Ga naar inhoud

Kan ik dit konijn tam krijgen dat ik 2x per week zie?


Lollie

Aanbevolen berichten

Ik ga 2x per week naar een boerderij met een konijn. Ik ken het konijn amper en hij is heel wild. Hij bijt en hij krabt, dat het echt pijn doet. Hij wil niet geaaid worden, en al helemaal niet als hij uit zijn hok of zelfs bij iemand op schoot zit. Dat heb ik een keer geprobeerd, maar hij rende keihard weg, ik kreeg hem amper terug (ik heb me verstopt en toen snel een emmer over hem heen gezet, wat eigenlijk best heel sneu was). Ik zie hem alleen op maandag en woensdag. Dit konijn heeft allerlei medische problemen. Hij heeft volgens mij een tumor of zo en iets bij zijn oor, heb ik me laten vertellen. Hij zit in zijn eentje in een veel te klein hok. Er zijn nog 2 andere konijnen, die prima met elkaar overweg kunnen en wel heel lief zijn. Hij mag daar niet bij. Ik weet niet of dat vanwege al die medische moeilijkheden is, vanwege zijn geslacht (ik heb eigenlijk geen idee wat zijn geslacht is) of omdat hij gewoon niet met die andere konijnen overweg kan. Ik ben een groot hok voor de drie aan het bouwen, dat wil zeggen ik maak een hok dat over is konijn-proof. Dus de kabels en leidingen wegwerken, gaas over de vloer zodat ze niet kunnen uitgraven, ik ga een nachthok timmeren, een knuffelbank neerzetten en waarschijnlijk een zandbak maken. En misschien nog wat dingen. Maar het kan nog wel even duren voor dat klaar is. Ik weet niet waar hij vandaan komt, en er wordt elke ochtend overlegd over welke klusjes doet. Waaronder het dieren voeren en zo, wat inhoud dat hij geen vaste verzorger heeft. De schoonmaak wordt duidelijk afgeraffeld, hoewel iedereen de intentie heeft om goed te zorgen voor alle dieren. Het is minstens een uur fietsen dus ik kan niet vaker komen. Ik weet verder niks van konijnen in het algemeen. Ik weet ook niks van de geschiedenis en zo van dit dier. Ik wil hem zo graag tam maken en zorgen dat hij bij een vriendje/vriendinnetje kan, maar dat laatste heb ik eigenlijk niks over te zeggen. Hij krijgt geen daglicht en staat achter de stallen, waar nooit iemand komt. Ik vind het echt heel zielig worden nu. Iemand die wél verstand heeft van konijnen en weet wat ik nu moet doen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief dat je je zorgen maakt om dit konijntje! Het is wel een erg lastige situatie.

Ik zou in eerste instantie bij iemand die de leiding heeft bij de boerderij meer informatie vragen. Wat is er precies met hem aan de hand qua medische problemen en waarom zit hij niet bij de andere twee?

Het klinkt alsof er veel aan zijn situatie verbeterd kan worden, maar dat het lastig zal worden om daar zelf veel in te betekenen vanwege de beperkte invloed die je hebt. Om te beginnen zou ik doorvragen of hij de juiste medische zorg krijgt en of er een ruimer verblijf voor hem geregeld kan worden, misschien door een ren aan zijn hok vast te maken. Een maatje is ook zeker belangrijk, maar ik zou eerst zorgen dat die andere twee zaken in orde zijn.

Ik weet niet hoe oud je bent? Als je nog jong bent is het verstandig om bijv. ook je ouders in te lichten en mee te nemen. Misschien wordt het dan serieuzer genomen.

 

Op je vraag of je dit konijn tam kunt krijgen, is het antwoord waarschijnlijk, helaas, nee. Vanwege zijn hele situatie verbaast het me niets dat hij in de verdediging schiet. In een andere situatie, als hij de goede zorg krijgt en hopelijk geen pijn meer lijdt, een ruim verblijf en maatje heeft, en niets steeds wisselende verzorgers heeft, dan zal hij misschien op termijn dat vertrouwen terugkrijgen en het toelaten om geaaid te worden. Maar ik verwacht niet dat dit konijn tam zal worden in de situatie zoals het nu is, en dat je maar twee keer per week langs kunt gaan (wat begrijpelijk is hoor!) zal helaas ook niet genoeg zijn daarvoor.

 

Heel eerlijk klinkt dit niet als een konijnwaardig bestaan en hoop ik dat de leiding dit ook snel inziet. Hopelijk kun je hen helpen in die bewustwording en kunnen ze stappen gaan zetten om te zorgen dat dit konijntje niet langer hoeft te lijden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je meer willen leren over de zorg voor konijnen, voor jezelf of om een duidelijker verhaal te kunnen maken naar de leiding of je ouders, dan kun je hier veel informatie vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/konijnen

 

Dit artikel is een goede plek om te starten, dat benoemt de belangrijkste punten en van daaruit kun je de links volgen voor meer informatie over die specifieke onderdelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

 

Dit artikel kan je helpen begrijpen waarom het door deze situatie erg lastig gaat zijn om dit konijn tam te maken:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Inmiddels hadden er meer door dat dit echt niet kon, maar nu hebben ze ervoor gekozen hem in te laten slapen... 😪 wat achteraf misschien wel de juiste keuze was. Toch vind ik het jammer omdat je denk ik nog best wel iets had kunnen bereiken met dit konijntje, als je hem maar de zorg had geboden waar hij zo'n behoefte aan had. Wat je zegt, geen konijnwaardig bestaan. Voor nu ga ik gewoon proberen de andere 2 wel een kans te geven, zodat niet ook zij hun vertrouwen in de mensheid verliezen (wat jammer zou zijn aangezien het zulke lieve knuffelkonijntjes zijn). In elk geval ga ik opschieten met het nieuwe hok en ze verse groentjes aanbieden, en af en toe maar even buiten lopen of zo. Ik ben trouwens 14, maar volgens mij hebben mijn ouders dat hele konijn nog nooit gezien dus of het zin heeft om ze mee te nemen?? Ze vonden het lijden ook al erg genoeg om hem in te laten slapen dus nemen het wel serieus. Ik ga wel echt kijken of hij geen vaste verzorger kan krijgen en ik misschien toch wat vaker kan komen, maar dat gaat wat lastiger worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een bordje maken bij het verblijf van de konijnen met duidelijke instructies voor de zorg er op?

 

Bijv. zorgen dat de konijnenbrokken een maatschepje hebben en je dan dus op het bordje kan zetten dat ze 1 schepje brokjes per dag mogen hebben (of meer, afhankelijk van het formaat schep en formaat konijn). En dan bijv. de zin er bij dat ze niet meer mogen hebben dan dat, anders krijgen ze buikpijn.

 

En dat ze wel onbeperkt hooi mogen eten, dat ze dus een hoop hooi mogen hebben ten grote van hun eigen formaat per dag. Dan heb je de brok / hooi basis in ieder geval op orde. 

 

En op dat bordje kun je ook tips voor de zorg zetten, ik weet niet of ze een toiletbak hebben en zindelijk zijn, maar anders dat ze dagelijks een schoon toiletje mogen, en dat wekelijks echt alles in het hok schoongemaakt moet worden, dat is belangrijk zodat er geen insecten in komen (die brengen myiasis mee, maar ook myxomatose en RHD, dus dat wil je liever voorkomen!).

 

Dan kun je vrij simpele instructies op het bord zetten, met gelijk ook een waarom erbij. Hopelijk als jij er niet bent, zorgen ze dan ook goed voor de konijnen.  Een groot genoeg verblijf is dan weer de volgende stap, ook heel belangrijk. 

 

Is het een zorgboerderij, kinderboerderij of wat moet ik mij er bij voorstellen? Als het zo iets is, kun je misschien een leuke actie verzinnen om geld in te zamelen voor een groter verblijf en eventueel castraties van de konijnen, zodat ze of samen of met een eigen maatje in een ruim genoeg verblijf kunnen leven. Denk aan lege flessen inzamelen, iets wat je zelf maakt verkopen (armbandjes, sleutelhangers, kaarten of op wat voor gebied je misschien ook creatief bent). Een actie om auto's te wassen voor 5 of 10 euro om daarmee geld in te zamelen, dat schiet wel lekker op. Een rommelmarkt, bingo of verloting. Afhankelijk van wat voor plek er is, is er best veel mogelijk. (zegt iemand met ervaring met werken op een kinderboerderij 😉 )

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, het is een zorgboerderij. Je kunt er eigenlijk wel alles en ze hebben geld genoeg voor een groot genoeg hok. Maar ze vinden dus dat ze het samen doen, niemand die écht volledige leiding heeft. Boer en boerin regelen regelen administratie, regelen het geld (en daarvoor kun je gerust een mailtje sturen) en ze hebben ook een personeelslid voor vragen over en voor de dieren en zo (aan haar heb ik bijvoorbeeld gevraagd en toestemming gekregen om het voor-de-zekerheid-hok om te bouwen tot lekker groot konijnenhok). Ik heb het idee dat het hok 1x per maand of zo schoongemaakt wordt, maar aangezien niemand daar écht de leiding over heeft en het een redelijk vies werkje is gebeurd het dus niet vaker. Ze zijn wel zindelijk maar dat is niet aangeleerd, dat doen ze gewoon zelf. Ze hebben dus ook geen toilet o.i.d. Schoonmaken en voeren en zo, dat laten ze volwassenen doen (de meeste kinderen willen gewoon skelteren en zo, die hebben daar geen behoefte aan). Ze weten echt wel hoe het moet en zijn gewoon volwassenen met verstand, en als ze iets niet weten vragen ze het gewoon. Laatst was het wel zo'n vieze bende dat ik het zelf heb schoongemaakt en een extra grote berg met hooi heb gegeven, je zag ze gewoon genieten. Ik had nog nooit zo'n grote berg met keuteltjes gezien, het leek wel een normale hoeveelheid paardenstront. De dierenarts komt regelmatig langs. Voor nu zie ik dus niet in waarvoor ik geld zou moeten inzamelen, (en het is nogal in het buitengebied dus auto's wassen en zo gaat denk ik niet werken). Wat die insecten betreft, ik ga vaker kijken of het hok wel goed schoon is. Misschien kan ik wel een bordje neerzetten, maar dat lijkt mij wat onnodig dus. Ik ga de drinkflesjes schoonmaken, die zijn echt ranzig inmiddels. Het konijn waar ik het over had is zoals gezegd inmiddels dood (in laten slapen), maar de twee anderen verdienen ook zorg. Ik probeer nu ook op marktplaats te koekeloeren voor een kattenbak, lijkt me wel handig in het nachthok wat ik ga bouwen? In elk geval bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan, succes met het doorvoeren van de verbeteringen! Leuk dat je het zo oppakt voor de konijnen.

 

Wat betreft je opmerking over de auto's wassen, juist in buitengebied worden auto's lekker modderig 😄 Dat zou dus een succes actie moeten worden daar 😛 Maar je hoeft het niet bij de boerderij zelf te organiseren, misschien dat er een locatie in een dorp of stad in de buurt geschikt voor zou zijn. Maar goed, dat hoeft niet lees ik, dus niet nodig daar verder over na te denken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .