Ga naar inhoud

Konijn inslapen


Eefdw

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik heb twee konijnen Lucky en Rocky en zijn beide 8,5 jaar oud. Het zijn twee zusjes en ze zijn onafscheidelijk. 
Nu is het zo dat afgelopen januari Rocky een tumor bleek te hebben. Met een operatie was gelukkig wel snel alles opgelost en ging het weer goed. Nu kreeg ze de afgelopen twee maanden steeds vaker een nat oogje met een soort pus erin en pus uit haar neus. Het ging een beetje wisselend, toen ging het dagen goed en dan weer even niet. Nu gingen we twee weken geleden naar de DA en kregen antibiotica mee in de hoop dat het beter zou gaan en dat het niet naar haar tanden door zou trekken. Dan zou het einde leven zijn. Nu zijn we afgelopen maandag weer terug gegaan en is ze in twee weken zijn 180 gr afgevallen. Het is inderdaad doorgetrokken naar haar kiezen en ze kan nu niks hards meer eten. Ze wordt klein en mager, dus het advies is om afscheid te nemen en in te laten slapen. Nu was dit een enorme schok aangezien ze nog heel fit en actief is. 

We merken dat ze eigenlijk vrij weinig nog eet en minder actief wordt. Voor haar wil ik haar laten inslapen, maar het voelt ook alsof ik een beslissing neem om het leven van haar af te nemen. Maar aan de andere kant wil ik ook niet dat ze zo’n pijn lijd. Hoe hebben jullie die keuze gemaakt? Ook ligt sinds vandaag haar zus niet heel veel tegen haar aan. Ik vroeg me af of zo’n beestje merkt dat het lichaam van haar zus eigenlijk op is? En heeft iemand ervaring ermee als een van de twee konijnen dood gaat? Ik nam ze altijd samen mee naar de dierenarts, maar weet nu niet of ik dat moet doen bij het inslapen. Graag zsm hulp nodig 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach wat sneu !

Heb twee weken geleden de keus moeten maken om ons voedstertje in te laten slapen .. de keuze maken is nooit makkelijk maar je moet jezelf afvragen hoe levenswaardig het nog is en hoe ver je daarmee wilt gaan , zeker als er geen toekomst meer inzit .. ze laten meestal niet zo goed zien dat ze erg ziek zijn. Ons mannetje lag die dag ervoor ook al apart van haar terwijl ze normaal strak tegen elkaar lagen dus denk wel dat ze dat merken. Ik zelf heb die dag alleen het vrouwtje meegenomen naar de dierenarts en haar na het inslapen mee naar huis genomen zodat het mannetje afscheid kon nemen , ik weet dat sommige mensen allebei de konijnen meenemen dus wat daar de beste keus in is durf ik niet te zeggen.

Veel sterkte ermee! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in dit geval zelf een second opinion vragen bij een andere dierenarts. Ik heb juist het idee dat ze last van dr gebit had en dat het oogje en neusje daarop een reactie is. In hoeverre is het gebit aangetast? Kan er een monster genomen worden van het pus om te kijken welke antibiotica nodig is? En dan behandelen met de juiste medicatie? Er zijn ook mensen hier op de site die een konijn met kaakabces (als dit het geval is) behandeld hebben. Ik denk dat je nijn gewoon veel pijn heeft door de ontsteking. Daarom niet eten. Pijnstiller en dwangvoeren is enige optie in dit geval tot het probleem verholpen is. Geef je geen eten kunnen de darmen snel stil komen te liggen en gaat je konijn daar eerder dood aan. Konijntjes zien er al snel heel zielig uit als ze pijn hebben. Maar ik zelf heb het idee dat er nog meer te doen is voordat je haar laat inslapen. Dwangvoeren kan met een spuitje en biks met water te weken en er een papje van maken. Heeft je dierenarts wel pijnstiller gegeven en dwangvoer? Naast antibiotica? Succes.

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen spuitje met naald uiteraard. Gewoon zo eentje wat je gebruikt voor medicatie of een speciale dwangvoerspuit die je bij dierenarts kan krijgen. Bij die kleinere spuitjes zou je het smalle puntje af kunnen knippen zodat het dwangvoer er doorheen kan. Of tuitje vergroten onder hete kraan en breinaald ofzo. Het is wel zaak dat je je konijn genoeg dwangvoeding geeft. Zodat het niet afvalt en de darmen niet stil komen te liggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de situatie uitzichtloos wordt, dan moet je iets. Wat ik me wel afvraag in je verhaal is hoe de diagnose is gesteld. Zijn er röntgenfoto's gemaakt van haar schedel?

 

Toen ik een paar jaar geleden de keuze moest maken voor inslapen heb ik dat niet over 1 nacht ijs gedaan. Ik wilde echt alles gedaan hebben en dat heb ik naar de dierenarts gecommuniceerd. Wel vond ik het belangrijk dat het geen lijdensweg zou worden. Op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken en daar naar handelen, hoe moeilijk ook.

 

Gezien je verhaal en wat de dierenarts laat doorschemeren, ik denk dat doorgaan niet meer konijnwaardig is. Mits er dus met röntgenfoto's naar de kaak en het gebit is gekeken.

 

Zolang er nog kans op herstel is zou je kunnen dwangvoeren, zodat ze niet meer gewicht verliest. Maar de antibiotica heeft niet gedaan wat het zou moeten doen, helaas, wat mij doet vermoeden dat de schade te groot is.

 

Sterkte met je keuze!

 

Ik zou zelf niet met 2 konijnen naar de dierenarts gaan, afscheid laten nemen als het eenmaal is gebeurd kan ik me wel goed voorstellen. Zodat ze weten dat hun maatje dood is. Een reden dat je met beiden naar de dierenarts zou kunnen gaan is dat je vaak de optie hebt om het diertje daar op te laten halen door een bedrijf dat de crematie voor je regelt. Dan kun je het overgebleven konijn daar afscheid laten nemen, in plaats van dat je het beestje nog weer mee naar huis moet nemen en dan zelf naar het crematorium moet brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je met één of twee konijnen naar de dierenarts gaat voor inslapen vind ik afhankelijk van de konijnen. Toen ik mijn vorige ram moest laten gaan heb ik mijn voedster wel meegenomen. Zij was heel lief en rustig, had minder last van stress dan hij. Hij heeft veel steun aan haar gehad in die laatste momenten. Maar bij mijn eerste voedster heb ik mijn ram, die stresserd dus, niet meegenomen. Hij zou het alleen maar erger maken voor haar. Er is geen eenduidig antwoord op te geven wat goed is, het is echt afhankelijk van de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .