Ga naar inhoud

Hoe combineer je zorg voor een ziek konijn met werk?


Bonster17

Aanbevolen berichten

Wat fijn dat het beter met ze gaat. Inzichten veranderen soms ook, voor mij de eerste keer dat ik het hoorde, maar blijkbaar zijn er meer dierenartsen die dat zo doen. Of jullie moeten toevallig dezelfde hebben, maar dat zou wel heel toevallig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig wordt er nog voldoende onderzoek gedaan om inzichten te veranderen, zodat dierenartsen daar weer op kunnen handelen. Wel interessant en goed dat dierenartsen daar dan van op de hoogte zijn, zodat ze weer anders kunnen handelen wat wellicht net zo goed of beter werkt. Ik woon in Etten-Leur, NB, dus zou heel toevallig zijn haha, maar het kan natuurlijk wel. Heb veel geluk met onze konijnkundige dierenarts 🙂 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas nu de dachten dat het allemaal de goede kant op ging, heb ik net pododermatites ontdekt bij Théo. Verdooooooorie. Had 'm niet verwacht omdat we zo veel voorzorgen hadden genomen. Ik heb er snel wat van die hydrocortiderm opgesmeerd, maar is dat wel voldoende / mag dat wel? Moet ik het met iets anders behandelen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat balen! Op wat voor ondergrond zit hij? Dat maakt bij pododermatitis het meeste verschil. Volgens mij is nog steeds het inzicht dat een onderlaag van hooi het beste werkt, of is dat inmiddels veranderd?

Sommige mensen smeren sudocrem, dat zou ik zelf niet doen. Ik hoor goede ervaringen over hypercal (verdund) en er zijn nog wat sprays. Ik weet niet hoe ze heten en heb zelf geen ervaring met hypercal. Dat hypercal is op basis van planten en zou effect kunnen hebben op de medicatie die je gebruikt, dus in dit geval misschien niet de meest handige keuze. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik heb de dierenarts maar weer aan zijn vestje getrokken, we waren aan het mailen met elkaar. 

 

Qua ondergrond: ze lopen los, op PVC, maar we hebben nu al een tijdje een groot vetbed, puppymat en andere kleedjes voor hem. Ik ben bang dat het vooral komt doordat hij dus incontinent was / is en urinebrand heeft gehad. Hij zat veel in zijn eigen urine, tot we het vetbed aanschaften. De pootjes heb ik echt gecheckt de afgelopen weken, pas sinds vandaag is het mis. Ik snap er niks van 😞

aangepast door Bonster17
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor soort kleedjes gebruik je? Fleece? Fleece kan wrijving geven, ik weet niet of er nog meer soorten kleden zijn die dat doen. Ik heb inderdaad wel eens sudocreme gebruikt, maar is niet ideaal. Honingzalf kan ook volgens mij. Ik heb ook wel eens verhalen van sokjes aan doen gehoord. Waren dat geen (aangepaste) babysokken? Misschien dat iemand anders dat weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja het is volgens mij wel fleece. De andere kant van het dekentje is dat niet. Het is zo'n vetbed. Verwarrend dat het dan goed is om de kont droog te houden, maar wel dit kan veroorzaken. 

aangepast door Bonster17
Link naar reactie
Delen op andere sites

Boon Vetbed van medpets


synthetisch schapenvacht met een hele zachte, warme kant en een andere kant die voor de zomer geschikt is. We gebruiken de warme, zachte kant. Baal er wel van als hij nou hiervan sore hocks heeft 😞 Denk je alles goed te doen...

aangepast door Evee
link verwijderd, zie forumregels
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha 3 posts na elkaar oeps, maar misschien wel fijn ook voor anderen om te weten.

Gebeld met mijn DA en hij vindt het heel onwaarschijnlijk dat de zeker hakjes door het vetbed komen, omdat het heel zacht is. Het is waarschijnlijker dat het komt doordat hij zo'n natte kont en urinebrand heeft gehad. We mogen hydrocortiderm smeren en verder is het afwachten natuurlijk. Honingzalf raadt hij af, omdat het de pootjes te week maakt en dat kan het probleem verergeren of het herstel belemmeren, aldus zijn ervaring.

 

Hij benoemde het ook van de sokken, maar konijnen en iets aan de poten is niet helemaal aan te raden, omdat ze toch snel eraan gaan bijten en doen. Dus zo blijven we maar een beetje aanmodderen. Théo heeft er geen last van op dit moment (het is ook nog mild). Hij rent en hupst en doet.

aangepast door Bonster17
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .