Ga naar inhoud

zindelijk maken lukt niet


rabbitPuk

Aanbevolen berichten

Ons eerste konijn Puk was in no time zindelijk, ons 2e konijn niet. Ik leg de keutels in het toilet, In het begin plaste ze wel daarin maar sinds een paar dagen plast ze ook overal en nergens, dat veeg ik op leg ik ook in de bak. Het lijkt alleen geen  effect te hebben. Keutelen doet ze ook gewoon echt naast de wc. Er hangt een hooiruif, ze zit er dus ook wel in. Ik het begin dacht ik nog terrotoriumdrift/ wennen aan ons maar in plaats dat het beter gaat, gaat ze dus steeds meer plassen/poepen overal. Ik heb de bedekking al veranderd, had strokorrels, die zat ze op te eten, en Puk ging mee doen terwijl die dat nog nooit gedaan had. Nu back 2 nature erin, die eet ze niet maar maakt verder geen verschil. Is het nog zinvol de ruimte die ze hebben weer te verkleinen? In principe is het hekje nu weg en ze kunnen de laatste weken met het mooie weer ook naar buiten vanuit de kamer (daar staat nu een stuk afgeschermd met het hek, ook een toilet erin, waterbak en hooi). Ik las ook al ergens in een oud topic het advies een paar dagen in de kooi met alleen toiletbak. Maar om ze daar nu met zijn 2en in te stoppen vind ik wel heel sneu. Heb ook al een 2e toiletje neergezet maar ze doet alles ernaast. Hebben jullie tips voor ons? Kan het nog stress zijn? Ze is er nu een week of 5 en ze eet wel uit de hand maar als je haar wilt aaien springt ze 9 vd 10 keer direct weg. Je ziet haar ook echt steun zoeken bij Puk soms als ze iets spannend vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze zich juist meer thuis voelt en dus meer laat zien van "dit is mijn plek". Wat ik me afvraag, is ze gecastreerd? Wisselen in ruimte kan inderdaad wel dat gedrag in de hand werken. Twee konijnen in een kooi opsluiten gaat natuurlijk niet, in een voldoende grote ren zou wel kunnen. Misschien inderdaad maar rust in de tent gooien en ze een tijdje op een vast terrein zetten, dat je niet alles onder hebt zitten en natuurlijk steevast wegruimen als het er naast gaat.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Kolino zei:

Ik denk dat ze zich juist meer thuis voelt en dus meer laat zien van "dit is mijn plek". Wat ik me afvraag, is ze gecastreerd? Wisselen in ruimte kan inderdaad wel dat gedrag in de hand werken. Twee konijnen in een kooi opsluiten gaat natuurlijk niet, in een voldoende grote ren zou wel kunnen. Misschien inderdaad maar rust in de tent gooien en ze een tijdje op een vast terrein zetten, dat je niet alles onder hebt zitten en natuurlijk steevast wegruimen als het er naast gaat.

Ze is gecastreerd. Dat kan natuurlijk ook, dat ze denkt "mijn plek". T is wel een pittige dame. 

Ze heeft vandaag 3 x op redelijk dezelfde plek geplast dus heb nu daar het toilet en hooi naartoe verplaatst. Hopelijk helpt dat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er vaker op dezelfde plek wordt geplast kan je inderdaad de toilet er naar toe plaatsen, maar extra goed schoonmaken is dan sowieso ook een must. Als ze hun eigen geur blijven ruiken, dan blijven ze daar markeren. Ik spuit de oops plekken in met groene zeep/schoonmaakazijn, omdat die fles er staat voor het ontluizen van planten, dan heet water en goed naspoelen.

 

Even wat vragen voor de beeldvorming:

  1. Hoe groot is de ruimte nu?
  2. Wissel je regelmatig met de grootte van de ruimte (kan territoriumdrift opwekken)
  3. Is de toiletbak groot genoeg dat beide konijnen er tegelijkertijd op kunnen?
  4. Hoeveel toiletbakken heb je? Soms zijn er 2 bakken nodig als de ruimte te groot wordt.
  5. Waar zijn de plasplekken? Is dit in hoekjes (markeren), telkens op dezelfde plek (zichzelf ruiken), op plekken waar ze graag liggen (markeren) of vlakbij de bak
  6. Over de keutels: liggen de keutels bij eten (normaal), gewoon helemaal verspreid (waarschijnlijk markeren) of in hoopjes op plekken (te lui om naar de bak te gaan)? Let er op dat sommige konijnen ook keutelen terwijl ze slapen, dus als het in een hoopje bij elkaar ligt, kan het dus ook dat er is gepoept in de slaap. Dan kunnen ze ook niet in de bak natuurlijk
  7. Wat is de verhouding poep in bak/poep in ruimte?
  8. Wat is de verhouding plas in bak/plas in ruimte?

Sommige konijnen worden nooit zindelijk, helaas. Scarlett is 100% zindelijk en keutelt alleen bij het eten. Ze springt ook echt in de bak om te keutelen. Lodewijk is 80% zindelijk, vaak is hij te lui om naar de bak te gaan en vindt hij het wel best. De laatste maanden heeft hij soms een dolle bui en dan vind ik die week 2-3 plasjes in de ren, en dan weer weken niets. Ik denk lente-hormonen, dus ik poets het gauw weg en dan is het gelukkig weer weken rustig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bunnyempress

Voor de ruimte heb ik even fotootjes erbij gezet. Als het mooi weer en we zijn thuis dan gaat de tuindeur open anders hebben alleen binnen. En s nachts zijn ze ook binnen.

Ze komen op het bruine stuk en sinds een paar dagen ook op het witte laminaat in de hoek. (Ziet er beetje gek uit zo maar hier kunnen ze goed op lopen). Ik heb sinds gisteren het toilet links van de kooi staan omdat daar sinds een paar dagen steeds plasjes liggen. Echt wel vlakbij de bak. Ook buiten ligt het vaak net naast de bak  Vanochtend lag er rechts van de kooi een plas 🤦. Heb het vanmiddag ook met azijn behandeld. Ook het hangmatje kan ik niet meer neerzetten want binnen 5 min plast Tilly erin. En vanmiddag plaste ze ineens in de zandbak. Dat heb ik er gelijk uitgeschept, had ze nog niet eerder gedaan. 

De keutels liggen meestal overal en nergens en soms zijn het er wel honderd als ik beneden kom en soms maar een paar.

Ik verplaats de dingen wel soms. Niet de kooi maar het bruggetje en bv die kartonnen doos.

IMG20230623172742_copy_880x659.jpg

IMG20230623172900_copy_807x605.jpg

IMG20230623172951_copy_881x661.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf een tijdje de tuin dichthouden en de ruimte alleen binnen geven. Telkens meer/minder lijkt me niet handig nu.

Zeker met hogere temperaturen neem ik aan dat ze niet zoveel buiten zitten?

 

Plasjes vlakbij de bak roepen wel wat vragen op. Volgens mij zie ik hem bij het gordijn in foto 1 en foto 3.

Als het gordijn met wind over de bak heen komt, kan het zijn dat Tilly dat eng vindt en er niet in springt.

Ik zie dat je ook geen bak hebt met een hogere opstaande rand, dat kan ook wel helpen.

Als ze plast, bij de bak is het dan meer richting de muur (mogelijk veiliger gevoel) of meer de kamer in (mogelijk veiliger gevoel) of maakt dat niet uit?

Je zou ook kunnen overwegen om tijdelijk een wandje rondom de bak te maken om dan te kijken of ze er dan meer in springt. Met karton is niet super handig ivm schoonmaken, maar als je bijv. een dunne plastic flexibele snijplank over hebt dan zou je kunnen kijken of meer veiligheid helpt. De meeste mensen zetten de toiletbak in de hoek, want konijnen houden meestal van hoeken, met 2 wanden, zodat ze zich veilig voelen.

 

De buiten toiletbak zag ik niet op de foto, maar mogelijk kijk ik er over heen? De zandbak staat idd wel lekker beschut op die plek.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@bunnyempress

Dankjewel voor het meedenken.

Misschien dan idd toch eerst alleen binnen. Had er op die manier nog niet naar gekeken. Ik dacht ze vinden het echt fijn buiten (vinden ze ook, maar nu ws te verwarrend). Ik hield ze eerst met de ergste warmte alleen binnen maar het was in huis op een gegeven moment ook bloedheet en toen ze wel buiten gelaten. Er staat geen zon op overdag, anders had ik dat niet gedaan.

 

Het gordijn zit er op de foto overheen inderdaad. Dit is normaal niet zo maar had gedweild en niet goed opgelet. Heb de kooi nog een heel stuk naar rechts geschoven en de wc ook. Ik heb buiten de wc wel in een hoek staan vandaar dat ie op de foto ook niet te zien is, dat is een hoekwc met hogere rand maar ook daar ligt het naast. Ik heb hem juist naast de kooi staan omdat ik daar de hooiruif aan vast kan maken. 

Ik zag vanavond wel dat ze een heel snotterig neusje heeft. Gisteren al een wat nattig oogje maar nu ook echt snot. Misschien is ze daardoor ook wat van slag. Zal de opvang even foto sturen voor advies daarvoor. Ze is bekend met chronisch niezen maar dit heb ik nog niet eerder gezien bij haar.

aangepast door rabbitPuk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel konijnen plassen op dingen als banken, kleedjes en ook in de zandbak, dus dat is te begrijpen. Al deze dingen maar gewoon weghalen of zorgen dat ze er niet bij kunnen is een goede eerste stap.

 

Verder is het natuurlijk wel van belang dat ze het toilet gaat vinden. Welke bodembedekking heb je in het toilet? Misschien kan je daar nog in variëren? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, bunnyempress zei:

Jammer dat de hoek toilet buiten ook niet goed gebruikt wordt. Maar als ze inderdaad ziek is, dan kan het ook zijn dat ze slechter gebruik maken van het toilet.

Soms is onzindelijkheid het eerste teken dat je konijn ziek is. Ik hoop dat Tilly snel opknapt.

 

Dankje!

 

3 uren geleden, Miekmoek zei:

Veel konijnen plassen op dingen als banken, kleedjes en ook in de zandbak, dus dat is te begrijpen. Al deze dingen maar gewoon weghalen of zorgen dat ze er niet bij kunnen is een goede eerste stap.

 

Verder is het natuurlijk wel van belang dat ze het toilet gaat vinden. Welke bodembedekking heb je in het toilet? Misschien kan je daar nog in variëren? 

 

Puk plaste voor zijn castratie inderdaad ook op de bank, gelukkig daarna niet meer. Springt er ook niet veel meer op en Tilly is er nog nooit op gesprongen.

Ik heb strokorrels in het toilet. Heb het even vervangen door back2nature maar had net een megazak strokorrels dus nu b2n op is maak ik die zak verder leeg. Het maakte ook geen verschil behalve dan dat ze strokorrels soms eten.

Ze doet ook wel dingen in de bak dus het is niet zo dat ze erin niet in durft of hem niet weet te vinden.  En ze eet wel hooi als ze erin zit 

Vandaag gaat het trouwens aardig goed. Er ligt een klein hoopje van ca 8 keutels onder het gordijn. Heb ze ook niet naar buiten gedaan. 

 

 

aangepast door rabbitPuk
Typefoutjes. Krijg je als je snel wilt 😅
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .