Ga naar inhoud

Advies gevraagd. Ziek konijn naar binnen.


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik heb advies nodig over mijn voedster.

 

Mijn ram en voedster zijn afgelopen week gekoppeld. Dit is allemaal heel goed gegaan en ik heb ze na een paar dagen weer mogen ophalen.

 

Nu heb ik helaas bij mijn voedster tekenen van E. cuniculi gezien. Een konijn met E. Cuniculi kan natuurlijk niet buiten zitten en moet naar binnen verplaatst worden. 

 

Ik zit nu in dubio wat ik moet doen en wil graag advies bij jullie vragen...

Als ik ze beide naar binnen haal, dan zitten ze waarschijnlijk tot het voorjaar nog binnen (omdat ik de voedster minstens 28 dagen medicijnen moet geven. Ik weet dat mijn ram daar niet gelukkig van wordt. Hij rent het liefst rond in de tuin, binnen heb ik eigenlijk niet voldoende ruimte.

 

Nu zat ik erover na te denken om alleen de voedster naar binnen te halen. Helaas zitten ze dan wel de komende maanden alleen. Heel sneu omdat ze net een leuk setje waren. 

 

Wat zouden jullie in dit geval doen? Beide naar binnen, of alleen de voedster? Hoor graag jullie advies 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een lastige situatie. 

Ik zou ze beide naar binnen halen denk ik, twee eenzame konijnen voor een paar maanden is wel erg sneu. 

 

Misschien een heel gek idee, maar ik wil het toch aanvragen zodat je er in ieder geval over na kan denken. Heb ik het goed dat je de voedster vorige week pas geadopteerd hebt, en dat je de ram al langer hebt? Een optie zou kunnen zijn, om het verse koppel te scheiden, en je ram opnieuw te laten koppelen aan een andere dame. En dan pleegadres worden voor de opvang om de voedster te verzorgen. Dan kan jouw ram met een maatje fijn buiten wonen, krijgt de voedster alle zorg die ze nodig heeft, en kan ze als ze weer beter is terug naar de opvang om daar opnieuw aan een maatje gekoppeld te worden bij adoptie. 

Fijn is het zeker niet, het is echt kiezen tussen kwaden hier, maar het zou misschien een optie kunnen zijn om in ieder geval overwogen te hebben. Als baasje zou het ook niet in mij opkomen, want als ik een dier neem dan blijft het bij mij, maar als vrijwilliger in de opvang heb ik geleerd dat sommige situaties anders uitpakken dan we hadden kunnen denken en dat er soms meer oplossingen mogelijk zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@happy211 bedankt voor je snelle reactie.

Klopt dat ik de voedster nog maar kort heb (tien dagen nu). De ram heb ik in november overgenomen voor mijn andere voedster, deze is helaas een maand nadat ze samen zaten overleden.

 

De voedster die ik nu heb komt helaas niet uit de opvang, ik heb haar overgenomen van iemand waar ze niet zo leuk zat (mega klein hok, geen maatje). Ik heb het risico genomen om haar mee te nemen en te laten koppelen met mijn ram met de intentie als dat niet goed zou gaan dat ik dan zelf een nieuw huisje voor haar zou vinden.

 

Jouw idee ga ik zeker in gedachte houden. Ook al is dat ondertussen een hele moeilijke keuze, ze is een van de liefste konijnen die ik ooit heb gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt meerdere problemen en het is goed nadenken wat de beste oplossing is:

  1. Doordat de koppeling zo kort is, kan die breken nu de voedster ziek is. Is zij de dominante of de ram?
  2. Ram buiten is wel vrij koud in zijn eentje. Heb je een snugglesafe en andere mogelijkheden?
  3. Als je ze samen binnen houdt, moeten ze tot midden mei binnen blijven ivm nachtvorst. Hoe ga je dat regelen?
  4. Als de ram ook ziek wordt, moet je beide gaan behandelen.

 

Mijn voorkeur zou zijn samen binnen en beide behandelen, ook al moet het voor een flink aantal maanden.

Dat is wel een opoffering, maar dan heb je het beste zicht op ze.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@bunnyempress hieronder antwoord op je punten. Bedankt voor je reactie.

 

1. Ik weet eigenlijk niet zo goed wie de dominante is van het stel..Ze hebben tijdens heb koppelen beide flink gereden, eisen allebei nog steeds op om gewassen te worden. 

Ben ook bang dat wanneer ik ze beide naar binnen haal, dat de koppeling wordt verbroken als de ram merkt dat de voedster momenteel zwakker is. Op het moment zijn ze gelukkig nog heel lief voor elkaar.

 

2. Ik heb meerdere snugglesafes beschikbaar. Ram zou eventueel ook nog naar de schuur(met ramen) verplaatst kunnen worden met een ren.

 

3. Ik heb binnen nog een kamer waar ze in zouden kunnen zitten (met kooi en kleine ren van +- 2,5 m²). Buiten zitten ze in een hok met een grote ren, ram is het gewend om los te lopen in de tuin.

 

4. Hopelijk wordt de ram niet ziek. Mijn oude voedster was ook drager van ec, één van de voedsters waar hij bij zijn vorige baasje mee was gekoppeld had volgensmij ook ec. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, BoMar zei:

1. Ik weet eigenlijk niet zo goed wie de dominante is van het stel..Ze hebben tijdens heb koppelen beide flink gereden, eisen allebei nog steeds op om gewassen te worden. 

Ben ook bang dat wanneer ik ze beide naar binnen haal, dat de koppeling wordt verbroken als de ram merkt dat de voedster momenteel zwakker is. Op het moment zijn ze gelukkig nog heel lief voor elkaar.

 

Lastig dat je niet weet wie er dominant is. Onze niet-dominante ram was 4 maanden gekoppeld en jong (geschat 8 maanden toen) aan onze extreem dominate voedster. Bij haar castratie was hij enorm lief voor haar . Kopje likken, bij haar willen liggen e.d. Als ze dus heel lief zijn en blijven, is er geen probleem. Het is alleen iets waar je echt op moet letten. Het kan immers omslaan en je wil niet dat een ziek konijn ook nog de stress van rijden e.d. te verduren krijgt.

 

Fijn dat je snuggle safes e.d. beschikbaar hebt. Als je de ram buiten wil houden, zou ik hem zeker in de schuur plaatsen. Dan is hij makkelijker warm te houden en heb je ook niet dat je bij herkoppelen geen neutrale ruimte meer hebt. Het buitenhok+ren blijft dan neutraal voor in mei.

 

Een nieuw koppel moet toch in een kleinere ruimte in de eerste instantie, dus 2,5m2 is op zich niet slecht, al kan ik me voorstellen dat dit voor 4 maanden wel veel is.

 

Ik denk dat wij allemaal meeduimen dat de ram niet ziek wordt, maar de kans dat hij drager is, is gewoon extreem groot. En je ziet EC vaak opspelen bij stressvolle situaties o.a. een koppeling. Dus hou het goed in de gaten.

aangepast door bunnyempress
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de gok wagen om ze samen naar binnen te halen. Bobby werd extreem beschermend naar Floor toe toen ze EC had. Ze waren net 4 weken samen, ik kwam er door Bobby eigenlijk achter dat er iets met Floor niet goed zat. Bobby was zo ontzettend lief voor Floor. Nu is Meike er, een totaal gezond konijn en Bobby tolereert haar maar echte liefde is er niet. Dus wie weet is de ram wel een verzorgend en een beschermend type. Misschien ver gezocht maar ook dit komt blijkbaar voor.

 

Sterkte met alles, het is best heftig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ziek is je voedster? Ec symptomen betekent niet meteen doodziek liggen tollen. Bij alleen een scheve kop hoeven ze echt niet naar binnen. Volledig natte onderkant is niet heel handig met deze kou. Dus kijk wat er nodig is. Samen in de schuur is ook prima. Het is heel wisselend hoe konijnen omgaan met een ziek maatje. Mijn vorige ram was in zijn eerste koppel niet dominant en was strontvervelend toen mijn voedster net gecastreerd was. In zijn tweede koppel was hij wel dominant en was hij juist super lief voor die voedster na haar castratie.

Je weet gewoon niet hoe het gaat lopen, ook niet hoe ziek je voedster gaat worden. Het kan ook erg meevallen. Mijn vorige ram heeft ook symptomen van ec gehad die na 2 dagen behandelen weg waren en nooit meer terug zijn gekomen, dat kan ook he. 

Ik zou ze nu beide in de schuur zetten en dan zie je wel hoe het loopt en handel je op wat je tegenkomt. 

 

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .