Ga naar inhoud

Jagen, rijden en plassen: hormonaal gedrag of iets anders?


Keesjevara

Aanbevolen berichten

Hallo bunnybunchers,

 

Wij hebben sinds ongeveer een jaar of anderhalf een koppeltje. Een van de twee al wat langer overigens. Het gaat om een ram van een jaar of 4 en een voedster van een jaar of 6-7 (beide een schatting). Ze zijn al geruime tijd gekoppeld en dit is eigenlijk altijd goed gegaan. De ram is de dominante en dat leek de voedster altijd te pikken. Nu vertonen sinds een tijdje (paar maanden) wat vreemd gedrag.

 

De ram jaagt tegenwoordig aardig veel op de voedster, vooral 's avonds als wij ook op de bank zitten. Hij rent dan de hele tijd achter haar aan terwijl zij hardop aan knorren is. Als ze even stilzit probeert hij boven op haar te kruipen en te rijden. Dit gebeurt meestal 'verkeerd om' dus zit hij op haar hoofd. Vreemd genoeg, doet de voedster dit ook wel eens bij hem. Het lijkt alsof ze er af en toe genoeg van heeft en hem dan te grazen neemt, ze is een flinke kilo zwaarder dus dat wint ze dan meestal ook wel. Als dit een tijdje was dan was het makkelijk te bestempelen als het opnieuw bevechten van wie de baas is, maar het duurt wel erg lang nu. Verder zijn ze overigens hartstikke lief voor elkaar, veel knuffelen en er wordt ook met regelmaat gewassen. Zowel hij die haar wast als andersom. Wat kan dit voor gedrag zijn, en kunnen we er iets aan doen? Want de voedster lijkt er af en toe wel helemaal klaar mee te zijn dus vindt het vooral voor haar irritant.

 

Nu is (voornamelijk) de voedster de laatste tijd (laatste 2-3 maanden)wat vervelender gedrag gaan vertonen, ze plast namelijk op allemaal willekeurige plekken. Ze lopen los in de woonkamer dus dit betekent dat er op de vreemdste plekken soms plasjes liggen. 90% van de tijd gaat het goed en plast ze in de wc, maar we vinden nu toch wel om 2-3 dagen ergens een plasje. Dit doet ze voornamelijk op zachte plekken, zoals mandjes en kleedjes. Maar ook met enige regelmaat op harde ondergronden zoals het vinyl of laminaat. De ram doet het ook wel eens fout vermoed ik, maar het is voornamelijk de voedster denken we. Het zijn vaak kleine(re) plasjes, maar ook niet altijd. Is dit hormonaal gedrag i.v.m. het voorjaar? Of is het mogelijk een blaasontsteking? 

 

Ben benieuwd wat jullie er van denken!

 

P.S: de ram heeft ook een nieuwe liefde ontdekt in het uitgraven van de wc, als iemand daar toevallig nog tips voor heeft horen we ze graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zou ook denken dat een van tweetjes misschien ziek is. Dan zie je ook onrust ontstaan en meer gejaag/dominatie gedrag. Dat vind ik dus een goed idee van de DA om dat te controleren. Ik snap ook niet zo waarom de ram, als hij dominant is, toch elke keer dit wil bevestigen bij de voedster. Lokt de voedster het gedrag uit? Zie je staartje omhoog of uitdagen van de ram op andere manieren? Naast een machtsconflict vanwege ziekte, kan het ook vanwege ouderdom zijn, maar als de ram altijd dominant is geweest, is dat raar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, bunnyempress zei:

Ja, ik zou ook denken dat een van tweetjes misschien ziek is. Dan zie je ook onrust ontstaan en meer gejaag/dominatie gedrag. Dat vind ik dus een goed idee van de DA om dat te controleren. Ik snap ook niet zo waarom de ram, als hij dominant is, toch elke keer dit wil bevestigen bij de voedster. Lokt de voedster het gedrag uit? Zie je staartje omhoog of uitdagen van de ram op andere manieren? Naast een machtsconflict vanwege ziekte, kan het ook vanwege ouderdom zijn, maar als de ram altijd dominant is geweest, is dat raar.

Ze doet naar mijn inzien helemaal niks. Ze liggen meestal gewoon rustig te knuffelen of zij ligt en hij hipst wat rondt en dan gaat ie er opeens voor. Het begint meestal met snuffelen achter op haar rug, dan weet zij wel hoe laat het is en staat ze op en gaat ze er vandoor. Of ze knort en draait zich naar hem om. Dan begint de achtervolging meestal. Het eindigt ook meestal ermee dat ze beide gaan liggen en zij hem wast, of andersom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dat is wel raar inderdaad. Als ze er voor zou gaan liggen of haar staart omhoog doet, dan is het veel meer wederzijds.

Als zij uiteindelijk hem wast, dan geeft ze aan dat ze weet dat hij de baas is.

 

Ziekte lijkt me dan meest waarschijnlijk. Maar ander gek idee: is er misschien iets met meer geur veranderd, waardoor hij of zij zich genoodzaakt voelt om meer te markeren? Andere wasverzachter/huis parfum of mogelijk tweedehands speelgoed dat naar een ander konijn ruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, bunnyempress zei:

Hmm, dat is wel raar inderdaad. Als ze er voor zou gaan liggen of haar staart omhoog doet, dan is het veel meer wederzijds.

Als zij uiteindelijk hem wast, dan geeft ze aan dat ze weet dat hij de baas is.

 

Ziekte lijkt me dan meest waarschijnlijk. Maar ander gek idee: is er misschien iets met meer geur veranderd, waardoor hij of zij zich genoodzaakt voelt om meer te markeren? Andere wasverzachter/huis parfum of mogelijk tweedehands speelgoed dat naar een ander konijn ruikt?

Er is wel wat verandering sinds een week of twee. We hadden eerst tapijt liggen maar zijn overgestapt naar vinyl nadat er een heel klein rood plekje is gezien tijdens het vaccineren bij de da bij de hak van de voedster. Nog verre van echte pododermatitis gelukkig, maar de da adviseerde om van het tapijt af te stappen gezien dat kan schuren. Maar het plassen is al langer aan de hand dan de verwisseling van tapijt naar vinyl. Enige andere wat ik kan bedenken is dat we wel af en toe wat knabbelspeeltjes hebben die we halen bij de Konijnenherberg (lokale konijnenopvang). Daar halen we ook ons hooi. Daar zitten een hoop andere konijnen, maar wel een eind van waar die speeltjes liggen dus dat lijkt me wel erg sterk. Het hooi ligt er wel wat dichterbij, maar nou ook niet bepaald bij die andere konijnen in de hokken.

 

Vreemde is dus ook dat zij ook het wassen afdwingt bij hem af en toe. Ze duwen beide de kop onder die van de ander. Hij doet het wel meer bij haar, maar zij dus ook zeker wel bij hem.

aangepast door Keesjevara
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Keesjevara zei:

Vreemde is dus ook dat zij ook het wassen afdwingt bij hem af en toe. Ze duwen beide de kop onder die van de ander. Hij doet het wel meer bij haar, maar zij dus ook zeker wel bij hem.

 

Dat is op zich niet vreemd. Elk konijn wil gewassen worden. Mijn onderdanige ram probeert mijn dominante voedster ook vaak zo ver te krijgen. Dan krijgt hij 1-2 likjes ofzo, als hij geluk heeft, soms ook gewoon niets. Onze dame wordt wel 30x op een dag gewassen en ook voor langere tijd.

 

Vinyl kan wel ruiken natuurlijk, maar als het jagen ook al van voor de verandering is, dan blijft ziekte echt het meest aannemelijk. Zolang konijnen niet met hun kinnen wrijven, is de kans dat er echt geur op de speeltjes of het hooi zit, minimaal.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, bunnyempress zei:

 

Dat is op zich niet vreemd. Elk konijn wil gewassen worden. Mijn onderdanige ram probeert mijn dominante voedster ook vaak zo ver te krijgen. Dan krijgt hij 1-2 likjes ofzo, als hij geluk heeft, soms ook gewoon niets. Onze dame wordt wel 30x op een dag gewassen en ook voor langere tijd.

 

Vinyl kan wel ruiken natuurlijk, maar als het jagen ook al van voor de verandering is, dan blijft ziekte echt het meest aannemelijk. Zolang konijnen niet met hun kinnen wrijven, is de kans dat er echt geur op de speeltjes of het hooi zit, minimaal.

 

Herkenbaar van het 1-2 likjes of soms ook niks, ze blijft het wel proberen in ieder geval😅. Ook wel dus het rijden op hem af en toe, maar dat lijkt haast meer een verdediging als hij weer haar de hele tijd heeft lastig zitten vallen. Hij merkt wel regelmatig dingen, een kartonnen doos die er staat of onze schoenen bijvoorbeeld. Maar de speeltjes knabbelt ie vooral aan.

 

We gaan zaterdagochtend eens naar de da in ieder geval, hopelijk is er niks aan de hand. Hoewel als dat zo is blijft het wel een moeilijk te verklaren gedoe met het plassen overal. Hopelijk keert de rust een beetje snel terug, veel te warm voor de beestjes om zich zo druk te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste gedachte was ook, is de voedster gecastreerd? Maar dat is dus zo. Dan ga ik denken aan blaas, nieren, E.C. Zou sowieso ff een plasje opvangen en wegbrengen. Het kan van bacterie, tot steentjes, tot parasieten gaan. De eerste twee zijn met urine onderzoek goed vast te stellen.

 

Ik vind ziekte ook voor de hand liggend inderdaad. Heb je 1 of meerdere toiletbakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, Kolino zei:

Mijn eerste gedachte was ook, is de voedster gecastreerd? Maar dat is dus zo. Dan ga ik denken aan blaas, nieren, E.C. Zou sowieso ff een plasje opvangen en wegbrengen. Het kan van bacterie, tot steentjes, tot parasieten gaan. De eerste twee zijn met urine onderzoek goed vast te stellen.

 

Ik vind ziekte ook voor de hand liggend inderdaad. Heb je 1 of meerdere toiletbakken?

Hoeven volgens de da gelukkig niet zelf een plasje op te vangen, dan konden ze daar doen. Geen idee hoe we dit zouden moeten aanpakken namelijk.

 

Er is 1 toiletbak, flink formaat dus ze kunnen er met z'n tweeën tegelijk in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Keesjevara zei:

Hoeven volgens de da gelukkig niet zelf een plasje op te vangen, dan konden ze daar doen. Geen idee hoe we dit zouden moeten aanpakken namelijk.

 

Er is 1 toiletbak, flink formaat dus ze kunnen er met z'n tweeën tegelijk in.

 

Meeste mensen proberen op te vangen via een spuitje (opzuigen). Aangezien er bij blaasproblemen vaak plassen naast de bak liggen, is dat, als je er op tijd bij bent, wel te doen. Als ze bij mij in de toiletbak plassen dan kan ik het ook niet opvangen, want vanwege de houtkorrels is het al heel snel niet meer vloeibaar.

 

Fijn dat het daar gelukt is. Ik hoop dat ze er snel achter komen wat er aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medische oorzaak is het eerste wat in mij op komt. Een blaasontsteking of andere problemen met de urinewegen. Misschien zelfs een eerste teken dat EC zou kunnen sluimeren. Ik zou het wel heel goed in de gaten houden., ik denk zelfs dat ik in dit geval toch gewoon een kuurtje tegen EC zou starten voor de zekerheid. Sterkte er mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Updateje, net bij de dierenarts geweest. Die vermoed vooral ouderdomsklachten, dat ziet ie vaker dan de blaas en urine klachten. We hebben pijnstillers meegekregen die we twee weken tweemaals daags moeten geven. Insteek daarbij is diagnostisch ook, als de klachten verdwijnen dan weten we dat het mogelijk rug klachten zijn. Of iets soortgelijks. Ook de tip gekregen om een opstapje voor de wc te maken. Het jagen wat de ram doet kon ie ook niet echt verklaren. Alleen mogelijk dus het verschuiven van dominantie.

 

Urine hebben ze helaas niet kunnen controleren. Assistent aan de telefoon vertelde me dat urine opvangen dus niet nodig was, want kunnen ze daar doen. Maar dat was dus niet zo...Ging de DA snel corrigeren. We hebben wel spuitjes meegekregen om het op te zuigen. Dat kunnen we dan nog wel eens langsbrengen.

 

De ontwikkeling rond de sore hock was wel erg positief, dus niet voor niets het tapijt weggehaald!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat ik zelf toch echt om panacur / fenbendrops / meranox of iets had gevraagd tegen de EC parasiet. Dit klinkt alsof er toch niet meer duidelijkheid is, en mijn ervaring is dan toch dat je beter EC ook uit kan sluiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vertrouw deze DA eerlijk gezegd wel volledig op zn inschatting. Hij staat in de regio bekend als zeer konijnkundig, is ook de vaste arts van de Konijnenherberg in Oisterwijk. We moeten over twee weken bellen over hoe het ging dus mocht er weinig verbetering zijn zullen we het eens opperen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-6-2023 om 14:54, bunnyempress zei:

Meeste mensen proberen op te vangen via een spuitje (opzuigen). Aangezien er bij blaasproblemen vaak plassen naast de bak liggen, is dat, als je er op tijd bij bent, wel te doen. Als ze bij mij in de toiletbak plassen dan kan ik het ook niet opvangen, want vanwege de houtkorrels is het al heel snel niet meer vloeibaar.

@bunnyempress als je urine moet opvangen moet je ook de houtkorrels er even uithalen 😉 Als je de toiletbak leeggooit en bijvoorbeeld alleen even met water omspoelt dan zullen ze bij hoge nood toch in de lege bak plassen. Moet je er alleen bij blijven zodat je weet welke van de twee geplast heeft. 

 

Edit: Hier plassen ze zelfs op de plek waar de bak normaal staat als ik niet snel genoeg ben met leeghalen en schoonmaken 😂

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Miekmoek zei:

@bunnyempress als je urine moet opvangen moet je ook de houtkorrels er even uithalen 😉 Als je de toiletbak leeggooit en bijvoorbeeld alleen even met water omspoelt dan zullen ze bij hoge nood toch in de lege bak plassen. Moet je er alleen bij blijven zodat je weet welke van de twee geplast heeft. 

 

Edit: Hier plassen ze zelfs op de plek waar de bak normaal staat als ik niet snel genoeg ben met leeghalen en schoonmaken 😂

 

Gelukkig heb ik de urine nog niet hoeven opvangen. Onze bak is 100cmx50cm of zo, dus alle korrels er even uit en dan weer in is ook behoorlijk een gedoe. Lodewijk plast voor de bak, naast de bak, achter de bak, op de plek van de bak, of gewoon ergens anders als je te langzaam bent met verschonen. 😂.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .