Ga naar inhoud

Apollo heeft pododermatitis


happy211

Aanbevolen berichten

Vanochtend zag ik dat Apollo pododermatitis heeft, zere hakjes. Gelukkig geen open wondjes, maar wel redelijk grote plekken zonder haar en met geïrriteerde huid.

Heb de dierenarts gebeld, maar zolang de huid nog dicht is en hij zich verder normaal gedraagt hoef ik niet met hem langs te komen en hoeft er geen zalf op. Op dit moment is vooral een zachte en droge ondergrond het belangrijkste. 

 

Apollo is een echt blijf-van-mijn-lijf konijn en erg angstig ook. Als ik hem een keer moet oppakken, is hij een week van slag en bang van elke beweging die ik maak. Ik doe het dus zelden. Maar gisterenavond zag ik iets geks op zijn neus en vanochtend zat het er nog dus moest ik controleren dat het geen wondje was. Gelukkig was dat gewoon wat vuil wat hij blijkbaar zelf niet wegkreeg en heb ik met een vochtig doekje weggehaald. Maar toen kon ik dus wel een keer dingen controleren die hij normaal niet toelaat/die niet kunnen met 4 pootjes op de grond, zoals de onderkant van zijn voetzolen. Vind het zo sneu voor hem dat hij hier waarschijnlijk al een tijdje mee rond loopt, maar hij heeft zich al die normaal gedragen, dus hopelijk valt het mee hoeveel last hij er van heeft. In ieder geval is hij in juni nog behandeld aan haken op zijn kiezen en is er toen niets opgevallen.

 

Ik ben erg blij dat het de komende weken niet zo veel gaat regenen, dat maakt alles een stuk makkelijker. Ik ga in ieder geval het dak van de ren aanpassen, zodat het niet meer lekt. En peewee toiletbakken kopen zodat zijn pootjes hopelijk goed droog blijven. 

 

Waar ik verder nog aan zit te denken:

- een goedkope baal stro en hooi kopen bij de boer. Ik weet dat hooi het zachtst is, maar weet zeker dat ze dan onzindelijk gaan worden en de hele ren een bende. Dus ik wil het hooi beperken tot de toiletbakken en het hok, zodat ik het dagelijks schoon kan maken. Anders worden de pootjes natuurlijk weer vochtig en vies.

- de hele ren van 5 m2 met stro bekleden is niet echt haalbaar. Dus wat zou beter zijn, tijdelijk minder ruimte en dan wel overal stro, totdat er weer haar is teruggegroeid? Dat zou dan bijv. 2,5 m2 + het hok zijn. Of wel de volle ruimte geven, en dan alleen stro op de plekken waar ze het meeste tijd doorbrengen?

- Hoe lang kan het duren voordat het haar weer teruggroeit? 

- nu het niet gaat regenen de komende weken, zouden bijvoorbeeld handdoeken of dekens beter helpen dan stro? Ik ben een beetje bang dat dat weer wrijving gaat geven. 

- ik heb ook nog beukensnippers staan. Het lijkt me te grof, maar misschien zorgt het juist voor goede grip en drukverdeling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, die van mij zitten ook op tegels en ik moet zeggen dat ik ze eigenlijk nooit controleer. Ik heb ze nooit in handen. In de catcubes waar ze veel in liggen (ideale huisjes) heb ik wel hennepvezelmatten liggen. En ook op de plank naar het hok waar ze ook wel eens op liggen. In de ren dus verder alleen tegels. 

Heel vervelend want wat moet je anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dit ook met Boxxie. Wel op 1 pootjes en een klein roze bultje. Vetbed hielp bij mij erg. Ik had een groot gedeelte van de ren met vetbed gevuld. Alleen moest Luna het weer kapot knagen 🙈. Ik heb nu vinyl en zie nog niks aan Boxxie zijn pootje gelukkig. Zijn wel binnen konijnen. 

aangepast door Lindaenluna
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .