Ga naar inhoud

Beginnende pododermatitis


Lio en Leia

Aanbevolen berichten

Hallo. Mijn zorgenkindje Lio.....In een eerder topic had ik al advies gevraagd rond zijn chronisch plasprobleem door een scheef piemeltje. Dit heb ik goed onder controle. Zijn huidje is mooi. Vorige week merkte ik een klein rood bolletje onder zijn pootje. Begin van pododermatitis dus. Ik heb daarnet gebeld met de dierenarts voor advies. Hij zit buiten in een volledig beschutte ren waar geen nat in kan komen. De ren heeft als bodem een antislip betonplex plaat. Ik had hier en daar hennepvezelmatten gelegd denkende dat dit zachter zou lopen en ook gehakseld stro in binnenhok. De dierenartsassistente raadt aan om overal donsdekens te leggen en nergens nog stro of harde bodem. Dit zie ik nu buiten niet goed zitten.. Ik heb wel nog een donsdeken waar ik een fleece laken kan rond doen maar is niet zo groot om heel die ren te bedekken. Kan ik hem (en zijn vriendinnetje) nu voor enkele weken binnen zetten in de woonkamer? Ze zijn al wat aan het verharen maar verschil iin temperatuur is wel groot. We hebben verder niet echt de ruimte om hun binnen te zetten. Alvast bedankt om mee na te denken...😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met fleece zou ik oppassen voor een konijn met pododermatitis.

 

Hier staat veel info en tips in, had je dat al gevonden? https://www.bunnybunch.nl/informatie/Pododermatitis-zerehakjes-konijn

Donsdekens weet ik niet, ik ben zelf ook geen fan van echt dons om het dierenleed wat er achter zit. En ik zie ook niet heel erg het nut van een donsdeken als ondergrond? Het is wel zacht en warm, maar dat zit meestal toch ook in een synthetische hoes?

 

Als je hem binnen haalt voor langer dan een week / 10 dagen, dan kan hij pas weer naar buiten half mei / juni.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat vervelend voor Lio en jou. Voor de ziekenboeg moest ik een flinke ruimte bedekken, toen heb ik gekozen voor oude dekbedhoezen, want die heb ik in 200x200, dus had ik er maar 2 nodig. Die kan je dan ook nog vullen met iets wat zacht is en kunnen op 60 graden in de was. Zachtere matrasovertrekken in 200x200 of grotere helpen misschien ook? Die heb je ook in badstof bijv, maar ik weet niet zeker of dat mag?

 

Aangezien hooi het beste helpt, heb je ergens in de buurt een boer waar je voor €10 een baal hooi kan halen ofzo? Ik weet ook niet hoe groot de ren precies, maar dan zou je hooibedekking kunnen doen. Zijn ze zindelijk?

 

 

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Evee. Ik heb gelezen. Leg ik  dan gewoon best overal goedloop hooi in de ren? En ook in hun nachthok met dan een snugglesafe om het warmer te maken? Ze zijn wel goed zindelijk. Ik hoop dat ze dan niet alles nat gaan plassen. Het is synthetische dons 😉. Dat dan ook in de ren leggen met gewoon laken rond? De ren bestaat uit twee delen. Ik kan 1 deel donsdeken leggen en 1 deel vol hooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, bunnyempress zei:

Ach wat vervelend voor Lio en jou. Voor de ziekenboeg moest ik een flinke ruimte bedekken, toen heb ik gekozen voor oude dekbedhoezen, want die heb ik in 200x200, dus had ik er maar 2 nodig. Die kan je dan ook nog vullen met iets wat zacht is en kunnen op 60 graden in de was. Zachtere matrasovertrekken in 200x200 of grotere helpen misschien ook? Die heb je ook in badstof bijv, maar ik weet niet zeker of dat mag?

 

Aangezien hooi het beste helpt, heb je ergens in de buurt een boer waar je voor €10 een baal hooi kan halen ofzo? Ik weet ook niet hoe groot de ren precies, maar dan zou je hooibedekking kunnen doen. Zijn ze zindelijk?

 

 

Dankjewel. Ik lees net jouw reactie na mijn bericht :).

Dus mijn idee om deel te bedekken met dekbed en daarrond hoeslaken en op de andere plaatsen hooi is dan wel een goed idee voor buiten? Misschien wat extra toiletten zetten. Daar ligt back 2 nature in. Ik hoop dat hij er snel vanaf geraakt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor anderen die advies willen geven is het denk ik handig om aan te geven:

  1. Hoe groot is de ruimte die je moet bedekken (ren)
  2. Hoe groot is het nachthok?
  3. Waar zitten/lopen je konijnen het meest?
  4. Wat ligt er nu precies allemaal waar (zoals ik begreep buiten: betonplex met hennepmatten (overal in de ren of alleen stukjes?) en nachthok stro ?)

Ik zou zeker in het nachthok de stro vervangen door hooi, want ik ga ervanuit dat dit een behapbare ruimte is. Scarlett wil altijd buiten, zelfs slapen bij -6, dus voor haar zou ik dan toiletbakken/extra schuilhokken maken met hooi erin en hopen dat ze dat zou gebruiken. Ik vind haar zelden in het hok en nog minder in de bak die daar in staat (je kan er namelijk naast zitten en dan alsnog hooi peuzelen, dus dat doet ze liever.). Je kan gewoon uit karton iets knippen, want van wat ik begreep is je ren overdekt en dus droog? En gewoon een andere plastic bak buiten zetten met hooi erin. Dan zijn er meer zachte plekken voor liggen/zitten buiten als Lio graag buiten zit.

 

Als ze zindelijk zijn en ze kennen de ruimte, gaan ze meestal niet plassen op andere plekken. Alleen: als je dekbed dus bijv. andere luchtjes heeft, dan willen ze hem wel 'claimen'. In de ziekenboeg hebben ze bij mij in de hoekjes geplast, maar ik had overal puppy pads in gestopt, dus dat was makkelijk te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1/ Ren is in totaal iets meer dan 4 m².

2/ Hok is met verdieping en ongeveer 1m20 op 50. Staat in de ren. 

3/ Hun dagslaapjes van ongeveer 10u tot 14u of wat later doen ze in bovenste verdieping van hok. ,s Nachts slapen ze daar ook heb ik al gezien.  De andere momenten lopen ze rond in ren en rusten tussendoor in ren 

4/antislip betonplex in ren en hok. 2 hennepvezelmatten van 1m20 op 40 cm in ren. Op plaatsen waar ze overdag soms zitten.

In hok gewoon stro en daarover gehakseld stro. In toilet back 2 nature. Zijn goed zindelijk. 

 

Overdag wanneer we thuis zijn hebben ze ook een stuk extra ren van 7 m² maar daar liggen houten hondenvlonders en beukensnippers.  Is niet overdekt maar daar laat ik hun nu niet op. Die beukensnippers ga ik dus wegdoen en vervangen door zand. Gras is te snel modder. Is maar een klein stukje beukensnipper maar waarschijnlijk was dit wel de boosdoener alhoewel hij daar niet vaak overloopt. Het is meer Leia die erin graaft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lio en Leia zei:

Overdag wanneer we thuis zijn hebben ze ook een stuk extra ren van 7 m² maar daar liggen houten hondenvlonders en beukensnippers.  Is niet overdekt maar daar laat ik hun nu niet op. Die beukensnippers ga ik dus wegdoen en vervangen door zand. Gras is te snel modder. Is maar een klein stukje beukensnipper maar waarschijnlijk was dit wel de boosdoener alhoewel hij daar niet vaak overloopt. Het is meer Leia die erin graaft. 

 

Let goed op dat zand ook snel vies kan worden, mochten ze kiezen om er op/in te plassen. Ik zie veel konijnenbaasjes uiteindelijk zand vervangen. Ik zou zeker eerst een zandbak in de huidige ren zetten (o.a. om te graven) om te kijken hoe ze er op reageren, voordat je alles weer moet gaan vervangen. Wel natuurlijk als Lio weer helemaal ok is.

 

Ik weet niet hoever deze extra ren van de rest van je ren is en hoe groot het stuk beukensnippers is, maar o.a. in Amerika en Engeland doen ze nu heel vaak klaver of klaver-gras mixen als groene banen. Voordelen: goedkoper, gaat niet zo snel dood bij plas van dieren, hoef je nauwelijks te maaien, hoeft geen mest e.d. Er zijn soorten die best vrij winterhard/wintergroen zijn, maar klaver zaait zich wel snel uit, dus heb je eigen borders moet groen waar je het niet wil hebben, dan heb je overal klaver-onkruid.

 

Konijnen mogen klaver, maar alleen met mate, dus als het echt over een grote strook gaat, zou ik het niet doen of mix gras/klaver. Maar als je dus een kleine strook hebt, bijv. omdat je vlonder qua afmeting net niet paste, dan kan het wel een uitkomst zijn.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

De extra ren van houten vlonders en beukensnippers is 7 m². Deze staat vlak naast hun permanente ren die 4m² is. De strook beukenschors is 2m40 op 70 cm. Toch een vrij groot stuk. Idd dan toch beter stuk gras zaaien. Ik kan ook volledig bedekken met vlonders maar een zachtere strook van gras dan ertussen lijkt mij ook fijner voor hun en ook voor Lio zijn pootjes  Ik kan er dan nog een zandbakje bijzetten. Ik wacht uiteraard om hem erop te zetten tot hij genezen is. Op die houten vlonders en beukensnippers vind ik nooit een plasje of keuteltje dus dat is wel fijn. Ik vind het netter zo dan alles gras of modder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad wel een fiks gebied om te overbruggen. Zelf hou ik niet van gras, want ik heb hooikoorts en ik vind het ook super veel werk (maaien, mesten, problemen met onkruid e.d.). Het is ruim 1,5 vierkante meter. Wat dacht je van aarde en beplanten? Als je gaas de diepte in doet kunnen ze niet uitgraven (als er daar achter een schutting is).

 

Makkelijke beplanting die wintergroen, winterhard en goedkoop is en die konijnen onbeperkt mogen eten is o.a. dovennetel, dat moet ik elk jaar wel 0.50 m2 of meer terug snoeien en gaat gewoon over tegels heen met uitlopers. Je kan vaak een set van 6 kleine plantjes kopen voor goedkoop, maar dan moet je wel ff eerst afzetten zodat ze gaan bedekken. Verder kan bosaardbei of gewone aardbeien en natuurlijk ons grootste onkruid, maar toch ook wel lekker, de munt, in vele soorten, vaak te koop voor €1 per plantje. Dan heb je er daarna met lichte bewatering geen omkijken meer naar. Mesten hoeft niet tenzij je eetbare aardbeien wil en dan ook maar matig.

 

Aangezien het toch voor de konijnen is, maakt het niet super uit of ze er veel in graven of niet en mochten ze er eentje goed gekortwiekt hebben, dan zet je er voor een paar euro nieuwe bij. En heb je mooie foto's van je konijnen tussen de planten, want ze gaan in de zomer daar lekker liggen.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is echt een heel leuk idee met die planten en dan combinatie houten vlonders. Dankjewel voor de inspiratie! Had ik nog niet aan gedacht. En idd veel leuker dan alleen gras.

Er ligt al gaas onder dus kan vrij snel gefixt worden

Nu moet Lio zijn pootje snel beter worden. 

Ik denk er meer en meer over na om ze toch binnen te houden op dekbed/hoeslaken. Zo gaat hij snelst kunnen genezen. Is wel midden in onze woonkamer dan tot midden mei 😊. Straks nog met echtgenoot even overleggen 😄.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Blijft de bodem dan wel goed droog? Met gras en plantjes? Juist voor konijntjes met zere hakjes is een droge ondergrond heel belangrijk. Voor zand een beetje het zelfde, het moet niet te vochtig blijven, wel goed droog zijn.

 

Ik dacht dat gras, aarde, plantjes juist bij sore hocks mocht? Juist omdat ze dan ook meer inzakken, zodat ze minder drukpunten hebben op de pootjes? Je leest zoveel verschillende dingen - mocht het niet kloppen, mijn excuses.

 

Ik vind zelf gras langer nat blijven dan bodembedekkers of andere plantjes. Die lusten namelijk meer water en houden het ook beter vast in de bodem. Bij echte bodembedekkers hou je geen aarde over, heb je dus alleen maar planten, net zoals bij een gazon. Bij deze maten met max. 70 cm diep, zou ik zo planten dat ze dus niet hele grote stukken hebben waar ze op rennen, maar bijv. juist langs de buitenranden kunnen eten of af en toe tussen een plant. Dan plant je grotere planten ingesprongen en daar tussen dus bodembedekkers zodat je geen onkruid hoeft te wieden en geen losse aarde meer overhoudt. Als je echt grote water-vreters wil hebben plant je er gewoon ook zonnebloemen bij (zijn in hoge en lage varianten van bijv. maar 40 cm).

 

2 uren geleden, Lio en Leia zei:

Oh dat is echt een heel leuk idee met die planten en dan combinatie houten vlonders. Dankjewel voor de inspiratie! Had ik nog niet aan gedacht. En idd veel leuker dan alleen gras.

Er ligt al gaas onder dus kan vrij snel gefixt worden

Nu moet Lio zijn pootje snel beter worden. 

Ik denk er meer en meer over na om ze toch binnen te houden op dekbed/hoeslaken. Zo gaat hij snelst kunnen genezen. Is wel midden in onze woonkamer dan tot midden mei 😊. Straks nog met echtgenoot even overleggen 😄.

 

Ik hoop dat Lio snel beter wordt. Ik ben naast konijnen-gek ook planten-gek. Blij dat het je inspireert. Andere makkelijkere planten opties zijn: lavendel, vaak ook stekjes per 6 voor goedkoop te krijgen en die worden ook snel groot en bijv. vrouwenmantel. En natuurlijk ff wat zonnebloempitjes er tussen als dat kan - die vinden ze super lekker en jij mooie bloemen. Ligt het stuk grond in de zon, halfschaduw of schaduw?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Lio en Leia zei:

Is maar een klein stukje beukensnipper maar waarschijnlijk was dit wel de boosdoener

Ik dacht juist dat beukensnippers genoeg 'ruimte' geven voor hun nagels waardoor de druk op hun hielen minder is. Die van mij houd ik ook altijd in de gaten, want ze zitten in het beginstadium. Ik heb al heel veel verschillende bodembedekkers geprobeerd, nu gebruik ik vooral katoenbedding met een laag hooi erover. Voor de rest toch wel kleden aangezien ze in mijn woonkamer zitten, maar op de plekken waar ze het meeste zijn zorg ik voor zachte bedding. Ik heb alleen net een giga graafbak met beukensnippers neergezet, dus als dat een boosdoener is moet ik daar eens naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij mer jullie reacties want weet het ook niet goed meer. 

Ondertussen hebben we ervoor gekozen om ze binnen te zetten tot er terug haar over het rode bultje groeit. Ik heb een dekbed met overtrek gelegd. Ik heb Lio al een sprongetje zien maken 😍. Ik vind het nog gezellig binnen. Lio kan terug in zijn tipitent slapen 🥰. Ik kan hen jammer genoeg minder ruimte geven. Ze staan midden in onze woonkamer. Voor de buitenren heb ik dan nog even tijd tot de lente wat ik ga doen. Nu twijfel ik ook wel: planten of beukensnippers. Ik vind het idee van bunnyempress wel leuk met die verschillende planten. De ren ligt vanaf de namiddag in de schaduw. Ik dacht dat aarde ook wel goed was. De dierenartsassistente sprak ook van aarde. De natuur eigenlijk nabootsen. Maar ik volg Evee ook dat vocht niet goed is. Daarom dat ik hem nu binnen hou en hoop dat ik er op tijd bij ben dat de haartjes terug kunnen groeien. En dan terug naar buiten. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Eventjes een kleine update. Lio heeft met zijn vriendinnetje 10 dagen binnen gezeten volledig op een dekbed. Vonden ze heel leuk, gezien hun sprongetjes maar ook gezien hun plasjes overal 🤣. Gisteren toch effe laten controleren bij de DA en het ziet er goed uit. Ze zitten terug buiten en ik heb nu een groot deel van de ren bedekt met tiny friends supasoft bedding. Is lekker zacht.  Hopelijk blijft het zo goed gaan.

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .