Ga naar inhoud

Konijn weer naar buiten na ziekte in winter


Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal, 

 

Afgelopen week was onze Jaxx ziek. Een bijna verstopping waardoor hij zich totaal niet fit voelde. Meteen naar de dierenarts gegaan. Medicatie gekregen en hem naar binnen gehaald. Lola zijn vriendin twee dagen geleden ook. Gelukkig nu bijna een week nadat hij ziek werd is hij weer de oude. Maar nu het zo koud is buiten twijfel ik of ze weer naar buiten toe kunnen. Het is geen probleem om ze even binnen te houden maar er is weinig ruimte. En dat zijn ze niet gewend. Is ook aan ze te merken want kasten stoelen banken zijn niet veilig. En kan ze ook moeilijk de hele dag in zo’n klein binnenhokje laten zitten. 
Dus help! Wat is jullie ervaring/ advies. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij weer helemaal fit is, en zo klinkt het wel als hij weer baldadig wordt, dan kan hij weer naar buiten. Maar indien mogelijk zou ik wel kijken of je een tussenstop kunt maken zodat ze niet van binnen 15+ graden meteen in de vrieskou komen. Heb je bijvoorbeeld een schuur waar ze eerst een dag in kunnen? Of een onverwarmde kamer binnen zoals een bijkeuken of ongebruikte logeerkamer waar je het raam open kunt later zodat ze iets langzamer wennen. 

Heb je dat niet, dan kun je ze beter toch terug buiten zetten, want na 10 dagen beginnen ze hun wintervacht te verliezen.

Je kunt ze ook buiten verwennen met extra veel stro en eventueel een snugglesafe om de overgang iets minder te maken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze een week / max 10 dagen binnen zijn geweest, zijn ze de wintervacht als het goed is nog niet verloren en kunnen ze nog naar buiten. Ze geven wel net veel kou af, dus als je een tussenstop kan maken zou dat wel ideaal zijn. Het alternatief is ze tot half / eind mei binnen houden. 

Houd er wel rekening mee dat het hoe dan ook een terugval kan geven, konijnen kunnen niet goed tegen temperatuurschommelingen. En dit is best een flinke. Ook de spijsvertering kan daarop reageren. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie adviezen! Een tussenstop kan! Op de logeerkamer staat geen verwarming aan en kan er een raam open. Het wordt deze week -7 en dat vindt ik toch spannend voor een konijn dat net weer beter is. Misschien is het een optie om ze tot donderdag op de koelere plek te houden? En dan daarna weer naar buiten? Dan zit het wel meteen ook echt op de 10 dagen. Zo niet dan moet de logeerkamer maar even tijdelijk worden ingericht voor m’n kleine logees. Maar ik merk gewoon heel duidelijk dat ze buiten meer op hun plek zijn. Lekker schuren door de tuin en een ruim hok past toch beter bij ze. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

-7 zou ik ook heel spannend vinden. Als de tussenstop koud genoeg is, dan zit je vast wel goed. Verharen begint meestal bij 14-15 graden langere tijd volgens mij.

Daarom zijn ze hier buiten al aan het verharen 😡. Hier in het westen is het te mild geweest. Ik zou de logeerkamer dan gefaseerd laten zakken. Dus eerst 5 graden lager dan waar ze nu zitten (weet niet wat jouw normale huiskamer temperatuur is) en dan daarna weer 3-4 graden volgende dag, zodat je rond de 10 graden uitkomt. Of in 3 stappen, als het wat warmer is geweest. Naar buiten net voor het middaguur als het buiten hopelijk ook 5-6 graden is, dan heb je nog een mooie overgang.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

-7 vindt ik ook iets te spannend! Dus misschien het beste om inderdaad tot donderdag als de ergste kou voorbij is af te bouwen? En dan inderdaad in de middag met een zonnetje naar buiten. Mocht het niet gaan is het alternatief duidelijk. Dan zal ik ze tot de lente binnen moeten houden. Echt een dilemma hele winter is het 10 graden en net nu gaat het enorm vriezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Super fijn!

Ik heb nog even met de dierenarts gebeld en die zij eigenlijk hetzelfde. Ze blijven tot het weer boven nul is op de logeerkamer. Alle schadelijke dingen weg gepakt zodat ze los kunnen. Daar is geen verwarming en het raam staat op kiep stand. Nu is het er zo’n 9 graden. Dus hopelijk kunnen we zo een mooie overgang creëren de komende dagen! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .