Ga naar inhoud

Kontje controleren


Nina90

Aanbevolen berichten

Ik heb begrepen dat het verstandig is om in de warme maanden regelmatig het kontje van je konijn te controleren om te kijken of deze schoon is en of ze geen maden hebben. Mijn konijntjes vinden het echt niet leuk om opgepakt te worden en dat doe ik dus ook eigenlijk nooit. Als ik ze wel oppak dan protesteren ze flink en dan kan ik echt niet rustig kijken of alles er ok uitziet. Hoe doen jullie dat? Heeft er iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lok ze altijd met wat lekkers en voel dan voorzichtig onder hun staartje, kun je wel redelijk voelen of er aangekoekte poep/natte plekken zitten. Wat ik ook nog weleens wil doen (zal er vast ook leuk uitzien voor de buren) is gewoon plat op de grond gaan liggen naast mijn konijnen en dan hupsen ze vanzelf wel een keer weg dat je onder hun kont kunt kijken. Maarja, dan moet je dus wel liggend wachten tot ze weghupsen, dan is de eerste manier misschien handiger!

aangepast door MarieElsa
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week twee nieuwe dingen gehoord: de vlieg blijft bij haar eieren, dus met een hardnekkige vlieg bij het konijn, moet je snel controleren.

Het tweede is dat als je een konijn van achteren onder zijn staart kriebelt, dat hij zijn anus omhoog steekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef een brokje of iets anders lekkers door het gaas, maar zo hoog dat ze op hun achterpoten moeten gaan staan. Dan kun je al veel zien. En inderdaad tijdens het eten even je hand onder hun kont schuiven.

Als je je zorgen maakt kun je ook overwegen om ze in te spuiten met anti-myasis spray.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .