Ga naar inhoud

Veel drinken en plassen


Aanbevolen berichten

Hee allemaal,

Toch maar een apart topic aangemaakt. Korte uitleg, mijn rammetje van 8 maand is sinds 10 dagen erg aan het kwakkelen. Eerst gasbuik, dan wormen vastgesteld, heeft ook lichte snot en sinds 5 dagen doet hij ontzettend veel drinken en plassen. Zodra ik het waterbakje bijgevuld heb zit hij te drinken en dan is het vaak na 5 minuten al half leeg. Vlgm drinkt hij echt 400ml op een dag. Hierdoor plast hij natuurlijk ook heel veel en heeft natte achterpoten, soms ook een nat staartje. Hij plast wel netjes in de toiletbak.

 

Ik ga morgen urine naar de dierenarts brengen. Kan ik anders nog iets voor hem doen? Hij krijgt vanwege de andere klachten nog emeprid, cisaral,  novacam en panacur. Krijgt nog geen antibiotica voor de snot, omdat zijn maag nog niet helemaal top is. Eet goed, maar heb het idee dat hij toch gewicht verliest.. Dacht al aan EC maar las dat dat ook door de wormen kan komen. Hij is verder vrolijk en actief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Problemen met de urinewegen of EC komen als eerste in mij op. Dat eerste zou uit het urineonderzoek moeten blijken.

Komt er niets duidelijk uit, zou ik zeker tegen EC gaan behandelen, dan pak je ook gelijk een wormbesmetting mee (fenbendazol, wat werkt tegen EC, is een ontwormingsmiddel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mee in bovenstaand verhaal, al gaat mijn gevoel uit naar iets met de nieren. Stress of pijn zou ik ook niet uitsluiten. Eet hij alweer alles? Ik zit nog te denken, gebit groeit ook wel snel, misschien is er daardoor nu een probleem ontstaan doordat er niet goed is afgesleten? Wanneer is er voor het laatst naar zijn gebit gekeken?

 

Ik denk dat je een aantal dingen kunt doen in deze, nierwaardes laten controleren (nieren laten onderzoeken middels echo kan ook), daarnaast inderdaad ook laten checken op blaasontsteking of andere problemen met of in de urinewegen (door urineonderzoek en evt röntgen). Volgens mij kun je uit urineonderzoek ook een aantal nierwaarden opmaken, maar dat weet ik niet zeker. Anders is bloedonderzoek een optie. Als je nieren checkt zou ik de lever meteen meepakken en ontstekingswaarden enzo natuurlijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reacties!

 

Hij eet ondertussen weer alles, eetlust is helemaal terug. Ik geef hem alleen nog niet veel biks (10 stuks per dag), voornamelijk hooi en groenten.

Zijn gebit is vorige week gecontroleerd,  dat was prima. Stress is zeker aanwezig, nu ik dagelijks hun hok moet schoonmaken en ze er dan even uit moeten.

 

Weten jullie toevallig welk onderzoek nodig is voor nierwaardes? Urineonderzoek is daarin beperkt heb ik ergens gelezen.

Ik hoop dat het maar een blaasontsteking is en geen EC of nierproblemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilhelminapark heeft wel een interessant artikel over pu/po, dat is de naam van wat jij nu omschrijft. Misschien helpt je dat wat verder in welke waardes gecheckt moeten worden, een goede dierenarts weet dat wel hoor. Als je pu/po konijn invoert in de zoekmachine zou je het artikel wel moeten vinden.

 

Omdat stress ook mee kan spelen zou ik het grondige schoonmaken minderen. De toilet en de bakjes kun je wegnemen, zeg maar 2 keer per dag. Wat je ook kan doen is van alles 2 aanschaffen, zodat je met het weghalen ook meteen iets schoons neer kunt zetten. Dat schoonmaken kun je verder ver bij hun vandaan doen.

Medicatie geeft ook stress, daar zijn ook wel trucs voor, wat ik zo inschat kun je wel alles in 2x daags proppen. Op antibiotica na zie ik daarvoor geen problemen, zelfs antibiotica zou nog wel tegelijk kunnen, maar is iets waar ik wel advies over zou vragen. Wat ik nog wel eens doe bij vieze medicatie en zeker bij orale antibiotica die een konijn niet lekker vindt, is dat ik er wat water na geef.

 

Welk ras is de hangoor op je foto (lastig om goed te zien) en is dat ook meteen het probleemkonijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Kolino zei:

Wilhelminapark heeft wel een interessant artikel over pu/po, dat is de naam van wat jij nu omschrijft. Misschien helpt je dat wat verder in welke waardes gecheckt moeten worden, een goede dierenarts weet dat wel hoor. Als je pu/po konijn invoert in de zoekmachine zou je het artikel wel moeten vinden.

 

Omdat stress ook mee kan spelen zou ik het grondige schoonmaken minderen. De toilet en de bakjes kun je wegnemen, zeg maar 2 keer per dag. Wat je ook kan doen is van alles 2 aanschaffen, zodat je met het weghalen ook meteen iets schoons neer kunt zetten. Dat schoonmaken kun je verder ver bij hun vandaan doen.

Medicatie geeft ook stress, daar zijn ook wel trucs voor, wat ik zo inschat kun je wel alles in 2x daags proppen. Op antibiotica na zie ik daarvoor geen problemen, zelfs antibiotica zou nog wel tegelijk kunnen, maar is iets waar ik wel advies over zou vragen. Wat ik nog wel eens doe bij vieze medicatie en zeker bij orale antibiotica die een konijn niet lekker vindt, is dat ik er wat water na geef.

 

Welk ras is de hangoor op je foto (lastig om goed te zien) en is dat ook meteen het probleemkonijn?

Dat artikel heb ik idd al heel vaak doorgenomen, alleen vind niet alles heel logisch wat er staat. Ik zal met de dierenarts of assistente overleggen wat we kunnen doen qua onderzoek.

 

Het schoonmaken minderen is lastig. Toilet en bakjes maak ik altijd in de keuken schoon en zet meteen een schone neer als ik iets weghaal. Alleen omdat ze wormen hebben en ik niet wil dat ze zich herbesmetten doe ik ook de vloeren goed schoonmaken. Ze zitten nu binnen en ik moet daar toch stofzuigen.. Ik wil een konijn met mogelijk nier/blaasproblemen ook niet per se weer buiten zetten.

Medicatie geef ik alleen nog maar met groentes of een pap uit brokjes, de spuiten heb ik helemaal achterwege gelaten. Daar werden ze helemaal bang van.

 

Ik zou niet weten welk ras het is helaas, ik weet alleen dat hij een dwerg hangoor is. Hij is inderdaad ook degene met de problemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar had ik inderdaad al over gelezen. Hij heeft niets van een Charlie tekening en tot 10 dagen geleden heeft hij nooit iets met de darmen gehad. Nu met medicatie en de wormbesmetting zijn de keutels groter dan normaal, soms een beetje ovaal maar niet heel opvallend anders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Gina_ zei:

Dit is de patiënt, weet niet zeker of dat onder charlie tekening valt?

Nee, dat is geen typische charlie tekening. Niet dat ze het dan niet kunnen hebben, want het kan bij elk konijn ontstaan, maar de kans op de erfelijke aanleg is dan gelukkig wel klein. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder konijn kan schade aan de darm oplopen en dus ook megacolon krijgen. 100% uitsluiten durf ik niet, maar de kans op de genetische vorm is verwaarloosbaar. Qua uiterlijk zie ik geen typische charlie in ieder geval. In gevallen dat megacolon ontstaat zonder deze genetische afwijking, dan is er vaak schade ontstaan door een verstopping, vreemde objecten in de darm, dat soort dingen. Het gaat om beschadiging van de zenuwen in de darm die de peristaltische beweging maken.

 

Reden waarom ik het vroeg heeft te maken met dat konijnen met deze aandoening wel eens vocht uit hun anus verliezen. Dat ziet er uit als urinebrand, maar is het niet. Je zoekt je dan rot naar een oorzaak in de blaas, maar het blijkt dan dus darmvocht te zijn. Ik weet niet of dit ook voor kan komen bij andere ziektes of darmschade, daar ga ik wel van uit.

 

Ik hoop vooral dat je beestje snel beter is. Het verhaal megacolon mag je voor nu wel loslaten hoor.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle input!

De dierenarts het over megacolon maar het kan ook komen door de stilliggende darmen wat hij had en alles wat nu gaande is.

 

We hebben net de uitslag van de urine onderzoek en hij heeft een urineweginfectie, dus we komen niet meer om de antibiotica heen helaas. De doxycycline wat ik al in huis heb kan ik gewoon gebruiken volgens de dierenarts. Dan pak ik iig ook de snot mee en hoop dat hij zijn eetlust blijft houden. 

Iemand ervaring met antibiotica en darmwerking/eetlust? Of maak ik me nou weer gek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier viel het altijd wel mee met het effect van antibiotica op de spijsvertering. Ze laten soms blinde darm keutels liggen tijdens de kuur en daardoor soms wat viezigheid bij de kont.

Je zou een probiotica erbij kunnen geven, die van puur kan ook voor konijnen.

Maar soms is juist minder veranderingen en supplementen beter. Ook dat kan net weer niet lekker vallen en diarree geven. Soms is het bij het vertrouwde houden dan toch net beter. Kruiden hebben vaak wisselwerking, dus dat zou ik niet tegelijk doen. Dat kan na de kuur wel. 

 

Hopelijk Hoeft er geen lange kuur en valt het allemaal mee. Lekker voor de buik is het niet maar een onbehandelde infectie is erger.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kreeg het ene konijn kleinere keutels door de doxycycline (heeft wat gevoelige darmen), het andere had nergens last van. Het was ook een lange kuur van zes weken. Die van jouw konijn duurt denk ik minder lang?

Jammer dat hij een blaasontsteking blijkt te hebben maar wel beter dit dan EC.

Hopelijk is hij er gauw vanaf met de AB en valt het mee qua belasting voor de darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Evee zei:

Hier viel het altijd wel mee met het effect van antibiotica op de spijsvertering. Ze laten soms blinde darm keutels liggen tijdens de kuur en daardoor soms wat viezigheid bij de kont.

Je zou een probiotica erbij kunnen geven, die van puur kan ook voor konijnen.

Maar soms is juist minder veranderingen en supplementen beter. Ook dat kan net weer niet lekker vallen en diarree geven. Soms is het bij het vertrouwde houden dan toch net beter. Kruiden hebben vaak wisselwerking, dus dat zou ik niet tegelijk doen. Dat kan na de kuur wel. 

 

Hopelijk Hoeft er geen lange kuur en valt het allemaal mee. Lekker voor de buik is het niet maar een onbehandelde infectie is erger.

Ik denk dat ik er voor nu geen extra's erbij doe, hij heeft vast al genoeg stress door alles met zijn lichaam en door alle nieuwe indrukken en geluiden in de woonkamer. 

Wel goed dat je zegt dat er geen kruiden mog, dan laat ik de echinacea even weg. Basilicum mag wel neem ik aan?

 

1 uur geleden, Bunny566 zei:

Hier kreeg het ene konijn kleinere keutels door de doxycycline (heeft wat gevoelige darmen), het andere had nergens last van. Het was ook een lange kuur van zes weken. Die van jouw konijn duurt denk ik minder lang?

Jammer dat hij een blaasontsteking blijkt te hebben maar wel beter dit dan EC.

Hopelijk is hij er gauw vanaf met de AB en valt het mee qua belasting voor de darmen.

Oh jeetje, zes weken is een lange tijd. Zijn ze nu weer beter?

Voor nu geef ik inderdaad eerst 5 dagen antibiotica, indien nodig langer. 

Mijn nijntje heeft ook nog wat gevoelige darmen maar hij krijgt nog cisaral dus de antibiotica zal dan hopelijk weinig met de darmen doen. Ben al lang opgelucht dat het "maar" een blaasontsteking is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken geen wisselwerking tussen antibiotica en echinacea. Er zijn wel wisselwerkingen tussen kruiden en medicijnen, maar welke wisselwerking er is verschilt bij ieder medicijn.

 

Ik spits me nu toe op de gangbare konijnenkruiden, daarvan weet ik dat alleen wilg niet samen gaat met je pijnstillers. Echinacea kan niet samen met dingen die het immuunsysteem naar beneden halen, indirect doet antibiotica dat wel, maar dat is niet wat er mee bedoeld wordt, ze bedoelen daar mee dingen als immunosuppressiva of corticosteroïden. Het is dus wel een kruid waarvan de dierenarts weet moet hebben, zo zijn er nog wel een paar.

 

Wat eerder in de andere topic werd genoemd aan kruiden kun je gewoon blijven geven hoor, maar pas het tijdens de kuur maar even niet meer aan. Ik zou na de kuur wel iets proberen om de darmflora weer goed te krijgen, bijvoorbeeld de probiotica die werd genoemd. Tijdens heeft geen enkele zin omdat ze zich dan niet kunnen koloniseren (worden meteen afgestraft).

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Bunny566 zei:

Ja, het heeft gelukkig wel geholpen.  Mijn ram kreeg er oa Cisaral naast, dat hielp wel om de darmen op gang te houden idd. 5 dagen is gelukkig niet zolang. Kan me voorstellen dat het wel een opluchting is.

Hopelijk knapt hij gauw weer helemaal op!

Wat fijn dat het heeft geholpen!

Ik blijf ook nog even cisaral geven, daar heb ik een beter gevoel bij. Dankjewel, ik hoop het ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Kolino zei:

Ik ken geen wisselwerking tussen antibiotica en echinacea. Er zijn wel wisselwerkingen tussen kruiden en medicijnen, maar welke wisselwerking er is verschilt bij ieder medicijn.

 

Ik spits me nu toe op de gangbare konijnenkruiden, daarvan weet ik dat alleen wilg niet samen gaat met je pijnstillers. Echinacea kan niet samen met dingen die het immuunsysteem naar beneden halen, indirect doet antibiotica dat wel, maar dat is niet wat er mee bedoeld wordt, ze bedoelen daar mee dingen als immunosuppressiva of corticosteroïden. Het is dus wel een kruid waarvan de dierenarts weet moet hebben, zo zijn er nog wel een paar.

 

Wat eerder in de andere topic werd genoemd aan kruiden kun je gewoon blijven geven hoor, maar pas het tijdens de kuur maar even niet meer aan. Ik zou na de kuur wel iets proberen om de darmflora weer goed te krijgen, bijvoorbeeld de probiotica die werd genoemd. Tijdens heeft geen enkele zin omdat ze zich dan niet kunnen koloniseren (worden meteen afgestraft).

Okay, ik dacht dat echinacea er dan ook onder valt. Maar ik blijf dan voor de zekerheid even bij hun bekende dieet.  

 

Goed idee om probiotica achteraf te geven, zal er zeker volgende week eens naar kijken als de kuur achter de rug is. Hij lijkt na één dag antibiotica nergens last van te hebben. Plassen en drinken is nog hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hee allemaal,

Wilde jullie even een update geven. Marleys blaasontsteking is over (niet meer aantoonbaar in de urine) maar de snot en het vele drinken en plassen blijft bij beide konijnen aanhouden. Beide worden nu behandeld voor verdenking op EC en Marleymoet nog door met de antibiotica. Ze lijken gelukkig nergens last van te hebben.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hoi allemaal, 

Ik dacht ik geef nog een update, wij zijn toch inmiddels 3 weken verder. De situatie is niet veel veranderd. Na de antibiotica leek de snot even weg, nu weer terug helaas. Ook behandelen wij al 10 dagen tegen milde oor infectie (vooral overmatig oorsmeer).

We zijn ook veel bezig geweest met urineonderzoek en panacur in alle mogelijke doseringen maar het vele drinken en plassen blijft. In de urine wijst niets op een veranderde nierfunctie of infectie. De ene dag gaat het beter dan de andere. Op goede dagen drinkt hij 400ml (ipv 800ml) en plast netjes in de bak, op slechte dagen gaan er wel 5 plasjes nnaast. Volgens de DA is dat waarschijnlijk EC en moeten we daarmee leven.

Buiten alles om is hij een knuffelig en nieuwsgierig kereltje dat heeeeeel goed eet.

Morgen gaan wij naar de DA voor nagels knippen, dan ga ik nog maar voor antibiotica vragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .