Ga naar inhoud

Konijn stopt met eten


Frodo en hompie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,
 
Twee weken geleden ben ik met mijn konijn Hompie naar de dierenarts geweest omdat ze niet meer at. Ze had een gasbuikje en door de injectie die ze had gekregen, was ze er gelukkig snel weer bovenop. Dat dachten we althans.
 
Het is nu al een aantal keren gebeurd dat ik met Hompie naar de dierenarts moet omdat ze hier last van heeft en dat vind ik heel zielig voor haar. We doen er alles aan om dit te voorkomen. We geven allemaal verschillende soorten hooi, biks, groente en soms een gezond snoepje. Vooral het hooi eet ze ook heel goed. We borstelen haar in de rui en halen met een vochtige hand de losse haren elke dag weg. 
 
Nu had ze afgelopen dinsdag weer pijn in haar buik. Ze at weer niet en zat in een hoekje. Uiteindelijk door paardenbloem ging ze weer wat eten en leek het beter te gaan. Ze at weer alles en ze had goede keutels. Maar gisteren was het weer zover…. Ze wilde geen snoepje en ik zag gelijk dat het mis was. Dierenarts weer gebeld en ze had weer een injectie gekregen met emeprid en metacam. We kregen dit keer ook medicatie mee naar huis. Als ik aan de dierenarts vraag hoe dit kan komen dan wordt er gezegd: Waarschijnlijk heeft ze gewoon gevoelige darmen. Maar eigenlijk geloof ik dat ook niet meer. Er moet toch een reden zijn? Haar tandjes zijn gecheckt en die zijn goed. Frodo haar maatje heeft nooit ergens last van.
 
Hier een overzicht van welke voeding ze per konijn krijgen
 
Ochtend 7:00
 
- 17 gram supreme selective adult biks 
 
Avond 19:00
 
- 2 blaadjes witlof
- stukje komkommer
- halve cherry tomaat
- takje dille of peterselie 
 
Avond 22:30
 
- een beetje kruiden (weegbree, paardenbloem, goudsbloem enz.)
 
Verder krijgen ze de hele dag vers hooi aangeboden. Ze krijgen kruidenhooi, Timothy hooi en Alpenweide hooi.
 
Ook krijgen ze een lijnzaad snoepje of een selective snoepje. 
 
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ligt het aan de voeding wat ik geef? Of denken jullie dat er meer aan de hand is?
 
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu voor je konijntje, steeds weer die buikpijn. Mijn pluizenbolletjes hadden dit ook vaak. 5-6 keer per jaar naar de DA en natuurlijk altijd in het weekend of 's nachts. Ik heb inmiddels met de dierenarts een plan afgesproken. Als ik meer kettingen zie dan gewone keutels, of ik merk dat ze kleiner worden, dan mag ik meteen emeprid en lactulose (laxeermiddel) opstarten. Ik merk dat dit best goed helpt. Daarnaast heb ik ook voor meer vocht in het dieet gezorg zodat alles wat gemakkelijker door het diertje spoelt 😊

 

Zeker in de zomer merkte ik dat wanneer ze weinig vocht binnenkregen (nu krijgen ze heel veel planten en spuit ik de groenten extra nat) de keuteltjes vaak kleiner werden. Ik zou dus aanraden om groenvoer te verhogen en een plan van aanpak op te stellen met de dierenarts zodat je de problemen voor kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het vaker gebeurt moet je inderdaad verder kijken, aangezien het gebit "uitgesloten" is (hoewel niet alles te zien is), moet je gaan denken aan parasieten. Gevoelige darmen kan wel, weet je waar je konijn vandaan komt? Ik bedoel wat voor een levensstart ze gehad heeft?

 

Ik zit te lezen wat je geeft op een dag, maar ik vind het erg weinig. Ik kan me voorstellen dat ze goed hooi eet 😅 Mijn konijnen krijgen een dubbele hoeveelheid aan biks (wel beaphar nature, dat geef je iets ruimer). Toch heb ik even zitten rekenen, als ze 1,5 kilo wegen vind ik het net kunnen, wegen ze meer dan zou ik de brok iets verhogen in hoeveelheid. Zeg 10 gram per kilo. Aanbevolen door dierenartsen is 20 gram per kilo, dus dan geef je al de helft. Ik zou daar niet onder gaan zitten, of een konijn moet consequent blindedarmkeutels laten liggen.

 

Qua groenvoer mag je ook verdubbelen, met die hoeveelheid brok is dat echt geen punt. 50-100 gram per kilo konijn is prima bij weinig brok. Dan zouden ze ook nog goed hooi moeten blijven eten. Aan de andere kant, als je een deel van het groen uit grassen laat bestaan, dan is minder hooi eten sowieso geen probleem. Vers is eigenlijk altijd (mits dus vers) beter dan gedroogd.

 

Ja wat moet ik er verder nog van zeggen, ik zou een ontlastingsonderzoekje laten doen. Kijken of er geen wormen zijn of andere parasieten. Als je dat uit kunt sluiten is ook weer mooi. Wat ik al zei kan ook de levensstart van je konijn niet optimaal geweest zijn, vaak zie je dan problemen met de darmflora. Er zijn wel middeltjes die daar bij kunnen ondersteunen, maar de meningen zijn daar over verdeeld. De een prijst het aan, de ander mijdt het omdat het niet in het natuurlijke dieet van een konijn past. Ik heb het dan over biergist, vaak wordt dit (of een afgeleide daarvan) ook al in de brok gestopt. Dit herken je aan dat er MOS of FOS of dus biergist op de ingrediëntendeclaratie staat. Bij de brok die jij geeft staat er als het goed is MOS op de verpakking.

 

Lang verhaal kort, ik denk dus dat je overall te weinig voert, teveel hooi kan de darmen irriteren, dat weten veel baasjes niet. Hooi is goed hoor, bij mij hebben ze dat ook altijd beschikbaar, maar ik geef denk ik meer groen dan hooi op het moment. In de winter is het andersom. Voor mij is het ongeveer 50-50, als je over het hele jaar gezien kijkt. Wat belangrijk is, is dat konijnen verschillende soorten vezels binnen krijgen. Hooi is maar 1 schakel in het geheel, hooi is als ik het heel zwart-wit zeg (het ligt veel genuanceerder) eigenlijk niet van grote waarde voor voedingsstoffen maar wel van vezels die de darmen op gang houden en het gebit afslijten. Het meeste van het hooi poepen ze dus direct weer uit, zonder dat ze daar iets van opnemen. Let wel, ik zet het nu heel erg zwart-wit neer, er zit wel degelijk iets aan voedingsstoffen in hooi, maar het legt anders niet zo makkelijk uit waar hooi voor bedoeld is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-8-2023 om 13:50, Kolino zei:

Qua groenvoer mag je ook verdubbelen,

Toen ik deze hoeveelheid zag staan dacht ik: oeps dan geef ik veel en veel te veel groenvoer. Ik geef echt een volle bak voor twee konijnen. Soms ligt er 's morgens nog wel eens iets in en haal ik het weg. Maar meestal is de bak op. Ik wissel erg veel. Kijk maar eens hier op het forum wat ze allemaal mogen eten! Onze voedster kreeg ik mee met de raad: ze eet geen groentjes. Nou ondertussen is het ook een groenteneter geworden. Probeer afwisseling in het eten te brengen en met nieuwe groenten toevoegen voorzichtig te beginnen. Hier op het forum zegt me: ter grootte van een postzegel.  Vers gras is hier altijd op.witlof laten ze wel eens een stukje liggen. Ik geef soms wel 14 soorten op één avond maar van alles een beetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@To van de Veluwe Jouw konijnen zijn vast rond de 2 kilo per stuk, dus 400 gram mag je zo geven, wat ik wel eens lees wat je geeft is prima, echt niet teveel 🙂 Zouden meer mensen een voorbeeld aan mogen nemen hoor 😉 Nieuwe groentes bied ik aan met 1 stukje, maar omdat ze goed gewend zijn is dat wel eens gewoon 1 blaadje van iets, mits het blad niet te groot is dan. Het gaat er om dat je met nieuwe dingen voorzichtig bent, omdat dit de darmflora kan beïnvloeden. 

 

Gezien je konijnen nog niet super gewend zijn aan groenvoer kun je het beste met simpele dingen beginnen, ik vind broccoli dan niet het beste voorbeeld, is nogal gasgevoelig. Begin vooral met bladgroen. Lekker simpel. Als ze daaraan goed gewend zijn kun je kool en aanverwanten ook proberen. Met bladgroen bedoel ik, witlof, andijvie, weegbree, paardenbloem, wortelloof. Daarna kun je ook andere dingen gaan toevoegen.

 

Ik voeg even het linkje voor veilige groentes voor je toe ter inspiratie: https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Jouw konijnen zijn vast rond de 2 kilo per stuk

Ongeveer, bij de DA wogen ze: Ram 1.93 kg en voedster 1.69 kg.Ze waren goed volgens de DA. Het zijn dwergen maar de ram is iets groter. Toen ik ze in de opvang ophaalde was de voedster te dik maar de opvang zei: dat komt bij jou wel goed. Ze ziet er mooi uit. Helaas heeft de DA van de opvang het gewicht niet vermeld.

Ik heb de bak een keer gewogen. Ik meen 250 gram groenvoer voor samen. Ik doe wat Evee een keer zei: van alles een klein beetje. Kool geef ik eigenlijk weinig. Nu een heel klein roosje broccolie voor samen. Dat breek ik dan van zo'n stronk af. Het wordt eigenlijk een soort sport om van alles te verzamelen. Aangestoken door dit forum. Vanavond gaat er voor het eerst een stukje riet bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .