Ga naar inhoud

Hok snachts dicht doen of open laten


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wij hebben een konijn van 8 jaar. Overgenomen van mijn schoonmoeder. Het konijn is echt ontzettend makkelijk en tam, en loopt dus gewoon los in onze tuin overdag. Hij kan niet ontsnappen en doet verder niks wat niet te bedoeling is, dus daarom hebben we geen ren. Tot nu toe kijken er wel eens wat katten naar hem, maar die lijken niks te doen. Zijn hok is best groot, en hij zit ook graag in zn hok, maar toch is het idee van vrijheid denk ik prettig. Tot nu toe doe ik het hok elke avond dicht en sochtends weer open. Ik heb zwangerschapsverlof dus ben de hele dag thuis, laat het hok dan ook de hele dag open. Nu zegt mijn man dat ik het hok snachts echt niet dicht hoef te doen. Maar het voelt zo spannend, dat hij dan in het donker zo lang zonder 'controle' alleen zit. Ik ben namelijk als de dood dat er een kat in zijn hok gaat, al gebeurt dit overdag ook niet. 

 

Advies? 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies is zorgen voor een ruime, permanente ren aan het hok die roofdier proof is. Marters, nertsen, vossen enz. Komen overal voor, ook in stedelijk gebied. Met loslopen (zelfs overdag, er zijn ook konijnen door katten en roofvogels gepakt) is er altijd risico. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerder hadden wij de konijnen ook los lopen in een stuk tuin waar ze niet weg konden lopen. Maar wel een prooi konden worden van roofdieren. Het is vele jaren goed gegaan tot ze ineens verdwenen waren. Ik probeerde ze elke nacht in het hok te krijgen. Ik weet dat het niet goed is, maar voor mijn eigen gemoedsrust was dat beter. Maar een roofdier heeft al in het begin van de avond toegeslagen.

Op dit moment zie je hier geen dieren meer buiten lopen. Nandoes, schapen, geiten zitten 's nachts allemaal binnen. Op nog geen km van ons huis heeft afgelopen week een wolf huis gehouden. Ik ben blij dat mijn konijnen nu in een ren zitten. Dus probeer voor een ren te gaan waar geen roofdieren bij kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap jullie antwoorden maar ik woon midden in Den Haag en onze tuin is omringt door andere tuinen en huizen. Ik heb in heel mijn leven (28 jaar in den haag) nog nooit een roofdier gezien hier. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Katten vind ik spannender. Vanacht is het goed gegaan, ik denk dat ik het even aankijk! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik keek ook verbaast toen ik een foto onder ogen kreeg, gemaakt in een grote stad, met een roofvogel midden in tuin, met buit! Met de duinen dichtbij is de kans dat er vossen zitten erg groot. Steenmarters kun je ook wel aannemen. Katten, tja dat zijn ook roofdieren.

 

Ik krijg er een beetje een naar gevoel bij, omdat jullie toch ook niet heel erg op een konijn zaten te wachten. Ik snap dat je dan ook geen dure investeringen wilt doen, zeker niet met een kindje op komst. Het gaat goed zolang het goed gaat, maar ik vrees wel een beetje voor zijn leven. 

 

Ik hoopte eigenlijk dat de ervaring van To wel wakker zou schudden, dat het ook op een dag mis kan gaan. Misschien hebben jullie daar vrede mee, aan de andere kant denk ik, als je hem eigenlijk niet wilt, is afstand doen dan een optie? Dat 's nachts rond laten lopen zonder toezicht vind ik echt een rot idee. Ik weet dat er een tijdje terug nog iemand op het forum was die de konijnen even los had en dat er ineens een roofvogel in de tuin zat, ook met buit! Dan schrik je je toch kapot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Kolino zei:

Ik hoopte eigenlijk dat de ervaring van To wel wakker zou schudden, dat het ook op een dag mis kan gaan.

Ja en het enorme zelfverwijt. Waarom kon ik nu wel een ren laten maken en jaren geleden niet? Dat zelfverwijt is het ergste. En echt: elke dag als ik die ren binnenstap denk ik nog aan die twee lieve konijnen.

En jaren geleden, zat er ineens een vos achter ons huis. Inderdaad de duinen vormen ook een gevaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst een ander bericht getypt maar dat was eigenlijk herhaling van wat anderen al gezegd hebben, daar kan ik me dus volledig in vinden.

Ik denk dat je jezelf wat dingen moet gaan afvragen:

- Hoeveel uur per dag ben ik overdag daadwerkelijk in de buurt/hou ik het konijn in de gaten?

- waarom vertrouw ik dat het overdag wel goed gaat ookal ben ik niet in de buurt, maar vertrouw ik dat 's nachts niet?

- wat weerhoud me om een verblijf te maken dat 24/7 veilig is?

- kan/wil ik dit konijn bieden wat het nodig heeft met alle eerste levensbehoeften? (een veilig verblijf, een maatje, goede voeding, medische zorg indien nodig)

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .