Ga naar inhoud

Onderkeutelen


Lindaenluna

Aanbevolen berichten

Herkennen meer mensen dit? Ik heb zo'n catcube in de konijnenren staan. Liggen ze elke dag samen op. Nu zag ik onder elke keer bruine plasjes. Zeker te weten keutels. Nu weet ik wie het is. Luna kakt de blindedarmkeutels uit op die gaatjes van de catcube en gaat er vervolgens in liggen. Alsof ze het doet in haar slaap en het niet doorheeft. Ze is helemaal schoon, dat controleer ik heel goed. Maar is dit iets zorgelijks? Of keutelen wel meer konijnen in hun slaap zichzelf onder? Gelukkig likt Boxxie haar ook schoon. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een foto van Luna? Hoe oud is ze.? Heeft ze wel eens darmproblemen? Hoe zien de bruine plasjes eruit? Is het echt vocht of is het meer een plakkaat?

 

Dan nog even de vraag, hoeveel brok krijgen ze per kg konijn?

 

Het gebeurt inderdaad wel dat konijnen keutelen in hun slaap, dat is niks geks. Is het vocht wat Boxxie bij haar oplikt?

 

Veel vragen, maar hopelijk kan ik je daarna een gerichter antwoord geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens af en toe een blindedarmkeutel vinden kan gebeuren. Is het vaker, dan is er iets niet helemaal in orde. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je te veel voer geeft. Je ziet het ook wel eens als je medicijnen geeft. Dan smaakt het anders en eten ze het soms niet op.

Verder komt het ook wel eens voor dat konijnen niet bij hun kontje kunnen komen om ze op te eten, bijvoorbeeld door overgewicht of gewrichtsklachten. Als haar kontje verder schoon is, dan is dat iets minder waarschijnlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Kolino zei:

Heb je een foto van Luna? Hoe oud is ze.? Heeft ze wel eens darmproblemen? Hoe zien de bruine plasjes eruit? Is het echt vocht of is het meer een plakkaat?

 

Dan nog even de vraag, hoeveel brok krijgen ze per kg konijn?

 

Het gebeurt inderdaad wel dat konijnen keutelen in hun slaap, dat is niks geks. Is het vocht wat Boxxie bij haar oplikt?

 

Veel vragen, maar hopelijk kan ik je daarna een gerichter antwoord geven.

Luna is 2 jaar oud ongeveer. Ze heeft nooit darmproblemen eigenlijk. Mega sterk konijntje gelukkig. Het is echt een bruine vlek en hard, ingedroogd. Moet best wel krabben met m'n nagel om het los te krijgen, maar zag vanmorgen ook echt een paar blindedarmkeutels erbij liggen. Ik heb vanuit de webshop hier een maatschepje gekocht en ze krijgen samen 1 schepje. 

Boxxie likt meer de bruine vlekjes ook schoon. Gisteren lag er platgedrukte keutel op de cube en daar lag ze in. Haar voorpootjes waren even vies. Denk dat ze die onder zich had gevouwen. Daarna likte ze zich meteen schoon en Boxxie hielp haar mee. Is geen vocht hoor. 

 

Bedenk me nu, zou het van EC kunnen komen? De dierenarts vermoed dat Luna misschien EC heeft/had. Ze heeft hele lichte symptomen en is een maand behandeld geweest met meranox. Nu merk ik behalve dit, niks aan haar. 

Screenshot_20230810_214358_Gallery.jpg

Screenshot_20230810_214434_Gallery.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, happy211 zei:

Eens af en toe een blindedarmkeutel vinden kan gebeuren. Is het vaker, dan is er iets niet helemaal in orde. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je te veel voer geeft. Je ziet het ook wel eens als je medicijnen geeft. Dan smaakt het anders en eten ze het soms niet op.

Verder komt het ook wel eens voor dat konijnen niet bij hun kontje kunnen komen om ze op te eten, bijvoorbeeld door overgewicht of gewrichtsklachten. Als haar kontje verder schoon is, dan is dat iets minder waarschijnlijk. 

Ik geef de nijntjes al minder brokjes op aanraden van de dierenarts. In de winter hadden ze een keer een gasbuikje. Eerst Luna en daarna Boxxie. Dus toen ben ik al gaan minderen. Was ook even gestopt met groente en lijnzaadbrokjes. Even alleen hooi en brokjes, maar het bleef. Elke keer 1 klein plekje. Meer ook niet. Ze heeft geen overgewicht. Ze weegt 1,6 kg. Het enige dat ik kan bedenken is wellicht van de EC. Maar ze is mega levendig en merk eigenlijk verder niks aan haar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn, die extra informatie. Het klinkt inderdaad alsof de blindedarmkeutels blijven liggen. Alleen kan ik die plekjes op de foto daar niet helemaal bij plaatsen. Dat lijken meer druppels. Alleen past dat ook weer niet bij darmvocht, dat zijn vaak grotere vlekken, wat ik even uit wilde sluiten.

 

E.C. kan er voor zorgen dat ze er niet bij kan, maar dan zou ik verwachten dat je meer klachten ziet. Medicijngebruik kan er ook voor zorgen dat blindedarmkeutels anders smaken en dan laten ze ze ook wel eens liggen, maar dat is nu niet meer het geval.

 

Ik weet dat mijn konijn van ongeveer hetzelfde gewicht ook moeite heeft met de hoeveelheid brok die je nu nog geeft. Als ik er even vanuit ga dat het maatje net zo zwaar is en je een geextrudeerde brok geeft. Het is geen aanval, maar sommige konijnen zijn heel erg gevoelig. De mijne heeft het minder met de geperste brok van beaphar, maar die lusten niet alle konijnen graag.

 

Van groen laten ze hun blindedarmkeutels normaal niet liggen, ik vind het zo'n onzin om met groen te stoppen. Kijk, als je een fout hebt gemaakt en een konijn zit aan de diarree (dus niet plakpoep), dan moet even een stapje terug doen voor 3 dagen. Daarna kun je weer langzaam opbouwen. Plakpoep is eigenlijk altijd de schuld van brokken (of een eiwitbron). Gras in het vroege voorjaar, als het eiwitrijk is, kan het dus ook veroorzaken. De meeste supermarktgroentes zijn niet zo eiwitrijk, of je moet alfalfa of paksoi voeren.

 

Wat ook kan, maar dan praat je over een darmprobleem is dat darmen vertraagt worden door iets en dan ga je zien dat blindedarmkeutels er bijna vloeibaar uit komen. Dan ga je denken aan wormen, parasieten of op een verkeerde manier voeren. Iets in de voeding dat de maaginhoud langer vasthoudt (meestal teveel droge voeding, lees brok), wat uiteindelijk zorgt voor een onbalans in de darmflora en eventueel gas omdat groente te lang in het maag-darmkanaal zit.

 

Wat je zou kunnen doen is de blindedarmkeutels, als je ze nog vers vindt laten onderzoeken door de dierenarts. Kijken of daar iets uit komt wat behandeld moet worden. Ik verwacht het niet, maar uitsluiten is fijn.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino super bedankt voor je antwoord. Ze krijgt SS brokjes. In de winter had ze periodes dat ze ze ineens niet wilde. Al het andere at ze wel, dus maakte me niet heel druk. Beaphar wilde ze wel. Vond ze heerlijk. Alleen kreeg ze later een gasbuikje. Nu weet ik niet of het daarvan kwam of iets anders. Maar durf niet meer zo goed te switchen. Dit krijgen ze al heel lang en ben steeds minder gaan geven. Het mannetje Boxxie weegt 1,8. Ietsjes zwaarder. Hij zit wel in de eeuwige rui op z'n kont. Maar daar lijkt het me ook niet van te komen. Het is heel gek, nog nooit mee gemaakt. Vandaag lag er weer niks. In het weekend vaak helemaal niks, alleen doordeweeks als we werken. Dat is nog gekker. Goeie tip om even wat keutels te vangen en naar de dierenarts te gaan. Ga ik zeker even doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Miekmoek bedankt. Ja ik zie Luna ook nog regelmatig met haar kopje naar onder duiken. Dus ze eet wel blindedarmkeutels. Maar het lijkt gewoon net dat als ze in diepe slaap is, de keutels eruit ploepen om het zomaar te zeggen. En doordeweeks liggen ze vaak de hele dag te slapen als wij werken. In het weekend, zoals nu zijn ze wat langer actief en dan vind ik ook geen vlekken. Maar indd, vochtig toiletpapier en klaar. Zijn net babies. Even schoonpoetsen en klaar! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .