Ga naar inhoud

Sterilisatie vrouwtje


X_Dominique

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal, 

 

Gisteren is Fancy gecastreerd , operatie is opzich goed gegaan alleen heeft ze vet rond de blaas zitten , dus ze moet afvallen maar goed daar gaat het nu niet om .. 

 

Ik ben haar inmiddels aan het dwangvoeren omdat ze niet uit zichzelf eet , net hooi aangeboden is wel iets gaan eten en een koekje ging erin maar is nog niet veel , keutelt ook nog niet .. 

 

Nu heb ik net gebeld met de dierenarts omdat ze totaal niet beweegt , ligt alleen stil, moet vandaag dubbele dosering novacam geven omdat ze zegt dat het waarschijnlijk door de pijn komt ..

 

Hoe lang heeft het bij jullie ongeveer geduurd voordat het konijn weer loopt en gaat eten ? En kan ik nog wat anders doen dat ze weer zelf gaat eten ? Ze is verse kruiden niet gewend dus weet niet of ik dat nu zomaar mag geven of dat ze dan juist last krijgt van de darmen ? 

 

Graag advies! 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt niet ongewoon voor de dag na de operatie hoor 🙂 Mijn ervaring is dat het 2 a 3 dagen duurt voor ze weer goed zelf eten, fit zijn en er goed bovenop zijn. Met uitzonderingen, ik heb ook dames gehad die de volgende dag de boel binnen volledig sloopten omdat ze het er niet mee eens waren in een ziekenboeg te zitten. De dag na de operatie niet eten en sipjes zijn heb ik ook met meerdere voedsters gehad en dat is allemaal goed gekomen.

 

Is ze wel op temperatuur? Heb je een snugglesafe voor bij haar? Temperatuur op peil houden is een dingetje na de narcose, vandaar ook altijd het advies ze binnen te houden de eerste nacht. Zorg dat ze lekker beschut en warmpjes zit.

 

Blijf regelmatig lekker eten aanbieden, verse kruiden, vers gras, verse groenten dat gaat er meestal als eerst in. Een beetje eten = voedsel in de darmen, dus geen kans dat die stil vallen in de volgende 20 uur.

 

Dwangvoer niet te veel, dan zit ze te vol, dat geeft ook stress en dan duurt het alleen maar langer voor ze zelf eet. Als ze zelf eet zou ik niet dwangvoeren al is het maar minimaal wat ze eet.

 

Geef je de pijnstillers verdeeld over 2 momenten? Konijnen hebben een snelle verbranding en het is aan te raden om het 2x per dag te geven (voor hond en kat is 1x wel prima, maar bij konijnen dus net even anders).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh fijn dat het dus niet zo gek is dat ze zo ontzettend stil is 😅 de pijnstilling heeft ze vanmorgen gehad om 7 uur en de dierenarts zei dat ik het nu wel weer kon geven , kon geen kwaad, ik dacht zelf aan beter vanavond maar goed ze zei dat het nu kon .. ze moet normaal 1,5 ml krijgen op een dag maar dat kan ik dus ook verspreiden in 2 keer vanaf morgen ? 

 

Temperatuur hou ik sinds gisteravond goed in de gaten omdat ze ontzettend koud was , warme handoeken ligt ze op en ze heeft een pittenzak tegen dr aan liggen (hou het goed in de gaten dat ze er niet in bijt 😉

 

Hoeveel dwangvoer moet ik dan geven ? Ze zei 20 ml over de hele dag verspreid in 5 - 6 momenten op een dag , ze weegt 1,8 kg. Moet dat dan nu minder veel omdat ze iets gegeten heeft ? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf veel minder dwangvoer geven, en minder momenten. Je pest ze wel echt als je 6x per dag gaat dwangvoeren. Veel stress, het optillen, met dwang een spuit in je bek, de meeste konijnen worden er echt niet gelukkig van.

 

Ik hou na castraties / operaties meestal elke 9 a 12 uur een keer dwangvoeren als ze zelf niet eet aan.

En ik doe denk ik maar 5 a 10 ml per keer. Niet zo een hele 20 ml spuit. 

 

Het dwangvoeren doe je alleen om de darmen op gang te houden, ik houd het bewust beperkt om te zorgen dat er nog genoeg trek is om zelf te eten. Verder wel echt alles aanbieden van voedsel om haar zelf te laten eten. Als ze eenmaal zelf gaan eten gaat het herstel namelijk echt weer snel.

 

De pijnstillers zou ik wel over 2 keer verdelen, anders is het half de dag uitgewerkt en heeft het konijn inderdaad nog pijn.

 

De inhoud van pittenzakken zijn wel giftig, ik zou dat zelf echt nooit gebruiken voor konijnen, als je even een uurtje niet oplet en ze is fitter en eet juist daarvan, dan heb je een dood konijn. Heb je geen metalen babykruik met hoes? Of iemand bij wie je er één kan lenen? Een snugglesafe warmteschijf aanschaffen is toch wel aan te raden hoor als konijnenbaasje. Dat is echt een onmisbaar artikel voor zieke konijnen, niet alleen bij castratie!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke , pijnstilling is gelukkig nog niet gegeven voor de tweede keer dus dat doe ik vanavond zodat ze vannacht ook goed zit .. ze eet nu weer kleine beetjes hooi dus ik stop dan ook even met het dwangvoer en als ze de rest van de dag helemaal niks eet dan zou ik vanavond laat nog wel een klein beetje dwangvoer aanbieden en verse kruiden/groenten. 

 

Nee metalen kruik heb ik niet maar zou ik vast wel ergens hier kunnen kopen , ga er gelijk even naar kijken, dankjewel! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat gelukkig erg goed met fancy , eet weer , huppelt weer en keutelt weer! 

 

Dan nog een vraagje , doen jullie de konijnen gelijk weer bij elkaar na de sterrilisatie ? Binky is meegeweest naar de dierenarts toen fancy geopereerd werd , heeft gister de hele dag heel lief constant bij dr gelegen maar nu opeens vliegen ze achter elkaar aan en snauwen ze elkaar een beetje af .. is dat gewoon weer rangorde die bepaalt moet worden ? En kan ik ze bij elkaar laten zolang ze niet vechten ? Ben er vannacht natuurlijk niet bij maar wil ze nu ook niet zo snel uit elkaar halen ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee binky is altijd de baas geweest , heeft ook best lang geduurd met de koppeling tot ze daar uit waren en was eigenlijk blij dat het gister en vandaag goed ging samen na zo'n operatiedag .. zodat ze niet weer uit elkaar hoefde alleen ja nu beginnen ze dus soms achter elkaar aan te rennen en een beetje te snauwen. Merk wel dat Fancy degene is die daar mee begint en dat binky daarop reageert .. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .