Ga naar inhoud

Tips! Culicuni!


Marijke Kromwijk

Aanbevolen berichten

Mijn  konijn Ted heeft vorige week zaterdag de diagnose Culicuni gekregen en is sindsdien onder behandeling.

Drie dagen geleden zat zijn kopje een flink stuk rechter en at hij veel beter.

Echter sinds twee dagen heeft hij nu de symptomen voor en achterpootje slap. Hij valt dus veel om.

Afgelopen week nam ik hem mee naar werk om daar de medicijnen te geven en hem in de gaten te houden.

Laatste twee dagen was ik vrij en vandaag mijn vent vanwege het winterweer dus kan hij fijn rustig blijven zitten.

Alleen de rest van de week kan ik hem meenemen naar werk, alleen is het nu buiten een stuk flink kouder, voor hij in de auto opgewarmd is moet hij er weer uit. Lijkt me niet bevoordelijk.

Ik heb al een doos ter grootte van twee a4tjes in zijn hok gedaan  om de loopruimte te verkleinen, maar hij lag net weer te spartelen.

Iemand tips?

Ik kan ook zijn reismand in het hok zetten zodat die nog wel iets kan rondhuppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een artikel vol tips op de website, had je dat al gevonden?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

En dierenkliniek wilhelminapark heeft ook veel informatie en een behandelplan op de website, wat al veel bunnybunch konijntjes geholpen heeft:

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Het is een rotziekte, vaak gaat het eerst minder goed, en duurt het echt wel even voor er verbetering te zien is. Er zijn al heel wat topics over geweest hier op het forum, het kan soms helpen een topic te zoeken waarin het konijn vergelijkbare klachten had met jouw eigen konijn en te lezen wat die baasjes gedaan hebben, en of dat konijn er wel of niet doorheen is gekomen. Veel sterkte 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stress kan ook het probleem verergeren. Krijgt hij niet teveel stress van dat heen en weer gesleep? Als hij verder zijn medicijn panacur krijgt 2x daags en metacam en je geeft dwangvoer genoeg voor x aantal uren of eten als hij zelf eet voor je naar het werk gaat dan zou ik hem lekker warm in huis laten in een kleine ruimte met wat handdoekjes opgerold aan zijkanten zodat hij zich niet kan bezeren.

 

Het is lastig. Tenzij je konijn het niet uitmaakt dat gesleep en het gewend is maar veel konijnen vinden dat niet prettig. Geef je ook voldoende panacur? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het konijn thuislaten, dat is zijn vertrouwde omgeving. Je hebt dan misschien even geen zicht erop, maar dat heen en weer gesjouw is beel stress en dat wil je voorkomen bij EC. Als hij zelfstandig eet dan is dat in principe geen probleem. Ik probeer een Ec konijn zo veel mogelijk met rust te laten. Soms even aaien als ze dat willen, maar ook niet te enthousiast maken want dan kunnen symptomen op dat moment ook even verergeren is mijn ervaring. 

  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .