Ga naar inhoud

Konijn met eetproblemen


Matiekje

Aanbevolen berichten

Een aantal weken gelden poste ik ren hulpvraag met betrekking tot dwangvoer, omdat mijn konijn Julia niet meer wilde eten. Ongeveer 1,5 week geleden was hij weer gestopt met eten. Er zijn toen haakjes bij zijn achterste kiezen verwijderd (onder narcose) en daarna leek het beter te gaan. Sinds maandag gebruikt hij geen Ciseraldrops en Nevocab meer. Helaas lijkt het er nu op alsof hij weer gaat stoppen met eten. Hij had vancohtend geen interesse meer in brokjes, maar wilde nog wel een stukje wortel (ongeveer een cm) en heeft nog een beetje hooi gegeten. Ik begin ondertussen wat wanhopig te worden, want ik weet niet meer waar ik het kan zoeken. Ik ben nu aan het werk, maar als hij na werk nog steeds slecht eet ga ik met hem naar de da. Maar hebben jullie nog tips wat ik kan doen, een mogelijke oorzaak of hoe ik hem Kan motiveren om toch weer te gaan eten? Volgens mij zit ik nu wel op een punt dat hij zich mateloos aan me irriteert dat ik hem om de zoveel tijd wat voor z’n neus houd. En de afgelopen weken zijn sowieso stressvol voor hem geweest met medicatie, dwangvoeding etc. Sorry voor mijn geratel, maar ik ben de moed wat aan het verliezen en heel erg bang dat hij komt te overlijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel fijn om te weten 🙂

 

Een konijnengebit groeit best snel, zo kan het bij jouw konijn alweer 3mm gegroeid zijn. Ik weet niet meer wie het was, maar er was op het forum iemand die toen het niet beter ging voor een 2nd opinion is gegaan en er achter kwam dat de behandeling niet goed was gedaan.

Geef hem genoeg ruwvoer om zijn gebitje goed af te kunnen slijten, hooi is daar een goed voorbeeld van. Trovetbrokjes schijnen ook goed te helpen. Helaas komen haakjes vaak naar verloop van tijd weer terug. Maar 1,5 week vind ik wel heel erg snel.

aangepast door Kolino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zat gisteren nog volop met z’n neus in het hooi en dat is vaak ook het eerste wat hij weer wil eten. Misschien ben ik ook wel overbezorgd en voelt hij dat aan😅Dus ik hoop dat als ik straks terug kom hij weer hooi knaagt. Ik word er gewoon erg onzeker van, zeker omdat hij 1,5 jaar lang nergens last van had. En ook omdat het zo snel kan veranderen, afgelopen zondag werden er nog binkies gedaan en sinds vanochtend wordt er niet meer gegeten...

aangepast door Matiekje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overleg gehad met de assistente van de da. Zij denkt dat Julian mogelijk wordt beïnvloed door mijn stress (hij stopt met eten als hij in de gaten heeft dat ik kijk). En omdat hij nog wel kleine beetjes eet denkt zij dat ik hem het beste met rust kan laten en elke dag moet wegen. Dan kunnen we in de gaten gaan houden of hij aankomt, op hetzelfde gewicht blijft of afvalt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Kolino:

 

Een konijnengebit groeit best snel, zo kan het bij jouw konijn alweer 3mm gegroeid zijn. Ik weet niet meer wie het was, maar er was op het forum iemand die toen het niet beter ging voor een 2nd opinion is gegaan en er achter kwam dat de behandeling niet goed was gedaan.

Dat was ik! Ze hadden maar een kant van haar gebit gedaan. Het mag duidelijk zijn dat ik inmiddels een andere dierenarts heb.

 

Heb je het idee dat je dierenarts voldoende verstand heeft van konijnen?

Het zou natuurlijk kunnen, dat hij last heeft van jouw stress, maar volgens mij kreeg jij de stress nadat hij niet at, en niet daarvoor. Bovendien zou ik zelf altijd eerst alle mogelijke lichamelijke oorzaken willen uitsluiten.

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De vorige keer dat ik medicatie kwam halen zeiden ze dat ze het in overleg hadden gedaan met een konijnenexpert. En ook het advies voor het onder narcose controleren van zijn gebit was op aanraden van een expert. Dus ik vind het lastig inschatten, maar ze hebben hiervoor wel goede uitleg gegeven (niet te veel dwangvoer in een keer, belangrijk dat hij kleine beetjes blijft eten. Niet alleen darmstimulerende medicatie, maar ook pijnstilling. Tijdens zijn opname mocht zijn vriendinnetje Gwen bij hem blijven. Etc.) en ze overleggen dus wel bij onduidelijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden zei Matiekje:

Overleg gehad met de assistente van de da. Zij denkt dat Julian mogelijk wordt beïnvloed door mijn stress (hij stopt met eten als hij in de gaten heeft dat ik kijk). En omdat hij nog wel kleine beetjes eet denkt zij dat ik hem het beste met rust kan laten en elke dag moet wegen. Dan kunnen we in de gaten gaan houden of hij aankomt, op hetzelfde gewicht blijft of afvalt. 

Dit herken ik. Mijn rammetje stopt ook met eten en gaat weg als ik te lang naar hem zit te kijken. Dan denkt hij dat er wat is ofzo. Als ik wegloop en een paar minuten later nog eens door het raam kijk, dan zit hij toch weer te eten. 
Beetje psychisch misschien? 🤔

  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is wel de gevoeligste van hen beide. Hij is degene met commentaar (hij stampt of z’n oor komt overeind terwijl hij een hangoor is) op het moment dat je te hard lacht of te veel niest. Hij is ook degene die het hele huis wil waarschuwen, omdat er een krekel in het hok zit of een kat in de achtertuin. Hij kan een half uur later dan nog alert zijn. Hij zit ook bang in het hoekje van zijn reismand bij de Da. Terwijl het Gwen allemaal niets kan schelen, zij gaat zich rustig wassen, herschikt de handdoek en accepteert snacks (doet Julian dan niet). Het enige waar je haar de kast me kan opjagen is wanneer je haar ‘onheus bejegend’. Denk aan borstelen, nagels knippen of inenten (ze gaat dwars door twee handdoeken en een trui heen met haar tanden). Haar maakt het ook niet uit als Julian hyper alert aan het waarschuwen is voor een kat, zolang er maar eten is...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien helpt een bakje hooithee maken ook. Mijn konijntje dronk en at ook bijna niets na zijn operatie, maar het bakje hooithee dronk hij wel en zag hem daarna voorzichtig wat hooisprietjes eten ook. Schijnt ook eetlust op te wekken, net als peterselie las ik, zou je ook kunnen proberen. Probeer hem maar te verwennen met alles wat hij lekker vindt in de hoop hem aan het eten te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .