Ga naar inhoud

Chinchilla's en cavia's samen?


juudjuhlove

Aanbevolen berichten

Op dit moment wordt de tuin overhoop gegooid en daarbij ook het hok en ren van mijn cavia's.

 

In de blokhut zal straks een verblijf komen van 180x90cm. En buiten een ren van zo'n 4 vierkante meter. (Nee er komen geen konijnen, we zijn al een aantal jaar konijnloos ;) )

De blokhut gaan we vorstvrij houden en is goed geïsoleerd. 

 

Nu zitten er op dit moment in de opvang 2 chinchilla's, deze mogen daar in principe blijven wonen, maar ze mogen ook naar ons verhuizen.

 

De enige optie voor mij zou bij de cavia's zijn, uiteraard met hun eigen plekjes, hoogte, etc, etc. (Zowel hok als ren worden beide 210 hoog en volledig afgesloten)

 

Het enige wat ik op internet lees is dat ze niet samen kunnen, maar waarom wordt niet benoemd. En daar ben ik dus wel benieuwd naar. Ik snap dat beide totaal andere behoefte hebben, andere voeding etc, etc.

Maar dat valt wel op te lossen, juist omdat chins graag hoog zitten en de cavia's niet hoger komen dan de vloer 😋

 

Er is nog niks beslist, maar de chins een fijn huisje geven met ruimte lijkt me voor hen wel fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die kunnen niet samen. Inderdaad voedingsverschillen. Cavia's mogen echt geen chinchilla voedsel eten, en chinchilla's echt geen cavia voedsel. Beide hebben echt wel specifieke eisen daar aan en mogen ook echt niet uit elkaars bak eten.  Als je ze samen houd is dat echt heel lastig te voorkomen. Je kan wel een bakje voer hoog zetten voor de chins, maar er valt ongetwijfeld een keer wat naar beneden. En als je de cavia's laag voert, kunnen de chins daar ook bij komen. En die voedingsbehoeften liggen echt ver uit elkaar van deze twee diersoorten, dat wil je niet mixen!

 

Daarnaast zijn chinchilla's zijn wel sociaal, maar tegelijk ook niet zo sociaal. Het is al lastig ze aan elkaar te koppelen, als je dan ook nog diersoorten gaat mixen, worden de problemen alleen maar lastiger. Ze zien er misschien fluffy en schattig uit, ze kunnen echt agressief zijn. Cavia's trouwens ook hoor! Die kunnen ook erg fel zijn.

 

Ik zou er niet aan beginnen. Als je twee aparte verblijven kan maken, kun je ze prima naast elkaar houden, elk in een eigen verblijf dus, maar ik zou ze niet bij elkaar zetten. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .