Ga naar inhoud

Konijn met E. Cuniculi


Sjaak en Fien

Aanbevolen berichten

Hoi, mijn ene konijn heeft al een tijdje last van waarschijnlijke E. Cuniculi echter heeft zij geen scheve kop, wel drinkt ze veel en kan ze haar urine niet ophouden en heeft ze zoals sinds gisteren af en toe een pootje die een beetje sleept/zwak is, en heeft ze last van haar evenwichtsorgaan.

 

we hebben haar zoals laatste keer weer binnen gehaald en het medicijn beginnen te geven, het gaat denk ik wel al beter, als iemand nog ideeën heeft hoor ik het graag. Groeten Freek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Sjaak en Fien:

Hoi, mijn ene konijn heeft al een tijdje last van waarschijnlijke E. Cuniculi echter heeft zij geen scheve kop, wel drinkt ze veel en kan ze haar urine niet ophouden en heeft ze zoals sinds gisteren af en toe een pootje die een beetje sleept/zwak is, en heeft ze last van haar evenwichtsorgaan.

 

we hebben haar zoals laatste keer weer binnen gehaald en het medicijn beginnen te geven, het gaat denk ik wel al beter, als iemand nog ideeën heeft hoor ik het graag. Groeten Freek.

Ik heb net bij haar gekeken, en het gaat slechter, ze kan niet meer opstaan en blijft liggen, ik wacht het nog een dag af en anders ga ik naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zonde dat een van jouw konijnen EC heeft! Beterschap.

 

Had je dit artikel al gevonden?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

En er zijn ook veel topics hier op het forum met het verloop van de ziekte bij konijnen van andere leden. Ik heb zelf gemerkt dat dat ook heel prettig kan zijn. Bij elk konijn verloopt het toch net weer anders, andere symptomen, ander herstel, het kan fijn zijn tussen de topics te zoeken naar een soortgelijk verhaal als jouw eigen konijn doormaakt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Evee:

Wat zonde dat een van jouw konijnen EC heeft! Beterschap.

 

Had je dit artikel al gevonden?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

En er zijn ook veel topics hier op het forum met het verloop van de ziekte bij konijnen van andere leden. Ik heb zelf gemerkt dat dat ook heel prettig kan zijn. Bij elk konijn verloopt het toch net weer anders, andere symptomen, ander herstel, het kan fijn zijn tussen de topics te zoeken naar een soortgelijk verhaal als jouw eigen konijn doormaakt. 

Dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, je kan het vieze gedeelte schoonmaken met water. Het is beter om niet het hele konijn in bad te doen, maar alleen het gedeelte nat te maken / te wassen wat vies is. Een bodempje water in een teiltje is meestal genoeg, of het konijn op het droge en dan met lauwwarm water en een doekje alles schoonmaken. Hopelijk gaat het snel beter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar niet weken als in lange tijd in het water leggen. Maar je kan haar bibs eventjes wel in een klein laagje water houden, terwijl met je vingers of een doekje de plekken "masseert" zodat je het vieze er beter af krijgt. 

 

Overigens is heel vaak wassen niet goed. Als je het bij wil houden kun je daar ook baby- billendoekjes voor gebruiken. Kies dan niet de chemische met parfum en allerlei toevoegingen die de huid juist weer aantasten, maar de wat natuurlijkere varianten (bijv. van het merk natys, die hebben ze oa bij etos). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Ik zou haar niet weken als in lange tijd in het water leggen. Maar je kan haar bibs eventjes wel in een klein laagje water houden, terwijl met je vingers of een doekje de plekken "masseert" zodat je het vieze er beter af krijgt. 

 

Overigens is heel vaak wassen niet goed. Als je het bij wil houden kun je daar ook baby- billendoekjes voor gebruiken. Kies dan niet de chemische met parfum en allerlei toevoegingen die de huid juist weer aantasten, maar de wat natuurlijkere varianten (bijv. van het merk natys, die hebben ze oa bij etos). 

Het is echt helemaal aangekoekt, ik heb het al vaak geprobeerd met een klein laagje water, maar nu is het wel heel erg, weken is denk ik echt de enige oplossing, waarom zou dit niet kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan net zoals bij dwangvoeren wat water in een spuitje doen en dat via de zijkant van haar bekkie in haar mondje doen. Eet ze nog wel groenvoer? Daar zit ook veel vocht in, bijv. witlof en komkommer bevatten veel vocht. Dat helpt vaak ook.

 

Wat betreft echt weken - het maakt de huid kwetsbaar. En het zorgt voor stress. Stress kan weer meer diarree geven.

Het is beter om het kontje goed bij te houden, het elke dag 1 of 2x schoon te maken, even met een zacht borsteltje, een vochtig washandje, een veilig baby-billendoekje, dat soort methodes, dan dat je het echt laat aankoeken. Zorgen dat de bodembedekking goed is voor een konijntje met EC, dat ze niet in haar eigen ontlasting en urine ligt, dat de bodem goed absorbeert. 

Als je echt geen andere manier ziet dan losweken is het niet anders, maar ik zou wel voorkomen dat dat in de toekomst dan nogmaals nodig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er niks wat ze lekker vindt waar ik een druppel van op de drinkbeker kan doen?, dit lijkt mij namelijk de makkelijkste manier, ik heb dit 2 dagen geleden met een druppel jam geprobeerd en het werkte uitstekend, inderdaad dacht ik al dat dat niet mocht, maar we geven ook peer en banaan bij het medicijn, anders eet ze het niet op…

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden zei Sjaak en Fien:

Is er niks wat ze lekker vindt waar ik een druppel van op de drinkbeker kan doen?, dit lijkt mij namelijk de makkelijkste manier, ik heb dit 2 dagen geleden met een druppel jam geprobeerd en het werkte uitstekend, inderdaad dacht ik al dat dat niet mocht, maar we geven ook peer en banaan bij het medicijn, anders eet ze het niet op…

 

Je helpt de darmen er mee om zeep. Dus nee. Dan los je het ene probleem op door een ander probleem te maken of in het slechtste geval door er een probleem bij te maken. Waarom zou je voor een ziek konijn voor de meest ongezonde opties kiezen, die juist ook weer problemen bij geven, bij een al kwetsbaar konijn?

 

Wat eet ze dan allemaal wel? Medicijnen = vocht. Groenvoer = vocht. Dwangvoer=vocht. Het is op zich niet gek dat ze minder drinken als ze veel andere vochthoudende dingen binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Evee:

 

Je helpt de darmen er mee om zeep. Dus nee. Dan los je het ene probleem op door een ander probleem te maken of in het slechtste geval door er een probleem bij te maken. Waarom zou je voor een ziek konijn voor de meest ongezonde opties kiezen, die juist ook weer problemen bij geven, bij een al kwetsbaar konijn?

 

Wat eet ze dan allemaal wel? Medicijnen = vocht. Groenvoer = vocht. Dwangvoer=vocht. Het is op zich niet gek dat ze minder drinken als ze veel andere vochthoudende dingen binnen krijgen.

Nou dus banaan en peer, hooi en selective biks. Ik ga een andere manier om het medicijn te geven zoeken. Ze krijgt alleen maar in de ochtend en avond een klein stukje banaan om het medicijn naar binnen te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat het enige is wat werkt en veel stress voorkomt, dan is het prima om de medicijnen te geven met fruit. Maar ik zou het wel beperken tot het hoognodige, en niet op de drinkbak smeren.

 

Maar is ze nu van veel drinken, naar niet drinken gegaan? Want in je begin post schreef je juist dat ze veel drinkt. Dat is dan wel in verschil in 2 dagen. Bedoel je met drinkbeker een bakje of een drinkfles? Vaak kunnen EC konijntjes niet goed uit een fles drinken ivm problemen met de motoriek door de ontstekingen. Kan ze nog wel drinken? Kan ze nog goed bewegen om bij de drinkbak te komen met het slepende pootje? Als je geen drinkbak hebt, zou ik aanraden dat je er wel één neerzet op een plek waar ze goed bij kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden zei Evee:

Als dat het enige is wat werkt en veel stress voorkomt, dan is het prima om de medicijnen te geven met fruit. Maar ik zou het wel beperken tot het hoognodige, en niet op de drinkbak smeren.

 

Maar is ze nu van veel drinken, naar niet drinken gegaan? Want in je begin post schreef je juist dat ze veel drinkt. Dat is dan wel in verschil in 2 dagen. Bedoel je met drinkbeker een bakje of een drinkfles? Vaak kunnen EC konijntjes niet goed uit een fles drinken ivm problemen met de motoriek door de ontstekingen. Kan ze nog wel drinken? Kan ze nog goed bewegen om bij de drinkbak te komen met het slepende pootje? Als je geen drinkbak hebt, zou ik aanraden dat je er wel één neerzet op een plek waar ze goed bij kan komen.

Ik heb het net uit een drinkbakje geprobeerd dan drinkt ze wel een klein beetje, ze is inderdaad van veel naar weinig drinken gegaan, dat is ook waarom ik mij zorgen maakte, uit een bakje drinken gaat prima en een klein stukje banaan eet ze zo op biks trouwens ook, en ik ga zometeen komkommer halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Sjaak en Fien:

Ik heb het net uit een drinkbakje geprobeerd dan drinkt ze wel een klein beetje, ze is inderdaad van veel naar weinig drinken gegaan, dat is ook waarom ik mij zorgen maakte, uit een bakje drinken gaat prima en een klein stukje banaan eet ze zo op biks trouwens ook, en ik ga zometeen komkommer halen.

Fijn dat ze uit een bakje wel drinkt 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .