Ga naar inhoud

Nieuw konijntje gekocht, heb een paar vragen


Myque

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

mijn dochtertje heeft een konijntje gekregen. Ik heb een paar jaar geleden zelf een konijn gehad, toen kwamen we erachter dat ze beter samen konden zijn. Toen hebben we een konijn erbij gehaald uit de opvang. Het eerste konijn ging na 2 weken dood en toen we een nieuw konijn erbij haalde ging die na 4 weken dood en vervolgens ons eigen konijn (uit tuincentrum en al 3 jaar kerngezond) ook dood.. nu dus gewoon weer eentje uit het tuincentrum gehaald. Hij is 9 weken. Ik heb m vannacht binnen gehouden, omdat het 7 graden was vannacht. Hij staat nu sinds vanmorgen buiten, het is nu 13 graden en de komende nachten blijft het ook boven de 10 graden. Kan ie nu gewoon buiten blijven? Hij heeft een Binnenhok met een beschut deel erin en een grote ren eraan vast, het binnenhok kan ook nog afgesloten worden (dat hij de ren niet in kan zegmaar).. is dit ok zo? Hij blijft de hele tijd in het Binnenhok zitten nu op één plek. Alhoewel hij dat gisteren binnen ook deed toen hij in het hok zat. Hij zit nu 3 a 4 uur buiten, kan ie dan wel weer naar binnen als dit te koud blijkt? Zo lastig dit 😅
 

hoe lang kan een konijn dat buiten is binnen zijn om te knuffelen enzo? 

 

oh ja, hij is nu alleen, er moet een vrouwtje bijkomen, maar dat mag pas over half jaar als hij gecastreerd is begreep ik. Over een half jaar is het winter en zou het vrouwtje dus niet naar buiten kunnen. Hij gaat dus een jaar alleen zijn. Hoe erg is dat? Mijn dochter geeft hem wel veel aandacht, hij gaat veel los in de tuin ook.. 

aangepast door Myque
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Heb je een idee waarom je eerdere konijntjes dood gegaan zijn? Waren ze volledig gevaccineerd (myxomatose, RHD1 en RHD2)? Anders zou het zo kunnen zijn dat ze overleden zijn aan een van deze drie virussen. Wat is de reden dat je nu hebt gekozen voor een konijn uit het tuincentrum? Als ik eerlijk ben, is dat namelijk niet de meest verstandige keuze, gezien je hem nog moet laten castreren en omdat hij echt nog te jong is om te koppelen. Is hij al gevaccineerd? Let op dat hij tegen ALLE virussen gevaccineerd is, bij het tuincentrum zijn ze vaak maar half gevaccineerd als ze al gevaccineerd zijn.

Zelf zou ik hem nog niet 's nachts buiten laten, het is best koud en hij is deze temperaturen niet gewend als hij in het tuincentrum binnen zat. Het is niet verstandig om de ren af te sluiten en hem in zijn hok op te sluiten, één konijn heeft minimaal 1 (maar het liefst 2) vierkante meter aan permanente ruimte nodig, dus 24 uur per dag. Hoe ziet je ren eruit? Is deze overdekt en goed beveiligd tegen allerlei roofdieren (marters, roofvogels, katten)? Als hij zo klein is, is hij extra kwetsbaar en bovendien heb je kans dat hij zich door de ren heen naar buiten kan wurmen als de spijlen van je ren te breed zijn. Je vergist je daar echt ontzettend in, ze kunnen door onwijs smalle kieren heen. 

 

Een konijn dat buiten zit kan je beter niet naar binnen halen, omdat ze niet tegen temperatuurwisselingen kunnen. Dus ook niet even om te knuffelen. Konijnen zijn van nature trouwens echt geen knuffeldieren, ondanks dat ze er misschien aaibaar uit zien. Vaak zijn ze daardoor juist ook niet zo geschikt voor kinderen, die ze graag willen oppakken en willen aaien. Ik wil je daarom ook echt adviseren om je konijn niet op te tillen om bv mee te knuffelen, voor een konijn is dat doodeng (ze denken dan letterlijk dat ze dood gaan, omdat ze prooidier zijn). Denk niet dat je konijn het prima vindt als hij niet spartelt, als hij niks doet is hij verstijfd van angst. Veelvuldig oppakken kan daardoor uiteindelijk ook juist zorgen voor agressie/bijten en dat wil je natuurlijk niet.

Mijn advies: zorg dat je na castratie en vaccinatie naar een goede konijnenopvang gaat om je rammetje te koppelen aan een voedster (niet zomaar een voedster ergens kopen!) en laat ze lekker samen konijn zijn. Zorg voor voldoende ruimte en een veilige permanente huisvesting (voor een koppel minimaal 4 m2).

Leer je dochter dat konijnen zijn om naar te kijken en niet om mee te knuffelen (aaien als ze in hun eigen verblijf zitten en niet opgetild worden kan natuurlijk wel als de konijnen dat oké vinden) en dat dat hartstikke leuk is. 

 

Hopelijk kan je hier iets mee. Misschien help ik jullie nu uit een droom, maar ik schrijf dit om teleurstelling en een hoop ellende te voorkomen. En natuurlijk om het welzijn van je konijn(en) te behouden/verbeteren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling: castratie kan zodra de ballen ingedaald zijn. Dat kan al vanaf 12 weken het geval zijn. Daarna moet je minimaal 14 dagen wachten, en dan kun je hem koppelen. Dan is het dus nog geen winter.

Zegt je dierenarts dat dat pas bij een half jaar kan? Dat is achterhaalde informatie, en dat zou voor mij een reden zijn om een andere te zoeken.

 

Als je konijn gekoppeld kan worden kun je hem het beste meenemen naar een konijnenopvang om te speeddaten. Dan weet je zeker dat ze ook echt samen kunnen leven. Voordeel van een opvang is dat er veel keus is, ze heb je  het karakter van de konijnen, en ze zijn nagekeken door een dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Myque:

Hallo,

 

mijn dochtertje heeft een konijntje gekregen. Ik heb een paar jaar geleden zelf een konijn gehad, toen kwamen we erachter dat ze beter samen konden zijn. Toen hebben we een konijn erbij gehaald uit de opvang. Het eerste konijn ging na 2 weken dood en toen we een nieuw konijn erbij haalde ging die na 4 weken dood en vervolgens ons eigen konijn (uit tuincentrum en al 3 jaar kerngezond) ook dood.. nu dus gewoon weer eentje uit het tuincentrum gehaald. Hij is 9 weken. Ik heb m vannacht binnen gehouden, omdat het 7 graden was vannacht. Hij staat nu sinds vanmorgen buiten, het is nu 13 graden en de komende nachten blijft het ook boven de 10 graden. Kan ie nu gewoon buiten blijven? Hij heeft een Binnenhok met een beschut deel erin en een grote ren eraan vast, het binnenhok kan ook nog afgesloten worden (dat hij de ren niet in kan zegmaar).. is dit ok zo? Hij blijft de hele tijd in het Binnenhok zitten nu op één plek. Alhoewel hij dat gisteren binnen ook deed toen hij in het hok zat. Hij zit nu 3 a 4 uur buiten, kan ie dan wel weer naar binnen als dit te koud blijkt? Zo lastig dit 😅
 

hoe lang kan een konijn dat buiten is binnen zijn om te knuffelen enzo? 

 

oh ja, hij is nu alleen, er moet een vrouwtje bijkomen, maar dat mag pas over half jaar als hij gecastreerd is begreep ik. Over een half jaar is het winter en zou het vrouwtje dus niet naar buiten kunnen. Hij gaat dus een jaar alleen zijn. Hoe erg is dat? Mijn dochter geeft hem wel veel aandacht, hij gaat veel los in de tuin ook.. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Hoi,

 

Heb je een idee waarom je eerdere konijntjes dood gegaan zijn? Waren ze volledig gevaccineerd (myxomatose, RHD1 en RHD2)? Anders zou het zo kunnen zijn dat ze overleden zijn aan een van deze drie virussen. Wat is de reden dat je nu hebt gekozen voor een konijn uit het tuincentrum? Als ik eerlijk ben, is dat namelijk niet de meest verstandige keuze, gezien je hem nog moet laten castreren en omdat hij echt nog te jong is om te koppelen. Is hij al gevaccineerd? Let op dat hij tegen ALLE virussen gevaccineerd is, bij het tuincentrum zijn ze vaak maar half gevaccineerd als ze al gevaccineerd zijn.

Zelf zou ik hem nog niet 's nachts buiten laten, het is best koud en hij is deze temperaturen niet gewend als hij in het tuincentrum binnen zat. Het is niet verstandig om de ren af te sluiten en hem in zijn hok op te sluiten, één konijn heeft minimaal 1 (maar het liefst 2) vierkante meter aan permanente ruimte nodig, dus 24 uur per dag. Hoe ziet je ren eruit? Is deze overdekt en goed beveiligd tegen allerlei roofdieren (marters, roofvogels, katten)? Als hij zo klein is, is hij extra kwetsbaar en bovendien heb je kans dat hij zich door de ren heen naar buiten kan wurmen als de spijlen van je ren te breed zijn. Je vergist je daar echt ontzettend in, ze kunnen door onwijs smalle kieren heen. 

 

Een konijn dat buiten zit kan je beter niet naar binnen halen, omdat ze niet tegen temperatuurwisselingen kunnen. Dus ook niet even om te knuffelen. Konijnen zijn van nature trouwens echt geen knuffeldieren, ondanks dat ze er misschien aaibaar uit zien. Vaak zijn ze daardoor juist ook niet zo geschikt voor kinderen, die ze graag willen oppakken en willen aaien. Ik wil je daarom ook echt adviseren om je konijn niet op te tillen om bv mee te knuffelen, voor een konijn is dat doodeng (ze denken dan letterlijk dat ze dood gaan, omdat ze prooidier zijn). Denk niet dat je konijn het prima vindt als hij niet spartelt, als hij niks doet is hij verstijfd van angst. Veelvuldig oppakken kan daardoor uiteindelijk ook juist zorgen voor agressie/bijten en dat wil je natuurlijk niet.

Mijn advies: zorg dat je na castratie en vaccinatie naar een goede konijnenopvang gaat om je rammetje te koppelen aan een voedster (niet zomaar een voedster ergens kopen!) en laat ze lekker samen konijn zijn. Zorg voor voldoende ruimte en een veilige permanente huisvesting (voor een koppel minimaal 4 m2).

Leer je dochter dat konijnen zijn om naar te kijken en niet om mee te knuffelen (aaien als ze in hun eigen verblijf zitten en niet opgetild worden kan natuurlijk wel als de konijnen dat oké vinden) en dat dat hartstikke leuk is. 

 

Hopelijk kan je hier iets mee. Misschien help ik jullie nu uit een droom, maar ik schrijf dit om teleurstelling en een hoop ellende te voorkomen. En natuurlijk om het welzijn van je konijn(en) te behouden/verbeteren.


ja de konijntjes waren allemaal volledig gevaccineerd, de ellende begon nadat we dus konijnen uit de opvang hadden gehaald, ws gewoon dikke pech, maar met het eerste konijntje uit het tuincentrum was dus drie jaar lang niets aan de hand, vandaar dat mijn ervaring niet heel positief is.

 

die info over castreren heb ik van het tuincentrum, niet van een dierenarts. Het konijntje is nog niet gevaccineerd.

 

je schrijft dat buiten laten nog niet verstandig is, maar ook dat temperatuurwisselingen niet goed zijn. Wat dan nu te doen? Want hij is inmiddels al vanaf vanmorgen buiten. 
Hij heeft zeker 2m2 ruimte met de ren eraan. Die ren kan niet naar binnen dus als ik m nu binnen moet houden heeft hij alleen het binnen hok en dat is krap 1m2. Dat is dan hetzelfde als voor de nacht de ren afsluiten ivm tocht. 
 

en ik snap dat een konijn een wild dier is en niet bedoeld is om te knuffelen. Maar ik denk dat ik daarin ook wel op m’n gevoel kan afgaan. Ze sleept er niet mee rond, ze is 6 en konijntje zit op schoot en zij aait m. Hij blijft gewoon zitten terwijl ie wegkan, is gewoon ontspannen en valt zelfs half in slaap.. daar lijkt me niet zoveel mis mee?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Hoi,

 

Heb je een idee waarom je eerdere konijntjes dood gegaan zijn? Waren ze volledig gevaccineerd (myxomatose, RHD1 en RHD2)? Anders zou het zo kunnen zijn dat ze overleden zijn aan een van deze drie virussen. Wat is de reden dat je nu hebt gekozen voor een konijn uit het tuincentrum? Als ik eerlijk ben, is dat namelijk niet de meest verstandige keuze, gezien je hem nog moet laten castreren en omdat hij echt nog te jong is om te koppelen. Is hij al gevaccineerd? Let op dat hij tegen ALLE virussen gevaccineerd is, bij het tuincentrum zijn ze vaak maar half gevaccineerd als ze al gevaccineerd zijn.

Zelf zou ik hem nog niet 's nachts buiten laten, het is best koud en hij is deze temperaturen niet gewend als hij in het tuincentrum binnen zat. Het is niet verstandig om de ren af te sluiten en hem in zijn hok op te sluiten, één konijn heeft minimaal 1 (maar het liefst 2) vierkante meter aan permanente ruimte nodig, dus 24 uur per dag. Hoe ziet je ren eruit? Is deze overdekt en goed beveiligd tegen allerlei roofdieren (marters, roofvogels, katten)? Als hij zo klein is, is hij extra kwetsbaar en bovendien heb je kans dat hij zich door de ren heen naar buiten kan wurmen als de spijlen van je ren te breed zijn. Je vergist je daar echt ontzettend in, ze kunnen door onwijs smalle kieren heen. 

 

Een konijn dat buiten zit kan je beter niet naar binnen halen, omdat ze niet tegen temperatuurwisselingen kunnen. Dus ook niet even om te knuffelen. Konijnen zijn van nature trouwens echt geen knuffeldieren, ondanks dat ze er misschien aaibaar uit zien. Vaak zijn ze daardoor juist ook niet zo geschikt voor kinderen, die ze graag willen oppakken en willen aaien. Ik wil je daarom ook echt adviseren om je konijn niet op te tillen om bv mee te knuffelen, voor een konijn is dat doodeng (ze denken dan letterlijk dat ze dood gaan, omdat ze prooidier zijn). Denk niet dat je konijn het prima vindt als hij niet spartelt, als hij niks doet is hij verstijfd van angst. Veelvuldig oppakken kan daardoor uiteindelijk ook juist zorgen voor agressie/bijten en dat wil je natuurlijk niet.

Mijn advies: zorg dat je na castratie en vaccinatie naar een goede konijnenopvang gaat om je rammetje te koppelen aan een voedster (niet zomaar een voedster ergens kopen!) en laat ze lekker samen konijn zijn. Zorg voor voldoende ruimte en een veilige permanente huisvesting (voor een koppel minimaal 4 m2).

Leer je dochter dat konijnen zijn om naar te kijken en niet om mee te knuffelen (aaien als ze in hun eigen verblijf zitten en niet opgetild worden kan natuurlijk wel als de konijnen dat oké vinden) en dat dat hartstikke leuk is. 

 

Hopelijk kan je hier iets mee. Misschien help ik jullie nu uit een droom, maar ik schrijf dit om teleurstelling en een hoop ellende te voorkomen. En natuurlijk om het welzijn van je konijn(en) te behouden/verbeteren.


ja de konijntjes waren allemaal volledig gevaccineerd, de ellende begon nadat we dus konijnen uit de opvang hadden gehaald, ws gewoon dikke pech, maar met het eerste konijntje uit het tuincentrum was dus drie jaar lang niets aan de hand, vandaar dat mijn ervaring niet heel positief is.

 

die info over castreren heb ik van het tuincentrum, niet van een dierenarts. Het konijntje is nog niet gevaccineerd.

 

je schrijft dat buiten laten nog niet verstandig is, maar ook dat temperatuurwisselingen niet goed zijn. Wat dan nu te doen? Want hij is inmiddels al vanaf vanmorgen buiten. 
Hij heeft zeker 2m2 ruimte met de ren eraan. Die ren kan niet naar binnen dus als ik m nu binnen moet houden heeft hij alleen het binnen hok en dat is krap 1m2. Dat is dan hetzelfde als voor de nacht de ren afsluiten ivm tocht. 
 

en ik snap dat een konijn een wild dier is en niet bedoeld is om te knuffelen. Maar ik denk dat ik daarin ook wel op m’n gevoel kan afgaan. Ze sleept er niet mee rond, ze is 6 en konijntje zit op schoot en zij aait m. Hij blijft gewoon zitten terwijl ie wegkan, is gewoon ontspannen en valt zelfs half in slaap.. daar lijkt me niet zoveel mis mee?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat veel informatie in voor nieuwe konijnenbaasjes:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

 

En hier staat uitleg waarom dierenwinkel (of tuincentrum) konijntjes geen goede keuze zijn:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/dierenwinkel-konijn

 

Het klinkt inderdaad of jouw vorige konijntjes misschien aan VHS/RHD 1 of 2 zijn overleden. Dat staat los van waar ze vandaan komen, het zijn virusziektes die verspreid word door stekende insecten, aan je kleding en spullen enz. Je kan ze daarvoor beschermen door ze jaarlijks te laten vaccineren.  Rhd 2 is sinds een jaar of 4/5 pas in Nederland en in de eerste periode waren daar nog geen vaccinaties voor, het kan dus best zijn dat jouw konijnen daar slachtoffer van geworden zijn. 

 

Castratie kan op het moment dat de balltjes indalen, dat is als het goed is zo tussen de 12 en 16 weken. Castratie met 6 maanden is ouderwets, veel dierenartsen scholen niet echt bij op het gebied van konijnen, en als het een dierenarts is die 10+ jaar geleden is afgestudeerd, is dat inderdaad wat hij/zij geleerd zal hebben. Inmiddels is dat wel veranderd. Het is voor konijnen dus heel belangrijk dat je een dierenarts zoekt met affinitieit voor konijnen, die up-to-date blijft met betrekking tot de konijnenkennis. 

 

Ik zou een keuze maken waar je het konijntje wil huisvesten, en niet wisselen. Is het een buitenkonijn, dan knuffel je er dus buiten mee, in zijn eigen verblijf, terwijl hij op 4 pootjes blijft staan. Het is niet fijn voor konijnen om opgetild te worden en niet goed voor de gezondheid om van binnen naar buiten te wisselen. Dat hij stil blijft zitten is eerder omdat het diertje verstijfd is van angst, dan dat het het fijn vind. Helaas zijn konijnen wat dat betreft verkeerd begrepen dieren. Als hij ouder word en weerbaarder word heb je kans dat hij omdat je dit doet juist gaat bijten en krabben om aan te geven dat hij het niet fijn vind. Knuffelen en aaien kan, is prima, zolang het konijn het zelf ook wil en de keuze heeft om weg te lopen. Als je buitenverblijf groot genoeg is, leer je kindje dan om er rustig bij te gaan zitten en het konijntje naar hem of haar toe te laten komen. Hier staat veel info over tam maken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam 

 

Juist het wisselen van binnen naar buiten is heel slecht voor de weerstand en maakt hem zeer kwetsbaar voor ziektes. Waar heb je het verblijf ingericht? Binnen of buiten? Als het buiten is, dan moet je dat verblijf goed inrichten, ook voor de nacht. Aangezien hij ook geen konijnenmaatje heeft om warm te blijven is lekker wat stro in het nachthok nog wel aan te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er een buitenkonijntje van wilt maken zou ik hem gewoon buiten houden nu. Wel lekker veel stro in het nachthok stoppen inderdaad.

Ook 's nachts moet je konijntje toegang hebben tot zijn ren, dus die moet roofdierproof zijn (stevig gaas met een kleine maaswijdte, geen kippengaas! Ook overdekt natuurlijk met gaas.) Een konijn 's nachts opsluiten in zijn hok is niet oké, want juist in de schemering (avond/ochtend) is het konijntje het meest actief. Ook kan een konijn gaan tralieknagen wanneer je de ruimte iedere keer kleiner en dan weer groter maakt. Hij wil altijd groter, dus wanneer hij wordt opgesloten is de kans groot dat hij vervelend gedrag gaat vertonen.

 

Je konijntje kan, zoals hierboven al gezegd, misschien over 3 weken al wel gecastreerd worden (dan is hij 12 weken oud). Ik zou een dierenarts zoeken die dit zsm wil doen, ipv te wachten tot hij een half jaar oud is. Je kunt dan deze zomer nog koppelen met een voedster uit de opvang (zou wel even wachten tot hij iig 4 maanden oud is, anders is hij nog wel heel jong...).

 

Dat je konijntjes uit de opvang eerder dood gingen dan je konijn uit het tuincentrum is puur toeval hoor... Konijnen uit een opvang worden medisch veel beter nagekeken dan konijnen bij een tuincentrum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is dat als je van binnen naar buiten en andersom wisselt, het flinke plotselinge temperatuurschommelingen zijn. Dat is niet goed. Het natuurlijke verloop van een dag en dag-nacht temperatuur gaat veel geleidelijker aan. Een gezond konijn kan daar prima tegen. Daar hebben ze hun vachtje op aangepast. 

 

Maar als je hem van buiten 10 of 15  graden naar binnen 20 graden haalt, dan is dat in een paar seconden een overgang, en is dat best een behoorlijk verschil in temperatuur, en dat zorgt voor een kwetsbare gezondheid. Dat kun je dus beter niet doen. het is dus beter om een keuze te maken: of het is een binnenkonijn, of het is een buitenkonijn. En niet te wisselen (tenzij een buitenkonijn ivm ziekte binnen moet, maar dat zijn uitzonderingen). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .