een verstopping om dat dat darmen dan sterk vertragen of stil vallen. De kans dat de plakpoep blindedarmkeutels zijn is groot, dus die kun je zoals gezegd laten onderzoeken. Omdat je zegt hele donkere plas, als dat nu nog zo is, dan zou ik dat ook laten checken. Zit er bloed in, is het wel urine?

 

Deze onderzoeken zou een niet konijnkundige dierenarts moeten kunnen doen, zonder problemen.

 

Wat heb je allemaal aan kruiden in huis? Zeker wat ik nu hoor ga ik tijm, oregano (en salie) er weer bij halen. Weegbree natuurlijk, paardebloem is afhankelijk van of het urine is of niet en wat er dan mee aan de hand is.

 

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes bij de dierenarts vandaag! 
 

Je hebt ze inmiddels denk ik apart zitten omdat je later schreef ‘de kooi’? Sommige konijnen worden heel zorgzaam en lief als het maatje ziek is, andere distantiëren zich van de ander (dat is in het wild beter), en weer andere zien hun kans om de macht te grijpen zoals bij Dex en Bobbi. Ik zou ze nu dus even apart houden tot ze weer beter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Lienappelsien zei:

Succes bij de dierenarts vandaag! 
 

Je hebt ze inmiddels denk ik apart zitten omdat je later schreef ‘de kooi’? Sommige konijnen worden heel zorgzaam en lief als het maatje ziek is, andere distantiëren zich van de ander (dat is in het wild beter), en weer andere zien hun kans om de macht te grijpen zoals bij Dex en Bobbi. Ik zou ze nu dus even apart houden tot ze weer beter is.

Ze zitten niet apart, heb ik ook geen ruimte voor. Ze hebben een ren (ik noem het kooi) van 3 meter bij 1,80 meter en inmiddels gaat het beter tussen ze. Bobbi heeft antibiotica gekregen naast de medicatie die ze al had en is vandaag iets levendiger en heeft een paar hapjes zelf gegeten.

 

Haar kontje zat onder de diarree gemengd met keuteltjes dus dat hebben we net helemaal schoongemaakt en deels moeten knippen. Enorm zielig. Kan me voorstellen dat ze daar ook last van had. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kreeg je ook iets mee om de darmen weer in gang te zetten (cisaral of emeprid)? Dat heeft bij mijn rammetje twee weken geleden binnen een paar uur geholpen om weer zelf te eten en ook weer te poepen.

Hij had ook stilliggende darmen, maar met de medicatie kwam de boel weer op gang.

 

Sluit me verder aan bij Kolino. Als de plas anders lijkt een urineonderzoek laten doen en vanwege de plakpoep ook ontlasting laten onderzoeken. De dierenarts kan op die manier wormen of coccidiose constateren en medicatie meegeven.

aangepast door Gina_
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Gina_ zei:

Kreeg je ook iets mee om de darmen weer in gang te zetten (cisaral of emeprid)? Dat heeft bij mijn rammetje twee weken geleden binnen een paar uur geholpen om weer zelf te eten en ook weer te poepen.

Hij had ook stilliggende darmen, maar met de medicatie kwam de boel weer op gang.

 

Sluit me verder aan bij Kolino. Als de plas anders lijkt een urineonderzoek laten doen en vanwege de plakpoep ook ontlasting laten onderzoeken. De dierenarts kan op die manier wormen of coccidiose constateren en medicatie meegeven.

Emeprid hadden we van de week al meegekregen. Tijdens het schoonmaken van haar kontje plaste ze, troebel geel, zoals normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .