Ga naar inhoud

Rammetje blijft sproeien en keutelen


Panny&Ivy

Aanbevolen berichten

 

 

Hi allemaal,

 

Ik heb een rammetje van bijna een jaar oud en hij is net een maandje geleden gecastreerd. Normaal laat ik rammetjes castreren zodra het kan, maar deze ram was dus wel al ver voorbij de pubertijd helaas. Hij sproeit nog onwijs veel met urine en keutelt werkelijk overal. Ik heb huiskonijnen en hierdoor laat ik hem een stuk minder lopen, wat ik tegelijkertijd ook zielig vind. Echter, als hij heeft gelopen zit alles onder de keutels, zit er overal urine (op de kasten, deuren, muren) en hij sproeit ook heel vaak over mij heen. Ook lijkt hij wat chagerijniger geworden sinds de castratie, hij was heel aanhankelijk en lief en nu merk ik dat hij af en toe erg chagerijnig reageert en wat gestrest lijkt (ik vermoed dat dit ook door mijn andere 2 konijnen komt waarmee hij nog niet gekoppeld is - vanwege zijn (ik vermoed) hormonen is hij heel druk, staat zijn staart constant omhoog en worden mijn andere konijnen bang van hem. Hij rent contant heel hard op die andere 2 af wanneer ze gewoon ergens rustig liggen, die dan volledig geschrokken alle kanten opsprinten. Is dit allemaal normaal gedrag na castratie? Hoe lang kan dat sproeien en keutelen nog aanhouden?

IMG_1783.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft hij ook een permanente ren ter beschikking of mag hij alleen af en toe los in de kamer? Als dat laatste het geval is, zou dat een verklaring kunnen zijn. Steeds wisselen van ruimte zorgt ervoor dat hij dat wilt toe eigenen. En als die andere konijnen daar dan ook nog eens lopen, waar hij niet aan gekoppeld is ruikt het ook nog eens naar andermans territorium! Wat alleen maar meer gesproei en gekeutel op gaat leveren. Waarschijnlijk ruik jij ook naar de andere konijnen op het moment dat hij jou

ondersproeit. Staart omhoog is dominant gedrag, omdat hij 2 andere konijnen ziet en ruikt die hij niet kent.

Een konijn heeft een maatje nodig om mee samen te leven en een permanente ren van 2m2 per konijn (dus 4m2 samen). Dat zijn wel echt basisbehoeften voor een konijn. 

welk geslacht hebben je andere konijnen? Hoelang geleden is hij gecastreerd (hij moet na castratie nog wel 2 weken apart). Heb je ervaring met koppelen?

 

want de eerste stappen zijn nu wel een vast verblijf en een maatje, zowel voor zijn welzijn (hij is nu waarschijnlijk enorm gefrustreerd zijn terrein aan het afbakenen) als voor jouw hygiëne in huis 😉

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Il zou voor nu idd je konijn een ruime ren geven voor dag en nacht. En wel zo dat hij de andere konijnen niet kan zien, horen en ruiken.

Ik hoop dat het klikt straks met je andere konijnen. 3 konijnen samen is best lastig vaak. Zeker als ze niet op karakter gekoppeld zijn. De kans dat het niet goed gaat is heel erg aanwezig. 

De volgende keer kun je het beste naar een opvang gaan om je konijn te laten koppelen. Dan weet je dat er een klik is. Niet alle opvangen koppelen een 3 e konijn omdat het risico op mislukken (ook op termijn) groot is. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een aanvulling op de goede reacties hierboven: de hormonen blijven nog een tijdje in het lichaam na de castratie, nog wel een paar maanden. Maar na 14 dagen na de castratie is hij wel onvruchtbaar, dus dan kan hij gekoppeld worden.

Lees in dit artikel even goed na hoe je dat het beste aan kunt pakken en denk goed na over het neutrale terrein waar je op gaat koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

In dit geval is het misschien een slim idee om je konijnen bij een opvang op koppelvakantie te sturen. Een koppeling met een drietal is altijd lastig, en in jouw situatie met waarschijnlijk opgebouwde frustratie kan hulp van ervaren vrijwilligers handig zijn.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Ik ga een opvang contacten zodat ze inderdaad op koppelvakantie kunnen. Het gaat best goed samen (het andere koppel is mannetje en vrouwtje) alleen ze zijn voor nu erg bang omdat het derde konijn zich constant over enthousiast op die andere 2 stort (komt erg hard aanrennen). Als hij rustig is, liggen ze wel rustig naast elkaar zonder te vechten. Probleem is enkel dat zijn drukte nog erg overheerst waardoor die andere 2 zich constant rot schrikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .