Ga naar inhoud

Graven en nog eens graven


Roosss

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Ik heb niet lang geleden 2 konijnen geadopteerd en een nieuw hok geplaatst met stenen er onder. Daarom is er wat zand rond om het hok. Ik laat ze naar buiten om hun energie kwijt te kunnen en ze vinden het ook erg leuk maar mijn vrouwelijke konijn ( Knabbel) die is steeds maar aan het graven of ze is boven in het nachthok of alleen maar aan het graven. Ze doet niks anders dan maar graven. Ik heb ook een mannelijke konijn (Babbel) maar die gaat ook wel graven maar niet zo heftig zoals Knabbel dat doet. Die eet ook nog gras en kom nog eens bij mij en ligt ook graag maar knabbel gaat graven en gaat liggen om tot rust te komen en dan gaat ze weer flink graven. Volgens mij bijt ze daar ook in.. Is het een vrouwelijk ding? Krijg ze teveel energie door het eten, ze krijgt havens kuni hobby pro. Ik heb al heel veel "speeltjes" voor ze. Ze hebben een groot hok, kunnen lekker rond rennen en toch is ze alleen maar aan het graven..Ik hoef geen reacties van konijnen horen te graven, want dat weet ik wel 😅 Maar ze is extreem in dit graaf gedoe. Dat buikje gaat zo hard heen en weer als ze even ontspant en dan gaat ze weer graven.. Ik maak me een beetje zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Roosss zei:

 Ik maak me een beetje zorgen.

Tja toen wij konijnen in een groot stuk los hadden lopen, kon de voedster er ook wat van. Hele gangen werden gegraven. Ze maken graag een hol en daarom zal ze er druk mee zijn. Dat hol zal en moet af. Als je een zandbak neerzet zou dat misschien kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat denk ik dus ook, we willen ook graa inzaaien want het is meer onkruid dan gras maar dan was ik ook van plan om zandbak te plaatsen. Wat zouden jullie doen qua afmeting. Ik heb 2 duitse hangoor konijnen en ik zie elke keer zo'n zandbak schelp maar weet niet of dat groot genoeg is 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Tja toen wij konijnen in een groot stuk los hadden lopen, kon de voedster er ook wat van. Hele gangen werden gegraven. Ze maken graag een hol en daarom zal ze er druk mee zijn. Dat hol zal en moet af. Als je een zandbak neerzet zou dat misschien kunnen helpen.

Maar helpt dat voor jou voedster?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar die wordt bijna 3 jaar. Dus ik weet niet of dat nog kan en dat het meer stress oplevert. Ze gaan elke dag naar buiten maar de ene keer 3 uur en de andere keer de hele dag vanwege werkdagen maar als ze in het hok zitten, zitten ze in een hok van 6 vierkante meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Roosss zei:

Maar helpt dat voor jou voedster?

 

In die grote ren hadden ze geen zandbak nodig. Als het hol klaar was, was het graven een poosje afgelopen. Tot ze op een gegeven moment ergens anders een hol maakten. En een konijn kan diep graven. We hadden gaas meer dan een meter in de grond gegraven maar ze groeven daar nog onderdoor.

Het was een zeer grote ruimte van misschien 50-60 vierkante meter. Het was ingezaaid. Maar met twee dwergkonijnen hielden we geen grassprietje over. Het was zo kaal. Helaas zijn ze opgepeuzeld door een  marter/vos??

Daarom zit het huidige echtpaar in een ren van 18 vierkante meter en daar hebben we een schelp in staan. Daar graven ze in. Maar geen hele dagen. Ik denk vooral 's nachts want dan zie ik afdrukken van nagels en konijnenpootjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem met mijn (ongecastreerde) voedster Soltar. Ze mocht vaak buiten de ren op een stukje aarde en ging daar heerlijk graven, maar ze zag er steeds zo uitgeput uit, ging inderdaad steeds uitgeteld liggen met een zwoegende ademhaling. Ook in het hok groef ze heel veel en heel intensief. Ik vond het een beetje veel worden voor haar allemaal, dus ze mag nu niet meer in de extra ren, zodra het wat koeler is proberen we het opnieuw. In het hok heb ik op dit moment geen bodembedekking en dat gaat goed, ik hoop dat ik van de winter weer zonder problemen een lekker pak stro in het hok kan doen. De konijntjes hebben sinds kort ook een zandbak, maar daar doet ze toch rustiger mee, dat is heel fijn. Maar zodra ik haar weer op het buitenstukje laat begint ze meteen weer met heel enthousiast graven. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend!Ze gaat bij mij ook vaak in de poepbak graven en overal liggen konijnendropjes en het hele hok heeft ze onder gesproeid toch maar besloten om haar te laten steriliseren en hopen dat het allemaal wat minder wordt. Vind het wel sneu voor der maar de kans op baarmoeder tumoren is ook niet meer aanwezig en dat vind ik een heel fijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .