Ga naar inhoud

Hooi wassen/weken ivm snot/luchtweg problemen?


Nijn & de Mifster

Aanbevolen berichten

Vandaag met Miffie naar de dierenarts voor haar ontstoken teen. Echtgenoot Fiver meegenomen voor support en omdat hij op het moment weer meer last heeft van snot in combinatie met een traanoogje. Bovendien dacht ik dat we zo klaar zouden zijn met Miffie en ik hiermee de consulttijd van tien minuten mooi kon vullen. Een half uur later stonden we weer buiten 🤣. Kansloos mislukt. 

 

Fiver heeft dus snot. Dit had hij al bij de opvang toen hij 8 weken oud was. Ik kreeg hem een dag voor zijn derde verjaardag en nu is hij vier jaar en ruim twee maanden oud. Bij de opvang werd gezegd, dat ze meerdere antibiotica keuren hebben geprobeerd zonder effect. Gezien de staat waarin ik hem kreeg, weet ik niet zo goed of dat wel echt zo is (nooit gegevens van dierenarts bezoekjes gekregen). Wel kreeg ik een demonstratie neus spoelen. Een keertje thuis geprobeerd en gelijk een flinke beetwond, dus dat was een eenmalig actie. 

 

Er werd mij verteld dat hij een dwergkonijn was. Alleen zijn gewicht (1,8 kg) was passend voor een dwergkonijn. Eerlijk gezegd zag hij er (sterk) verwaarloosd uit. Binnen een paar maanden was zijn gewicht boven de twee kilo en nu weegt hij netjes 2,15 kg en ziet hij er op zijn snot neus en traanoog super goed uit. De eerste keer bij de dierenarts was hij niet erg aan het snotteren, dus is afgesproken om terug te komen als het erger werd. Afgelopen december is hij een paar maanden behandeld voor een fikse oogontsteking. Dit moest zolang omdat zijn ogen een week na het stoppen van een kuur weer begonnen te tranen, dus we weer opnieuw moesten starten en toen langer door moesten gaan. Sindsdien traant alleen zijn rechteroogje  nog af een toe een paar dagen. De afgelopen week ook weer. 

 

Omdat hij nu lekker aan het snotteren was en met zijn oogje zat, heb ik de dierenarts nog een keer gevraagd ernaar te kijken. Zij zei, dat zijn oogje in verband kan staan met het snot. Gewikkeld in een handdoek en met een assistente, die bijna bovenop hem moest gaan zitten, is het gelukt om zijn neusje helemaal te spoelen. En hij heeft een antibioticumkuur doxybactin mee naar huis gekregen. Bij hem kan het gelukkig verstopt in iets lekkers. Alleen is hij nu zo boos, dat hij goed kan ademen dat hij nog niks wil aannemen 😅. Straks poging 5..

Andere adviezen zijn om zijn hooi niet meer in een ruifje te doen, maar gewoon in de bak zelf. En, nu komen we eindelijk bij de titel van deze post, om het hooi te weken/wassen, zodat het meeste stof eruit is. Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor stofvrij hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een mechanisme kiezen die je niet zomaar kapot trekt. Heel groot hoeft hij niet te zijn, omdat je toch per keer moet klaarmaken, want nat hooi gaat snel schimmelen. Ik zag bij ikea een mechanisme dat wij vroeger al hadden, maar of deze van kwaliteit is, geen idee. Hema gebruikt ook datzelfde principe.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik inderdaad die van de Hema ga proberen, daar heb ik nog een cadeaubon voor liggen 😆. Fiver kon gelukkig zijn medicatie wel in een stukje banaan krijgen.. nou volgens mij heeft hij dat gehoord, want hij weigert alles waar mogelijk iets in verstopt kan zitten. Dus de enige manier om het hem te geven is door het stukje pil op te lossen in een beetje water en dan een beetje dwangvoer toe te voegen. Anders loopt het er allemaal langs. Ach het is maar twee keer per dag voor een week twee konijnen met verschillende medicatie. Ik had na de behandelingen voor een oogontsteking en EC in de afgelopen zes maanden nu toch niets te doen 🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .