Ga naar inhoud

Blindedarmkeutels laten liggen


Miekmoek

Aanbevolen berichten

Toch weer even een topic, want ik zie de laatste paar dagen ineens wat blindedarmkeutels liggen 😑 Soms is het maar een mini beetje, dus waarvan het grootste gedeelte gewoon is opgegeten, maar 2x echt een trosje gevonden helaas.

 

Ik weet niet welke van de twee het doet. Nu heeft mijn voedster Saar EC gehad en hebben we haar de afgelopen 2 maanden met Meranox behandeld. Ik deed dit met geprakte brokjes (ochtend), mijn man met een plakje banaan erdoor (avond). Sinds vandaag is de kuur gelukkig afgelopen. Kunnen de blindedarmkeutels van haar komen ivm de medicatie of banaan? Of is het dan gek dat we dit nu pas helemaal aan 't einde van de kuur zien?

 

Wat ze verder te eten krijgen: 30 gram science selective (ze zijn 1,3 en 1,6 kg, dus ong 10gr/kilo konijn), 150 gram groente en verse kruiden, en onbeperkt kruidenhooi. Ze krijgen ook regelmatig knaaghout van mijn mam, variërend van wilg tot appelhout en andere soorten. Verder krijgen ze eigenlijk nooit snacks, heel soms een lijnzaadbrokje of hooiloop. En wordt goed gedronken en hooi gegeten. Andere keutels zien er ook gewoon goed uit. 

 

Komende vrijdag hebben we hun jaarlijkse vaccinatie. Mocht ik die dag een verse blindedarmkeutel vinden, is het slim die sowieso mee te nemen naar de dierenarts? Of kan ik beter even afwachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blindedarmkeutels smaken door medicijnen vaak anders, en dan laten konijnen ze liggen. De meranox kan dus inderdaad reden zijn dat je ze ziet liggen. Verder klinkt de voeding helemaal prima, dus ik verwacht niet dat het daar aan ligt. Wat het nog wel kan zijn is dat ze door de EC wat minder goed in balans is, en daardoor niet goed de keutels kan eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zat ik dus ook over na te denken... waarom nu ineens? Op zich zijn de verklaringen niet gek, maar ik denk, zie ik iets over het hoofd? De voeding lijkt prima, eventueel zou je nog de soort kruiden kunnen specificeren. Misschien zijn er kruiden bij die heel veel mineralen bevatten? Je hebt niks in kruiden of groente gewisseld? Dingen geprobeerd die ze niet kennen of lang niet gehad hebben?

 

Er zijn een paar redenen waarom konijnen blindedarmkeutels laten liggen. Ze kunnen er niet bij, dat is door ziekte of door te dik zijn. Ze krijgen teveel voedingsstoffen binnen, dit zie je dus vaak bij teveel brok voeren, maar kan ook bij kruiden voorkomen. Of er zit iets in wat ze niet vertrouwen, medicijnresten of parasieten bijvoorbeeld. Wat ik zelf ook vaak aangeef is dat soms de darmflora balans niet klopt, maar meestal zie je dan dat de vorm verandert. Bijvoorbeeld als het te lang in het lijf blijft, dat het vloeibaar(der) wordt.

 

Een combinatie kan natuurlijk ook nog. Ik kijk zelf in ieder geval altijd, heb ik iets anders gedaan in voeding? In jouw geval zou ik ook observeren, laaien de klachten weer op? Of ontlastingonderzoek nu zinvol is, misschien voor je gemoedsrust. Dingen als coccidiose of iets met gisten of een disbalans in de darmflora, het kan. Maar het is niet het eerste waar ik aan denk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden zijn wisselend, we kopen gewoon wat bosjes bij de groenteboer. Vaak combinaties van tijm, salie, peterselie, oregano, selderij, koriander, soms basilicum of rozemarijn. Qua groente vaak witlof, andijvie, wortelloof, venkel, bleekselderij, rucola en af en toe aangevuld met broccoli, taugé, bloemkoolblad en vast een hoop wat ik nu vergeet (zoals pastinaak, knolselderij om maar op te noemen dat ik idd groente vergeet). Verder hebben we daar niet recent een grote verandering in gemaakt.

 

Maar ze kunnen de keutels laten liggen als ze te veel verse kruiden krijgen? Misschien kunnen we de hoeveelheid iets terugschroeven? 

 

Ik ga denk ik nog geen onderzoek laten doen en even wat dingen met voeding uitproberen. Misschien lost t dan vanzelf wel op. Kan altijd extra naar de dierenarts gaan met een keutel. Zal de dierenarts wel vragen extra secuur de gezondheidscontrole te doen vrijdag bij de vaccinaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Miekmoek zei:

Maar ze kunnen de keutels laten liggen als ze te veel verse kruiden krijgen? Misschien kunnen we de hoeveelheid iets terugschroeven? 

Kruiden bevatten relatief veel mineralen ten opzichte van groenten, maar als die hoeveelheden per dag steeds hetzelfde zijn, dan zal het meevallen. Ik lees geen hele gekke dingen. Eiwitten zijn ook altijd iets om naar te kijken, nou lees ik niet direct veel eiwitrijke groentes, maar ik weet niet hoe je combineert. Ik verwacht niet dat het daar in zit, maar als je verandert dan zou je kunnen kijken of het specifiek bij bepaalde combinaties is, of altijd als je een bepaalde groente of kruid geeft.

 

Ik heb zelf een konijn die echt heel gevoelig is, daar is 1 brokje teveel al reden om er een smeerboel van te maken. Mijn ervaring is dat het 90% van de tijd met voeding te maken heeft en dat je verder gezondheidsklachten uit moet sluiten. Bij jou ga ik er niet van uit dat ze te dik zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eens opletten met groente en kruiden, wat we geven en wanneer we bdks zien. We hebben namelijk totaal geen schema oid. Mijn man doet 's ochtends een portie en ik 's avonds een portie groente waarin we allebei random een paar soorten uitkiezen 😅 Ook met boodschappen ligt het eraan wie van ons de boodschappen doet en pakken we gewoon wat we zien liggen 😂 Al zijn andijvie en witlof altijd standaard. 

 

Ze zijn sowieso niet te dik nee. Altijd mooi op gezond gewicht geweest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik lees mee! In de opvang zit al veel te lang een schattig ventje dat enorm veel bd keutels heeft (geen vieze kont gelukkig) en niets lijkt te werken. Sneu, want zijn kans op plaatsing (hij moet binnen) is dan natuurlijk minimaal. Er zitten gisten in zijn ontlasting, dus ergens is de balans verstoord, maar waardoor.... Het is een raadsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .