Ga naar inhoud

Konijn eet geen biks meer (door antibiotica?)


MollyTeun

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben sinds kort lid van dit mooie forum en heb een probleem waarbij jullie hopelijk kunnen helpen.

Een paar weken geleden had ons konijntje Teun gebitsproblemen en na een ingreep bij de dierenarts kregen we pijnstiller en antibiotica mee voor hem. De pijnstiller mengen we altijd door de Olvarit en dat vindt hij heel lekker. Met de antibiotica probeerden we dat ook, hij trapte er een paar keer in maar na een tijdje wilde hij dit absoluut niet meer hebben. Daarna heel veel geprobeerd, mengen door geprakte banaan, over een stukje wortel of over de biks gieten, maar geen van alle wou hij. Met een spuitje toedienen lukte ook niet goed (al moet ik bekennen dat wij daar helaas ook niet zo goed in zijn), dus toen maar op zijn pootjes gespoten, wel zielig maar dan likt hij in ieder geval wat op.

 

Maar: kort hierna nam hij ook geen biks of Olvarit meer. Het bleek bij de dierenarts nog steeds niet goed met zijn gebitje dus eerst dachten we dat het daaraan lag, maar inmiddels is hij voor een tweede keer geholpen. Hij is nu weer thuis en lijkt weer de oude alleen nog steeds neemt hij geen biks of Olvarit. Hij eet wel volop hooi, de hardere takjes erin vindt hij juist heel lekker, en neemt ook snoepjes die harder zijn dan de biks. Ook een ander smaakje Olvarit neemt hij wel (zo lang we er geen antibiotica door doen 😄), alleen niet het smaakje waar we toen de antibiotica door gemengd hebben. Het lijkt dus wel alsof hij puur door de associatie met antibiotica zijn biks niet meer neemt.

 

Heeft iemand anders hier ervaring mee? Is het mogelijk dat hij na 3/4 weken nog steeds de koppeling legt of zal er toch een andere oorzaak zijn dat hij geen biks meer eet? En als het echt door de associatie komt, is er dan een trucje om hem weer aan het eten te krijgen? Misschien was het heel dom om te proberen de antibiotica over de biks te gieten maar op het moment zelf dacht ik alleen 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Dit nooit verwacht want de biks vond hij altijd helemaal geweldig.

(Nog tips over antibiotica geven zijn natuurlijk ook welkom, zag er op het forum ook al een aantal staan. We moeten het hem nog steeds geven en blijft moeilijk op de "handdoek" manier)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is Teuntje een binnen- of buitenkonijn? Welke methodes heb je geprobeerd om de AB met een spuitje toe te dienen? Konijnen zijn echt niet dom en hebben zó door dat er iets aan de hand is met het lekkers (Olvarit bijv. ) wat ze normaal niet krijgen. Als je 10 dagen AB moet geven dan kan het inderdaad een hele opdracht zijn om Teuntje in de maling te blijven nemen. 

 

Ik probeer het altijd op de "snel doorpakken methode": spuitje klaarmaken, dwars tussen mijn lippen houden om 2 handen vrij te hebben, konijn in een klein hoekje drijven met een schotje/paneel, koppie van achter vastpakken met een paar vingers onder zijn kin en duim in zijn nek en zo een stukje omhoog doen, met andere hand snel spuitje in zijn bekkie leegspuiten en konijn weer laten gaan. Ze zijn dan ook boos/gestresst over het gebeurde, maar het is medicijn zit er wel in. Ik houd er altijd rekening mee dat als ze een tijdje medicatie moeten hebben dat ze mij dan ook een tijdje niet meer zo aardig vinden, maar ja, dat trekt wel weer bij langzamerhand. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij inderdaad aan bij JokeC. Ik ga ook voor de snelle methode, wat soms echt een hele opgave kan zijn. Mijn vriend heeft het toevallig gisteren eens 1 keer geprobeerd. Hij was zo lief voor d'r, dat ze continue weg kon lopen en dat dan natuurlijk ook deed. Uiteindelijk heb ik haar vastgepakt. Hup spuit erin en klaar. 
Ik vind het vreselijk om te doen, omdat ze het zo vervelend vind. Maar heb liever dat ze even boos is op mij, dan dat ze haar medicijnen niet binnen krijgt en er zoveel stress aan ondervindt. 

Eigenlijk is het daarna ook vrij snel goedgemaakt met een lekkere snack.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is soms echt even zoeken naar een goede methode van medicijnen geven. Wat voor de ene werkt vindt de ander vreselijk. Bij mijn voedster gebruik ik de handdoek methode en dat gaat vrij snel.

Mijn rammetje raakt volledig in paniek als ik hem in een handdoek doe. Die zet ik op schoot met zijn voorpootjes op mijn borst. Dan houd ik mijn hand op zijn rug/kopje. Sommige medicijnen likt hij dan zelf op. 

Je zou een ander soort voer kunnen proberen, mischien pakt hij dat wel. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik misschien zou proberen, aangezien hij Olvarit dus wel eet daar een beetje biks doorheen prakken? Dan steeds grotere stukken biks en steeds minder olvarit geven zo dat hij zonder dat ie het doorheeft toch weer biks aan 't eten is. Of het proberen te verstoppen in wat groenten kijken of hij het dan wel eet? Laat je de biks lang liggen of haal je het weer weg als hij het niet eet? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt allemaal voor de tips voor de antibiotica en biks, we gaan het morgenochtend gelijk proberen! Teun is een binnenkonijn. Wat we tot nu toe meestal probeerden was de handdoek methode op een tafel. Het oppakken vindt hij al niet leuk, helemaal na een paar dagen. Als hij één keer in de handdoek zit, blijft hij dan wel redelijk rustig, maar zodra hij de antibiotica krijgt, probeert hij idd met man en macht los te komen.    

Link naar reactie
Delen op andere sites

De biks vervangen we steeds om de paar dagen. We hadden ook nog een oude zak biks staan en inderdaad met de moed der wanhoop daar maar een paar van geprobeerd. Daar neemt hij gek genoeg wel eens een paar van, maar ook niet consequent. Maar van zijn `normale` biks neemt hij niets en trekt hij echt weg zodra hij het ruikt.

aangepast door MollyTeun
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .