Ga naar inhoud

Franse hangoren en een waterbak


Irismvf

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen!

Op het moment gebruik ik alleen waterflessen voor mijn konijnen omdat ik altijd aangeleerd heb dat Franse hangoren van een waterbak oorontstekingen kunnen krijgen. Ze slepen met hun oren door het water namelijk. Hebben jullie hier ervaringen mee? ECD49367-03B0-4151-8FCF-7CA6638CC0D4.jpeg.0638979bf7ad392f6d09b3dd55dfd362.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden de waterbakken dat risico niet verhogen? Zelf werk ik als verpleegkundige en weet ik heel goed wat vocht namelijk doet met de huid en irritaties. Uit de flesjes drinken ze genoeg (misschien zelfs wel teveel) elke 24 uur vul ik anderhalve waterfles bij, ook wel 1600 ml. Is een waterbakken erbij dan nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me bijna niet indenken dat het water tot aan de gehoorgang komt. Misschien de onderkant van de oortjes, maar die kunnen ze gewoon wassen. Het probleem met hangoren is dat, doordat de oren naar beneden geklapt zitten, ze de gehoorgang niet goed schoon kunnen houden. Daar komen de oorontstekingen vandaan. Over huidirritaties door waterbakjes heb ik echt nog nooit iets gelezen. Maar als je er geen goed gevoel bij hebt, moet je het niet doen. Als ze goed water drinken uit de flesjes, lijkt me dat geen probleem.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verschillende Franse Hangoren gehad en altijd gewoon een grote stenen hondenvoerbak gebruikt voor water. Ik vind het voor een konijn, en zeker voor een groot konijn, eigenlijk best zielig als hij (al) zijn water in een onnatuurlijke houding uit een klein tuitje moet 'pielen'. Drinkflesjes zijn nog uit de tijd dat mensen hun konijn of cavia in een te klein hokje hadden en dan had je met een gewoon waterbakje natuurlijk binnen de kortste keren weer dat hij vol met zaagsel zat. Maar tegenwoordig hebben wij onze dieren in ruime verblijven en blijft een waterbak, zeker als je deze ook nog iets hoger zet, bv op een tegel, gewoon schoon. Althans, dat is mijn ervaring.


Oorontstekingen hebben mijn konijnen nooit gehad, zelfs de grote kruising hangoor waar mogelijk wat Engelse hangoor in zat, heeft geen problemen gehad.

De oorpunten worden hier ook niet nat van het drinken. En al zou dat zo zijn, dan nog komt er geen ontsteking in de (hoger gelegen) gehoorgang van.

Hooguit moet je het dan in de gaten houden als het vriest. Dat de oorpunten niet bevriezen.

 

Dus ik zou gewoon een waterbak voor je konijnen gebruiken. Ze zijn je er dankbaar voor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op dit moment (als gastgezin voor een opvang) een Franse hangoor in huis. Ze drinkt uit een grote waterbak, maar ze sleept absoluut niet met haar oren door het water. Volgens mij kan dat eigenlijk ook niet, zeker niet als de bak tegen een muur staat. Dan blijven ze er automatisch voor staan/zitten. Ik heb in bijna vijf maanden één keer gezien dat ze vlak naast de waterbak was gaan liggen waarbij haar oor een stukje in het water lag. Hoe ze daar oorontsteking van zou kunnen krijgen is me een raadsel. Ze had er totaal geen last van en het was snel weer droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Bammyflurry zei:

Ik heb verschillende Franse Hangoren gehad en altijd gewoon een grote stenen hondenvoerbak gebruikt voor water. Ik vind het voor een konijn, en zeker voor een groot konijn, eigenlijk best zielig als hij (al) zijn water in een onnatuurlijke houding uit een klein tuitje moet 'pielen'. Drinkflesjes zijn nog uit de tijd dat mensen hun konijn of cavia in een te klein hokje hadden en dan had je met een gewoon waterbakje natuurlijk binnen de kortste keren weer dat hij vol met zaagsel zat. Maar tegenwoordig hebben wij onze dieren in ruime verblijven en blijft een waterbak, zeker als je deze ook nog iets hoger zet, bv op een tegel, gewoon schoon. Althans, dat is mijn ervaring.


Oorontstekingen hebben mijn konijnen nooit gehad, zelfs de grote kruising hangoor waar mogelijk wat Engelse hangoor in zat, heeft geen problemen gehad.

De oorpunten worden hier ook niet nat van het drinken. En al zou dat zo zijn, dan nog komt er geen ontsteking in de (hoger gelegen) gehoorgang van.

Hooguit moet je het dan in de gaten houden als het vriest. Dat de oorpunten niet bevriezen.

 

Dus ik zou gewoon een waterbak voor je konijnen gebruiken. Ze zijn je er dankbaar voor.

 

Ik ga het proberen met een waterbak en het goed in de gaten houden. Mijn konijnen tonen geen apart gedrag voor het drinken uit de waterfles en ik heb al rekening gehouden met een extra grote tuit. Ik heb het idee dat ze het meer als een speeltje zien.

bij ontstekingen kon ik mij wel in vinden. Als de oren nat blijven en het gaat broeien kan hier zeker wel een ontsteking doorkomen. Ik wist alleen niet hoevaak het voorkwam vandaar de vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .