Ga naar inhoud

Konijnen en vuurwerk in 2023


Evee

Konijnen en vuurwerk  

23 leden hebben gestemd

  1. 1. Hebben jouw konijnen last van vuurwerk?

    • Nee, ze blijven er rustig onder
      7
    • Een klein beetje, maar het valt mee.
      8
    • Ja, ze hebben er last van
      4
    • Geen idee, dit wordt de eerste jaarwisseling
      4


Aanbevolen berichten

Ok, ik geef toe, het lijkt heel erg vroeg dat ik met dit topic begin. Maar dat is met reden!

 

Als je nieuw bent als konijnenbaasje, angstige konijnen hebt, woont op een plek waar veel vuurwerk afgestoken wordt en/of het vorig jaar ook niet zo goed ging... Dan is nu het moment om vuurwerktraining te gaan doen met je konijnen! 

 

De meeste konijnenbaasjes willen alle stress voorkomen en maken daarom dus ook geen herrie waar de konijnen last van hebben. Maar als je aan vuurwerktraining wil doen, ga je ze rustig aan aan knallen, vuurwerk, onweer en andere harde geluiden wennen.

Dat kan al vrij simpel door vuurwerkgeluiden af te spelen via youtube op je telefoon of tv. Of door bewust een keertje wat te rommelen met pannen of andere dingen die herrie maken in de buurt van de konijnen. Dat doe je eerst natuurlijk zachtjes en je zorgt ten alle tijden dat ze zich veilig en prettig voelen. Het helpt ook om ze wat lekkers te knabbelen of interessants te spelen te geven als afleiding. Let goed op dat de stress niet te groot is en je niet te grote stappen maakt, je wil dit echt heel rustig opbouwen. Daarom is het juist zo belangrijk daar op tijd mee te beginnen. 

De (wisselende) knallen / vuurwerkgeluiden oefen je een aantal keer per week even een momentje. Het volume doe je elke keer als het goed gaat steeds een beetje omhoog.  Als het goed gaat, kijken ze misschien eventjes op, draaien ze een oortje naar het geluid, en gaan ze lekker door waar ze mee bezig waren.  Op die manier kun je ze alvast laten wennen aan onverwachte knallen en geluiden. 

 

Ben je bang dat dat niet voldoende gaat helpen? Bedenk dan alvast wat je kan doen om ze wel comfortabel de jaarwisseling door te helpen. Kun je ze bijvoorbeeld rond die tijd een paar dagen binnen halen in een onverwarmde slaapkamer of bijkeuken? 

 

Of misschien heb je geluk (net als ik) en wordt er maar weinig vuurwerk afgestoken waar je woont, waardoor het maar eventjes een heel kort stressmomentje is na middernacht, maar ze er  gelukkig snel weer van herstellen. 

 

Maak je er vooral zelf ook niet te druk om, maar juist een goede voorbereiding kan zorgen dat zowel jijzelf als jouw konijnen de jaarwisseling goed en zonder al te veel stress doorkomen. 

 

Meer tips: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-en-vuurwerk

 

vuurwerk-info.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas voor mij wordt er sinds een paar weken al het een en ander afgestoken hier in de wijk. Ik schrik me iedere keer een ongeluk, maar voor de konijnen is het goede training.

 

Met de jaarwisseling zelf zijn ze rond twaalf uur echt van slag, maar gelukkig zijn ze rond 1 uur vaak weer in de ren en knabbelen ze weer op hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Triest dat men dit moet doen zo. Ik ben tegen vuurwerk maar je hebt wel de overlast.

Die knallen zijn ook veel harder in het echt (als ze buiten zitten). Ze worden hier ook al goed getraind doordat er al weken van te voren regelmatig geknald wordt.

Vorige jaarwisseling kon ik de volgende dag ook de vuurwerk resten uit de tuin halen die ze anders misschien opeten.

Nog maar niet te spreken over de dampen waar ze aan blootgesteld worden met hun gevoelige neusjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lappie vond het nooit echt eng. Ging gewoon bij ons zitten tutten met af en toe de oren gespitst.

 

Maar met deze 2.... De kleine schiet al 3 meter omhoog als er onweer is of een straaljager/vliegtuig door de geluids barrière vliegt. Leeuw stampt een keer maar  meer omdat hij op de kleine zijn paniek aanval reageert. 

 

We houden ramen en gordijnen goed dicht dit jaar. En tv of muziek aan. Vinden ze altijd leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook alle ramen en gordijnen pot dicht voor de nijns en de katten (die zijn nog banger dan de konijnen). Ze worden altijd allemaal even erg onrustig, maar heb niet de indruk dat ze hier een hele lange tijd stress van overhouden gelukkig. Hun eerste jaar stonden de nijns nog buiten, maar ik vond het vuurwerk en de hittegolven zelf vooral zo stressvol (ik wilde dan niet weg om de nijns in de gaten te kunnen houden), dat ik besloten heb ze een eigen kamer binnen te geven. Dat scheelt natuurlijk enorm in geluiden en warmte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .